شناسهٔ خبر: 47477842 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رونمایی از ۲ طرح در بندر چمخاله لنگرود

از ۲ طرح در بندر تفریحی و گردشگری چمخاله امروز با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دومین روز سفر به استان گیلان از روند ساخت بندر تفریحی - گردشگری چمخاله بازدید کرد و برای جذب سرمایه گذار و حمایت هیأت دولت برای خرید قایق‌های تفریحی و مسافری داخلی و خارجی قول مساعد داد.

حمیدرضا آبایی، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در حاشیه این بازدید در خصوص ۲ طرحی که با حضور وزیر میراث فرهنگی از آن رونمایی شد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از توان دانشگاه تربیت مدرس، سند جامع بنادر و دریانوردی را با بهره گیری از اسناد، مدارک، مستندات موجود براساس عکس‌ها و شواهد در زمینه موقعیت بنادر گیلان در دریای کاسپین را مورد بررسی قرار داد.

او با اشاره به اسناد مهم یافت شده در این تحقیقات افزود: بر اساس تحقیقات و مصاحبه‌های میدانی وضعیت بنادر در سده‌های قبل مورد ارزیابی قرار گرفت و در نتیجه این تحقیقات مشخص شد بندر انزلی با ۳۰۰ سال قدمت از پررونق‌ترین بنادر حاشیه خزر بود که داد و ستد و تجارت از این بندر انجام می‌شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان طرح بعدی را بررسی سند تاریخی قایق مغروق کشف شده در قُرُق تالش عنوان کرد و افزود: عملیات تحقیقاتی بر این میراث فرهنگی بندری و دریانوردی انجام شد و طبق این سند تاریخی بهره برداری از مواهب دریا در استان گیلان مورد تأیید قرار گرفت.

آبایی با دعوت از سرمایه گذاران برای توسعه صنعت گردشگری دریانوردی اظهار داشت: دولت تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها در بندر تفریحی گردشگری چمخاله سرمایه گذاری کرده و در حال حاضر ۲ فاز از ۳ فاز اصلی این مجموعه به اتمام رسیده است.

او ادامه داد: ایجاد ۳۰۰ متر جاده سنگی برای رسیدن به پل و عرشه، ساخت موج شکن در عمق ۵ متری با در نظر گرفتن وضعیت جریان گردش آب دریا و مسائل محیط زیستی، ایجاد ۲ دستک موج شکن در فاصله ۴۰۰ متری از ساحل و ساخت حوضچه ۴ هکتاری برای ورزش‌های آبی، دریایی و قایقرانی و سایر تفریحات دریایی از جمله اقدامات انجام شده در بندر چمخاله است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه باید بتوانیم برای ایجاد زیرساخت‌ها و پذیرایی از مهمان‌ها زمینه لازم را برای توسعه صنعت گردشگری دریایی فراهم کنیم، تصریح کرد: می‌بایست صنعت گردشگری بر سایر ظرفیت‌های استان گیلان اضافه شود.

انتهای پیام/ع

نظر شما