شناسهٔ خبر: 47349695 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

موج وارونه| فقر سواد رسانه ای میان مدیران، مسئولان و سلبریتی ها/ چرا برخی فراقانونی عمل می کنند؟

پژوهشگر فضای مجازی گفت: طرف فکر می کند چون چند میلیون فالوور دارد و هر چه می گوید در آنجا لایک می خورد می تواند فراقانونی نقش بازی کند. فقر سواد رسانه ای در بین مدیران، مسئولان و مردم و علی الخصوص سلبریتی ها دیده می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-گروه رسانه: میزگرد «موج وارونه» با موضوع «حکمرانی رسانه ای، سایبری در انتخابات» با مشارکت خبرگزاری فارس و رادیو گفت و گو برگزار شد.

در این میزگرد «سید علیرضا آل داود» پژوهشگر فضای مجازی و «حجت الاسلام حامد ابوالحسنی» رئیس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها حضور داشتند که متن آن در ادامه می آید:

** می خواهیم اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشته باشیم. ما شاهد بودیم قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمهیدات خاصی را در عرصه رسانه اندیشیدند از قبیل اینکه اعلام نتایج انتخابات را منحصر کردند به کانال های خاصی و چند رسانه اصلی در آمریکا که سه یا چهار کانال بود و اینطور نبود که اعلام نتیجه را آزاد بگذارند و هر کدام از رسانه های مجازی و غیر رسمی بخواهند نتیجه را اعلام کنند. در ادامه هم دیدیم سیاست های سخت گیرانه و خاصی را درباره انتخابات و ادعاهایی مبنی بر ناسالم بودن انتخابات ترامپ به کار بردند و فضا را به شکلی که خودشان خواستند مدیریت کردند. در انتخابات اخیر آمریکا اتفاقی را دیدیم که تا به حال من شبیه به آن را ندیده بودم آنهمدر عرصه سلطنت پلتفرم ها ما دیدیم که شبکه های اجتماعی برای نخستین بار رئیس جمهور مستقر آمریکا را بایکوت کردند. توئیتر که صفحه ترامپ را بست و بعد گفت اگر باز هم بیاید باز هم می بندم و به او اجازه نمی دهم و بعدش فیسبوک. اینها اتفاقات عجیب و غریبی بود. برچسب زدن به توئیت رئیس جمهور اتفاق خاصی بود که افتاد آنهم رئیس جمهوری که هنوز کاخ سفید را ترک نکرده بود.  آقای آل داود می خواهم نظر شما را درباره این موضوع بدانم.

آل داود: پیش از اینکه وارد این موضوع شوم باید به مقدمه ای کوتاه درباره لزوم حکمرانی سایبر رسانه و حاکمیت سایبری و حاکمیت داده ها اشاره کنم. متاسفانه در کشور ما چون فقدان راهبرد در حوزه حکمرانی سایبری داریم با چالش های فضای سایبر و فضای رسانه زیاد روبرو شدیم. به جای اینکه ما بیاییم و این راهبرد خودمان را در حوزه حکمرانی سایبری سندش را بنویسیم و مشخص کنیم که از فرصت های بی نظیر این فضا استفاده کنیم و مردم عزیز ما از این فضا بهترین استفاده را کنند، فقدان این راهبرد باعث شده متاسفانه ما با آسیب ها بیشتر روبرو شویم.

 

آمریکایی ها با استراتژی امنیت سایبری و آزادی های سایبری در سطح دنیا تلاش می کنند حکمرانی های شبکه ای خودشان را با این بستر در سطح دنیا بر روی تمام کشورها تثبیت کنند. همانطور که دیدیم در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکایی ها کاملا ریاکارانه فریب کارانه و کاملا یک چهره دو رو از خودشان نشان دادند. شما وقتی به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به نگاه پژوهشی نگاه می کنید می بینید آمریکایی ها همان کارهایی که در فتنه ۸۸ و در دهمین انتخابات ریاست جمهوری بر ضد ما کردند دقیقا نقطه مقابلش در کشور خودشان جلوگیری کردند از آن موضوعات. مثلا توئیتر اینستاگرام فیسبوک پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقداماتی را انجام دادند که بسیار حائز اهمیت است. توئیتر از یک بخشی از حتی از درآمدهای خودش یکسال پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذشت و دیگر تبلیغات سیاسی از جناح های مختلف را قبول نکرد. جناح هایی که در فضای انتخاباتی اش می خواستند ورود کنند و حتی صرف نظر کرد از این قضیه یا حتی توئیتر این ریسک خیلی بزرگ را کرد و رئیس جمهوری مستقر آمریکا وقتی شروع کرد اول در جریان جورج فلوید آمدند روی توئیت های ترامپ برچسب گمراه کننده و برچسب اخبار ناقص و اخبار جعلی قرار دادند و بعد از آن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تودیتر به جایی رسید که هم به صورت هوش مصنوعی و هم به صورت انسانی توئیت های ترامپ را حذف می کردند علاوه بر اینکه برچسب قرار می دادند و جالب اینجا است که توئیتر اجازه نمی داد حتی به کاربران عادی ری توئیت های بی هدف انجام دهند قبل از اینکه شما بخواهی ری توئیت کنی در بحث انتخابات آمریکا حتما پیامی به شما نشان می داد و می پرسید که شما نظری درباره این داری یا نداری؟ تا از این ری توئیت ها و اقدامات هماهنگ شده توئیتری جلوگیری کنی یعنی کندی در این بوجود بیاید که ری توئیت های کور زده نشود و ربات ها نیایند وسط.

نکته جالبی که افتاد برای اولین بار در سطح دنیا بحث حاکمیت سایبری آمریکا را دیدیم که در دنیا خلاف این را نشان می دهد و می گوید در دنیا باید آزادی بیان و آزادی سایبری باشد. شما می بینید اکانت رئیس جمهور مستقرشان را که الان در قدرت است و حق وتو دارد و کیف بمب های هسته ای آمریکا و دستور جنگ همه دست این آدم است را ساسپنت می کند و تعلیق می کند و کمپین اش را از توئیتر حذف می کند. خیلی موضوع مهمی است اما در فتنه ۸۸ چه کار کردند.

** قبل از ورود به فتنه ۸۸ بگویم که فقط هم توئیتر نبود و تلگرام و فیسبوک هم بود.

آل داود: یوتیوب هم بود. یادم هست یوتیوب کار جالبی انجام داد به عنوان پلتفرمی که متعلق به گوگل است. به همه نامزدها گفت بیایید و در اینجا صفحه ای بسازید و من صفحه شما را وری فای می کنم. بعد مخاطبی که می آید و راجع به یک نامزد سرچ می کند دقیقا یوتیوب الگوریتم هایش را طوری تنظیم می کند که به صفحه وری فای شده این کاندیدا برسد و با ویدئوهای دست کاری شده و تقطیع شده به جد مقابله می کند هم به صورت هوش مصنوعی و هم به صورت دستی. یا چند روز قبل از انتخاباتش اعلام می کند ایران، چین و روسیه در تلاشند بر روی انتخابات آمریکا تاثیر گذار باشند و صد و خرده ای اکانت و چند دامنه سایت از ما را بست. اصلا شوخی ندارد و در روزی که در کنگره آن اتفاق ها افتاد شما دیدید علاوه بر اینکه کمپین ترامپ را از فیسبوک،‌ فیسبوکی که تا قبل از این حتی زیر بار نمی رفت زیر پست های ترامپ برچسب گذاری کند،‌ خیلی محافظه کارانه با این زمینه برخورد کرد. شما می بینید که ازتمام پلتفرم ها حذفش می کنند. یک شبکه اجتماعی کوچک بود در آمریکا که به ترامپ و کمپین ترامپ خدمات می داد شما می بینید حاکمیت سایبری یک پارچه آمریکا به تمام کمپانی ها اعلام می کند و می گوید هر کسی به این خدمات بدهد من تحت تدابیر امنیتی و قانونی قرارش می دهم و آنقدر این شبکه کوچک اجتماعی در آمریکا، اپل،‌ مایکروسافت، ‌گوگل و صاحبان پلتفرم ها و غول های روایت ساز تحت فشار قرارش دادند که آن هم مجبور شد حذف کند. حتی در تلگرام که آمد ترامپ و صفحه ای زد دیدید که به او فشار آوردند و آن هم بسته شد.

