شناسهٔ خبر: 47519186 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار امانوئل مکرون برای خروج نیرو‌های فرانسوی از مالی

به دنبال کودتای مالی، رئیس جمهور فرانسه تهدید کرد سربازان خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هشدار داد در صورتی که بی ثباتی سیاسی منجر به رادیکالیسم و افراط گرایی بیشتر شود، کشورش نیرو‌های خود را از کشورمالی خارج خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این سخنان پس از دومین کودتا بیان می‌شود که ظرف نه ماه گذشته در این کشور واقع در غرب آفریقا اتفاق افتاده است.

فرانسه ۵۱۰۰ سرباز در «منطقه ساحل» دارد که خط مقدم جنگ در مقابله با شبه نظامیان افراط گرا بوده اند.

سربازان فرانسوی از سال ۲۰۱۳ به حمایت از نیرو‌های نظامی کشور‌های آفریقایی نظیر مالی، موریتانی، نیجر، بورکینافاسو و چاد در مقابله با شبه نظامیان در در منطقه ساحل پرداخته اند.

برای دهه ها، فرانسه به حمایت نظامی از رهبران کشور‌های مستعمره سابق خود پرداخته و اغلب به اعزام سرباز و یا بمباران‌های نظامی برای مقابله با شورشیان مسلح پرداخته است.

گفتنی است سرهنگ «آسیمی گویتا» رهبر کودتا در مالی روز جمعه خود را رئیس جمهور انتقالی نامید. این اقدام دو روز پس از آن صورت می‌گرفت که وی خود را رهبر موقت در این کشور اعلام کرده بود.

رهبر کودتای مالی در سخنانی از برکناری «باه نداو»، رئیس جمهور و «مختار اووانه» نخست وزیر دفاع کرد و گفت آن‌ها در انجام وظایف شان ناموفق بوده اند.

تحولات در این کشور آفریقایی می‌تواند به بی‌ثبات شدن بیشتر و افزایش مانور گروه‌های افراطی مرتبط با القاعده و داعش بیفزاید.
چند روز پیش شماری از نظامیان در مالی، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور را بازداشت کردند.

نداو و وان به همراه شماری از همکارانشان به پایگاهی نظامی در کتی در چند کیلومتری باماکو، پایتخت مالی انتقال یافته‌اند. ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس‌جمهور سابق مالی، نیز تابستان گذشته در جریان کودتای نظامیان به این پایگاه منتقل شده بود. او از همین محل استعفای خود از مقام ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما