شناسهٔ خبر: 47550135 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هادی محمدیان:

سال‌های پیش‌رو متعلق به انیمیشن ایرانی است

کارگردان «فیلشاه» معتقد است مسیری که انیمیشن ایران در آن حرکت می‌کند رو به پیشرفت و جذب مخاطب است.

صاحب‌خبر -

هادی محمدیان، کارگردان جوان سینمای ایران که در عرصه انیمیشن‌سازی فعالیت دارد، آثارش با اقبال عمومی مواجه شده‌ و موفق به کسب جوایز از جشنواره‌های معتبر داخلی شده است با بیان اینکه صنعت ساخت انیمیشن (سریالی) در ایران دارای سابقه است و انیمیشن‌های سینمایی هم چند سالی است که در سینمای ایران جدی شده و مخاطب خود را پیدا کرده است، افزود: آثار انیمیشن فروش خوبی داشته‌اند و نگاه به انیمیشن‌سازی را به عنوان مدیایی که می‌تواند در کنار آثار سینمایی عرض اندام کند جدی‌تر کرد. آثار خوب انیمیشن گیشه خوبی داشته‌اند و  این موضوع بیانگیر این است که مخاطبانش منتظر اکران‌های بعدی نیز هستند. 

محمدیان گفت: خدارا شکر در این سال‌ها به لحاظ تکنیکی انیمیشن پیشرفت بسیار خوبی داشته است و هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم، اما آثارمان توانسته‌اند تا حدی با فیلم‌های خارجی رقابت کنند. خاستگاه تکنولوژی انیمیشن ایران نبوده و قاعدتا با انیمیشن روز دنیا فاصله داریم ولی برنامه‌ریزی درست و مدیریت اصولی این فاصله را کمتر کرده است. 

کارگردان فیلم «شاهزاده روم» ادامه داد: تغییراتی که انیمیشن‌سازی در ایران در این سال‌ها داشته بسیار واضح است. مخاطبان کاملا متوجه شده‌اند که ما توانایی ساخت آثاری سرگرم کننده و جذاب را برای کودکان داریم. ساخت فیلم سینمایی انیمیشن نسبت به کارهای سریالی بسیار متفاوت است و کشورهای معدودی در دنیا هستند که می‌توانند به صورت مستقل انیمیشن سینمایی تولید کنند و ما نیز جزو این کشورها هستیم. البته هنوز وارد چرخه صنعتی این قضیه به این شکل که ده‌ها کمپانی داشته باشیم و در هر فصل چندین انیمیشن آماده اکران کنیم نشده‌ایم. داشتن چرخه صنعتی نیاز به زیرساخت‌های موثری است که هنوز در کشور ما وجود ندارد اما به این سمت در حرکت هستیم. 

محمدیان با اشاره به اینکه در بحث محتوایی و فیلمنامه هنوز دارای مشکل هستیم، گفت: مشکلات‌مان در بحث محتوایی به این علت است که هر انیمیشن مخاطبان و سلیقه خاص آنها را دارد و باید در فیلمنامه‌ها اعمال شوند. نمی‌توان انتظار داشت که فیلمنامه‌های آثار خارجی را کپی کنیم و موفق شویم. مخاطب ایرانی چیزی را می‌خواهد که در این انیمیشن‌ها نیست، چراکه این آثار را هر روز در خانه تماشا می‌کند. پس به دنبال کاری است که ویژگی‌های بومی و نوستالژیک برایش داشته باشد و خود، فرهنگ جامعه، آداب اجتماعی، سنت‌ها و فضای بصری که در آن زندگی می‌کند مانند ماشین و خانه و لباس و ... را در آن بتواند ببیند. 

او افزود: هنوز به اصطلاح در حال قلق‌گیری و کسب تجربه هستیم و تلاش می‌کنیم به کیفیتی مناسب در محتوا و فیلمنامه برسیم. به لحاظ کیفی فیلم‌های‌مان قابل قبول است و به نظرم مخاطب آن را از ما می‌پذیرد و هشتاد دقیقه فیلم را تماشا می‌کند و ایراد فنی از ما نمی‌گیرد. 

کارگردان فیلم «فیلشاه» درباره حضور انیمیشن‌های ایرانی در جنواره‌های خارجی گفت: در سطح آثار کوتاه همیشه در جشنواره‌های جهانی خوش درخشیده‌ایم و جوایز دریافت کرده‌ایم. اما در مورد آثار سینمایی هنوز به موفقیت جدی نرسیده‌ایم. البته به این معنی نیست که به موفقیت در تولید انیمیشن سینمایی نرسیده‌ایم بلکه به این خاطر است که پروسه و سازوکار حضور انیمیشن‌های کوتاه با آثار سینمایی متفاوت است و آثار سینمایی نیازمند به پخش‌کننده قوی برای دیده شدن و کسب امتیاز دارند. ما هنوز نتوانسته‌ایم به این معنی وارد بازارهای جهانی شویم و در جشنواره‌های مختلف حضوری موثر داشته باشند. 

محمدیان گفت: از ما بسیار سوال می‌شود که چطور می‌توان وارد عرصه انیمیشن‌سازی شد و در این عرصه پیشرفت کرد و از حمایت‌های مالی برخوردار شد چراکه تولید انیمیشن پرهزینه است و راستش من پاسخ درخوری برای‌شان ندارم چون ارگان‌هایی که از این هنر صنعت حمایت می‌کنند بسیار معدود هستند. 

او افزود: در کشورمان هنر انیمیشن هنوز به صورت آکادمیک رواج نیافته است و باید کالج‌هایی برای این کار وجود داشته باشند که به صورت عملی و نظری این هنر را به علاقمندان تدریس کنند. دوستانی هستند که از ایران به چنین کالج‌هایی در کشورهایی مانند کانادا و فرانسه رفته‌اند و می‌دانیم این کالج‌ها فضای بسیار فعالی دارند و هیات علمی‌ها مانند کشور ما فقط در مباحث نظری شرکت نمی‌کنند بلکه در پروژه‌ها حضوری فعال دارند و حتی خودشان پروژه تعریف می‌کنند. همچنین کمپانی‌ها از این دانشجویان به عنوان کارآموز استفاده می‌کنند. در چنین فضای خروجی نیز حرفه‌ای و هنرمندانه و قابل دفاع خواهد بود. 

محمدیان در پایان گفتگو اظهار داشت: با عشق و علاقه وارد این عرصه شدم و به انیمیشن ایران بسیار امیدوارم و در همان روزی که جشنواره فیلم فجر به احترام سینمای ایران برای «شاهزاده روم» جایزه‌ای را در نظر گرفت عرض کردم که دهه‌ای که پیش رو داریم دهه انیمیشن ایران خواهد بود و اتفاق‌های خوبی هم در این سال‌ها برای انیمیشن رخ داده و منابع انسانی خوبی تربیت شده است که امیدوارم برای بروز توانمندی‌های‌شان مجبور نشوند از ایران بروند و از هنر و استعدادشان به خوبی استفاده شود.

نظر شما