 

** فکر کنم الان پسرش کانالی در تلگرام دارد.

آل داود: بله. نکته خیلی مهم اینجا است که همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید هژمونی آمریکا باید در حوزه های مختلف سیاسی و بین المللی شکسته شود ما باید هژمونی آمریکا را در فضای سایبر بشکنیم. حضرت آقا از ۲۱ سال قبل راهبردهای شکستن هژمونی آمریکا را در فضای سایبر به ما گفتند و جالب اینجا است از سال ۱۹۹۹ حضرت آقا پیش از عمومی شدن اینترنت داخل کشور، گفتند شبکه ملی اینترنت که آن زمان می گفتند شبکه ملی اطلاعات را راه بیندازید. این تجربه بسیار موفق آمریکا در سال ۱۹۹۱ میلادی و چند سال بعدش تجربه موفق چین و کره جنوبی در همان دهه ۹۰  میلادی در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شان پیش چشم ما بود. جالب اینجاست ببینید اینترنت در امروز در علوم راهبردی در علوم شناختی و علوم اجتماعی فعلی که دارد روی آن بحث می شود و حوزه علوم شناختی و جنگ شناختی، وقتی راهبردی به این حوزه جنگ نگاه می کنند و اینترنت یکی از مهم ترین زیر ساخت ها در این جنگ است می گویند بعد از زمین و هوا و آسمان و دریا، ‌اینترنت بُعد پنجم حاکمیت کشورها شده است و این موضوع خیلی مهمی است. یعنی وقتی ما می خواهیم درباره موضوعی صحبت کنیم دیگر نباید تقلیلش دهیم به فیلترینگ و پیام رسان و پلتفرم و ... این بحث بُعد پنجم حاکمیت یک کشور در این فضا است و این حاکمیت سایبری باید بر اساس حاکمیت ملی ما تعریف شود و این مرجع اصلی در فضای کشور ما مثل آمریکا مثل اتحادیه اروپا،‌ چین، کره جنوبی، استرالیا،‌ کویت،‌ ووآندا که دو تای آخر زیر پونزی حساب می شوند شبکه ملی اطلاعات دارند اما ما با این مقدار هجمه ای که به کشورمان هست و با این دشمنی های عجیبی که آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی ضد ما انجام می دهند و حتی دارو را به ما که حقوق بشری ترین موضع را داریم، تحریم می کنند شما می بینید که در این فضا ما متاسفانه فقدان راهبرد را داریم.

** آقای ابوالحسنی درباره فضاسازی و حکم رانی رسانه ای آمریکا در فضای انتخابات حالا چه انتخابات خودشان باشد و چه انتخابات ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ ما، نظر شما را می خواهم بدانم.

ابوالحسنی: درباره بحث حکمرانی شبکه ای، ما در مدلی که در این بحث آمریکا دیدیم واقعا جای تعجب داشت. چون دقیقا برعکس چیزی بود که سال ها به ما نشان داده بودند و از ماها و کشورهای جهان سوم انتظار داشتند و ادعا داشتند که خودشان در این فضا هستند و ادعای آزادی بیان داشتند. ما کاملا برعکس این را دیدیم. به قولی حکمرانی پلتفرم ها را دیدیم و اگر ما این کارها را قبلا انجام می دادیم به ما خرده می گرفتند و بحث حقوق بشر و آزادی بیان راه می انداختند. اما اینجا خودشان عمل کردند بدون هیچ مسئله ای و بدون اینکه مشکلی ایجاد شود.

