شناسهٔ خبر: 47463385 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

محبعلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گرم شدن روابط تهران و ریاض مطرح نیست/ جنگ یمن به همین سادگی‌ها تمام نمی‌شود

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: موضوع گرم شدن روابط تهران و ریاض مطرح نیست، این مذاکرات در سطح غیر سیاسی و امنیتی است و مذاکرات رسمی محسوب نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دوطرف جنگ یمن بوده است. میدل‌ایست‌آی به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شد: مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

راید کریملی، رئیس برنامه ریزی سیاسی در وزارت خارجه عربستان در اظهارات ادعایی مدعی شد: «ریاض و تهران در حال مذاکره مستقیم هستند.» این مقام سعودی هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران را کاهش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: قضاوت درباره نتیجه کار خیلی زود است و ریاض قصد دارد بررسی کند که اقدامات قابل تایید کدام هستند. روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته در گزارشی مدعی دیدار و گفت‌وگوی مقامات رسمی ایران و عربستان در نهم ماه میلادی جاری در عراق شد.

فایننشیال تایمز در ادامه گزارش ادعایی خود نوشت: «دور اول این مذاکرات درباره حملات نیرو‌های یمنی به خاک عربستان بوده و این مذاکرات مثبت ارزیابی شده است.» سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره ادعای میدل ایست آی مبنی بر این‌که ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: گفت‌وگو‌های ما در عربستان در حوزه موضوعات دو جانبه و منطقه پیگیری می‌شود و خبرسازی‌های دیگر صحت ندارد.

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر موضوع روابط ایران و عربستان مسئله یمن است، سعودی ها علاقمند هستند راهی پیدا کنند که از باتلاقی که در آن گرفتار شدند، خارج شوند به ویژه بعد از اینکه سیاست  آمریکا در قبال یمن و عربستان دچار تغییراتی شد.

او با اشاره به شایعاتی که در خصوص روابط ایران و عربستان پیرامون خرید نفت و دور زدن تحریم ها مطرح شده، توضیح داد: دیپلماسی داد  و ستد است و هیچ مذاکره ای بدون داد و ستد پیش نمی رود، اطلاعی از جزئیات مذاکرات نداریم و نمی شود در مورد آن صحبت کرد.

گرم شدن روابط تهران و ریاض مطرح نیست

محبعلی درباره گرم تر شدن روابط تهران و ریاض در دولت دوازدهم، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع گرم شدن روابط تهران و ریاض مطرح نیست، این مذاکرات در سطح غیر سیاسی و امنیتی است و مذاکرات رسمی محسوب نمی شود، تا وقتی مذاکرات به حد سیاسی نرسد و مقامات رسمی دو کشور مانند وزیر خارجه و رئیس جمهور صورت نگیرد، بعید است که پیشرفت چندانی در روابط حاصل شود، لذا اکنون می‌توان گفت که دو طرف تمایل پیدا کردند که با یکدیگر گفت‌وگو کنند  و نظرات یکدیگر را بشنوند که این گام مثبتی است.

او افزود: بین ایران و عربستان موضوعات و مسائلی مختلفی مطرح است که با هم در آن حوزه رقابت دارند، مانند مسائل زیارتی، انرژی، امنیت خلیج فارس و مسئله فلسطین که زمان زیادی می‌برد که به نتیجه برسد، لذا باید منتظر باشیم که مذاکرات به سمت سیاسی بیاید.

جنگ یمن به سادگی خاتمه پیدا  نمی‌کند

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه کشورمان درباره اتمام جنگ یمن، گفت: باید امیدوار بود، اما شرایط یمن به گونه ای است که جنگ می‌تواند ادامه داشته باشد و نیازمند امضای تفاهمی در سطح بین المللی است، چراکه یمن یک جامعه چند قبیله ای  و چند مذهبی است و مداخله عربستان هم باعث پیچیده شدن این وضعیت شد. شرایط جنگ نشان می دهد که همانطور که امکان پیروزی عربستان وجود ندارد، طرف مقابل هم نمی‌تواند به پیروزی چشمگیر دست پیدا کند، لذا جنگ می‌تواند با توجه به وضعیت  جغرافیایی و ژئوپلیتیکی یمن ادامه پیدا کند. 

محبعلی افزود: به نظر می رسد که جمهوری اسلامی ایران، کشورهای منطقه و جامعه بین المللی باید تلاش کنند تا به این ظلمی که به مردم یمن می شود، خاتمه داده شود و تمامیت ارضی یمن حفظ شود، در غیر این صورت به سادگی نمی شود که انتظار داشت، جنگ خاتمه پیدا  کند.

رژیم صهیونیستی از شکاف بین ایران و عربستان سود می‌برد

او با بیان اینکه در دولت ترامپ تلاش زیادی شد که ائتلافی متشکل از اسرائیل و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی علیه ایران تشکیل دهند، گفت: آنها این استراتژی را تا پایان دولت ترامپ ادامه می دادند، اکنون شاید رژیم صهیونیستی بزرگترین کسی باشد که از این شکاف و اختلافاتی که بین ایران، عربستان و کشورهای عربی در منطقه خلیج فارس وجود دارد سود می برد، این امر به نفع مسلمانان، عربستان ایران نیست.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران و عربستان دو کشور همسایه، مسلمان و دارای منافع مشترک هستند و تنها دشمن مشترک آنها رژیم صهیونیستی است، اگر تهران، ریاض و کشورهای عربی روابظ خوبی داشتند، رژیم صهیونیستی هرگز جرئت نمی‌کرد، اقدامات ظالمانه خود را علیه فلسطین انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما