شناسهٔ خبر: 47539700 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بوپرنورفین نقطه عطفی در درمان معتادان است

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: داروی بوپرنورفین می‌تواند نقطه عطفی در کاهش آسیب و درمان معتادان باشد. به زبان ساده داروهایی که تا بحال در درمان یا کاهش آسیب استفاده می‌شد، صد درصد مواد مخدری و آگونیستی بود یعنی تماما از موادمخدر استفاده می‌شد (مانند متادون)، اما این دارو میزان کمی از موادمخدر در آن است و بخش عمده آن داروهایی هستند که جذابیت و اشتیاق را برای مصرف مجدد کم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سردار اسکندر مومنی در مراسم افتتاح کارخانه جدید تولید داروهای درمان اعتیاد با فناوری نوین با بیان اینکه پیشرفت و توسعه پایدار مستلزم پیشرفت و توسعه متوازن و همگون همه مولفه‌های دخیل است، اظهار کرد: ما در حوزه موادمخدر چند بخش کلی حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی داریم. همه تجربیات ما و دنیا نشان داد که با تاکید بر یک حوزه نمی‌توان به هدف رسید و موضوع اعتیاد را ساماندهی کنیم. همه یافته‌ها و شواهد علمی نشان داده که اگر بخواهیم این حوزه سامان یابد باید هم در حوزه مقابله، هم پیشگیری، هم درمان و هم توانمندسازی به صورت متوازن و همگون پیش برویم.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته رویکرد عمده این بود که با اقدامات مقابله‌ای تلاش کنیم تا موادمخدری وارد و توزیع نشود تا کسی مصرف نکند، گفت: این انتظار پیش آمد که ما با مبارزه صرف بتوانیم این پدیده را ریشه‌کن کنیم. البته این انتظار درست و به جایی است، اما کافی نیست.

وی ادامه داد: به هیچ وجه نمی‌توان با تکیه صرف بر حوزه مقابله این موضوع را ساماندهی کنیم و باید مولفه‌های دیگر مانند درمان، پیشگیری و توانمندسازی متناسب با مقابله با هم پیش بروند که این رویکردهای گذشته در دهه‌های گذشته لازم بود، اما کافی نبود.   

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ما کمی از حوزه‌های دیگر غفلت کردیم که همچنان در عین حال که حوزه مقابله در اولویت ما قرار دارد، موضوع پیشگیری، درمان و توانمندسازی در اولویت‌های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است، در حوزه درمان باتوجه به همان اولویت داشتن و رویکردی که وجود داشت، مانایی در درمان کم بود و به عبارتی بازگشت به نرخ مانایی در درمان، پایین و نرخ بازگشت مجدد به اعتیاد بالا بود. نتیجه این شد که همکاران در ستاد مبارزه با موادمخدر، با همکاری دستگاه‌ها بررسی‌های جامعی را در حوزه درمان هم در تکنیک‌ها و شیوه‌های درمانی و هم استفاده از داروهای جدید انجام دادند.

سردار مومنی با اشاره به اینکه با بررسی‌های صورت گرفته و با همکاری خوب وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موضوع داروهای جدید به بحث گذاشته شد، گفت: حدود دو سال قبل این را طرح کردیم و امروز بدون تردید نقطه عطفی در تاریخ درمان و شیوه‌های درمانی در کشور است که ما علی‌رغم همه شرایطی که در کشور داریم، اما شرکت‌های دانش‌بنیان امروز به ‌آخرین فناوری‌ها در حوزه دارو و شیوه‌های درمانی در اعتیاد دست پیدا کردند و امروز روز بسیار مبارکی است و قطعا در آینده این تحول اساسی را در حوزه درمان خواهیم دید. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: امروزه باید بگوییم هرکسی که معتاد می‌شود به معتادین قبلی اضافه می‌شود، زیرا در حوزه درمان مانایی در درمان پایین است، آن هم به دلیل داروها و شیوه‌های درمانی بود که استفاده می‌شد که در یک- دو ماه گذشته داروی گیاهی جدید رونمایی شد و اکنون در دسترس است اما داروی بوپرنورفین می‌تواند نقطه عطفی در کاهش آسیب و درمان معتادان باشد. به زبان ساده داروهایی که تا بحال در درمان یا کاهش آسیب استفاده می‌شد، صد درصد مواد مخدری و آگونیستی بود یعنی تماما از موادمخدر استفاده می‌شد (مانند متادون)، اما این دارو میزان کمی از موادمخدر در آن است و بخش عمده آن داروهایی هستند که جذابیت و اشتیاق را برای مصرف مجدد کم می‌کند. 

مومنی با بیان اینکه انواع مختلف این دارو، چه خوراکی، چه پوستی و چه تزریقی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید و عرضه می‌شود، گفت: نکته مهم دیگر مدت زمان اثر این دارو است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه چند کار را همزمان را در این طرح انجام دادیم، تصریح کرد: اول پایین آوردن قیمت تمام شده این دارو است که در جلسه ستاد تصویب شد که مواد اولیه این دارو با قیمت پایین در اختیار گذاشته شود و برای مصرف و تولید داخل هزینه تمام شده کم شود. دوم؛ شیوه‌های استفاده از این دارو در مراکزی که اشاره شد است و شیوه‌نامه آن توسط کمیته درمان یعنی وزارت بهداشت تهیه شد و به جلسه ستاد پیشنهاد شد که هفته گذشته این شیوه‌نامه‌ها هم به تصویب رسید که استفاده گسترده شود. موضوع دیگر آموزش درمانگران و پزشکان است. نکته آخری که تصویب شد در حوزه استفاده از این دارو، تحت پوشش قرار دادن بیمه است که هم تصویب شد و هم اعتبارات لازم برای تحت پوشش قرار دادن برای استفاده از این دارو مصوب شد.

برچسب‌ها:

نظر شما