 

** خب مشکل ایجاد کننده خودشان بودند.

ابوالحسنی: ما متاسفانه در این حوزه همین ترس ها و مشکلاتی که برای ما ایجاد کردند باعث شده راهبرد درستی ایجاد نکردیم یا راهبردهایی که حضرت آقا فرمودند را عملی نکردیم و یا دولت ها محافظه کاری کردند و یا ورود نکردند. دولت اخیر فرصت بسیار زیادی را از دست داد و شبکه ملی اطلاعات می توانست خیلی کارها را انجام دهد. اما متاسفانه فرصتی که برای آزادی بیان مردم می توانست ایجاد شود را از دست داد.

** درباره اینکه در بحث آزادی بیان، فرصت را گرفتندبیشتر می فرمائید. چون در مقابلش گفته می شود اتفاقا یک جریانی هستند که می خواهند فضا را باز و آزاد بگذارند اما یک جریانی نمی گذارند این اتفاق بیفتد.

ابوالحسنی: متاسفانه بحثی که هست آزادی بیان و به خصوص آزادی اندیشه را با فیلتر کردن یک پلتفرم و شبکه ای مثل توئیتر و تلگرام برعکس می اندازند و طوری نشان می دهند که فیلتر کردن تلگرام به معنای آزادی بیان است در صورتیکه این نیست. اگر آزادی بیان نبود همین دولت و همین رئیس جمهور با همین آزادی بیانی که وجود داشت توانست حرف هایش را بزند و رای بیاورد یا خیلی از مباحثی که مطرح شد و با حاکمیت مشکل داشت اما مطرح شد و روی آنها بحث شد. خیلی از مسائل در فضای مجازی و حقیقی ما مطرح شده که شاید به ضرر حاکمیت بوده اما مطرح شده و اساتید درباره اش صحبت کردند حتی خود حضرت آقا تاکید دارند بر کرسی های آزاد اندیشی اما در چارچوب. چیزی که حاکمیت با آن مخالف است و مشکل دارد با آن این است که این فضا ولنگار باشد همین چیزی که الان اتفاق افتاده که باعث می شود ضررهای فراوانی حاصل شود. سلبریتی ها بیایند و افکار عمومی را هدایت کنند و برخی مسائل را در حوزه هایی که تخصصی ندارند مثل حوزه های دارویی و تبلیغاتی و مسائل مختلف را در دست بگیرند و احساسات ملت شریف ایران را تحریک کنند و رفتارهای هیجانی از آنها بسازند.

** این روزها طوری شده و آنقدر هجمه علیه هنرمندان در این موضوع وارد شد که چرا حرفی می زنید که از آن سررشته ای ندارید می گویند که خود هنرمندان هم می گویند انقدر به ما نگویید سلبریتی و خودشان هم گاردی به این کلمه گرفتند آنقدر که این کلمه بین مردم پایگاه اجتماعی اش را از دست داده است. اما از طرفی در همین برنامه یکی دو بار صحبت کردیم و برخی مهمان های ما معتقد بودند که اتفاقا به جای اینکه جلوی آن سلبریتی یا هنرمند و یا چهره جریان ساز فرهنگی و هنری را بگیریم، باید ابتدا نگاه کنیم به اینکه او چشم و نگاهش به چه کسی است؟ خب بالاخره وقتی یک گفتمانی می خواهد در کشور ساخته شود طبعا در حوزه سیاست از نخبگان سیاسی آغاز می شود و از آن سرریز می شود به بدنه کسانی که سرمایه اجتماعی دارند و همان سلبریتی ها. یعنی می گفتند بیایید و ببینید چه کسانی دارند به اینها یاد می دهند و احتمالا هم اشتباه یاد می دهند و خیلی نمی شود به خود سلبریتی ها خرده گرفت چون اجتهاد او که معلوم است در حوزه سیاست اجتهاد غلطی است اما باید ببینیم چه شده که نگاه به چه کسانی می کند و آنها دارند چه می گویند یعنی همان نخبگان سیاسی. نظر شما چیست؟

