شناسهٔ خبر: 47443239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تحت عنوان «میتاپارک»؛

حل نوآورانه چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی به همت پارک علمی و فناوری دانشگاه تهران

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اولین رویداد میتاپ (meet up) را با نام «میتاپارک» و با محوریت «حل نوآورانه چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی» را برگزار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اولین رویداد میتاپ (meet up) را با نام «میتاپارک» و با محوریت «حل نوآورانه چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی» را با حضور اساتید و فعالان حوزه کشاورزی برگزار کرد.


میتاپارک کشاورزی و منابع طبیعی، پیش درآمدی بر استارت‌آپ ویکند کشاورزی و سلامت هوشمند از ۳۱ خرداد لغایت ۴ تیر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این رویداد در سه بخش معرفی، سخنرانی و شبکه سازی به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین برگزار شد.

میتاپارک اولین میتاپ است که در یک پارک علم و فناوری برگزار می‌شود

در بخش معرفی این رویداد، فاطمه صداقت فرد؛ معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه میتاپارک کشاورزی و منابع طبیعی، دورهمی دوستانه با حضور فعالان و صاحب نظران حوزه کشاورزی و سلامت است، گفت: هدف از برگزاری این رویداد بیان راه حل‌های نوآورانه و فناورانه به منظور رفع چالش‌های کشاورزی کشور است.


وی ادامه داد: از اهداف دیگر برگزاری میتاپارک؛ بیان راهکار‌های نوآورانه برای کسب وکار‌های کشاورزی و منابع طبیعی و شبکه سازی در بخش کشاورزی می‌باشد. میتاپارک اولین میتاپ است که در یک پارک علم و فناوری برگزار می‌شود.

راه‌اندازی اکوسیستم رشد پایدار در کشور بدون مشارکت تمام دست اندکاران کلیدی میسر نیست


در ادامه سید ابوالفضل میرقاسمی، رییس هیات مدیره کانون توسعه کارآفرینی روستایی ایران به بیان محوریت چالش‌های راه‌اندازی کسب وکار در ایران پرداخت و گفت: جهت راه‌اندازی اکوسیستم رشد پایدار عملکرد بخش دولتی به تنهایی کارگشا نیست و به مشارکت همه دست اندرکاران کلیدی از جمله بخش علمی و دانشگاهی، بخش غیردولتی و جامعه مدنی، بخش خصوصی وکارآفرینان و بخش رسانه نیز نیاز است.


میرقاسمی یادآور شد: کانون تکرا به عنوان یک NGO قصد دارد ارتباط و تعامل موثر بین اجزای اکوسیستم کارآفرینی روستایی را برقرار کند.


میرقاسمی با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار روستایی با در نظر داشتن چالش‌های موجود بیان کرد: ۲۵ درصد از جمعیت کشور در روستا‌ها سکونت دارند و این نشان از انسانی بودن توسعه روستایی است. همچنین سهم جمعیت روستایی از تولیدات ناخالص ملی کشور ۲۶ درصد برآورد شده است که نشان از نقش روستاییان در تولیدات بالای محصولات کشور به خصوص در بخش غذایی و کشاورزی است. وضعیت نگران کننده تولید و اشتغال در روستا‌ها به افزایش خالی شدن روستا‌ها منجر شده است و در نتیجه کاهش نیروی انسانی خلاق، توانمند و ارزش آفرین مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی در روستا‌ها بسیار احساس می‌شود.


میرقاسمی در ادامه به تشریح موانع توسعه کسب وکار‌ها از جمله موانع سیاستی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فناوری، قانونی، محیط زیستی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی پرداخت.


بازماند نخستین پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند در ایران است


آیدین خانکشی پور، بینانگذار و رییس هیات مدیره گروه توسعه کسب وکار سایروپلیس و مدیرعامل استارت آپ بازماند ادامه داد: بازماند نخستین پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند در ایران است که با شش اپلیکیشن یکپارچه، پل ارتباطی میان شهروندان و منابع انسانی با مدیریت شهری است که راهکاری هوشمندانه، سریع و آسان جهت مدیریت فرایند پسماند به شمار میرود.


