شناسهٔ خبر: 47402750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

غریب‌آبادی: تفاهم ایران و آژانس تمدید شد/ داده‌های ۳ ماه گذشته به آژانس منتقل نمی‌شود

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمدید توافق با ایران به مدت یک ماه دیگر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین المللی خبرگزاری تسنیم، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، گفت: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین ها حداکثر تا یکماه دیگر، امروز از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

غریب آبادی افزود: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی شود. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

نماینده دائم کشورمان به کشورهای طرف مذاکره توصیه کرد تا از این فرصت که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم ها به گونه ای عملی و قابل راستی آزمایی استفاده کنند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: بحث طولانی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتیم و در خصوص برخی موضوعات به توافق رسیدم.

بنابر گفته وی تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن ( سه تیر ماه) تمدید شد.

روز گذشته هم یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی گفته بود که با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه‌ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد.

بنابر گفته این مقام ایرانی، بررسی این موضوع ناشی از حسن‌نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل نمایند.

بر اساس توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران به دست آمد مقرر شد دوربین‌هایی که نظارت‌های فراپادمانی را پشتیبانی می‌کنند تا اول خردادماه 1400 روشن بماند، اما فیلم‌ دوربین‌ها در داخل کشور حفظ شود.

در چارچوب این توافق فیلم دوربین‌ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به آژانس انرژی اتمی تحویل می‌شود و در غیر آن تصاویر فیلم‌ها برای همیشه پاک خواهد شد.

انتهای پیام/.

نظر شما