ابوالحسنی: این حرف درستی است. فقط سلبریتی ها هم نیستند که ممکن است بازیچه برخی سیاست مداران و قدرت های خارجی و غربی قرار بگیرند. ما فضای دانشگاه هستیم در فضای دانشگاه هم برخی تشکل ها گاهی بازیچه برخی سیاست مداران قرار می گیرند و ابزار می شوند. در فضای انتخابات سیاست مداران سراغ اینها می آیند و اینها را ابزاری برای اهداف خودشان می کنند. پس بله کاملا درست است که باید دید پشت سلبریتی ها چه کسانی هستند و متاسفانه وقتی پشت اینها می رویم و مسائلی که بعدها برخی هایشان فرار کردند و رفتند ظاهر و باطن اصلی شان را نشان دادند و اخیرا دیدیم سلبریتی که فرار کرد و رفت و بعد از کانالی که ضد ایران هست و سیاستش ضد جمهوری اسلامی است سر در آورد. پس این مشخص شد که از کجا آب می خورد. این وظیفه سیاسیون و روحانیون است که با هنرمندان و سلبریتی هایمان ارتباط بیشتری داشته باشند.

 

من چند مصاحبه در حوزه فرهنگی و هنری داشتم چون خودم کار هنری و فیلمسازی کردم. یکی از مسائلی که سینمای ما در حوزه دینی و سیاسی درست عمل نمی کند و آنچه که باید در جهت نظام باشد،‌ خیلی وقت ها نیست دلیلش این است که ما متاسفانه با جامعه هنری فاصله داریم و منِ روحانی کمتر توانستم با سلبریتی ها و هنرمندان ارتباط برقرار کنم. اگر ما بتوانیم با فضای هنری کشور ارتباط گرم تری داشته باشیم بالطبع می توانیم راه درست را به آنها نشان دهیم.

** آقای آل داود نظر شما درباره این موضوع چیست؟

آل داود: دیروز پستی در یکی از شبکه های اجتماعی دیدم که پاسخ شما بود. یکی از سلبریتی هایی که در حوزه ورزش هم نامدار هست گفته بود قبل از انتخابات 96 اصلا هیچ چیزی را بررسی نکردم و گفتم همه هم قشری هایم از یک نفر حمایت می کنند و من هم ازاو حمایت کنم. متاسفانه در آن فضا دیدیم که ایشان خودش هیچ تحقیقی نکرده و همانطور که همه دوستان و همکارانش در صفحه هایشان زدند با کسی تا ۱۴۰۰ و او هم این کار را کرده است و صنفی فکر کرده و خیلی جالب است که الان می گوید اشتباه کردم و از روی آگاهی نبوده است.

**قصه این است که خیلی از اینها فکر می کنند اگر این حمایت را نکنند از غافله عقب می مانند.

آل داود: الان شما در خیابان از مردم بپرسید چرا در فضای مجازی هستید؟ می گویند همه هستند و ما هم هستیم و این سلبریتی ها هم همین هستند و تافته جدا بافته از جامعه نیستند و الان به واسطه رسانه ها بیشتر دیده شدند و الان خیلی ها هم هستند به هیچ کدام از نهادهای دولتی وابسته نیستند و یک صفحه در شبکه اجتماعی دارند و خودشان سلبریتی هستند و بلاگرهای بزرگی که در این فضا هستند. بحث دوم اینکه بیایید مقایسه اش کنید.

 

در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چند هنرپیشه و سوپرهنرپیشه بین المللی درباره گروه های سیاسی نظر دادند؟ شما چیزی دیدید؟ مثلا بگویند فلان بازیگر فلان فیلمی که در دنیا چند میلیارد دلار فروخته و جند میلیارد بار دیده شده بیاید و بگوید من از آقای فلانی حمایت می کنم.

**من چند نفر در ذهنم دارم.

آل داود: بعد چه اتفاقی افتاد؟

** ساز و کار آنها با ما قدری متفاوت است و خیلی قاعده مند است. سیلوستر استالونه بازیگر مطرح هالیوود است و طرفدار جمهوری خواهان و ترامپ هم هست اما بعد از اینکه انتخابات به پایان رسید تازه در انتخاباتی که آنقدر پر حاشیه بود در آمریکا، هیچ واکنشی نداد درباره اینکه بخواهد مخالفتی  داشته باشد.

