شناسهٔ خبر: 47508501 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

واکسن کوو ایران برکت بالاتر از استاندارد‌های جهانی / تولید ۱۸ میلیون دوز واکسن تا شهریور ماه

مینو محرز گفت: برای تهیه واکسن کوو ایران برکت همه دست در دست هم دادیم و این واکسن بسیار با دقت تولید شده است. مسائل اقتصادی و آموزش در کرونا بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و ما باید کمک کنیم که همه تا مهر ماه واکسن بزنند تا مدارس، دانشگاه‌ها باز گشایی شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- سید رضا مظهری در نشست گزارش کار از مراحل پیشرفت مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت در پاسخ به سوال میزان در این خصوص که تا کنون چند نفر واکسن برکت زده اند؟، گفت:  روی ۸۵۰۵ در تهران تا پایان شب گذشته مطالعه انجام شده و ۵۰۴ نفر دیگر نیز آزمایشات را انجام داده و واکسن تزریق خواهند کرد که این تعداد رزرو بودند.

مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: در کرج نیز یک پایگاه را تجهیز کردیم و ۱۹۲۰ نفر در کرج وارد مطالعه شدند و از ۲۰ خرداد تزریق روی داوطلبان در بوشهر، شیراز، اصفهان و مشهد را آغاز می‌کنیم و براورد این است که طی ۱۰ روزبه اتمام برسد. در شهرستان‌ها ۸۰۰۰ نفر وارد فاز مطالعات می‌شوند.

وی با بیان اینکه در فاز نهایی مطالعات بالینی بر اساس هدفگذاری انجام شده باید روی ۲۰ هزار نفر تزریق انجام می‌دادیم که کار ساده‌ای نیست و روال متفاوتی دارد اظهار کرد: روی داوطلبین آزمایشات و ارزیابی پزشکی انجام و سپس واکسن تزریق می‌شود. اطلاعات وارد نرم افزار‌ها می‌شود.   

وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار نفر داوطلب دریافت واکسن در فاز سوم شده اند گفت:  افراد واجد شرایط وارد مطالعه شدند و برای این حجم از کار در تهران پنج مرکز را با بیش از ۵۰ پزشک و ۴۰ پیراپزشک تجهیز کردیم و باید در تهران روی ۸۵۰۰ نفر فرایند طی می‌شد که اکنون به اتمام رسیده است.

آغاز تزریق واکسن کوو ایران برکت در ۴ شهرستان دیگر از چند روز آینده 

حامد حسینی در این نشست گفت: در قدم آخر با همکاری داوطلبان می‌توانیم مطالعات را تکمیل کنیم که به معنای اعتماد عمومی است و باید از همه داوطلبان قدردانی کنیم.

وی افزود: مطالعات در تهران انجام شده و در چندروز آینده در شهرستان‌ها هم مطالعات آغاز می‌شود.

حسینی در پاسخ به سوال میزان در خصوص تعداد افراد واکسینه شده با واکسن برکت گفت: در فاز یک ۸۸ نفر، فاز دو، ۲۸۰ نفر و در فاز سه، ۲۰ هزار نفر در برنامه مطالعاتی ما قرار گرفتند. در فاز سوم هم تا کنون روی ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر مطالعه انجام شده است و مطالعات تا تکمیل ۲۰ هزار نفر ادامه دارد.  

واکسن کوو ایران برکت بالاتر از استاندارد‌های جهانی است

مینو محرز  در این نشست گفت: مراحل کارآزمایی این پروژه بسیار بالاتر از استاندارد‌های جهانی اجرا شد و این واکسن حاصل تلاش‌های جوانانی است که مدت‌ها به خانه نرفتند و من به آن‌ها تبریک می‌گویم و از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه برای تهیه این واکسن همه دست در دست هم دادیم و این واکسن بسیار با دقت تولید شده است، ادامه داد: مسائل اقتصادی و آموزش در کرونا بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و ما باید کمک کنیم که همه تا مهر ماه واکسن بزنند تا مدارس، دانشگاه‌ها باز گشایی شود.

وی متذکر شد: بسیاری از افراد می‌گویند، چرا زودتر شروع نکردیم، چون امکانات نبود و به محض رسیدن امکانات شروع کردیم و این قول را به مردم می‌دهیم که این واکسن مصون و موثر است و هر چه زودتر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه در فاز دوم ایمنی زایی واکسن بسیار خوب بود گفت: واکسیناسیون یک الزام و تنها راه کنترل بیماری و برگشت به زندگی عادی است و امید است هرچه زودتر این مرحله را هم بگذرانیم.

وی در ادامه گفت: امریکا زودتر شروع کرد. از دی پروژه را شروع کردیم و نمیتوانیم بگوییم تا کی ماندگاری دارد، اما پروژه‌ها و مطالعات را ادامه می‌دهیم. برخی میگویند در امریکا شاید یک یا دوسال یکبار لازم به تجدید واکسن باشد، اما این موضوع نیازمند گذر زمان است.

