شناسهٔ خبر: 47490322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

«صبح‌نو» در گزارشی رویدادهای سیاسی حول انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده است / تصمیمی به نفع اصلاحات

هرچند که اصلاح‌طلبان براین باور هستند شورای نگهبان کاندیداهای این جریان را از گردونه رقابت‌ها حذف کرده است، اما رفتار انتخاباتی آنان نیز نشان می‌داد نمی‌توانستند به اجماع برسند و یک نفر را به‌عنوان کاندیدای نهایی انتخاب کنند. برهمین اساس، آنان با وجود آنکه از ردصلاحیت علی لاریجانی متأثر هستند اما بارها و حتی بعد از حضور لاریجانی در کلاب‌‌هاوس تاکید کردند که او کاندیدای این جریان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف به نقل روزنامه صبح نو ، جهانگیری که ممکن بود این جریان را در انتخاباتی نمایندگی کند، به‌دلیل کارنامه بسیار ضعیف دولت روحانی و سمت بالای جهانگیری در این دولت، نه تنها شانسی در انتخابات نداشت بلکه به‌دلیل رأی منفی بالای او، موجب ریزش آراء اصلاح‌طلبان هم می‌شد. و حالا شاید همتی بهترین هدیه شورای نگهبان برای این جریان باشد. در ادامه برخی از اخبار انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مرور می‌کنیم.

رای 40 درصدی رییسی در ابتدای تبلیغات

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا ونتایج آن را اعلام کرد.
طبق گزارش این مرکز، از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟»
از میان افرادی که گفته‌اند قطعا یا احتمالا در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۴۳.۹% ابراهیم رئیسی، ۳.۷% محسن رضایی، ۱.۸% سعید جلیلی، ۱.۰% امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۱.۰% عبدالناصر همتی، ۰.۴% محسن مهرعلیزاده و ۰.۲% علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. 
۴۸% از افرادی که تصمیم دارند به طور قطع یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند هنوز از بین افراد حاضر در فهرست نمی‌دانند به کدام گزینه رأی خواهند داد و هیچکدام را انتخاب نکرده‌اند.

جشن یک کاندیدا برای ردصلاحیت

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و از کاندیدای انتخاباتی که صلاحیتش توسط شورای نگهبان احراز نشد، درباره این موضوع گفته است : شورای نگهبان کار را برای من آسان کرد. وی افزود: با این اتفاق تکلیف از دوش من برداشته شد و احساس آرامش جدی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان کردم و شبی که نظر شورای نگهبان به من اعلام شد، در منزل ما بعد از گذشت 10روز از ثبت‌نام، شب جشن بود زیرا همه احساس کردند که بار بزرگی از دوشم برداشته شد و البته برای روسا و اعضای ستاد انتخاباتی نیز کار آسان شد زیرا در ایام پیش رو وظایف سنگینی بر عهده آن‌ها قرار می‌گرفت.
جهانگیری که در انتخابات‌96 مبدع کاندیدای پوششی بود این بار نیز قرار بود بادفاع از عملکرد دولت وارد انتخابات شود و در نهایت با‌توجه به عدم اقبال عمومی به نفع نامزد دیگری کناره‌گیری کند. البته کاندیدای پوششی تنها ابداع جهانگیری نبود و او با ابداع ارز 4200‌تومانی موسوم به ارز جهانگیری موجب هدر رفتن سرمایه ارزی کشور و ایجاد رانت برای طیفی از افراد نزدیک به دولت شد که یکی از دلایل رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان همین ارزجهانگیری بود.
احمد زیدآبادی، فعال اصلاح‌طلب نیز درباره ردصلاحیت جهانگیری نوشته است: یعنی خدمتی بهتر از رد صلاحیت جهانگیری به اصلاح‌طلبان و نجات آن‌ها از تفرقه و شکست سنگین در انتخابات قابل تصور بود؟ من در نوشته‌ام خطاب به جهانگیری نوشته بودم که او باید از خدا بخواهد که شورای نگهبان صلاحیت او را تأیید نکند. نمی‌دانم جهانگیری این دعا را کرد یا خیر، اما هر چه بود خدا به دادش رسید! زیدآبادی گفته است، به نظر من، تأیید صلاحیت جهانگیری سبب حمایت نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) از او و مشارکت فعال‌شان در انتخابات می‌شد بدون آنکه سقف رأی‌شان به سه میلیون برسد! در واقع جهانگیری می‌توانست به هدفی سهل و آسان برای حمله کاندیداهای اصول‌گرا به کارنامه دولت روحانی تبدیل شود و بخشی از ضعف‌های آن‌ها را بپوشاند.

