شناسهٔ خبر: 47385603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عمویی جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس با دکتر عراقچی را تشریح کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور دکتر عراقچی در جلسه امروز کمیسیون پیرامون مذاکرات وین، گفت: دکتر عراقچی گزارشی از نحوه پیگیری چارچوب های اصلی سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند. ما در این مذاکرات چند سیاست را دنبال می کنیم که سیاست اصلی لغو کلیه تحریم ها و موضوع بعدی انجام راستی آزمایی برای لغو این تحریم ها است و بعد از آن ایران آماده خواهد بود که به تعهدات سابق خودش برای اجرای برجام باز گردد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، ابوالفضل عمویی در تشریح جلسه امرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای شان نظارتی خود، معمول است در هر دوره که مذاکراتی صورت می گیرد، از هیات مذاکره کننده برای ارائه توضیحات از روند مذاکرات، دعوت می کند.

او در ادامه افزود: چهارمین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۴+۱در وین انجام شده و پیرو اتمام این دور از مذاکرات، از آقای عراقچی ریس هیات مذاکره کننده چجمهوری اسلامی ایران در مذاکرات، دعوت کردیم تا گزارشی از روند مذاکرات ارائه کنند. دکتر عراقچی گزارشی از نحوه پیگیری چارچوب های اصلی سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند و گفتند ما در این مذاکرات چند سیاست را دنبال می کنیم که سیاست اصلی لغو کلیه تحریم ها و موضوع بعدی انجام راستی آزمایی برای لغو این تحریم ها است و بعد از آن ایران آماده خواهد بود که به تعهدات سابق خودش برای اجرای برجام باز گردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: دکتر عراقچی گفتند که هیات مذاکراه کننده با توجه به منطق جمهوری اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها، مذاکرات را به جایی رساندند که طرف آمریکایی و غربی لغو آن را تایید کردند اما بخش مهمی از تحریم ها باقی مانده است و این موضوع در مذاکرات پیگیری خواهد شد و مطالبات نمایندگان بود که باید کلیه تحریم ها لغو شود.

عمویی بیان کرد: در موضوع تحریم های بخشی، بر اساس گزارشی که اعلام شد، منطق جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده و طرف امریکایی اعلام کرده می تواند این تحریم ها را بردارد اما در خصوص اجزای تحریمی، هنوز مسائل باقی مانده است خصوصا در مورد مسائلی که طرف آمریکایی ادعا دارد این نوع موضوعات به مسایل منطقه ای و یا حقوق بشری مربوط می شود؛ در اینجا هم خواسته نماینده ها بود که کلیه تحریم ها لغو شود. یکی از موضوعات در حال گفت و گو، راستی آزمایی است و خواسته جمهوری اسلامی این است که لغو تحریم ها فقط بر روی کاغذ نباشد و دکتر عراقچی اعلام کردند گفت و گوها در این خصوص در جریان است.

او در پایان خاطرنشان کرد: روند گفت و گوها موضوعات جدی دارد و تحریم ها باید به صورت جدی لغو شود لذا از این جهت، اصرار بر راستی آزمایی یکی از خواسته های جدی نمایندگان بود که هیات مذاکره کننده باید زمان و خواسته های جمهوری اسلامی را مد نظر داشته باشد.

 

نظر شما