شناسهٔ خبر: 47473381 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رئیس سازمان صمت گیلان:

رانش زمین در خرشک در اثر فعالیت معدنی نبود

روزهای گذشته رانش زمین در منطقه خرشک رودبار منجر به تخریب 7 واحد مسکونی و یک مصدوم شد.

صاحب‌خبر -

 این حادثه که در اغلب مناطق روستایی و کوهستانی گیلان اتفاق می‌افتد اینبار موجب در معرض خطر قرار گرفتن 25 حانواده در این روستا شد. به گفته فرماندار رودبار، اکنون این تعداد خانوار در واحدهای بومگردی اسکان موقت داده شده و روستا تخلیه شده است.

نگین افضلی، یکی از اهالی روستای خرشک به همشهری آنلاین بیان کرد: بسیاری از ما از سال‌ها پیش در این روستا با آرامش زندگی می‌کردیم اما فعالیت‌های معدنی به بهانه اشتغال و اقتصاد استان موجب شده است خاک روستا سست شود. از این رو در چند روز گذشته شاهد رانش زمین و پرتاب شدن سنگ‌های عظیم به سمت روستا بوده‌ایم که این خسارت‌ها در حد خانه‌های روستایی، از بین رفتن برخی طیور و ... بوده است و خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

وی ادامه داد: اگر این موضوع برای مسئولان مهم بود اجازه نمی‌دادند هر بار افرادی با بولدوزرها به جان کوه بیافتند و پوشش گیاهی را از بین ببرند و از خاک برداشت کنند. اکنون آرامش روستا به هم خورده است و روستاییان مجبورند روستای پدری خود را ترک کنند.

با این حال فرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صمت گیلان در خصوص رانش زمین در خرشک و شائبه فعالیت‌های معدنی در آن، به همشهری آنلاین بیان کرد: از دوسال پیش تاکنون معدن خرشک به حکم دادستانی تعطیل بوده و فعالیتی نداشته است، در گذشته معادن ما به درستی مدیریت نشده و برای صدور مجوز معادن هم از قبل؛ نظارت صحیح صورت نگرفته است.

رئیس سازمان صمت گیلان اضافه کرد: از سال ۹۶ تا الان هیچ گونه مجوز معدنی در استان صادر نشده است. معادن استان گیلان؛ منشا عمران و آبادانی است و نیازمند مطالح هستیم. اما این دلیلی بر این نیست که در اجرا  دقت نظر صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت و معدن و تجارت، متولی معادنی است که دارای پروانه هستند و قطعا بر فعالیت معادن نظارت جدی خواهد داشت.

دلق پوش گفت: در گیلان به ویژه شهرستان رودبار به مدت  یک و سال و نیم نظارت بر فعالیت معادن با هماهنگی استانداری صورت گرفته و بسیاری هم که اهل بهره برداری نیستند خلع ید شده و آنهایی که مشکل اجتماعی به وجود می‌آورند به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان صمت گیلان از استعلام برای صدور مجوز معادن از 15 مرجع قانونی سخن گفت و ادامه داد: حادثه خرشک باید به شکل فنی و کارشناسانه بررسی شود و قضاوت عمومی، قضاوت درست نخواهد بود. از طرفی زندگی مردم و حقوق آنها و صیانت از حق مردم هم جز وظایف اصلی ماست.

وی افزود: البته از قبل نسبت به این رانش  زمین و آسیب آن به خطوط لوله نفت تذکر و ‌گزارش‌هایی به مسئولان شده بود.

نظر شما