خانکشی پور ادامه داد: پسماند خشک در کشور توسط زباله گرد‌ها جمع آوری میشود و این پسماند زمانیکه به کارخانه یا صنایع مورد استفاده آن می‌رسد با توجه به آلوده بودن آن مورد استفاده این صنایع قرار نمی‌گیرد. ما در بازماند، پسماند را قبل از اینکه آلوده شود، جداسازی میکنیم و سپس آن را به محل‌های مورد استفاده انتقال می‌دهیم. این جداسازی توسط خود مردم انجام می‌شود. مردم با نصب اپلیکیشن بازماند علاوه بر کسب آگاهی نسبت به چگونگی جداسازی پسماند خشک و نحوه تحویل زباله‌ها به بازماند، در ازای این عمل و با توجه به وزن زباله خود هزینه دریافت می‌کنند.


خانکشی پور ادامه داد در حال حاضر بازماند ۱۵۳۷۱ کاربر فعال داشته و در ازای آن ۳۸۲۲ میلیارد جریان مالی داشته است. برخی از کاربران ما نیز، با حضور در طرح قطره، قطره مهر بازماند (نیکوکاری) تاکنون نزدیک به ۱۳۰ میلیون تومان مشارکت مردمی داشته‌اند.

بیش از ۴۰۰۰ فرصت برای حضور شرکت‌ها و استارت آپ‌های فناور محور در مسیر از مزرعه تا سفره وجود دارد


الهام فهام؛ عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به کاربرد نوآوری در موفقیت کسب وکار گفت: در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور ما، جای استارت آپ‌ها حوزه کشاورزی بسیار خالی است و تعداد محدود استارت آپ‌های موجود در کشور نیز در بخش خدماتی فعالیت میکنند و بخش فناور محور کشاورزی مغفول مانده است.


وی افزود: گزارش‌ها حاکی از آن است که ۴۰۰۰ فرصت برای حضور شرکت‌ها و استارت آپ‌های فناور محور در مسیر از مزرعه تا سفره وجود دارد. روند تشخیص فرصت در حوزه کشاورزی با رشد چشمگیری مواجه بوده است به طوریکه میزان سرمایه گذاری تنها در بخش مزرعه کشاورزی از ۱/۱ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۷/۴ بیلیون دلار در ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این افزایش نشان از جذابیت این موضوع برای سرمایه گذاران است.


فهام ادامه داد: این عرصه ظرفیت بالایی جهت ایجاد کسب وکار و کارآفرینی دارد، اما باید توجه کرد که هر فرد نمی‌تواند یک کسب وکار راه بیاندازد. افرادی باید وارد فضای کارآفرینی شوند که توانایی‌های لازم و مهارت‌های نرم مانند مهارت‌های مدیریتی، روانشناسی، تحمل ابهام و… را داشته باشند چراکه در اره اندازی استارت آپ عدم قطعیت موج میزند.


فهام در ادامه به بیان چگونگی نشات گرفتن ایده‌های نوآورانه در بخش کشاورزری پرداخت و گفت: روند‌های جهانی، چالش‌ها و نیازها، دانش عمیق، استارت آپ‌های حوزه کشاورزی و شبکه سازی از جمله ریشه‌های اصلی شکل گیری ایده‌های نوآورانه در بخش کشاورزی است.

تشخیص درست نیاز مهمترین قسمت برای آغاز یک کار نوآورانه است

 

امیرحمیدی؛ مدیرعامل شرکت ایده نوفارمد با بیان محور کسب وکار نوآور گفت: تشخیص درست نیاز مهمترین قسمت برای آغاز یک کار نوآورانه است. این جواب سوال افرادی است که در یک حوزه خاص به دنبال کسب وکار میگردند.


