شناسهٔ خبر: 47518429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظرفیت‌های اقتصادی کشور قدرت غلبه بر همه مشکلات مردم را دارد

رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به بررسی همه تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط قوت و ضعف اقتصادی کشور پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، وحید شقاقی شهری در گفت‌وگویی مجازی با ائمه جماعت استان اصفهان به تحلیل شرایط روز اقتصادی کشور پرداخت و با اشاره به دوران رژیم پهلوی، ریشه مشکلات کنونی اقتصاد از جمله وابستگی به نفت و رشد نقدینگی را حاصل نگرش اقتصادی آن دوران دانست و اظهار داشت: ما همچنان با اقتصاد ایده‌آل فاصله داریم.

اقتصاددان و رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان کم‌توجهی به بخش خصوصی و دخالت بیش از اندازه دولت در اقتصاد، یادآور شد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی قرار بود اقتصاد ایران ترکیبی از اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاونی باشد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری گفت: این سیاست‌ها یکی از مترقی‌ترین سیاست‌های اقتصادی بود و قرار بود - به تعبیر رهبری - یک انقلاب اقتصادی رخ بدهد و شاهد حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی باشیم.

بعد از ۴۰ سال هنوز مشکل بانک‌ها برطرف نشده است

شقاقی در بیان یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران به نظام بانکی اشاره کرد و با بیان  لزوم اصلاح نظام بانکی گفت: سال ۱۳۶۲ قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد و قرار بود نظام بانکی ما با فعالیت‌های غیر ربوی و مبتنی بر اصول اسلامی و عقود اسلامی بتواند تأمین مالی کند و در اقتصاد ایران نقش‌آفرینی داشته باشد.

رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: با گذشت حدود ۴۰ سال همچنان شاهدیم که موانع و چالش نظام بانکی برطرف نشده؛ در حوزه تسهیلات‌دهی همچنان عقود اسلامی به صورت صوری اجرا می‌شود، همچنان فعالیت‌های شبه ربوی حاکم است، همچنان ما در تسهیلات خرد و کلان مسأله داریم.

وی گفت: همچنان مسائل جدی فرا روی نظام قرض‌الحسنه و نظام حمایت از نیازمندان از سوی نظام بانکی حاکم است، همچنان نظام بانکی ما به فعالیت‌های بنگاه‌داری ادامه می‌دهد، همچنان شاهدیم که اغلب تسهیلات نظام بانکی ما تنها ویژه یک گروه اقلیت در کشور است و این مسائل سبب شده تا شکاف طبقاتی گسترش یابد و هر کسی از این گروه اقلیت به منابع کلان بانک‌ها دسترسی داشته و توانسته ثروت‌های کلانی را به واسطه تسهیلات نظام بانکی به دست بیاورد. این مسئله انحراف منابع در کشور را ایجاد کرده است و همچنان نظام بانکی ما در حمایت از کسب و کارهای خرد و متوسط ضعف اساسی دارد.

موانع تولید بسیار، موانع سوداگری هیچ

شقاقی شهری با اشاره به لزوم اصلاح نظام مالیاتی به عنوان چالش دیگر اقتصاد ایران، آن را علیه تولید دانست که برای بخش سوداگرانه و غیرمولد اقتصاد، هیچ برنامه‌ای ندارد.

رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به تأکیدهای مکرر رهبر انقلاب درباره تولید و برشمردن موانع تولید در ایران، گفت: نقدینگی کلانی که در کشور هست را باید در تولید جستجو کنیم. اما شاهد این هستیم که در این ۴۰ سال گذشته این حجم بالای نقدینگی، اغلب به سوی دلالی، سفته‌بازی افراطی و بخش‌های غیرمولد جریان داشته است.

وی در ادامه افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته همچنان نتوانسته‌ایم موانع کسب و کار را کاهش دهیم. با اینکه یکی از شعارهای دولت یازدهم بهبود فضای کسب و کار بود اما جایگاه ایران در فضای کسب و کار در دنیا مناسب نیست و رتبه ایران در این زمینه حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰اُم دنیاست؛ در شاخص سهولت کسب و کار نیز در جایگاه نامناسبی قرار داریم.

شقاقی شهری متذکر شد: اگر به دنبال این هستیم که چالش تولید را حل کنیم لازم است که موانع تولید را برداشته و امنیت سرمایه‌گذاری را تقویت کنیم، فضای کسب و کار را بهبود داده، ثبات قوانین را ایجاد کنیم، قوانین متعدد را پالایش کرده و مقررات زدایی را در دستور کار قرار دهیم، تلاش کنیم که مردمی سازی اقتصاد شکل بگیرد، نظام بانکی حامی بخش مولد و تولید باشد و در مقابل با اصلاح نظام مالیاتی و افزایش ریسک در فعالیت‌های بخش غیر مولد برای سوداگری افراطی مانع ایجاد کنیم.

