شناسهٔ خبر: 47532499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

حزب نفتالی بنت با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرد

پایان کار نتانیاهو

صاحب‌خبر -


درحالی‌که جنبش موسوم به «پرچم سیاه» طی ماه‌های گذشته، شنبه‌شب‌ها در اعتراض به فساد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، تظاهرات برگزار می‌کردند؛ شب گذشته، شهروندان اراضی اشغالی در حمایت از تشکیل کابینه «نفتالی بنت» از سوی احزاب ائتلافی اپوزیسیون به خیابان‌های تل‌آویو آمدند و علاوه‌بر اعلان حمایت‌شان از کابینه جدید، خواستار ادامه محاکمه نتانیاهو در دادگاه و مبارزه با فساد مالی نخست‌وزیر خود شدند.
 در پی شکست متجاوزان صهیونیست در برابر نیروهای مقاومت فلسطین و تن دادن به آتش‌بس یک‌جانبه در پایان جنگ ۱۲روزه غزه، محبوبیت نتانیاهو که درگیر پرونده‌های فساد مالی است؛ بیش‌ازپیش افت کرده و به همان نسبت، احتمال قدرت‌یابی ائتلاف اپوزیسیون افزایش یافته است.
هرچند گمانه‌زنی برخی رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن بود که «نفتالی بنت»، رییس حزب یامینای رژیم‌صهیونیستی دیروز اقدام به تشکیل کابینه ائتلافی و چرخشی اسرائیل داشته باشد تا مگر نتانیاهو پس از مدتی کوتاه دوباره نخست‌وزیر شود اما تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به سنگ خورد و «سعر» دیگر رقیب نتانیاهو، پیشنهاد تشکیل کابینه چرخشی را رد کرد.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در تلاش برای ممانعت از امکان تشکیل ائتلاف مخالفان، به «گیدئون سعر» رییس حزب امید جدید پیشنهاد داد کابینه چرخشی سه‌جانبه تشکیل دهند که ابتدا سعر به مدت ۱۸ماه نخست‌وزیر باشد و بعد از آن خود نتانیاهو به مدت دو سال و سرانجام نوبت به «نفتالی بنت» رییس حزب «یامینا» برسد و تنها 6ماه در این سمت باشد. طبق گزارش‌ها، سعر این پیشنهاد را رد و اعلام کرده توافقی در کار نیست و آن‌ها خواستار جایگزین کردن نتانیاهو هستند.
گفتنی است، ماموریت «یائیر لاپید» رییس حزب «یش عتید» برای تشکیل کابینه روز چهارشنبه به پایان می‌رسد. رهبر حزب یامینا روز شنبه اعلام کرد اگر حزب لیکود نتواند ائتلافی راستگرا دارای حمایت حداکثری را تا امشب معرفی کند، آن‌ها به احزاب مخالف نتانیاهو برای تشکیل کابینه می‌پیوندند. کانال۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی پیشتر گزارش داد نفتالی بنت رییس حزب یامینا و یائیر لاپید، رییس حزب یش عتید با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرده‌اند. مطابق این گزارش، مقرر شده ابتدا بنت تا سپتامبر۲۰۲۳ نخست‌وزیر شود و پس از آن لاپید تا نوامبر۲۰۲۵ این سمت را به عهده بگیرد.
 «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز گذشته به «نفتالی بنت» حمله کرد و گفت که او کابینه راستگرا را رد کرده و در عوض می‌خواهد نخست‌وزیر «یک دولت چپگرا» باشد. لاپید گفته بود علی‌رغم جلسه‌ای که شب قبل‌تر با نفتالی بنت داشته هنوز نمی‌داند قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل چهارشنبه‌شب موفق به تشکیل کابینه ائتلافی با او شود. رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی گزارش داده بودند دیدار لاپید و بنت گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال توافق این دو برای عبور از نتانیاهو را تقویت کرده است.
اواسط ماه پیش، رییس رژیم‌صهیونیستی درپی ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه «یائیر لاپید» را مامور تشکیل کابینه کرد. با وجود انتشار اخبار نهایی شدن ائتلاف میان لاپید و بنت برای تشکیل دولت ائتلافی، همچنان تشکیل دولت جدید را نمی‌توان قطعی تلقی کرد. حتی در صورت قطعی شدن این ائتلاف و تشکیل دولت جدید که برآیند اصلی آن حذف نتانیاهو از قدرت خواهد بود، به نظر می‌رسد پایه‌های این ائتلاف لرزان و سست خواهد بود.
رژیم‌صهیونیستی طی دو سال، چهار دور انتخابات برگزار کرده که آخرین آن‌ها در دو ماه گذشته بود اما هیچ‌یک نتیجه قطعی مبنی بر پیروزی یک حزب سیاسی یا ائتلاف خاص را در برنداشته است. اکنون به نظر می‌رسد بیش از ۱۲سال نخست‌وزیری ممتد بنیامین نتانیاهو با ائتلاف احزاب مخالف در آستانه پایان یافتن قرار گرفته است. در واقع، در پنجم ماه می، یائیر لاپید پس از شکست نتانیاهو در تشکیل دولت، از سوی روون ریولین، رییس رژیم‌صهیونیستی برای تشکیل دولت ائتلافی طی مدت ۲۸روز مامور شد و اکنون به نظر می‌رسد او با نفتالی بنت برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیده است.بعد از برگزاری یک انتخابات نیمه‌تمام دیگر در ماه مارس در فلسطین اشغالی، نه نتانیاهو و نه هیچ‌یک از رقیبانش قادر به تشکیل کابینه نبودند اما نظر اکثریت قانونگذاران رژیم‌صهیونیستی این بود که رییس این رژیم، بار دیگر نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کند. نتانیاهو بعد از چند هفته رایزنی با طرف‌های مختلف پیشنهادهای مختلفی ازجمله استعفای موقت از سمتش را مطرح کرد اما این پیشنهادها به او کمکی برای عبور از مخالفت‌ها نکرد و او سرانجام در تشکیل کابینه شکست خورد.
نتانیاهو امیدوار بود رقیبانش هم نتوانند کابینه تشکیل دهند تا رژیم‌صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال۲۰۱۹ شود. چنین سناریویی او را که از ماه مه ۲۰۲۰ درگیر محاکمه در پرونده‌های فساد است دست‌کم تا چند ماه دیگر در قدرت نگاه می‌داشت.
سرانجام با موافقت حزب نفتالی بنت با تشکیل کابینه ائتلافی پایان کار نتانیاهو اعلام شد.

نظر شما