به گزارش پایگاه 598، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما اظهار داشت: اخباری که درباره صلاحیت های داوطلبان انتخابات در رسانه ها مطرح می شود صحت ندارد و اکنون نمی دانیم در حوزه انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، خبرگان و ریاست جمهوری صلاحیت چه تعدادی تأیید و احراز شده است و هنوز این افراد برای ما مشخص نیستند.
وی گفت: رسانه ها درباره صلاحیت ها، تشویش اذهان عمومی ایجاد نکنند و اجازه دهند فضای آرام افکار عمومی پیش برود.
کدخدایی با بیان این که بر اساس قانون، برای احراز صلاحیت ها هفت نفر از 12 نفر باید به احراز صلاحیت داوطلب رأی بدهند افزود: شکل رأی گیری درباره صلاحیت ها مکتوب، مخفی و با ورقه است.
وی گفت: اگر درباره گزارش های نهادها درباره صلاحیت ها سؤالاتی وجود داشته باشد، درباره آن بحث می شود و این گزارش ها دوباره برای تحقیق بیشتر به کارشناسان ارجاع می شود تا اعضای شورای نگهبان با اطمینان درباره صلاحیت ها رأی بدهند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر در مهلت قانونی بررسی صلاحیت ها پرونده داوطلبی کامل، و درباره آن رأی گیری انجام شود کنار گذاشته می شود تا بقیه پرونده ها بررسی شود و زمانی که همه پرونده ها بررسی شد، اسامی افرادی که صلاحیت آنها احراز شده است به وزارت کشور اعلام می شود.
کدخدایی گفت: نمی توانیم هیچ پیش بینی نسبت به تعداد افراد احراز صلاحیت شده برای ریاست جمهوری داشته باشیم و نمی توانیم بگوییم چون در دوره گذشته شش نفر احراز صلاحیت شدند، در این دوره نیز شش نفر احراز صلاحیت می شوند.
وی افزود: حتی احتمال درباره تعداد احراز صلاحیت شده ها وجود ندارد و ممکن است همه 40 نفری که مدارک خود را به صورت کامل در زمان ثبت نام ارائه کرده اند نیز تأیید صلاحیت شوند.
کدخدایی تأکید کرد: ملاک شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت ها؛ قانون است و نمی شود حدس زد چه تعداد احراز صلاحیت می شوند.
وی گفت: متأسفانه به دلیل برخی مشکلات، اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی نهایی نشد اما شورای نگهبان برای جلوگیری از روند نام نویسی های انتخابات ریاست جمهوری گذشته که پیش بینی می شد این دوره سه هزار نفر برای این انتخابات نام نویسی کنند؛ مقرراتی را وضع و به وزارت کشور اعلام کرد تا بر اساس آن ثبت نام ها انجام شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: از 592 نفری که برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کردند؛ 40 نفر مدارک لازم را ارائه کردند و ما نیز اعلام کردیم فقط صلاحیت این 40 نفر را بررسی می کنیم.
کدخدایی گفت: در بررسی صلاحیت ها، بر اساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی، تشخیص شرایط اصل 115 بر عهده شورای نگهبان است و این شورا بر اساس سیاست های کلی انتخابات که سال 95 ابلاغ شد، تعاریف خود از رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدها را در سال 96 اعلام کرد.
وی افزود: در این دوره انتخابات برای احراز صلاحیت ها دقت بیشتری شده و به عنوان نمونه درباره مدیران بررسی شده است که آن فرد در دوران مدیریت خود موفق بوده است یا خیر و اگر مدیر بوده، مدبر نیز بوده است؟
کدخدایی گفت: بحث التزام داوطلبان انتخابات به قانون اساسی و اسلام در شرایط اصل 115 به دلیل نداشتن ضرورت نیامده است زیرا رئیس جمهور در آغاز فعالیت خود سوگند می خورد که پاسدار دین و قانون اساسی باشد، بنابراین اگر جایی احساس شود التزام به اسلام و قانون اساسی ندارد از چارچوب تقوا و امانت خارج است و نمی تواند حافظ و پاسدار قانون اساسی باشد.
وی افزود: در بخش شرط امانت و تقوای رئیس جمهور یا نامزد انتخابات ریاست جمهوری این نکته وجود دارد که فرد دوم نظام اسلامی نمی تواند به قانون اساسی و دین اسلام التزام نداشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: سوابق افراد در دوران مدیریت آنها مشخص می کند که آیا فرد به اسلام و قانون اساسی و ولایت فقیه التزام داشته است یا خیر؟
کدخدایی با بیان این که قانون منعی برای نام نویسی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، افزود: در این دوره 40 نفر از بانوان برای انتخابات نام نویسی کردند که صلاحیت آنها در شورای نگهبان در حال بررسی است.
گفت: بر اساس قانون، در بررسی صلاحیت ها؛ ملاک و مبنا داشتن شرایط حداقلی است و قانون می گوید شرایط اصل 115 باید برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری احراز شود.
کدخدایی افزود: تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات در دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس، تضمینی برای رد یا تأیید صلاحیت همان داوطلبان در این دوره نیست.
وی گفت: در بررسی صلاحیت ها نه تنها افراد جدید بلکه رئیس جمهوری که برای دور دوم یا نمایندگان مجلسی که برای دوره بعدی نام نویسی می کنند بررسی می کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: وظیفه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها؛ قانون است و این شورا هیچ گاه بر اساس مصلحت تصمیم نمی گیرد.
کدخدایی گفت: شورای نگهبان در خصوص توصیه یا حرف هایی که درباره صلاحیت داوطلبان در رسانه ها گفته می شود گوش شنوایی ندارد و به آن توصیه ها ترتیب اثری نمی دهد.
افزود: قانون مدنی تکلیف را برای نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است که اگر تابعیت مضاعف داشته باشند نمی توانند نام نویسی کنند؛ البته قانون درباره تابعیت مضاعف همسر و فرزند داوطلب سکوت کرده است.
کدخدایی درباره آن چه که در رسانه ها با عنوان نامزد پوششی تعبیر می شود گفت: این ها تعابیر عامیانه یا سیاسی- اجتماعی است اما برای شورای نگهبان دارا بودن شرایط اصل 115 برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری ملاک است و اگر داوطلب این شرایط را داشته باشد، از نظر قانونی نمی توانیم به او نامزد پوششی بگوییم و چنین چیزی در قانون نیامده است.
وی افزود: حتی اگر کسی بگوید برای کمک به نامزد دیگری وارد انتخابات شده ام؛ در قانون منعی برای حضور او به عنوان نامزد پوششی وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این دوره فردی برای ریاست جمهوری نام نویسی و مصاحبه کرد اما بلافاصله انصراف داد و انصراف خود را ضمیمه فرم نام نویسی اش کرد.
کدخدایی افزود: شورای نگهبان در زمینه نامزد پوششی نمی تواند نیت خوانی کند.
وی گفت: در حوزه تبلیغات انتخابات فقط دو سه بند در قانون داریم که آن نیز مربوط به دهه 70 و زمانی است که فضای مجازی وجود نداشت.
کدخدایی افزود: باید تبلیغات در قانون تعریف شود، البته اگر پیش از اعلام نهایی شورای نگهبان درباره تبلیغات در فضای مجازی؛ تبلیغاتی پیش از موعد انجام شود؛ تخلف است و مراجع ذی صلاح با آن برخورد می کنند، البته در بخش هایی امکان برخورد نیز وجود ندارد.