اتحاد ۳ نظام اقتصادی ایران علیه قشر مستضعف

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی چالش دیگر در اقتصاد ایران را شکاف طبقاتی دانست و ابراز کرد: در اقتصاد ایران پس از انقلاب علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، همچنان شاهد هستیم به دلیل ضعف نظام‌های مالیاتی، بانکی و یارانه‌ای شکاف طبقاتی، همچنان حاکم است؛ به ویژه در دهه ۹۰ این شکاف تشدید شد و مهم‌ترین شاخص آن ضریب جینی است.

وی گفت: ضریب جینی در اوایل دهه 90 به ۳۶ و نیم درصد رسیده بود اما امروز به ۴۱ درصد افزایش یافته و نشان می‌دهد شکاف طبقاتی در دهه ۹۰ گسترده‌تر شده است. برای شکاف طبقاتی و برای کاهش نابرابری اقتصادی، ۳ نظام باید اصلاح شود تا این چالش را برطرف کنیم؛ نظام مالیاتی باید اصلاح شود و برای ثروت‌های باد آورده مالیات مقرر شود، باید نظام بانکی اصلاح بشود تا هم قرض‌الحسنه توسعه یابد و هم از کسب و کارهای کوچک و متوسط حمایت بشود و از فساد و رانت و توزیع تسهیلات به نفع گروه خاص جلوگیری شود؛ نظام یارانه‌ای کلان کشور نیز باید اصلاح بشود چراکه فارغ از این یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی، ما در ایران بیش از هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برای حامل‌های انرژی توزیع می‌کنیم که دهک‌های ثروتمند ۲۰ برابر دهک‌های کم‌درآمد از یارانه پنهان بهره مند می‌شوند.

وضعیت معیشتی امروز مردم نتیجه اجرا نکردن اقتصاد مقاومتی است

شقاقی شهری با اشاره به سیاست‌های کلی اصل 44 و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبی ابلاغ شد گفت: پنج هدف و رویکرد این سیاست‌ها داشت؛ مردمی سازی اقتصاد، عدالت بنیانی اقتصاد، درون‌زا سازی اقتصاد، برون‌نگری اقتصاد و دانش‌بنیانی اقتصاد.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه، ادامه داد: رهبر انقلاب بارها تأکید کردند اقتصاد ایران باید درون‌زا شود یعنی مدیریت اقتصاد و مدیریت رشد اقتصاد ایران - به‌جای آنکه همچنان به واسطه نفت به بیرون از مرزها سپرده بشود - باید در داخل کشور و به دست مدیریت داخلی باشد.

رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما در حوزه سیاست‌گذاری مشکلی نداریم اما همچنان در اجرای سیاست‌های اقتصادی به ویژه سیاست‌های کلان اقتصادی مانند اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی انتظارات رهبری برآورده نشد و با وجود تلاش‌های صورت گرفته ضعف در برنامه‌ریزی و اجرا وجود دارد.

وی با برشمردن یک به یک ظرفیت‌های اقتصادی کشور نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشور، ظرفیت معادن و ذخایر زیرزمینی مثل نفت و گاز، توسعه زیرساخت‌های اساسی، توسعه آموزش‌ و پرورش و زیرساخت‌های بهداشتی، افزایش شاخص توسعه انسانی و همچنین ظرفیت سیاست‌های کلی نظام، تأکید کرد: اگر مردمی‌سازی واقعی اقتصاد را محور قرار دهیم - یعنی فضای کسب و کار را به شیوه‌ای فراهم کنیم که شاهد مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد باشیم، مشارکت اقتصادی بالا برود و مردم در فعالیت‌های کسب و کارهای کوچک و متوسط بتوانند حضور پیدا کنند؛ بتوانیم کسب و کارهای کوچک و متوسط را در زنجیره تولید به بنگاه‌های بزرگ متصل کنیم و این بنگاه‌های بزرگ مبتنی بر خصوصی‌سازی اقتصاد در زنجیره تولید منطقه‌ای و جهانی قرار بگیرند- می‌توانیم شاهد حضور مردم در کسب و کارهای کوچک و متوسط باشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به این نقاط قوت، فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که داریم، می‌توانیم بر آن چالش‌هایی که وجود دارد غلبه کنیم و برای پیشرفت اقتصاد ایران باید ما یک برنامه‌ریزی اصولی را انجام دهیم.

 انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ج/ر

نظر شما