شناسهٔ خبر: 47357669 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

نقض آتش بس و خونریزی دوباره جراحت شیخ جراح

روز جمعه چند ساعتی پس از اعلام آتش بس، نیروهای ارتش رژیم اشغالگر قدس، ورودی های محله شیخ جراح در قدس را بستند و به فلسطینیان اجازه ورود به این محله را ندادند؛ در حالی که شهرک نشینان صهیونیست آزادانه در این محله جولان می دادند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| آزمون این چند روز، دوباره ملت فلسطین را سرافراز کرد، اما آیا آتش بس کافی است؟ آخرین تحولات پس از آتش بس نشان می دهد که رژیم صهیونیستی التزامی به توقف جنگ طلبی ندارد و روزهای تشدید تنش باز هم در راه است.

 

به گزارش ایرنا، این در حالی است که «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش حماس می گوید «صهیونیست ها درباره شیخ جراح و مسجد الاقصی ضمانت هایی داده اند».

 

وی تاکید کرده که از طریق برخی واسطه ها ضمانت هایی (در قبال آتش بس) از رژیم صهیونیستی برای دست کشیدن از حمله مجدد به غزه و نیز تعدی به ساحت شریف مسجد الاقصی و توقف تجاوز به حقوق فلسطینیان در شیخ جراح دریافت کرده است.

 

روز جمعه چند ساعتی پس از اعلام آتش بس، نیروهای ارتش رژیم اشغالگر قدس، ورودی های محله شیخ جراح در قدس را بستند و به فلسطینیان اجازه ورود به این محله را ندادند؛ در حالی که شهرک نشینان صهیونیست آزادانه در این محله جولان می دادند. راهپیمایی صلح آمیزی که فعالان بین المللی برای محکومیت آواره کردن و کوچاندن فلسطینیان از خانه های خود در این محله تدارک دیده بودند، نیز برگزار نشد.

 

تنش ها با تبعیض و ستم صهیونیست ها علیه فلسطینیان، چند ساعتی بعد از آتش بس همچنان در قدس بالا می گیرد تا جایی که حتی یهودیان ضد سیاست های کوچ اجباری رژیم صهیونیستی نیز، روز جمعه گذشته در قدس به تظاهرات اعتراضی علیه سیاست های رژیم تل آویو درباره شیخ جراح پیوستند.

 

همان روز راشاتودی و رسانه های فلسطینی گزارش دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی اجازه ندادند جوهر امضای آتش بس خشک شود و در اقدامی تحریک آمیز به مسجد الاقصی وارد شدند، بمب های صوتی پرتاب کردند و با گلوله های پلاستیکی به جان نمازگزاران افتادند به طوری که هلال احمر فلسطین اعلام کرد 20 نمازگزار مجروح شدند.

 

"عمر الکسوانی" مدیر مسجد الاقصی به رسانه های فلسطینی گفته است که نیروهای رژیم اشغالگر، 20 جوان را در ورودی «باب الاسباط» مسجد الاقصی و 20 تن دیگر را در ورودی «باب المجلس» بازداشت کردند در حالی که سربازان رژیم همه محوطه های مسجد الاقصی را اشغال و با ورد به قبه الصخره، حرمت مکان مقدس را هتک کردند.

 

«محمد کنعان» رئیس حزب ملی عربی فلسطین نیز به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته است، اسرائیل خوب می داند که علت جنگ، رفتارها و منش رژیم نتانیاهو و هتک های آن در مسجد الاقصی و محله شیخ جراح بود.

 

وی تصریح کرده که اسرائیل باید تجاوزات خود علیه مسجد الاقصی و نیز محله شیخ جراح را متوقف کند، زیرا این موضوع ها بخشی از شروط آتش بس بین دو طرف بود.

 

"زید الایوبی" مشاور و عضو شورای انقلابی جنبش فتح نیز در این باره گفته است، آتش بس با اصرار طرف مصری به شرط توقف تجاوزات رژیم اشغالگر در مسجد الاقصی و شیخ جراح و نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه محقق شد.

به این ترتیب پرونده شیخ جراح و مسجد الاقصی با وجود التماس یک هفته ای صهیونیست ها برای آتش بس و اعطای ضمانت، بلافاصله بعد از این آتش بس با بدعهدی صهیونیست ها دوباره باز شده است.

 

اما گروه های مقاومت فلسطینی می گویند که همچنان بر عهد خود درباره شیخ جراح پایبند هستند. «جمال الطویل» یکی از سران جنبش حماس به سمانیوز گفت: مقاومت فلسطینی همچنان به وعده خود درباره شهر قدس و محله شیخ جراح در مرکز این شهر اشغالی متعهد است.

 

وی که از سران جنبش حماس در کرانه باختری است تصریح کرد: برخی از طرف های منطقه ای به نفع خود نمی بینند که رژیم صهیونیستی شکست بخورد، اما مقاومت روی حرف خود درباره قدس و شیخ جراح می ماند. این معرکه، همچنان ادامه دار است و اگر اشغالگر اسرائیلی بخواهد حماقتی مرتکب شود باید بداند که درهای مواجهه، همچنان باز و داغ است.

 

«ابوعبیده» سخنگوی رسمی گردان های القسام شاخه نظامی حماس نیز به موضوع ضمانت های صهیونیست ها پرداخت و گفت: جنبش حماس با وساطت عربی به درخواست آتش بس پاسخ داد و حمله موشکی بزرگی را معلق کرد و حالا واضح می گوییم که حمله ای بزرگتر را تدارک دیده ایم؛ حمله ای که از حیفا تا رامون را دربر می گیرد، اما به آتش بس پاسخ مثبت دادیم تا رفتار دشمن را یک بار دیگر رصد کنیم.

 

شاید فصل الخطاب همه کلام ها درباره نحوه برخورد با بدعهدی رژیم صهیونیستی در سخن «ابوحمزه» سخنگوی گردان های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین آشکارتر از همه باشد که گفت: صدای موشک ها و توپخانه ها و انفجار باروت متوقف شد، اما راه طولانی ما توقف بردار نیست و جهاد دشوار ما باید ادامه یابد. اشغالگران به گوش باشند که گردان های قدس و گروه های مقاومت در حالت آماده باش کامل هستند و با چشمانی باز در همه میدان ها دشمن را زیر نظر داریم. به فرزندان ملت فلسطین می گوییم از حقوق فلسطینیان کوتاه نخواهیم آمد و بر میثاق "وإن عدتم عدنا " «اگر بازگردید (به جنگ افروزی)، ما نیز باز می گردیم» می مانیم.

 

نظامیان اشغالگر صهیونیست از دوشنبه 20 اردیبهشت حملات و تجاوزهای وحشیانه خود علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را شروع کردند که در نتیجه جنگ 12 روزه 248 فلسطینی شهید شدند که از این تعداد، 66 نفر کودک، 39 نفر زن و 17 نفر سالخورده بودند.

 

کابینه رژیم صهیونیستی پس از 12 روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه های مقاومت در غزه، پنجشنبه شب در یک نشست 3 ساعته به طور  اجماع با آتش بس موافقت کرد.

نظر شما