وی گفت: قانون در این زمینه باید اصلاح شود و امیدواریم در انتخابات آینده؛ مسأله تبلیغات در فضای مجازی ساماندهی شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان؛ رد یا تأیید صلاحیت داریم و قانون گذار فرصت شکایت در این زمینه را به داوطلبان داده است و باید دلایل رد صلاحیت به داوطلبان به صورت محرمانه اعلام شود، اما در انتخابات ریاست جمهوری؛ بحث احراز صلاحیت مطرح است و رد صلاحیت وجود ندارد بنابراین شورای نگهبان دلایل احراز نشدن صلاحیت را اعلام نمی کند و در قانون حق اعتراضی به داوطلبان داده نشده است، البته اگر داوطلبی شخصاً به شورای نگهبان مراجعه کند دلایل احراز نشدن صلاحیت او را به وی می گوییم.
کدخدایی گفت: اگر تا روز انتخابات، داوطلبی مدارک صحیح خود را ارائه کند، از نظر خود درباره صلاحیت نداشتن او عدول می کنیم و این کار تا پیش از روز برگزاری انتخابات انجام می شود و اعلام نظر می کنیم.
وی افزود: اگر در تبلیغات ریاست جمهوری تعرضی به منافع ملی یا مسائل قومیتی شود شورای نگهبان وارد خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستورالعمل هایی در این زمینه تهیه و به نامزدها اعلام کرده است که باید این دستورالعمل ها را رعایت کنند اما اگر در جایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما اعلام کند تعرضی به منافع ملی یا قانون اساسی و مسائل قومیتی شده و آن را نامزد انتخابات رعایت نکرده است؛ در این زمینه اعلام نظر می کنیم.
وی افزود: قانون گذار منعی برای پوشش اخبار رئیس جمهوری که برای دور دوم نام نویسی کرده است یا مذاکرات صحن علنی مجلس برای نمایندگانی که برای دوره بعدی ثبت نام کرده اند در زمان تبلیغات ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره بررسی صلاحیت ها به جز گزارش های رسمی، برخی گزارش های دیگر که قابل اعتنا هستند و رسمی اعلام شده اند؛ بررسی می شود اما اعمال سلیقه در تصمیم گیری شورای نگهبان نقشی ندارد.
کدخدایی افزود: به عنوان نمونه؛ در این دوره یکی از داوطلبان درباره مسائلی که در دوره وزارت او در رسانه ها مطرح شده است توضیحی را در چند صفحه برای شورای نگهبان فرستاده است.
وی گفت: در عین حال که دغدغه حضور حداکثری مردم را در انتخابات داریم اما قانون را در بررسی صلاحیت ها رعایت می کنیم.
کدخدایی افزود: در سال 96 شورای نگهبان مصوبه ای درباره اجرای سیاست های کلی انتخابات داشت و اصلاحیه ای نیز درباره این مصوبه منتشر شد اما مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را در این زمینه به دلیل مشکلاتی که با آن روبرو شد انجام نداد.
وی گفت: در سیاست های کلی انتخابات به شایستگی ها زمان نام نویسی اشاره شده است و شورای نگهبان بر اساس این سیاست ها مصوبه ای را به وزارت کشور ابلاغ کرد و این مصوبه موجب شد تعداد ثبت نام کنندگان از 592 نفر بیشتر نشود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: بسیاری از مراحل انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود اما مرحله رأی گیری، پیچیدگی های خاص خود را دارد که شورای نگهبان باید به صحت رأی گیری اطمینان داشته باشد.
کدخدایی گفت: رأی گیری به وسیله دستگاه؛ بحث فنی دارد و سیاسی نیست که بگوییم می شود یا نمی شود.
وی افزود: باید اطمینان داشته باشیم رأی هر کسی به درستی وارد صندوق و از آن خارج و خوانده می شود و اگر صحت انتخابات در رأی گیری با دستگاه برای ما مخدوش باشد نمی توانیم آن را بپذیریم و ترجیح می دهیم اخذ رأی برای صیانت از آرای مردم به صورت دستی انجام شود.
کدخدایی گفت: البته فکر می کنم در دوره های آینده انتخابات به جایی می رسیم که این مرحله نیز به صورت الکترونیکی انجام شود.