برای خروج از انتخابات عجله نکنیم

هرچند که جریان اصلاحات نسبت به لیست هفت نفره تائید صلاحیت‌شدگان منتقد است و اذعان می‌کنند که هیچ‌یک از این هفت نفر این جریان را نمایندگی نمی‌کنند، اما این جریان پیش از ثبت‌نام‌ها به کاندیدای مشخصی نرسیده بود و این موضوع را به بعد از تائید صلاحیت‌ها موکول کرده بودند. حال برخی از طیف‌های این جریان به‌دنبال حمایت از عبدالناصرهمتی، رییس کل بانک مرکزی هستند و می‌گویند با توجه به اینکه او از پایه‌گذاران حزب سازندگی است گزینه مناسبی برای اجماع است.
همچنانکه حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران با اشاره به تائید صلاحیت‌ها گفت: یادمان باشد با همه این محدودیت‌ها، سیاستمداران باید راهی برای حرکت پیدا کنند. او این را هم تاکید کرده است که باید منتظر شرایط سیاسی یکی، دو هفته آینده باشیم و نباید برای خروج از انتخابات زودهنگام تصمیم بگیریم و باید فضا را رصد کنیم و ببینیم مصلحت مردم و کشور در چیست.

همتی ؛ استاد اقتصاد یا شاگرد اقتصاد

عبدالناصرهمتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اینکه او را از بانیان وضع موجود کشور معرفی کردند، گفته است: برخی افرادی که خود از بانیان این وضعیت هستند می‌گویند عملکرد همتی بخشی از وضعیت فعلی است. من از دو سال و نیم پیش تا به حال بخشی از تغییر وضعیت موجودم نه بانی وضعیت موجود.
وی در ادامه مدعی شده است که اگر روند قبلی سیاست‌های ارزی و پولی ادامه می‌یافت با شوک اقتصادی ناشی از کرونا چیزی برای رقابت باقی نمی‌ماند. کارنامه دو سال ونیم من، تغییر سیاست‌های بانک مرکزی و پیشتازی در خنثی‌سازی تحریم است.
همتی گفت: برخلاف کاسبان سیاسی-اقتصادی تحریم، من آبرویم را گذاشتم تا در بدترین شرایط، روند حرکتی بانک مرکزی را اصلاح و از فروپاشی اقتصاد جلوگیری کنم. معاون وزیر اسبق اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق؟ع؟ در واکنش به اظهارات همتی گفته است: رئیس بانک مرکزی اصولی که یک دانشجوی سال اول اقتصاد هم می‌داند را رعایت نمی‌کند؛ بانک مرکزی عملا به خزانه دوم دولت تبدیل شده است.

معاون اول رئیسی!

اما محسن رضایی، که از او به‌عنوان یک قطب انتخابات نام می‌برند در جدیدترین نطق انتخاباتی خود وعده یارانه ۴۵۰‌هزار تومانی داده است.
رضایی از این وعده انتخاباتی دفاع کرده و گفته این وعده مبنای علمی و کاربردی دارد. او می‌گوید: با رأی قاطع شما ملت ایران و تشکیل دولت «اقدام و تحول»، سریعا با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل چهار میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل همین مقدار از خرید نهاده‌های دامی، صرفه‌جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه‌خواران، یارانه را به مبلغ ۴۵۰‌هزار تومان ماهانه برای هر فرد به ۴۰میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کمتری دارند) واریز خواهیم کرد. رضایی همچنین براین موضوع تاکید کرده است که به هیچ عنوان انتخابات را ترک نخواهد کرد. او در توییتی نوشت: کسی که با برنامه وارد رقابت می‌شود، عرصه را ترک نمی‌کند. با صراحت و محکم می‌گویم که آمده‌ام به وضع بی‌‌سامان موجود خاتمه دهم. البته یک منبع نزدیک به محسن رضایی به آبانیوز خبر داده که محسن رضایی در جلساتی که با مشاورانش داشت از انصراف قطعی خود به نفع آیت‌الله رئیسی خبر داده است. گفته می‌شود محسن رضایی به سمت معاون اول رییس‌جمهوری در دولت آیت‌الله رئیسی منصوب خواهد شد.

