شناسهٔ خبر: 47404001 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

دیده بان ایران:

چهارشنبه؛ ترکیب هیات رییسه مجلس انقلابی چقدر تغییر می کند؟/ فریدون عباسی رقیب قالیباف می شود/ پزشکیان، مصری و حاج بابایی نامزد جایگاه نایب رئیسی می شوند/ حاجی دلیگانی و سلیمی از ترکیب خارج می شوند؟

شنیده های دیده بان ایران حاکی از این است که به احتمال فراوان آقایان سید ناصر موسوی لارگانی (دبیر)، حاجی دلیگانی (دبیر)و علیرضا سلیمی (ناظر) در انتخابات روز چهارشنبه آرای لازم را کسب نخواهند کرد و از ترکیب هیات رییسه مجلس برای سال دوم خارج می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ روز چهارشنبه هفته جاری قرار است دومین انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم برگزار شود. انتخاباتی که تا حد زیادی تحت شعاع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم قرار گرفته است و در فاصله دو روز مانده تا برگزاری این انتخابات هنوز خبر جدی از بهارستان مخابره نشده است.

 این در حالی است که در طول یک‌سال گذشته انتقادهای بسیاری نسبت به عملکرد هیأت رئیسه و شخص محمدباقر قالیباف مطرح شده است که سرآمد آن عملکرد هیأت رئیسه در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ادعای دستکاری در مصوبه لایحه بودجه توسط علی خضریان بود که باعث شد عمده انتقادها متوجه رئیس مجلس یعنی محمدباقر قالیباف شود تا تردیدهایی را در مورد ابقای او بر کرسی ریاست مجلس به‌وجود آورد. 

با این حال خبرهای رسیده حاکی از این است که قرار است فردا جلسه‌ای در فراکسیون اکثریت برگزار شود و در این جلسه در مورد کسانی که کاندیدای هیأت رئیسه هستند رأی‌گیری شود. این رأی‌گیری پیش مقدمه‌ای برای جلسه صحن علنی روز چهارشنبه به حساب می آید و طبق مصوبه هیأت مرکزی فراکسیون انقلاب، کاندیداها تا آخرین ساعات امروز - دوشنبه- فرصت دارند که تصمیم خود را به این فراکسیون اعلام کرده تا اعضا در روز سه‌شنبه به جمع‌بندی نهایی برسند.

طبق ادعای برخی از نماینده های عضو این فراکسیون تا اینجای کار به غیر از محمدباقر قالیباف نماینده دیگری رسماً برای نامزدی ریاست مجلس اعلام آمادگی نکرده است اما برخی شنیده ها حاکی از این است که احتمال نامزدی «فریدون عباسی» برای ثبت نام و رقابت با محمدباقر قالیباف بالاست.

در این بین برخی نماینده ها از «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» هم برای ثبت نام در پُست ریاست مجلس دعوت بعمل آورده بودند که از قرارمعلوم قاضی زاده هاشمی حاضر به رقابت با محمدباقر قالیباف نشده است و ترجیح داده برای نایب رئیسی نامزد شود.

محمدباقری بنابی که ریاست فراکسیون مستقلین ولایی را برعهده دارد در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران و در همین خصوص می گوید: در انتخابات نواب رئیس کاندیدا داریم اما در‌خصوص انتخاب ریاست مجلس با اتفاق نظر اعضا از محمدباقر قالیباف حمایت خواهیم کرد. باقری بنابی در ادامه گفت: تصمیم این است که با توجه به شرایط کشور آقای قالیباف بدون رقیب باشد و به صلاح کشور و مجلس هم نیست در سال دوم مشکلاتی از این دست ایجاد شود.

 

بنابراین آقایان مسعود پزشکیان، مصری، حاجی بابایی، در کنار علی نیکزاد و قاضی زاده هاشمی از جمله افرادی هستند که برای رسیدن به جایگاه نایب رئیسی سال دوم مجلس یازدهم با یکدیگر به رقابت خواهند نشست.

سال گذشته که نخستین دوره انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم برگزار می‌شد، سیدرضا تقوی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، الیاس نادران، محمدمهدی زاهدی، عبدالرضا مصری، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، علیرضا منادی و علی نیکزاد در جلسه فراکسیون اکثریت، کاندیدای تصدی نایب رئیسی مجلس بودند که در نهایت امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند.

«حسن محمدیاری»  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس گفت: به نظر می‌رسد جایگاه آقای قالیباف در ریاست مجلس تثبت شده است ولی احتمالا در بین ناظران و دبیران هیات رئیسه تغییراتی خواهیم داشت.

نماینده مردم رضوانشهر، تالش و ماسال درباره نمایندگانی که زمزمه ثبت‌نام آنها شنیده می‌شود، به خبرگزاری ایرنا گفت: بعضی از نمایندگان ادوار و نمایندگان فعلی برای جایگاه نایب رئیس، جایگاه ناظری و دبیری ثبت نام خواهند کرد. 

شنیده های دیده بان ایران حاکی از این است که به احتمال فراوان آقایان سید ناصر موسوی لارگانی (دبیر)، حاجی دلیگانی  (دبیر)و علیرضا سلیمی (ناظر) در انتخابات روز چهارشنبه آرای لازم را کسب نخواهند کرد و از ترکیب هیات رییسه مجلس برای سال دوم خارج می شوند.

 

گفتنی است ثبت نام برای داوطلبی عضویت در هیات رییسه مجلس، از ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه چهارم خردادماه تا ساعت ۸ صبح چهارشنبه پنجم خردادماه، با تحویل نامه کتبی به دبیرخانه دفتر هیات رییسه انجام و رای گیری برابر اعلام قبلی به صورت الکترونیکی و در صحن مجلس انجام خواهد شد.

«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس، «امیرحسین قاضی زاده هاشمی»‌ نایب رییس اول، «علی نیکزاد»‌ نایب رییس دوم، «احمدامیرآبادی فراهانی»‌ دبیر، «حسینعلی حاجی دلیگانی» دبیر، «سید محسن دهنوی» دبیر، «علی کریمی فیروزجایی»‌ دبیر، «روح الله متفکر آزاد»‌ دبیر، «سید ناصر موسوی لارگانی»‌ دبیر، «محسن پیرهادی»  ناظر، «علیرضا سلیمی»‌ ناظر و «محمدحسن فرهنگی»‌ با سمت سخنگو اعضای هیات رییسه مجلس یازدهم را تشکیل می‌دهند.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما