شناسهٔ خبر: 47425549 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نخست وزیری كه در یک چادر سوگند یاد کرد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: اولین نخست وزیر زن در کشور کوچک ساموآ مجبور شد مراسم سوگند شروع کار خود را در یک چادر برگزار کند. رقیب انتخاباتی او که تا حالا نخست‌وزیر بوده حاضر به کناره گیری نیست و مانع ورود او و همراهانش به ساختمان پارلمان شد.
فیامه نائومی ماتاآفا، ۶۴ ساله  پس از اینکه نتوانست وارد ساختمان پارلمان در شهر آپیا، پایتخت شود، در داخل چادری در حیاط پارلمان به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد.
سوگند خانم ماتا آفا به عنوان نخست وزیر جدید و خودداری ولیپا سیله‌له مالیلگائو، نخست وزیر قبلی از ترک مقام نخست وزیری وضعیت سیاسی نامشخصی را برای این جزیره اقیانوس آرام ایجاد می‌کند. مالیلگائو، که ۲۲ سال نخست وزیر بوده است، دستور دادگاه برای کناره گیری از قدرت را نادیده گرفته است.خانم ماتا آفا معاون نخست وزیر سابق، در کنار رئیس دادگستری قصد ورود به ساختمان پارلمان را داشتند اما تعدادی از ماموران پلیس مانع ورود آنها شدند و گفتند که فقط از  مالیلگائو فرمان می‌گیرند.
حزب ماتا آفا که به نامش به معنای "ایمان به خدای یگانه ساموآ" است در یک بیانیه اعلام کرد: "دموکراسی باید همیشه پیروز شود. هیچ استثنایی از این اصل اساسی وجود ندارد. کسانی که ادعای دیگری دارند و طبق آن عمل می‌کنند در واقع با آتش بازی می‌کنند."
اما مخالفان  ماتا آفا مراسم تحلیف و سوگند او را قبول ندارند و  مالیلگائو این مراسم را "غیرقانونی و خلاف" دانست.
اختلافات از یک ماه پس از برگزاری انتخابات اخیر در ساموآ آغاز شد. نتیجه انتخابات به طور بی سابقه‌ای نزدیک به هم بود به طوری که باعث درگیری‌های حقوقی بین دو حزب شد.


 

برچسب‌ها:

نظر شما