آل داود: مسئولیت پذیری در قبال قانون و در آن فضا امده حمایتش را کرده و فردی طبق ساز و کار قانونی کشور رای آورده و رفته کنار. اما آیا در ایران این اتفاق افتاد در سال ۸۸؟ نه. ۹۶ چطور؟ در قانون انتخابات آمریکا نگاه کنید فیسبوک توئیتر اینستاگرام چند روز یا چند ساعت به انتخابات آمریکا که بازه زمانی ممنوعیت تبلیغات شما می بینید که دیگر همه دست می کشند. هفت رسانه گفتند درباره کل انتخابات آمریکا می توانند اظهار نظر کنند با توئیتر فیسبوک. روی توئیتر زوم بودند چون توئیتر به عنوان ابزار حاکمیتی اطلاع رسانی خیلی خوب می دیدند که دارد با حکومت شان همکاری می کنند اما ذیل قانون خودشان.

** تیم ملی ما رفت به مسابقات بین المللی و بعد از انتخابات ۸۸ از نمادهایی استفاده می کردند که ضد حاکمیت بود.

آل داود: دقیقا. فضای انتخابات ۲۰۲۰ چه پیامی به ما می دهد؟ دارد می گوید که آقا همه چیز ذیل حاکمیت قانون تعریف می شود حتی سلبریتی اما متاسفانه سلبریتی ها در داخل کشور ما عادت کردند اینهم به خاطر توهمی است که فضای مجازی به افراد می دهد که فراقانونی باشند. طرف فکر می کند چون چند میلیون فالوور دارد و هر چه می گوید در آنجا یک میلیون لایک می خورد می تواند فراقانونی در آنجا نقش بازی کند. فقر سواد رسانه ای در بین مدیران، مسئولان و مردم و علی الخصوص سلبریتی ها دیده می شود.

ابوالحسنی: ما روحانیون بحثی داریم به نام عدالت می گویند این روحانی اگر فلان کار را بکند عدالتش ساقط می شود بعضی وقت ها اساتید ما می گفتند شما با لباس در خیابان ساندویچ هم بخوری احتمال دارد عدالتت ساقط شود چون انتظاری از روحانی نیست که وسط خیابان نوشابه و ساندویچ بخورد. متاسفانه سلبریتی ها و افراد مشهورمان که عده ای پشت سرشان هستند باید این فرهنک سازی صورت بگیرد که پشت سر شما هزاران نفر هستند که رفتار تو را تقلید و تبعیت می کنند و این مسئولیت اجتماعی می آورد و باید مسئولیت این رفتار خودش را بپذیرد باید فرهنگسازی شود که در مقابل این رفتارت مسئول هستی چرا؟ تو یک کاری بکنی یک جمعیت عظیمی این کار را شاید تکرار کند و تائید کند برای همین داری فرهنگ سازی می کنی برای همین روز مسئله اخلاق باید خیلی دقیق شویم و اخلاق سیاسی اخلاق سلبریتی ها. این بحث برمی گردد به فرهنگ سازی چیزی که متاسفانه کم روی آن کار شده است.

 

** اما واقعا سخت است. یعنی شما حساب کنید سرمایه اجتماعی عظیمی داشته باشید و میلیونی طرفدار و دنبال کننده داشته باشید و سخت است که هوا برش ندارد و روی زمین بماند. آقای آل داود اشاره ای به بحث مدیریت خاصی داشتید که کشورهای غربی روی مدیریت افکار عمومی و فضای مجازی شان دارند. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری شان  که مثال زدید. می خواهم این را با فضای داخلی کشورمان مقایسه کنم. به نظر شما چقدر زمینه های پذیرش چنین فضایی در داخل کشور وجود دارد و آیا اساسا به کار گرفته می شود چنین رویکردی؟ با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خودمان هم هستیم.