وی افزود: نامزدها باید توان واقعی خود را به مردم اعلام کنند و از برنامه هایشان بگویند و از سخنان فریبنده و وعده های خلاف پرهیز کنند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی نامزدها مدعی هستند می توانند همه مشکلات کشور را حل کنند در صورتی که باید آن چه را که می توانند حل کنند و قصد آن را دارند به مردم بگویند.
کدخدایی افزود: مردم در این دوره نیز مانند دوره های گذشته انتخابات؛ پشتیبانی خود را از نظام اسلامی با مشارکت حداکثری خود اعلام کنند و شورای نگهبان؛ سلامت انتخابات را تضمین می کند.
کدخدایی در ابتدای برنامه با تبریک پیروزیهای دوران دفاع مقدس از جمله سالروز فتح خرمشهر، یاد و خاطره شهدا و ایثارگران را گرامی داشت.سخنگوی شورای نگهبان افزود: پیروزی اخیر مردم فلسطین و به ویژه مردم غزه، نشان داد مقاومت، اثر دارد و اگر همه با هم متحد باشند، گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آسیب پذیر است.
وی با اشاره به اینکه این پیروزیها با پیروزی مردم مظلوم غزه متقارن شده است، این پیروزی مردم فلسطین را هم به همه مسلمان به ویژه مردم غزه تبریک گفت.
کدخدایی افزود: رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین را از سرزمین اجدادی شان بیرون کرد و نه تنها این اشغالگری را انجام داده است بلکه هر روز مرتکب جنایتهای مکرر و متعدد میشود.
وی اضافه کرد: مردم مظلوم فلسطین به ویژه غزه و زنان و کودکان که در ۱۱ روز درگیری با رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند کسانی بودند که فقط در راه دفاع از دین و وطن خودشان فریاد میزدند.
کدخدایی ادامه داد: طبیعتاً رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی که به هیچ قاعدهای از جمله مصوبات سازمانهای بین المللی و توصیههای برخی کشورها پایبند نیست، در هر روز به جنایتهای خود میافزاید.
وی افزود: سالها پیش، بهترین راهکار را مقام معظم رهبری فرمودند که اگر واقعاً قرار است اتفاقی بیفتد باید همه پرسی با همه فلسطینهای داخل و خارج برگزار شود.
وی گفت: رسانه ها درباره صلاحیت ها، تشویش اذهان عمومی ایجاد نکنند و اجازه دهند فضای آرام افکار عمومی پیش برود.
کدخدایی با بیان این که بر اساس قانون، برای احراز صلاحیت ها هفت نفر از 12 نفر باید به احراز صلاحیت داوطلب رأی بدهند افزود: شکل رأی گیری درباره صلاحیت ها مکتوب، مخفی و با ورقه است.
وی گفت: اگر درباره گزارش های نهادها درباره صلاحیت ها سؤالاتی وجود داشته باشد، درباره آن بحث می شود و این گزارش ها دوباره برای تحقیق بیشتر به کارشناسان ارجاع می شود تا اعضای شورای نگهبان با اطمینان درباره صلاحیت ها رأی بدهند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر در مهلت قانونی بررسی صلاحیت ها پرونده داوطلبی کامل، و درباره آن رأی گیری انجام شود کنار گذاشته می شود تا بقیه پرونده ها بررسی شود و زمانی که همه پرونده ها بررسی شد، اسامی افرادی که صلاحیت آنها احراز شده است به وزارت کشور اعلام می شود.
کدخدایی گفت: نمی توانیم هیچ پیش بینی نسبت به تعداد افراد احراز صلاحیت شده برای ریاست جمهوری داشته باشیم و نمی توانیم بگوییم چون در دوره گذشته شش نفر احراز صلاحیت شدند، در این دوره نیز شش نفر احراز صلاحیت می شوند.
وی افزود: حتی احتمال درباره تعداد احراز صلاحیت شده ها وجود ندارد و ممکن است همه 40 نفری که مدارک خود را به صورت کامل در زمان ثبت نام ارائه کرده اند نیز تأیید صلاحیت شوند.