وی با تاکید بر نقش صنعت کشاورزی در توسعه کشور بیان داشت: ۵۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که کمتر از ۵ درصد از آن‌ها به حوزه کشاورزی اختصاص دارند که نشان دهنده توجه بسیار کم به این حوزه و مظلوم بودن صنعت کشاورزی در کشور است.


حمیدی با ذکر چند چالش در بخش کشاورزی به برخی از نیاز‌های این عرصه اشاره  و اظهار کرد: ۵۲ درصد از محصولات کشاورزی سطح زیرکشت آبی است و ۴۸ درصد به صورت دیم. در صورتیکه ۹۱ درصد تولید کشور با بخش سطح زیرکشت آبی و فقط ۹ درصد تولید با بخش دیم است. در همین راستا می‌تواند راه حل‌های نوآورانه برای آبیاری درست و بهینه صورت گیرد.


بین کشاورزی و دامپروری ارتباط تنگاتنگی وجود دارد چراکه عمده مصرف محصولات کشاورزی در حوزه دام است. علوفه دام‌ها با توجه به جرم حجمی کمی و میزان مصرف بالایی که دارد واردات آن بسیار سخت است همچنین یکی دیگر از معضلات ما در بحث علوفه دام‌ها مسافت زیاد بین دامپروری‌ها و مکان کشت علوفه است. یک راه حل نوآورانه در این حوزه میتواند نوع بسته بندی و پرس‌های جدید و با تراکم بیشتر باشد که میتواند هزنیه‌های حمل و نقل را به شدت کاهش دهد.

به روز رسان، اولین بازار آنلاین مواد غذایی است


مهندس علی فوزی، قائم مقام مدیرعامل شرکت به‌روز رسان با اشاره به بازار رسانی محصولات کشاورزی بیان داشت: به روز رسان، اولین بازار آنلاین مواد غذایی است که بیش از ۱۰ هزار نوع کالا از برند‌های معتبر مواد غذایی و گل و گیاه را گرد هم آورده است تا مشتریان بتوانند با مقایسه ویژگی‌های مختلف محصولات، به درستی کالای مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنند. از آنجا که کالا‌های متنوعی در به روز رسان عرضه می‌شود، مشتریان حق انتخاب بسیار زیادی دارند و می‌توانند با استفاده از اطلاعات محصول و بررسی کامل وب سایت و اپلیکیشن به روز رسان و استفاده از قابلیت مقایسه محصولات، خریدی برنامه ریزی شده و بهینه را تجربه کنند.


یکی از بزرگترین مشکلات ما در بحث فروش محصولات تازه، حفظ مرغوبیت و کیفیت و تازگی آن‌ها است. در همین راستا، فروشندگان خرد مواد تازه غذایی براساس یک برنامه تامین، محصول خود را سفارش گیری میکردند. محصول فروخته شده وارد سردخانه‌ها شده و در مدت زمان کوتاهی و با همان کیفیت اولیه در اختیار مشتری قرار میگرفتند.

بخش کشاورزی مهم‌ترین صنعت در توسعه اقتصادی هر کشور است


گلدانساز؛ رییس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با تاکید بر وجود زمینه‌های کسب وکاری فراوان در بخش کشاورزی اظهار کرد: تولید غذای سالم مهم‌ترین فعالیت در حوزه کشاورزی است چراکه نیاز اولیه تمام انسان‌ها است. با توجه به اینکه هر روزه کود‌های شیمیایی و سموم مختلف برای تولیدات کشاورزی مصرف می‌شود، هر راه حل برای عدم استفاده از این سموم باعث ایجاد یک کسب وکار می‌شود.


رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: به منظور توسعه و رونق بخشیدن به بخش کشاورزی که مهم‌ترین صنعت در توسعه اقتصادی هر کشور است باید قدم‌های جدی برداریم.

گفتنی است؛ در پایان نخستین میتاپ با محوریت حل نوآورانه چالش‌های کشاورزی و منابع طبیعی دو شتاب دهنده بن دا لب و اسمارت ایکس به شرح موضوع و خدمات شتاب دهنده خود پرداختند.


نظر شما