آل داود: ببینید این به چند پیش زمینه نیاز دارد. خیلی خلاصه بگویم ما یکسری حقوقی در فضای سایبری داریم که همه دنیا دارند آن را اجرا می کنند و ما هم اول باید تبیین صحی کنیم چون ما زمان مفیدمان را حاج آقا هم فرمودند از دست دادیم. مثلا اگر در سطح آمریکا می آیند و کمپین را حذف می کنند و رئیس جمهور مستقر را حذف رسانه ای می کنند خیلی موضوع مهمی است و از سانسور یک پله بالاتر است و سرکوبش کرده است و دیگر کسی نمی تواند چیزی بگوید. اکانت طرف و هوادرانش را بستند و بعد حالا مردم که اعتراضی کردند و در کنگره رفتند و قانونش را نقض کردند، بعد که دسترسی ‌همه اینها را به فضای رسانه ای بسته، یکی یکی اینها را گرفته و اطلاع رسانی هم نمی کند که با آنها چه کرده! آنها را کشته زندانی شان کرده یا شکنجه شان کرده؟ و این مسئله مهمی است.

** دیگر چه کار می خواسته که نکرده؟

آل داود: بله، دیگر هر کاری خواسته کرده است.

** یعنی مدیریت حداقلی در کشورشان حاکم است.

آل داود: ما الان چرا باید شاهد باشیم اپلیکیشن سرگردانی به کشور ما بیاید و یک جریان سیاسی هم بیاید و روی آن آنقدر سرمایه گذاری کند و نامه بنویسد و بگوید اپراتوری که این را مختل می کند را 50 میلیارد جریمه می کنم! جالب اینجا است اپلیکیشن صوتی که آمده مجوز از ما ندارد دفتر حقوقی ندارد و پهنای باند مردم ما را مصرف می کند و قشر محدود و خاصی داخلش هستند همین چهار درصدی ها که معروفند چون فقط روی گوشی های آیفون نصب می شود.

**البته می توانند برای دیگران هم دعوت نامه بفرستند و استفاده کنند.

آل داود: روی گوشی های اندروید با نسخه های غیر رسمی خطرناک. من به شنوندگان برنامه توصیه نمی کنم از این نرم افزارهای غیر رسمی استفاده کنند چون ممکن است گوشی هایشان هک شود و اطلاعات گوشی شان را ببرند و اطلاعات بانکی شان را ببرند. الان سایت های مرتبط با حوزه امنیت سایبر می گویند که نرم افزار غیر رسمی اش را نصب نکنید. اما یک نکته خیلی مهمی هست که قرار است کلاب هاوس در ایران چه ساختار شکنی قانونی انجام دهد؟ نرم افزار غیر قانونی،‌ اپلیکیشن ارتباطی غیرقانونی صوت محور که جلوی حاکمیت می ایستند؟ حالا نکته اینجا است مدم سوال می کنند و می گویند ما انتخابات آمریکا را می بینیم و می گویند هفت رسانه. برای بازتر شدن موضوع شفاف تر می گویم گوگل تقریبا سه میلیارد نفر مخاطب در دنیا دارد. فیسبوک با دو زیر مجموعه اش که واتس آپ و اینستاگرام که برای فیسبوکند نزدیک به سه میلیارد نفر مخاطب را در دنیا دارند. توئیتر نزدیک به یک میلیارد نفر مخاطب دارد اما یک نکته مهم اینجا است که پژوهش های بسیار زیادی باید در دنیا انجام شود راجع به اینکه آمریکا حاکمیت سایبری که دارد در کشور خودش اجرا می کند ذیل شبکه ملی اطلاعاتش، ادعا می کند که یک توئیت از این ور دنیا یعنی خارج از خاک و مرزهای حقیقی و سایبری آمریکا به داخل خاک آمریکا که نقض کند قانون داخلی آمریکا را و مختل کند دموکراسی انتخاباتی آمریکا را در سال 2020، اجازه ندادند بیاید در پلتفرم هایشان که روی مخاطبانشان تاثیر بگذارد! حالا نکته مهم اینجاست ما چه کردیم؟ در فتنه ۸۸ خانم کلینتون به تروریسم دولتی و تروریسم سایبری دولتی در کتاب «انتخاب های سخت» خودش اشاره می کند که سال ۲۰۱۳ منتشر شده و توصیه می کنم شنوندگان این کتاب را مطالعه کنند و در فضای مجازی قسمت های ایرانش هست. می گوید ما فهمیدیم توئیتر نقش بسیار مهمی ایفا می کند یک جوان ۲۷ ساله به نام کوهن که اکثر مشکلاتی که ما در حوزه فضای مجازی داریم و فتنه هایی که دارد اینجا اتفاق می افتد با پلتفرم های آقای کوهن است که آدم مخفی اینها است که دارد نقش بازی می کند و یک بار هم ایران آمده و کتابی هم نوشته به نام فرزندان جهاد. خیلی آدم خاصی در حوزه فضای مجازی و راهبردهای سایبری آمریکا است.