کدخدایی تأکید کرد: ملاک شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت ها؛ قانون است و نمی شود حدس زد چه تعداد احراز صلاحیت می شوند.
وی گفت: متأسفانه به دلیل برخی مشکلات، اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی نهایی نشد اما شورای نگهبان برای جلوگیری از روند نام نویسی های انتخابات ریاست جمهوری گذشته که پیش بینی می شد این دوره سه هزار نفر برای این انتخابات نام نویسی کنند؛ مقرراتی را وضع و به وزارت کشور اعلام کرد تا بر اساس آن ثبت نام ها انجام شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: از 592 نفری که برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کردند؛ 40 نفر مدارک لازم را ارائه کردند و ما نیز اعلام کردیم فقط صلاحیت این 40 نفر را بررسی می کنیم.
کدخدایی گفت: در بررسی صلاحیت ها، بر اساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی، تشخیص شرایط اصل 115 بر عهده شورای نگهبان است و این شورا بر اساس سیاست های کلی انتخابات که سال 95 ابلاغ شد، تعاریف خود از رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدها را در سال 96 اعلام کرد.
وی افزود: در این دوره انتخابات برای احراز صلاحیت ها دقت بیشتری شده و به عنوان نمونه درباره مدیران بررسی شده است که آن فرد در دوران مدیریت خود موفق بوده است یا خیر و اگر مدیر بوده، مدبر نیز بوده است؟
کدخدایی گفت: بحث التزام داوطلبان انتخابات به قانون اساسی و اسلام در شرایط اصل 115 به دلیل نداشتن ضرورت نیامده است زیرا رئیس جمهور در آغاز فعالیت خود سوگند می خورد که پاسدار دین و قانون اساسی باشد، بنابراین اگر جایی احساس شود التزام به اسلام و قانون اساسی ندارد از چارچوب تقوا و امانت خارج است و نمی تواند حافظ و پاسدار قانون اساسی باشد.
وی افزود: در بخش شرط امانت و تقوای رئیس جمهور یا نامزد انتخابات ریاست جمهوری این نکته وجود دارد که فرد دوم نظام اسلامی نمی تواند به قانون اساسی و دین اسلام التزام نداشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: سوابق افراد در دوران مدیریت آنها مشخص می کند که آیا فرد به اسلام و قانون اساسی و ولایت فقیه التزام داشته است یا خیر؟
کدخدایی با بیان این که قانون منعی برای نام نویسی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، افزود: در این دوره 40 نفر از بانوان برای انتخابات نام نویسی کردند که صلاحیت آنها در شورای نگهبان در حال بررسی است.
گفت: بر اساس قانون، در بررسی صلاحیت ها؛ ملاک و مبنا داشتن شرایط حداقلی است و قانون می گوید شرایط اصل 115 باید برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری احراز شود.
کدخدایی افزود: تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات در دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس، تضمینی برای رد یا تأیید صلاحیت همان داوطلبان در این دوره نیست.
وی گفت: در بررسی صلاحیت ها نه تنها افراد جدید بلکه رئیس جمهوری که برای دور دوم یا نمایندگان مجلسی که برای دوره بعدی نام نویسی می کنند بررسی می کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: وظیفه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها؛ قانون است و این شورا هیچ گاه بر اساس مصلحت تصمیم نمی گیرد.
کدخدایی گفت: شورای نگهبان در خصوص توصیه یا حرف هایی که درباره صلاحیت داوطلبان در رسانه ها گفته می شود گوش شنوایی ندارد و به آن توصیه ها ترتیب اثری نمی دهد.
افزود: قانون مدنی تکلیف را برای نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است که اگر تابعیت مضاعف داشته باشند نمی توانند نام نویسی کنند؛ البته قانون درباره تابعیت مضاعف همسر و فرزند داوطلب سکوت کرده است.
