شناسهٔ خبر: 47565452 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

افزایش تدریجی تولید نفت اوپک

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس درباره افزایش تدریجی تولید نفت در ماه‌های آینده توافق کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
بیژن زنگنه پس از پایان هفدهمین نشست اوپک پلاس درباره این نشست اظهار کرد: نشست کوتاهی بود، به نظرم تا حدود زیادی تحت تاثیر احتمال بازگشت ایران به بازار نفت قرار داشت.
در نقشه راه تولید اعضای اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه مقرر شد تولید در (اردیبهشت، خرداد و تیر) افزایش یابد.
اعضای اوپک پلاس پیش از این تصویب کرده بودند تولید روزانه اعضاء در اردیبهشت و خرداد مجموعا هفتصد هزار بشکه و تیر ماه ۴۵۰ هزار بشکه افزایش یابد.
اوپک پلاس متشکل از بیست و سه کشور پس از همه گیری کرونا و ضربه به اقتصاد جهانی، کاهش تولید را اجرا کردند.
بیانیه پایانی هفدهمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

هفدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو ائتلاف اوپک‌پلاس (سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه) در بیانیه‌ای بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.

وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس در هفدهمین نشست به بررسی تقویت مداوم بنیان‌های بازار، نشانه‌های روشن بهبود تقاضای نفت و کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت خام کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اونی‌سی‌دی) در پی بهبود شرایط اقتصادی بیشتر نقاط جهان به‌دلیل تسریع برنامه‌های واکسیناسیون پرداختند.

در این نشست همچنین از عملکرد مثبت کشور‌های شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) استقبال شد، مجموع پایبندی اعضا (از جمله مکزیک) به کاهش تولید نفت در ماه آوریل ۱۱۴ درصد اعلام شد که بیانگر روند پایبندی بالای کشور‌های شرکت‌کننده در این توافقنامه است.

در ادامه نشست وزارتی اوپک پلاس با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت و اجماع موجود درباره چشم‌انداز آن بر تعهد کشور‌های شرکت‌کننده حاضر در توافقنامه همکاری برای برقراری توازن پایدار در بازار همسو با منافع متقابل کشور‌های تولیدکننده، عرضه کارآمد، اقتصادی و مطمئن نفت برای مصرف‌کنندگان و بازگشت عادلانه سرمایه تأکید شد.

بر ادامه تعهد به توافق دهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در آوریل ۲۰۲۰ (اصلاح شده در ژوئن، سپتامبر و دسامبر ۲۰۲۰، و ژانویه و آوریل ۲۰۲۱) برای بازگرداندن تدریجی ۲ میلیون بشکه در روز از کاهش عرضه توافق شده با سرعت تعیین شده و با توجه به شرایط بازار تاکید شد.

در عین حال، بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و استفاده از تمدید فرصت ایجاد شده برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱، با توجه به درخواست کشور‌های متخطی، تاکید شد، همچنین مقرر شد برنامه‌های جبرانی باید مطابق بیانیه پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک ارائه شود.

بار دیگر تصمیم پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک درباره تعدیل تولید ماه ژوئیه ۲۰۲۱، با توجه به بررسی بنیان‌های بازار تایید شد.

اعضا نیز بر لزوم ادامه ارائه مشاوره و نظارت دقیق بر بنیان‌های بازار و ادامه نشست‌های ماهانه اوپک و غیر اوپک تا پایان دوره تعیین شده در دهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ تأکید کردند.

در پایان مقرر شد هجدهمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس یکم ژوئیه ۲۰۲۱ (دهم تیرماه) برگزار شود.

برچسب‌ها:

نظر شما