کاندیداهای پوششی؟

از سوی دیگر علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخاباتی که در درون جریان اصول‌گرایی تعریف می‌شود در برنامه تبادل در پاسخ به سوالی درباره احتمال کناره‌گیری‌اش به نفع آیت‌الله رئیسی گفت: همه نامزدهای جبهه انقلاب در نهایت به نفع یک نامزد کناره‌گیری خواهند کرد. در همین زمینه محمدمهاجری، فعال رسانه‌ای گفته است در حال حاضر به نظر من از بین هفت کاندیدایی که وجود دارند آقای رئیسی در جناح خودشان کاندیدای اصلی هستند و سه کاندیدای نمایشی هم ایشان را پشتیبانی می‌کند. اما قاضی‌زاده‌هاشمی درباره کنار کشیدن به نفع سید‌ابراهیم رئیسی گفته است: نیت پوششی نداریم و انصراف به نفع رئیسی توهین به او است و به وی ارادت دارم. اگر گفتند جبهه انقلاب به خطر افتاد، و آیا حاضر به همکاری هستی، شرایط فرق می‌کند اما هنوز زمان آن نیست و اگر اتفاق افتاد به آن فکر می‌کنم.

کاندیدای گوش به فرمان آقاتهرانی

هرچند که حجت‌الاسلام رئیسی، کاندیدای مورد اجماع جریان انقلاب است و علاوه بر آن در نظرسنجی‌ها در رتبه بالایی قرار دارد اما برخی از طیف‌های سیاسی در درون این جریان طرفدار سعید جلیلی هستند به‌طوری که طرفداران او از رئیسی خواسته‌اند به نفع جلیلی کناره‌گیری کند! در همین زمینه آقاتهرانی، رییس شورای مرکزی جبهه پایداری در پاسخ به احتمال انصراف جلیلی به نفع آیت‌الله رئیسی گفت: آقای جلیلی و آقای رئیسی آدم‌هایی هستند که با مردم زندگی می‌کنند. من خودم ارتباطم با آقای جلیلی فوق‌العاده راحت است و با یک تلفن می‌گویم بیا فلان‌جا. وقتی که اینگونه است من هیچ احساس خطری برای آینده نمی‌کنم. این آقایان بیایند، بایستند و کارشان را کنند و بعد هر‌کدام دیدند که بهتر هستند در عرصه بمانند.

دخترم دوتابعیتی نیست

علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ، پیرامون شایعاتی درباره محل سکونت و تحصیل دخترش در سوئیس گفت: اخیرا دروغ‌هایی درباره محل سکونت و تحصیل دخترم توسط برخی از کانال‌های تلگرامی و کاربران در فضای مجازی منتشر شده است؛ بر این اساس ادعا شد که دختر علیرضا زاکانی دوتابعیتی بوده و در کشور سوئیس ساکن است؛ اما واقعیت این است که شایعه دوتابعیتی‌بودن و سکونت دائم در سوئیس صحت نداشته و وی حدود یک‌سالی است که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگشته است. دختر من در سال‌۱۳۹۵ از رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده است. سپس در رشته «علوم اجتماعی محاسباتی» که معادلی در دانشگاه‌های ایرانی ندارد؛ در دانشگاه‌EPFL سوئیس و به جهت سابقه ممتاز تحصیلی به‌صورت رایگان مشغول به تحصیل شده است. لازم به‌ذکر است که وی هیچ‌گونه بورسیه تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اضافه کرد: نوه من شناسنامه ایرانی دارد و یک عده‌ای که قدر وطن خود را نمی‌دانند به‌دنبال پاسپورت آمریکایی و کانادایی برای فرزندان خود هستند.

نظر شما