محرز در ادامه با بیان اینکه تمام نتایج لازم به وزارت بهداشت داده شده و اگر جای وزارت بهداشت بودم مجوز می‌دادم عنوان کرد: مقالات مرحله یک تست در حیوانات چاپ شده و مرحله یک تست انسانی نیز برای چاپ آماده است. مرحله دوم هم بزودی به اتمام می‌رسد و آماده می‌شود و مقالات چاپ و مجوز سازمان جهانی بهداشت گرفته خواهد شد.

تولید ۱۸ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تا شهریور ماه

حسن جلیلی در این نشست عنوان کرد: از اوایل مطالعات تولید انبوه هم در دستور کار قرار گرفت. دو فاز صنعتی و نیمه صنعتی درنظر گرفتیم و دو خط تولید در فاز نیمه صنعتی راه اندازی شد. در آینده نزدیک فاز دو تولید صنعتی هم به بهره برداری می‌رسد.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن کووایران برکت افزود: بهره برداری از فاز اول تولید صنعتی چندی پیش انجام و در حال حاضر یک میلیون دوز واکسن را تهیه و آمادگی داریم بعد از طی مراحل قانونی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.

جلیلی با اشاره به اینکه یک جدول زمانبندی داریم که بر اساس آن قرار است در خرداد ماه ۳ میلیون دوز واکسن تولید شود عنوان کرد: در تیرماه ظرفیت را ارتقاء خواهیم داد و شهریور به بالای ۱۸ میلیون دوز خواهیم رسید. همزمان با ایجاد خطوط جدید صنعتی، محققان روی راندمان کار کردند و راندمان افزایش یافته و توانستیم با عدد قابل قبولی خطوط تولید را به بهره برداری برسانیم.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن کووایران برکت درباره زمان ارائه مدارک و مستندات به سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: کارگروهی از مشاوران و متخصصان صاحب‌نظر تشکیل شده و شبانه روزی کار می‌کنند. مدارک و مستندات زیادی باید آماده شود. مراحلی طی شده و به تدریج که مطالعات بالینی پیشرفت می‌کند، مدارک و مستندات لازم را تهیه می‌کنیم و بعد از تکمیل به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌کنیم.

نگرانی‌ها از موج پنجم کرونا در اوایل تابستان

 پیام طبرسی مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن "کُووایران برکت" با بیان اینکه فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت موفقیت آمیز بود و نتایج خوبی از آن به دست آمد گفت: اکنون اطلاعات کافی است که این واکسن وارد واکسیناسیون عمومی شود. اگر واکسیناسیون را گسترش ندهیم موج پنجم بیماری را در اوایل تابستان خواهیم داشت.

مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن "کُووایران برکت" با اشاره به اینکه اکنون زمان تصمیم گیری سریع است گفت: البته به معنای عدم واردات نیست، اما واکسن برکت هم آمادگی ورود به واکسیناسیون عمومی را دارد. امید است اول مهر معضلی به نام کرونا در ایران نداشته باشیم.  

طبرسی افزود: ما نمی‌خواهیم وزارت بهداشت را تحت فشار بگذاریم، سازمان غذا ودارو بررسی کرده و اگر صلاح دانستند مجوز را صادر می‌کنند. نتایج به سازمان جهانی بهداشت هم ارائه می‌شود، مراحل مطالعه بسیار دقیق و شفاف طی شده و دقت بالایی داشته است.  

مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن "کُووایران برکت" درباره عارضه واکسن نیز اظهار کرد: خوشبختانه واکسن عارضه عمده ای، چون مرگ و لخته‌شدن خون نداشته است. عوارض معمول، چون تب و درد در محل تزریق و بدن گزارش شده که طبیعی است. واکسن ایمن است و امید است هرچه سریعتر بتوانیم فشار موج‌های بعدی بیماری را با واکسیناسیون گسترده عمومی بکاهیم.

مطالعه روی زنان باردار و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال به زودی / ایمنی  بیش از ۸۰ درصد واکسن کوو ایران برکت 

محمدرضا صالحی هم در این نشست با بیان اینکه نتایجی که از فاز دوم به دست آمد چه از حیث ایمنی زایی و چه از حیث اثربخشی بسیار امیدوارکننده بود گفت: ما به قدری اطمینان داشتیم که عزیزان خودمان را وارد مطالعه کردیم و مادرم واکسن را در فاز دوم دریافت کرد.

وی افزود: اگر وزارت بهداشت طی هفته‌های آتی تاییدیه‌های لازم را صادر کند یک تحول و افزایش قابل توجهی در واکسیناسیون عمومی اتفاق می‌افتد.

مجری مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت با بیان اینکه با شرکت دارویی شفافارمد برنامه داریم به زودی روی زنان باردار و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال نیز مطالعه کنیم، گفت: امیدواریم با انجام این مطالعات از اوایل سال تحصیلی نوجوانان هم واکسینه شوند.

صالحی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات فوق العاده بوده و می‌توان گفت اثرگذاری اش در پیشگیری از ابتلا قابل توجه بوده است اظهار کرد: مطالعات بیش از ۸۰ درصد ایمنی را نشان می‌دهد. حداقل در افرادی که مرحله اول واکسن را دریافت کرده بودند تا شش هفته بعد از تزریق دوم ایمنی زایی حفظ شده و ادامه یافته است.  

انتهای پیام/

نظر شما