شناسهٔ خبر: 47485286 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

برخی معتقدند کشور باید در حالت دوقطبی و درگیری دائمی باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی فرض‌شان بر این است که کشور باید ۲ قطبی شود و در این وضعیت بماند؛ در جامعه آزاداندیشی، رقابت و طرح مسئله ضروری است اما این مباحث باید یک نقطه پایان هم باید داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ افتتاحیه مرحله نهایی نخستین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه، فرزاد جهان‌بین معاون  فرهنگی‌ دانشجویی دانشگاه و تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی این رقابت‌ها در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید مهارت اجتماعی را بالا ببرد، بیان کرد: با توجه به اینکه ارتقای مهارت اجتماعی از وظایف دانشگاه است؛ دانشگاه باید براساس نیازهای اقتصادی و اجتماعی فرد و جامعه حرکت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کرسی آزاداندیشی تعالی دانشگاه و جوان ایرانی است، اظهار کرد: بالا بردن قدرت مباحثه و گفت‌وگو در جامعه یکی از موضوعاتی است که درباره عملکرد دانشگاه باید بررسی شود. دانشگاه باید فضای برای گفت‌وگو ایجاد کند و یکی از مهارت‌هایی که لازم است به دانشجو بیاموزد؛ مهارت گفت‌وگوست.

وی با طرح این سوال که منشا فتنه ۸۸ چه بود، گفت: اگر در کنار قدرت گفت‌وگو، و دوستی بعد از گفت‌وگو نباشد؛ چنین مسائلی پیش می‌آید. اگر بعد از اینکه ۲ گروه با هم مجادله کردند با یکدیگر پیش رفته و رو به جلو حرکت کنند یعنی قدرت مهارت اجتماعی ایجاد شده است.

طهرانچی با اشاره به اینکه قرار نیست مجادله ابدی باشد، عنوان کرد: برخی فرض‌شان بر این است که کشور باید ۲ قطبی شود و در این وضعیت بماند؛ نگاهشان به جامعه یک نگاه درگیری مستمر است. در جامعه باید آزاداندیشی، رقابت و طرح مسئله باشد اما این مباحث یک نقطه پایان هم باید داشته باشد.

وی با اشاره به تقارن برگزاری مرحله نهایی این کرسی و ایام انتخابات گفت: برخی می‌گویند فضا انتخاباتی نشده است چون فضا ۲ قطبی نشده است؛ این افراد مفروضاتشان ایجاد ۲ قطبی است. 

طهرانچی با تاکید بر اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی مورد غفلت واقع شده بود، بیان کرد: آنچه ما انجام می‌دهیم یکی از وجوه وظایف دانشگاه است. هر دانشجو باید هر سال حتما کرسی آزاداندیشی را تجربه کند. این کرسی‌ها هم باید در قالب رویداد بوده و نظام‌مند باشند.

وی ادامه داد: این رویداد باید در مهرماه شروع و در خرداد ماه پایان یابد. رویداد باید در سطح واحدها، استان‌ها و بعد هم در سطح ملی دانشگاه جریان داشته باشد. دانشگاه هم باید راهکارها و مباحث مطرح شده را وارد بحث‌های اندیشکده‌ای کند.

طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم که نماینده مجلس، نماینده شورای شهر و کاندیدای ریاست جمهوری باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند؛ یکی از مواردی که دانشگاه باید با این افراد آموزش بدهد دانش اجتماعی است. دانش مهارتی و اجتماعی وقتی بایکدیگر جمع شوند در کرسی آزاداندیشی خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما