شناسهٔ خبر: 47402923 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه سفر ظریف به باکو و ایروان

ادامه تلاش های دیپلماتیک ایران برای  تحکیم صلح و ثبات در قفقاز جنوبی

باکو – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  امروز ( دوشنبه ) اعلام کرد که "محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه کشورمان فردا به جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز ضمن تایید سفر ظریف به جمهوری آذربایجان اعلام کرد که دکتر محمد جواد ظریف فردا (سه شنبه ) و در چارچوب رایزنی های مستمر میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به این کشور سفر و با مقامات عالی جمهوری آذربایجان دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

در گزارش سفارت ایران آمده است که رایزنی و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی هدف اصلی این سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان است.

سفر " محمد جواد ظریف “  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را می توان بخشی از تلاش های دیپلمایک تهران در راستای تحکیم صلح و ثبات در منطقه و در دوره پساجنگ قره باغ مورد ارزیابی قرار داد .

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی  ۴۴ روزه که در ششم مهر ماه سال گذشته آغاز شد, توانست پس از مدت نزدیک به ۳۰ سال سرزمینهای خود را تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ، آزاد  کند .

این درگیری های نظامی ۲۰ آبان ماه سال گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه  و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت .

جمهوری اسلامی ایران که به عنوان یکی از قدرتهای مهم منطقه همواره بر تحکیم صلح و ثبات در منطقه تاکید و تلاش های خود در این زمینه را هرگز دریغ نکرده است، هر گونه ناآرامی را تهدیدی برای امنیت منطقه  دانسته و همواره نگرانی خود را در این زمینه ابراز کرده است و به همین علت تهران از پایان جنگ و آتش بس در قره باغ استقبال کرد.

جمهوری اسلامی ایران در بدو بروز درگیری های نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ  تلاش های دیپلماتیک مستمری را برای پایان جنگ و حل مسالمت آمیز این مناقشه ادامه داده و سفر منطقه ای اوایل آبان ماه "سید عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه و فرستاده وِیژه رییس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه با هدف ارایه طرح ابتکاری پیشنهادی ایران برای حل مسالمت ‌آمیز مناقشه قره باغ نمونه ای از این تلاش ها می باشد .

دولت باکو این ابتکار جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی کرده و "حکمت حاجی اف" دستیار رییس جمهوری آذربایجان سفر "سید عباس عراقچی"  به باکو  را ثمربخش خواند .

وی با اشاره به این که ایران به عنوان یک کشور و قدرت منطقه ای علاقه مند به برقراری صلح  و امنیت در منطقه است، گفت که ایران نیز حق مشارکت در روند برقراری صلح و امنیت در قفقاز جنوبی را دارد.

البته جمهوری اسلامی ایران همزمان با فعالیت های دیپلماتیک برای ایجاد صلح میان دو کشور همسایه خود، در عین  حال با تکیه بر موازین حقوق بین المللی قره باغ را جزو جمهوری آذربایجان دانست و بر ضرورت خروج نیروهای ارمنی از سرزمینهای این کشور تاکید کرد  .

سخنان رهبر معظم انقلاب ، رییس جمهوری و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و نیز مراجع دینی در باره پایان دادن به اشغال سرزمینهای جمهوری آذربایجان و تاکید بر خروج  نیروهای ارمنی از قره باغ نشان از مواضع عادلانه و مبتنی بر اصول حقوق بین الملل ایران می باشد .

به همین علت بود که الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان با تقدیر از موضع گیری های تهران در مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، جمهوری اسلامی ایران را کشوری دوست و برادر عنوان کرد .

علی اف در جریان این جنگ و پس از آن در پیامی به مردم جمهوری آذربایجان در باره جنگ ۴۴ روزه این کشور با ارمنستان گفت : از طریق خاک ایران نتوانستند سلاح  به ارمنستان منتقل کنند چرا که ایران کشور دوست و برادر ما است .

 از سوی دیگر برخی اخبار نیز حاکی از آن است که متاسفانه درگیری هایی نیز به تازگی میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داده است که موجب بروز نگرانی هایی نزد تهران شده است. بر این اساس و نیز مطالبی که در بالا عنوان شد قرار است محمد جواد ظریف دومین سفر خود در چهار ماه اخیر به جمهوری آذربایجان را فردا انجام دهد.

وزیر امور خارجه ایران در اوایل بهمن ماه سال گذشته در قالب سفر منطقه ای از باکو دیدار و با " الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان و دیگر مقامات بلند پایه این کشور دیدار و در باره مسایل روابط دو جانبه و منطقه گفت و گو و تبادل نظر کرده بود .  

 وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح نتایج سفر خود به باکو ، آن را  بسیار مهم عنوان کرده و گفته بود که سفر به جمهوری آذربایجان شروع یک سفر منطقه ای در حوزه قفقاز برای بحث پیرامون روشهای تقویت صلح و ثبات در منطقه و همچنین گسترش روابط دو جانبه است.

ظریف همچنین نتایج دیدار با علی اف را بسیار مهم و مفید عنوان کرده و گفته بود که در دیدار از باکو در ارتباط با ابتکار منطقه ای و روشهای همکاری در حوزه های مختلف به صورت چند جانبه در این منطقه استراتژیک و همکاری در حوزه های دیگر از جمله انرژی با همکاری دیگر کشورها که منجر به تقویت صلح و ثبات در منطقه شود، رایزنی کرده است.

با پایان جنگ و برقراری آتش بس و آزادسازی سرزمینهای جمهوری آذربایجان از جمله برخی شهرستانهای این کشور واقع در مرز جمهوری اسلامی ایران از اشغال نیروهای ارمنی در قره باغ و نیز توافق حاصله در باره از سرگیری فعالیت مسیر  ارتباطات زمینی میان نخجوان و دیگر مناطق جمهوری آذربایجان تحولات و شرایط جدید در منطقه پیش آمده است .

همچنین به تازگی برخی تحرکات مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به بروز تنش در منطقه شده که آن هم تهدیدی برای صلح شکننده در منطقه به شمار می رود .

 رسانه های ارمنستان به تازگی با استناد به منابع رسمی این کشور مدعی پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان به سوی خاک  مناطق مرزی ارمنستان شدند که باکو آن را اقداماتی در قالب تامین مرزهای دو کشور عنوان کرده است .

به گزازش برخی رسانه های جمهوری آذربایجان، ارمنستان در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته و در جریان جنگ اول قره باغ به صورت غیر قانونی تصاحب برخی مناطق مرزی جمهوری آذربایجان در قره باغ شده است و در حال حاضر نیاز به تعیین مرزها میان  دو کشور بر اساس نقشه های باقی مانده از شوروی سابق است .

به هر حال همه این تحولات و شرایط جدید در منطقه علاوه بر این که همکاری و تعاملات منطقه ای را وارد مرحله جدید می کند، ضرورت رایزنی های مستمر همه کشورهای منطقه علاقه مند به برقراری صلح و ثبات در این منطقه حساس را ایجاب می کند که به نظر می رسد بخش مهمی از هدف محمد جواد ظریف به قفقاز جنوبی را به خود اختصاص می دهد که با توجه به شرایط کنونی باید خیلی زود منتظر نتایج مثبت آن بود.

نظر شما