شناسهٔ خبر: 47387197 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر - سردی بازار خودرو در گرمای خرداد با وجود افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا، بازار خودرو با سردی همراه است و مشتری چندانی برای خرید وجود ندارد. با وجود اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا طی چند روز اخیر، بازار خودرو برعکس بسیاری از دفعات قبل که با رشد قیمت کارخانه‌ای دچار شوک قیمت می‌شد، این بار واکنش خاصی نسبت به نرخ‌های جدید نداشته و رکود همچنان بر معاملات این بازار حاکم است. در حال حاضر هر دستگاه سمند LX معادل 177 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس 189 میلیون تومان، پژو پارس 218 میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل 198 میلیون تومان، پژو ۲۰۶تیپ 5 معادل 253 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل وی8 معادل 258 میلیون تومان در بازار عرضه می شود. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک 388 میلیون تومان، دنا معمولی 267 میلیون تومان و هایما اس7 توربو 660 میلیون تومان معامله می‌شود. در عین حال، هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار 128 میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ معادل 112 میلیون تومان، سایپا ۱۳۲ معادل 117 میلیون تومان، ساینا 143 میلیون تومان، تیبا 125 میلیون تومان، تیبا2 معادل 133 میلیون تومان عرضه می‌شود. این قیمت ها تغییر چندانی را نسبت به روزهای گذشته نداشته و در واقع به دلیل نبود مشتری، اعلام نرخ‌های جدید خودروسازان تاثیری در نرخ های بازار نداشته است. هم اکنون بسیاری از متقاضیان برای خرید خودرو دست نگه داشته اند و منتظرند تا در صورت رفع بخشی از تحریم ها و کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهش یابد. اواسط اردیبهشت امسال، مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد که بر این اساس، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت. در این راستا، روز شنبه قیمت جدید محصولات ایران خودرو برای فروش اردیبهشت و خردادماه اعلام شد که بر این اساس، قیمت پژو 206 تیپ 2 از 110 میلیون و 980 هزار تومان به 127 میلیون و 122 هزار تومان رسید و قیمت پژو پارس مدل ال ایکس نیز از 127 میلیون و 220 هزار تومان به 145 میلیون و 795 تومان افزایش یافت. همچنین قیمت سورن پلاس از 189 میلیون و‌ 367 هزار تومان به 204 میلیون و 257 هزار تومان و دنا پلاس توربوشارژ دنده اتوماتیک از 371 میلیون و 676 هزار تومان به 390 میلیون و 89 هزار تومان افزایش یافت. در عین حال، به دنبال مصوبه شورای رقابت برای افزایش 8.9 درصدی قیمت محصولات سایپا، قیمت جدید 7 محصول این خودروساز نیز اعلام شد که بر این اساس قیمت ساینا دنده‌ای از 92 میلیون و 928 هزار تومان به 104 میلیون و 649 هزار تومان و قیمت شاهین از 267 میلیون و 400 هزار تومان به 291 میلیون و‌ 871 تومان افزایش یافت. پس از مصوبه شورای رقابت، خودروسازان افزایش قیمت محصولاتشان را با تاخیر اعمال کردند و در این مدت به دنبال رایزنی برای گرفتن مجوز دیگری بودند، تا اینکه یا قیمت محصولاتشان آزاد شود و یا رشد قیمت 20 تا 30 درصدی را داشته باشند. در این راستا اخیراً خودروسازان و قطعه سازان در جلسه‌ای با حضور رئیس کمیسیون صنایع مجلس به بررسی مشکلات صنعت خودروسازی و قیمت‌گذاری تولیدات این صنعت پرداختند و مقرر شد، پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان برای بهبود شرایط خودروسازی به مجلس ارائه شود. پیرو این اتفاق، در جلسه‌ای دیگر که در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت های خودروساز و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامه ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده است. در این پیشنهاد خواسته شده تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود 5 درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت‌گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد. هنوز در مورد پذیرش یا عدم پذیرش این پیشنهاد اتفاقی نیفتاده، اما رایزنی خودروسازان برای تغییر دوباره قیمت محصولاتشان ادامه دارد. افزایش 30 درصدی کرایه اتوبوس و تاکسی های بین شهری مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از افزایش ۳۰ درصدی کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی از اول خرداد ١۴٠٠ خبر داد. داریوش باقرجوان درباره افزایش نرخ کرایه اتوبوس، مینی بوس و سواری بین شهری گفت: از اول خرداد ١۴٠٠ کرایه سفرهای بین شهری ۳۰ درصد افزایش داشته است. وی ادامه داد: از این پس با تصویب شورای عالی ترابری، قیمت گذاری کرایه اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری به یک فرآیند تبدیل شده و بر اساس نرخ اعلامی سالانه بانک مرکزی در خصوص تورم بخش حمل و نقل و متناسب با آن انجام می‌شود. مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با این حال ما در این سازمان اجازه نمی‌دهیم تا نرخ کرایه‌ها بر اساس ارقام اعلامی بانک مرکزی برای تورم حمل و نقل افزایش یابد؛ هر چند که در سال گذشته هزینه‌های فعالان حمل و نقل بسیار بالا و حتی از نرخ تورم حمل و نقل اعلامی از سوی بانک مرکزی هم بیشتر بود. وی تأکید کرد: با این حال فعالان صنفی پذیرفتند چندان روی نرخ ۸۷ درصد اعلامی از سوی بانک مرکزی مانور ندهند و به افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌ها اکتفا کنند. باقرجوان یادآور شد: این رقم ۳۰ درصدی تنها می‌تواند جبران بخشی از هزینه‌های صنف حمل و نقل عمومی مسافری جاده‌ای باشد نه افزایش درآمدها؛ در حال حاضر شرایط هزینه‌ای صنف بسیار بالا بوده و از سوی دیگر، تعداد مسافر هم به حداقل ممکن رسیده است؛ اقتصاد بخش حمل و نقل مسافر با مشکل جدی روبه روست و فعالان این صنف می‌گویند به زودی این بخش از حمل و نقل از هم می پاشد. مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: این افزایش ۳۰ درصدی نسبت به کرایه‌های سال گذشته است؛ البته در نوروز امسال، از ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها را داشتیم که از ۲۱ فروردین، بلیت اتوبوس و حمل و نقل عمومی به نرخ سابق بازگشت اما از دیروز ۱ خرداد رشد ۳۰ درصدی کرایه‌ها اعمال شده است. تکذیب افزایش قیمت لوازم خانگی رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با بیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی قیمت تلویزیون هنوز تصویب نشده، گفت: بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و کاهش فروش در پی انتشار اخبار افزایش قیمت لوازم خانگی، برخی تولیدکنندگان را از اعمال قیمت جدید منصرف کرد. در چندروز گذشته اخباری مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی مطرح شد، اما سیدعلیرضا موسوی مجد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش قیمت ۱۰ درصدی لوازم خانگی صحت ندارد، اظهار کرد: تولیدکنندگان انواع تلویزیون تقاضای افزایش ۱۰ درصدی قیمت را داشتند و این درخواست را برای بررسی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کردند، اما بعد از انتشار خبر افزایش قیمت که باعث کاهش فروش شد برخی از شرکت‌ها از این تقاضا منصرف شدند. از طرف دیگر به گفته وی بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و همچنین به دلیل کاهش نرخ ارز، برخی از شرکت‌ها اصلاً قصد افزایش قیمت ندارند.

نظر شما