شناسهٔ خبر: 47459625 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عدم اجازه ورود به اتباع تاجیک در فرودگاه «ماناس»

مقامات فرودگاه «ماناس»‌ علیرغم اجازه مقامات هواپیمایی این کشور با ورود شهروندان تاجیکستان به «بیشکک» مخالفت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مقامات فرودگاه «ماناس»‌ علیرغم اجازه مقامات هواپیمایی این کشور با ورود شهروندان تاجیکستان به «بیشکک» مخالفت کردند.

به این ترتیب، پرواز چارتر شرکت «سامان ایر» تاجیکستان با حدود 200 مسافر که در مسیر بیشکک پرواز کرد، پس از انتظاری 4 ساعتی دوباره با مسافرانش به دوشنبه برگشت.

در پی این رویداد همچنین بیش از 100 مسافری که باید از طریق این پرواز به دوشنبه پرواز می‌کردند در فرودگاه بیشکک معطل مانده اند.

گفتنی است که این پرواز چارتری توسط آژانس گردشگری قرقیزی «آسال ترویل گروپ» سازماندهی و توسط شرکت هواپیمایی «سامان ایر» تاجیکستان انجام می‌گرفت.

رسانه‌های تاجیکستان با استناد به منابع خود نوشتند که تا ورود هواپیما به قرقیزستان هیچ مقام تاجیکی موضوع عدم اجازه ورود شهروندان این کشور به خاک قرقیزستان از طریق راه هوایی را آگاه نکرده بود.

بر اساس این گزارشات، در رابطه با بیانیه مقامات قرقیزستان در مورد بسته شدن کامل مرزهای این کشور با تاجیکستان، قبل از پرواز، طرف تاجیکی با آژانس هواپیمایی کشوری قرقیزستان در مورد انجام یا لغو پرواز تماس گرفته بود.

اما طرف قرقیزی در پاسخ اعلام کرده که هیچ محدودیتی وجود ندارد. این ممنوعیت (عدم اجازه ورود شهروندان تاجیکستان به خاک قرقیزستان) تنها در مسیرهای زمینی اعمال می‌شود، به این خاطر می‌توان پرواز کرد.

در پی این گفت و گو ها هواپیمایی شرکت سامان ایر حامل 200 مسافر از فرودگاه شهر دوشنبه راهی بیشکک و به آن اجازه ورود به حریم هوایی قرقیزستان و فرود آمدن در فرودگاه بیشکک داده می‌شود.

اما بعد از فرود آمدن در بیشکک مرزبانان قرقیز اعلام می‌کنند که به شهروندان تاجیکستان اجازه ورود به خاک قرقیزستان را نخواهند داد.

از میان 200 مسافر هواپیما 8 نفر که شهروندان خارجی بودند، اجازه ورود به خاک این کشور را دریافت کردند و شهروندان تاجیکستان، حتی تاجیک‌های که با پرواز ترانزیت راهی کشورهای ثالث، مانند روسیه بودند، اجازه ورود ندادند.

گفتنی است که مرزبانان قرقیز با ارائه اسناد، مدعی شدند که ورود شهروندان تاجیکستان به خاک این کشور ممنوع شده است، در حالی که بر اساس تصمیم اخیر طرف قرقیز شهروندان تاجیکستان تنها از طریق جاده‌های زمینی نمی‌توانند به خاک این کشور وارد شوند.

شایان ذکر است که در مورد تصمیم دولت قرقیزستان جهت قطع تردد از طریق مرزهای دولتی این کشور و تاجیکستان روز 24 می «الغ بیک معروف اف» رئیس کابینه وزرای قرقیزستان حین ملاقات با ساکنان مناطق مرزی خبر داده بود.

انتهای پیام/ح

نظر شما