شناسهٔ خبر: 47376697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/تحلیل-العربی الجدید/

جنگ غزه بحران سیاسی اسرائیل راعمیق‌تر کرده است

رویا معصومی

شاخص‌ها حکایت از آن دارد که نتایج حمله به نوار غزه بحران سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی را عمیق‌تر کرده و فرصت‌های خروج دولت از بحران‌های غیر قابل حل را کاهش خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با پایان جنگ 11 روزه در غزه و اعلام آتش بس سایت العربی الجدید در تحلیلی پیامدهای این جنگ بر جامعه سیاسی و بحران فعلی در تشکیل دولت در اراضی اشغالی را بررسی کرده و نوشت، با وجودی که نتایج جنگ ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه موجب شد جایگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به شکل چشمگیری متزلزل شود اما در مقابل فرصت‌های موفقیت یائیر لاپید، رهبر مخالفان و مکلف به تشکیل دولت جدید برای تشکیل دولت هم کم شد. صحبت‌های نتانیاهو و آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی درباره "دستاوردهای بی سابقه" جنگ هم مقبول نخبگان و جامعه صهیونیستی نیفتاد.

ناامیدی از نتایج این حملات و ناتوانی در حل درگیری با مقاومت فلسطین، جایگاه نتانیاهو را تنزل داد چرا که احزاب مخالف چپگرا و راستگرا و بسیاری از ژنرال‌های ارتش و تحلیلگران برجسته او را مسئول شکست در این جنگ می‌دانند.

یکی از تحولات ناشی از نتایج این جنگ که بر جایگاه و آینده سیاسی نتانیاهو تاثیر خواهد گذاشت، شکافی است که در اردوگاه احزاب همپیمان با او ایجاد شده است، احزابی که توصیه کردند نتانیاهو دوباره نخست وزیر شود. نتایج جنگ نوعی بی اعتمادی میان وی و رهبران این احزاب ایجاد کرده است.

رهبر حزب " صهیونیست دینی" که لیکود او را از شرکای طبیعی خود در هر دولت آتی می دانست، نه تنها نتانیاهو را مسوول شکست در مقابله با مقاومت فلسطین در نوار غزه می‌داند بلکه معتقد است وی درباره قدس و مسجدالاقصی تعهداتی به حماس داده که با اساس احزاب راستگرا مغایرت دارد.

رهبر این حزب به نتانیاهو هشدار داده است که اگر اطمینان حاصل کند کوچکترین عقب نشینی درباره موضع رژیم صهیونیستی درخصوص قدس و مسجدالاقصی صورت گرفته، هیچ وقت در دولتی که نتانیاهو رئیسش باشد، حضور نخواهد داشت.

همچنین نتایج این جنگ از ارزش "دستاورد سیاسی" که نتانیاهو در طول جنگ دنبالش بود، کاسته است؛ نتانیاهو حزب یمینا را وادار کرد از اردوگاه احزابی که برای پیوستن به دولتی به نخست وزیری لپید اعلام آمادگی کردند، کنار بکشد.

پس از جنگ که نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا آن را به باد انتقاد گرفت، مبلغ حمایتش از نتانیاهو را بالا برد و در مقابل پیشنهاد حزب لیکود مبنی بر شرکت در انتخابات آتی با یک لیست واحد، درخواست کرد حزبش در لیست انتخاباتی لیکود امتیازات تضمینی فراتر از نمایندگی فعلی حزب در پارلمان کسب کند.

نتایج جنگ و درگیری‌ها میان فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی سال ۴۸ و گروه‌های یهودی همچنین در ایجاد شکاف در اردوگاه تحت رهبری لاپید سهیم بود و فرصت‌ها برای تشکیل دولت جدید توسط وی را تضعیف کرد. انصراف بنت از حمایت لاپید به این مساله برمی‌گردد که پایگاه انتخاباتی وی به او اجازه نمی‌دهد در دولتی که از احزاب عربی حمایت می‌کند، شرکت کند.

علاوه بر اینکه لاپید حمایت حزب یمینا را از دست داد، شاخص‌ها نشان می‌دهد که حمایت گدعون ساعر، رهبر حزب راستگرای "امید نو" را هم از دست خواهد داد.

طبق اعلام پایگاه خبری واللا، ساعر در جلسات غیر علنی اشاره کرده به خاطر اینکه نتوانسته در دولتی که روی حمایت احزاب عربی حساب می کند، مشارکت داشته باشد، در فکر بازگشت به حزب لیکود است.

همزمان پس از اینکه لپید از اقدامات پلیس اشغالگر در مقابله با تجمع قدس و مناطق داخل اراضی اشغالی سال ۴۸ حمایت کرد برخی از احزاب سیاسی در کنست از حمایت وی دست کشیدند.

اگر لاپید در تشکیل دولت جدید شکست بخورد این ماموریت به کنست محول خواهد شد تا احزابی که در کنست نماینده دارند درمورد آینده تشکیل دولت تصمیم بگیرند. پر واضح است که مسئول دانستن نتانیاهو در شکست در جنگ غزه موجب خواهد شد وی شانس زیادی برای متقاعد کردن کنست جهت مکلف کردن او برای تشکیل دولت جدید را نداشته باشد و به این ترتیب کنست منحل خواهد شد و اراضی اشغالی به سوی پنجمین دور از انتخابات پارلمانی خواهد رفت.

حتی احتمال می‌رود نتایج این جنگ روی سطح حمایت از حزب لیکود در انتخابات بعدی هم تاثیر بگذارد؛ چرا که در شهرها و شهرک‌هایی که هدف حملات موشکی قرار گرفتند اکثریت یهودیان شرق حامی لیکود ساکن هستند. اما تجربه نشان داده که یهودیان شرق در قبال نتانیاهو و عملکردش تسامح دارند؛ زیرا انتقادات از عملکرد دولت نتانیاهو در جنگ‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ بر حمایت از یهودی‌های شرق از وی تاثیر زیادی نگذاشت.

در عین حال آینده نتانیاهو در گرو نتایجی است که احزاب متدین حریدی به دست خواهند آورد لذا در صورتی که این احزاب نمایندگی خود را در پارلمان حفظ کنند یا آن را افزایش دهند این امر قدرت نتانیاهو را برای دادن مانور سیاسی افزایش خواهد داد.

مباحث گفته شده به این معنی نیست که نتایج انتخابات ممکن است نتانیاهو را قادر سازد دولت تشکیل دهد بلکه ممکن است باز هم اسرائیل با بن بست سیاسی فعلی روبرو باشد و اردوگاه نتانیاهو و رقیب وی نتوانند دولت تشکیل دهد.

صرف نظر از سناریوهای پس از پنجمین انتخابات احتمالی پارلمانی، نتایج جنگ علیه غزه بحران نظام سیاسی رژیم صهیونیستی را عمیق تر کرده است.

انتهای پیام

نظر شما