شناسهٔ خبر: 47411505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

زمان احتمالی بررسی رتبه بندی معلمان در صحن مجلس

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان مربوط به خبر غیر رسمی درباره بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در صحن مجلس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر معلمان همچنان پیگیر تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان در مجلس هستند. بر اساس خبر موثق از منابع غیر رسمی هفته آینده نمایندگان معلمان با کمیسیون اموزش جلسه ای خواهند داشت و پس از تغییرات نهایی لایحه رتبه بندی معلمان و پس از جلب نظر اعضا هفته پس از آن لایحه به صحن علنی مجلس می آید. امروز همچین رضا حاجی پور عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته است:ان شالله طرح رتبه بندی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد تا از اول مهرماه شاهد اجرایی شدن آن باشیم. دیروز محمدرضا سنگری عضو کمیسیون آموزش در توئیتی نوشته بود که اصلاح وضعیت معلمان جوان و کم‌سابقه در رتبه بندی معلمان از جمله تغییراتی است که در جزییات این لایحه باید اعمال شود.نمی توان در سخن از تامین معیشت و تشکیل خانواده جوانان سخن گفت و در عمل مسیر خلاف آن را پیمود.لایحه رتبه بندی معلمان دو هفته قبل در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسید.بر اساس مصوبه این کمیسیون قرار است  این لایحه به صورت دو شوری در مجلس بررسی می‌شود. با این اقدام کمیسیون آموزش اگر پیش از پایان دولت دوازدهم این لایحه به تصویب نرسید نیازی به ارجاع دوباره آن به دولت نیست.

 

اخبار رتبه بندی معلمان

 

پس از تصویب لایحه در کمیسیون آموزش مجلس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود با تصویب این لایحه از سوی مجلس رتبه بندی معلمان از فروردین 1400 بر حقوق معلمان اعمال می‌شود. همچنین هفته گذشته  جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و فراکسیون فرهنگیان مجلس برگزار شد و نتیجه این جلسه این بود که نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا در نظر گرفته شده و بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. عمچنین باید مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم انجام شود.

تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته  باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است. معلمان در اطلاعیه‌ای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسان‌سازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کردند.

 

 

خبر رتبه بندی معلمان

اشکالات لایحه رتبه‌بندی معلمان

 تأثیر لایحه رتبه‌بندی در آموزش و پرورش درازمدت است و نمی‌توان با مصوبه بدون مطالعه دقیق کارشناسی نسبت به آن نظر داد به عنوان مثال در لایحه رتبه‌بندی نیروهای اداری دیده نشده‌اند و به دکتر معلمان و افرادی که مدارج بالای علمی دارند توجهی نشده است حتی فاصله‌ای که معلمان می‌توانند رتبه‌های مختلف را اخذ کنند، دیده نشده است، رتبه‌هایی که طراحی شده به صورت اعداد است و ما مفاهیمی را برای آن پیشنهاد دادیم تا جایگزین اعداد شود.

 اگر قرار است نظام شایستگی در آموزش و پرورش مستقر شود و در احکام و حقوق معلمان تأثیر داشته باشد کار باید با دقت انجام شود. اینگونه نیست که با تغییر دولت‌ها لایحه رتبه‌بندی متوقف بماند و انتظار فرهنگیان این است لایحه‌ای که بعد از 10 سال با فشار مجلس ارائه شد به شکل لایحه خوب و منسجم  از مجلس خارج شود و آیین‌نامه رتبه‌بندی، منزلت اجتماعی و تقویت جایگاه معلمان را به همراه داشته باشد.

 

شرایط اخذ رتبه های پایه، ارشد، خبره و عالی حرفه ای فرهنگیان

پایه حرفه ای

.رتبه پایه ۳۰۰ ساعت ضمن خدمت

. داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه مقدمانی

. گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه

. کسب حداقل ۷۵ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر

. کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای

 

ارشد حرفه ای

رتبه  ارشد۲۵۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۵۵۰ ساعت

. داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه پایه

. گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه

. کسب حداقل۸۰ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر

. کسب حداقل ۶۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای

 

خبره حرفه ای

رتبه خبره۱۲۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۶۷۰ ساعت

. داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ارشد

. گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه

. کسب حداقل ۸۵ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر

. کسب حداقل ۷۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای

 

عالی حرفه ای

رتبه عالی ۱۰۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۷۷۰ساعت

داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه خبره

. گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه

. کسب حداقل ۹۰ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر

. کسب حداقل ۸۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای

افزایش احکام رتبه به صورت تقریبی بر اساس زیر است :

۱٫رتبه پایه حرفه ای از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان

۲٫رتبه ارشد حرفه ای کرد از ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان

۳٫رتبه خبره حرفه ای از ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار تومان

۴٫رتبه عالی حرفه ای از ۳۰۵ تا ۳۸۰ هزار تومان

توجه : طبق بخشنامه رتبه بندی همکار باید اشتغال تمام وقت داشته باشد لذا در زمان ماموریت تحصیلی، رتبه تعلق نمی گیرد .

مشمولین رتبه علاوه بر داشتن ساعت ضمن خدمت بین دو رتبه  یعنی ساعت ضمن خدمت جدید داشته باشند

مثلا پایه ۳۰۰+ارشد۲۵۰+خبره ۱۲۰+عالی ۱۰۰ جمعا ۷۷۰ ساعت

 

رتبه بندی معلمان 1400

 

سابقه طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کرده‌اند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز می‌شد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساخت‌ها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

نظر شما