کدخدایی درباره آن چه که در رسانه ها با عنوان نامزد پوششی تعبیر می شود گفت: این ها تعابیر عامیانه یا سیاسی- اجتماعی است اما برای شورای نگهبان دارا بودن شرایط اصل 115 برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری ملاک است و اگر داوطلب این شرایط را داشته باشد، از نظر قانونی نمی توانیم به او نامزد پوششی بگوییم و چنین چیزی در قانون نیامده است.
وی افزود: حتی اگر کسی بگوید برای کمک به نامزد دیگری وارد انتخابات شده ام؛ در قانون منعی برای حضور او به عنوان نامزد پوششی وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این دوره فردی برای ریاست جمهوری نام نویسی و مصاحبه کرد اما بلافاصله انصراف داد و انصراف خود را ضمیمه فرم نام نویسی اش کرد.
کدخدایی افزود: شورای نگهبان در زمینه نامزد پوششی نمی تواند نیت خوانی کند.
وی گفت: در حوزه تبلیغات انتخابات فقط دو سه بند در قانون داریم که آن نیز مربوط به دهه 70 و زمانی است که فضای مجازی وجود نداشت.
کدخدایی افزود: باید تبلیغات در قانون تعریف شود، البته اگر پیش از اعلام نهایی شورای نگهبان درباره تبلیغات در فضای مجازی؛ تبلیغاتی پیش از موعد انجام شود؛ تخلف است و مراجع ذی صلاح با آن برخورد می کنند، البته در بخش هایی امکان برخورد نیز وجود ندارد.
وی گفت: قانون در این زمینه باید اصلاح شود و امیدواریم در انتخابات آینده؛ مسأله تبلیغات در فضای مجازی ساماندهی شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان؛ رد یا تأیید صلاحیت داریم و قانون گذار فرصت شکایت در این زمینه را به داوطلبان داده است و باید دلایل رد صلاحیت به داوطلبان به صورت محرمانه اعلام شود، اما در انتخابات ریاست جمهوری؛ بحث احراز صلاحیت مطرح است و رد صلاحیت وجود ندارد بنابراین شورای نگهبان دلایل احراز نشدن صلاحیت را اعلام نمی کند و در قانون حق اعتراضی به داوطلبان داده نشده است، البته اگر داوطلبی شخصاً به شورای نگهبان مراجعه کند دلایل احراز نشدن صلاحیت او را به وی می گوییم.
کدخدایی گفت: اگر تا روز انتخابات، داوطلبی مدارک صحیح خود را ارائه کند، از نظر خود درباره صلاحیت نداشتن او عدول می کنیم و این کار تا پیش از روز برگزاری انتخابات انجام می شود و اعلام نظر می کنیم.
وی افزود: اگر در تبلیغات ریاست جمهوری تعرضی به منافع ملی یا مسائل قومیتی شود شورای نگهبان وارد خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستورالعمل هایی در این زمینه تهیه و به نامزدها اعلام کرده است که باید این دستورالعمل ها را رعایت کنند اما اگر در جایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما اعلام کند تعرضی به منافع ملی یا قانون اساسی و مسائل قومیتی شده و آن را نامزد انتخابات رعایت نکرده است؛ در این زمینه اعلام نظر می کنیم.
وی افزود: قانون گذار منعی برای پوشش اخبار رئیس جمهوری که برای دور دوم نام نویسی کرده است یا مذاکرات صحن علنی مجلس برای نمایندگانی که برای دوره بعدی ثبت نام کرده اند در زمان تبلیغات ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره بررسی صلاحیت ها به جز گزارش های رسمی، برخی گزارش های دیگر که قابل اعتنا هستند و رسمی اعلام شده اند؛ بررسی می شود اما اعمال سلیقه در تصمیم گیری شورای نگهبان نقشی ندارد.
کدخدایی افزود: به عنوان نمونه؛ در این دوره یکی از داوطلبان درباره مسائلی که در دوره وزارت او در رسانه ها مطرح شده است توضیحی را در چند صفحه برای شورای نگهبان فرستاده است.
