شناسهٔ خبر: 47368403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفت و گوی اختصاصی مطرح شد:

خاطره جالب رزمنده کهگیلویه وبویراحمدی از اولین ساعات فتح خرمشهر+تصاویر

حماسه بزرگ فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس بود که بیش از 19هزار اسیر عراقی در این عملیات توسط رزمندگان به اسارت درآمدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس ، عملیات الی بیت‌المقدس(معنا: به‌سوی بیت‌المقدس)، یکی از بزرگترین عملیات های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شود. نیروهای ایرانی با توان ۱۳۰ هزار سرباز در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان، به فرماندهی علی صیاد شیرازی، با هدف آزادسازی خرمشهر این عملیات را آغاز کردند که ۳ هفته بطول انجامید که سرانجام در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی، به‌طور کامل بر شهر خرمشهر مسلط شدند و این شهر را که از روزهای نخست جنگ به اشغال ارتش عراق درآمده بود، آزاد کردند. در هنگام عقب‌نشینی نیروهای ارتش عراق، بیش از ۱۹ هزار عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند، همچنین مقادیر قابل‌توجهی مهمات و ادوات رزمی باقیمانده در خرمشهر نیز در کنترل نیروهای ایرانی قرار گرفت.
انجام عملیات بیت‌المقدس در ۴ مرحله برنامه‌ریزی شده بود، که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن الائمه و عملیات طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید. آزادسازی خرمشهر که در پی اجرای مرحله چهارم انجام گرفت، از مهمترین نتایج این عملیات بود.

حال و در آستانه این پیروی بزرگ و شیرین در طول هشت سال دفاع مقدس هم کلام خواهیم شد با یکی از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس که اولین نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر پس از پیروزی و فتح کامل شهر خرمشهر به جای آوردند.

سلطان محمد خسروی از فرماندهان و رزمندگان زرم اوری است که در حماسه سالروز آزاد سازی خرمشهر در همان ساعات اولیه فتح و پیروزی در کنار دیگر زمندگان کام امام خمینی(ره) و ملت ایران را شاد کردند.

خسروی در خصوص سالروز این حماسه بزرگ گفت: حماسه خرمشهر به تعبیر زیبای حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند:فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های اسلامی است. خرمشهر شهر لاله‌های خونین است و خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی افزود: نباید در الهی بودن این فتح الفتوح شکی داشته باشیم چرا که قدرت و برتری ما در این عملیات با رمز مبارک"بسم‌الله الرحمن الرحیم، بسم‌الله القاصم الجبارین، یا علی ابن ابی‌طالب" شروع شد و حماسه ای بزرگ برای جمهوری اسلامی رقم خورد.

این رزمنده و از فرماندهان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: یک نکته جالب در فتح خرمشهر بحث سنگر های بتنی بود که عراقی ها در آنها استقرار داشتند که در روزهای عملیات با اتکا به توان و قدرت الهی یکی پس از دیگری با آرپی جی منهدم می کردیم و برای آزاد سازی خرمشهر گام به گام پیش می رفتیم.

وی تاکیدکرد: قبل از عملیات و روزی که می خواستیم از شهرستان لنده اعزام شویم یک معلم به نام هوشنگ مدنی اصفهانی از دبیران شیمی آن روز بود که در شهرهای لنده، سوق و دهدشت تدریس می کرد که کارشناسی اش را در سوریه گرفته بود و قبلا نیز در ارتش خدمت سربازی رفته بود و به همه ما گفته بود که "در پیشگاه الهی سوگند یاد می کنم که در این عملیات نماز جماعت را در مسجد جامع خرمشهر برپا کنم و در این راه شما نیز در کنار من خواهید بود و من پیش نماز این مسجد خواهم بود.

خسروی گفت: پس از حدود سه هفته از درگیری و اجرای عملیات در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱قبل از ظهر بود که خرمشهر به دست نیروهای ایرانی فتح شد و در همین جا بود که این معلم رو به من و سایر دوستانم کرد و گفت: وقت نماز است و اولین نماز جماعت را به امامت این معلم در مسجد جامع خرمشهر به صورت جماعت برگزار کردیم.

وی تاکیدکرد: در خصوص این حماسه بزرگ باید یادآور شویم که در روند اجرای عملیات آزاد سازی خرمشهر بیش از ۱۹ هزار عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند، که رزمنده های ۱۵الی ۱۶ساله ای که در این عملیات حضور داشتندوقتی از دور می آمدند یک ۲۰اسیر و دیگری ۵۰اسیر عراقی را گرفته بودند که این را به چشم خویش در این عملیات دیده بودیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: وقتی خودم یکی از این اسرا را گرفتم اصلا عربی بلد نبود و وقتی به همراه دوستان با زبان انگلیسی از وی سوال کردیم که معلوم بود از کشورهای غربی بود و در ارتش عراق دوره دیده بود که چندین کشور عراق را همراهی می کردند و نصرت الهی اینجا یاری گر ما بود.

وی تاکیدکرد: تمام امکانات در اختیار ارتش عراق بود که تا بن دندان مسلح و تجهیز بودند ولی وقتی اراده الهی چیزی دیگری باشد به فرموده امام امت" خرمشهر را خدا آزاد کرد" و ما این را به عینه مشاهده کردیم که امدادهای غیبی در این عملیات یاری گر رزمندگان بودند.

خسروی گفت:امام خمینی(ره) فرمودند:"فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است"، چرا واقعا این جمله تاریخی امام راحل هنوز که هنوز است کاربرد دارد، این به این معنا است که ما برای یک وجب خاک تنها نجنگیدیم بلکه برای حفظ ارزش ها و آرمان های خود در هشت سال دفاع مقدس جانانه دفاع کردیم و در این راه هزاران شهید، اسیر، جانباز تقدیم انقلاب کردیم تا اصول و ارزش های دینی ما حفظ شود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: جمله تاریخی مقام معظم رهبری که فرمودند: "خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است" بدون شک یادآور تلاشی سخت برای ادامه حیات و ممات جمهوری اسلامی ایران است که یکی از این مولفه ها همین انتخابات است.

وی افزود: انتخابات نمونه و مصداقی روشن از فتح خرمشهرها است که در این میدان و کارزار توطئه های خصمانه دشمنان را با مشارکت و حضور حداکثری خویش خنثی کنیم و شکست دیگری از جنس حماسه سوم خرداد را در روز ۲۸خردادماه سال جاری در پای صندوق های رای به منصه ظهور برسانیم و شاهد فتح الفتوح دیگری در این برهه تاریخی برای ایران و ایرانی باشیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما