شناسهٔ خبر: 47461725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر گردشگری:

۵۰۰ پروژه میراث فرهنگی تا پایان دولت قابل بهره‌برداری است

بیرجند - ایرنا - معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این ظرفیت وجود دارد که تا پایان دولت دوازدهم به شرط تخصیص اعتبار تعداد ۵۰۰ پروژه دیگر در حوزه میراث فرهنگی به بهره‌برداری برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا "محمدحسن طالبیان" روز پنجشنبه در آیین افتتاح ۴۲ طرح میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی که با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی در باغ اکبریه بیرجند برگزار شد، افزود: در مراسم قبل ۳۲۰ پروژه میراث فرهنگی با دستور رییس جمهوری افتتاح شد و امروز علیرغم کمبود اعتبارات ۵۰۰ پروژه از ۵۲۶ پروژه اعلام شده از سوی وزیر میراث فرهنگی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: کارگاه‌های مرمت میراث فرهنگی در ایام سخت کرونا تعطیلی نداشته است و اکنون در خراسان جنوبی ۴۲ پروژه مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان افتتاح می‌شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۲۲۸ نفر با دستور رییس جمهوری در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از خراسان جنوبی به عنوان سرزمین کویرها و روستاهای شگفت‌انگیز با جاذبه‌های پر رمز و راز یاد کرد و گفت: این استان مردمان با فرهنگ، خویشتن‌دار و سختکوش دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر چون بیابان لوت و روستای خراشاد به عنوان دومین روستای جهانی صنایع دستی است.

طالبیان افزود: گسترده جغرافیای تاریخی فرهنگی ایران و سابقه طولانی زیست در ایران ما را میراث‌دار هزاران اثر ملموس و ناملموس ملی، منطقه‌ای و جهانی کرده است.

وی گفت: تهیه پرونده‌های ثبت جهانی مشترک مانند نوروز ۱۲ کشوری، هنر نگارگری ایرانی، کمانچه و دانش پخت نان تخت، آیین زیارت کلیسای تادئوس و در حال حاضر جشن مهرگان، یلدا، ترکمن دوزی، نوغان‌داری و ابریشم دوزی باعث نزدیکی کشورها و تقویت صلح شده است.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: پرونده خوشنویسی، تکریم زوار و فرهنگ زیارت امام رضا (ع) نشان از غنای فرهنگی و معنوی این مرز و بوم دارد.

وی گفت: رویکرد مردمی کردن مرمت و احیای بناهای تاریخی ناشی از تعلق و دلبستگی مردم به عناصر هویت‌ساز است و سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی به شکوفایی اقتصاد فرهنگی، تداوم دانش فرهنگ و تاریخی ایران، نشاط و شادی برای مردم و به‌ویژه به توسعه پایدار کمک می‌کند.

طالبیان اضافه کرد: انجام ۲ هزار و ۵۰۰ پروژه مرمتی و حدود ۲ هزار کارگاه فعال مرمتی که بالغ بر ۹۰ درصد توسط بخش خصوصی و مردم انجام شده، رشد ۴۰۰ درصدی موزه‌های خصوصی در کشور، استرداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از خارج کشور، شکل‌گیری ۸۰ پایگاه ملی و جهانی به عنوان قطب‌های علمی و فنی و ایجاد سامانه‌های جامع و هوشمند میراث فرهنگی گوشه‌ای از این تلاش‌ها در دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: خراسان جنوبی اکنون دارای ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است و سه اثر ثبت شده جهانی در حوزه میراث فرهنگی دارد که این آثار از غار خونیک قاین با ۲۵ هزار سال قدمت آغاز و تا دوره معاصر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ثبت ۲۱۲ اثر در فهرست آثار ملی و ۲ اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی طی هشت سال گذشته افزود: مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی، راه‌اندازی پنج موزه، ایجاد هشت هزار شغل، راه‌اندازی ۲۱ تعاونی، صدور هزار و ۶۴۵ پروانه تولید صنایع دستی، اعطای ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بخش گردشگری، راه‌اندازی ۲ هتل سه و چهار ستاره و ایجاد ۸۰ اقامتگاه بومگردی، یک هتل کاروان، ۲ بوتیک هتل، یک دهکده گردشگری در بیرجند و سه کمپ بیابان در نهبندان و سرایان تنها بخش کوچکی از اقدامات دولت دوازدهم در این استان است.

 ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی روز پنجشنبه با ارتباط تصویری رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند به طور همزمان افتتاح شد.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۲ هزار و ۶۹۷ نفر اشتغالزایی در شصت و نهمین پویش ملی "تدبیر و امید برای جهش تولید" و ادامه پروژه‌های افتتاحی پنجشنبه‌ها که دولت از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، امروز پنجشنبه ۶ خرداد در استان‌های مختلف کشور با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد که سهم خراسان جنوبی ۴۲ پروژه در حوزه میراث فرهنگی بود.

نظر شما