وی گفت: در عین حال که دغدغه حضور حداکثری مردم را در انتخابات داریم اما قانون را در بررسی صلاحیت ها رعایت می کنیم.
کدخدایی افزود: در سال 96 شورای نگهبان مصوبه ای درباره اجرای سیاست های کلی انتخابات داشت و اصلاحیه ای نیز درباره این مصوبه منتشر شد اما مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را در این زمینه به دلیل مشکلاتی که با آن روبرو شد انجام نداد.
وی گفت: در سیاست های کلی انتخابات به شایستگی ها زمان نام نویسی اشاره شده است و شورای نگهبان بر اساس این سیاست ها مصوبه ای را به وزارت کشور ابلاغ کرد و این مصوبه موجب شد تعداد ثبت نام کنندگان از 592 نفر بیشتر نشود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: بسیاری از مراحل انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود اما مرحله رأی گیری، پیچیدگی های خاص خود را دارد که شورای نگهبان باید به صحت رأی گیری اطمینان داشته باشد.
کدخدایی گفت: رأی گیری به وسیله دستگاه؛ بحث فنی دارد و سیاسی نیست که بگوییم می شود یا نمی شود.
وی افزود: باید اطمینان داشته باشیم رأی هر کسی به درستی وارد صندوق و از آن خارج و خوانده می شود و اگر صحت انتخابات در رأی گیری با دستگاه برای ما مخدوش باشد نمی توانیم آن را بپذیریم و ترجیح می دهیم اخذ رأی برای صیانت از آرای مردم به صورت دستی انجام شود.
کدخدایی گفت: البته فکر می کنم در دوره های آینده انتخابات به جایی می رسیم که این مرحله نیز به صورت الکترونیکی انجام شود.
وی افزود: نامزدها باید توان واقعی خود را به مردم اعلام کنند و از برنامه هایشان بگویند و از سخنان فریبنده و وعده های خلاف پرهیز کنند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: برخی نامزدها مدعی هستند می توانند همه مشکلات کشور را حل کنند در صورتی که باید آن چه را که می توانند حل کنند و قصد آن را دارند به مردم بگویند.
کدخدایی افزود: مردم در این دوره نیز مانند دوره های گذشته انتخابات؛ پشتیبانی خود را از نظام اسلامی با مشارکت حداکثری خود اعلام کنند و شورای نگهبان؛ سلامت انتخابات را تضمین می کند.
کدخدایی در ابتدای برنامه با تبریک پیروزیهای دوران دفاع مقدس از جمله سالروز فتح خرمشهر، یاد و خاطره شهدا و ایثارگران را گرامی داشت.سخنگوی شورای نگهبان افزود: پیروزی اخیر مردم فلسطین و به ویژه مردم غزه، نشان داد مقاومت، اثر دارد و اگر همه با هم متحد باشند، گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آسیب پذیر است.
وی با اشاره به اینکه این پیروزیها با پیروزی مردم مظلوم غزه متقارن شده است، این پیروزی مردم فلسطین را هم به همه مسلمان به ویژه مردم غزه تبریک گفت.
کدخدایی افزود: رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین را از سرزمین اجدادی شان بیرون کرد و نه تنها این اشغالگری را انجام داده است بلکه هر روز مرتکب جنایتهای مکرر و متعدد میشود.
وی اضافه کرد: مردم مظلوم فلسطین به ویژه غزه و زنان و کودکان که در ۱۱ روز درگیری با رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند کسانی بودند که فقط در راه دفاع از دین و وطن خودشان فریاد میزدند.
کدخدایی ادامه داد: طبیعتاً رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی که به هیچ قاعدهای از جمله مصوبات سازمانهای بین المللی و توصیههای برخی کشورها پایبند نیست، در هر روز به جنایتهای خود میافزاید.
وی افزود: سالها پیش، بهترین راهکار را مقام معظم رهبری فرمودند که اگر واقعاً قرار است اتفاقی بیفتد باید همه پرسی با همه فلسطینهای داخل و خارج برگزار شود.
نظر شما