می گوید این آدم را فرستادیم تا با آقای جک صحبت کند که مانع از تعطیلی توئیتر شود به خاطر ایرادهای نرم افزاری که پیدا کرده بود، چون توئیتر نقش بسیار مهمی  در انتخابات ایران اینجا ایفا می کرد و داشت به جنبش سبز کمک می کرد یعنی انقلاب فرهنگی که داشت اینجا اجرا می شد.

 

** تا به تعویق بیندازد و چند ماه به تعویق انداختند.

آل داود: فیسبوک هم همینطور و اندیشکده رنت یک پژوهشی منتشر می کند و می گوید از خرداد ۸۸ تا اسفند ۸۸ بیش از ۲۶۰۰ هزار توئیت با هشتگ ایران الکشن منتشر شده و آن کار و توطئه ای که کردند و یک خانمی را در وسط خیابان های تهران زدند که نامزدش بلافاصله به اسرائیل پناهنده شد و دکتری که بالای سرش بود دکتر آرش حجازی دو شب بعد در بی بی سی فارسی صحبت کرد. می خواهم فقط بگویم آمریکایی ها در برخود با انتخابات خودشان و انتخابات ایران بگویم. این خانم را با سناریوی قبلی در خیابان زدند و بعد در یوتیوب وایرالش کردند و مهندسی شده با کلید واژه های خاص به تمام کاربران نشان دادند و یک میلیون بازدید در ۲۴ ساعت اول برایش گرفتند. این مصداق کلیپ خشونت آمیز بود یا نه؟ اما امروز شما در یوتیوب که می روی متناسب با دسترسی هایی که به تلفن همراهت می گیرد و سنی که داری این محتواها را به شما نشان نمی دهد و در انتخاباتشان هم به طور جدی با این موضوع مقابله کردند.

** آقای ابوالحسنی به نظر می رسد در داخل کشور  دوگانگی را نسبت به فضای مجازی و برخی از این پلتفرم ها شاهد هستیم و خود همین هم بر افکار عمومی بی تاثیر نبوده است. اینکه بالاخره تکلیف همچنان مشخص نیست و اینکه عده ای می توانند در توئیتر باشند فیلتر هست یا نیست؟ اگر فیلتر و غیر قانونی است چطور برخی مسئولان و چهره های سیاسی در آن فعالیت دارند؟ همین الان کلاب هاوس را چک کردم دیدم که مختل است. بالاخره اگر اینها بد است برای همه باید بد باشد  به خصوص مسئولین و اگر هم خوب است که چرا فیلتر است؟

ابوالحسنی: ببینید اگر بخواهیم نگاه را به این قضیه ببریم حضرت آقا گفتند فرمودند جوان ها در فضای مجازی تولید محتوا کنند و کنش گری علیه دشمنان داشته باشند. نگاهی که من به شخصه دارم این هست که ما دو نوع برای این مورد باید نگاه داشته باشیم یک نگاه کنش گری انقلابی است،‌ نیروهای انقلابی باید کنش گری کنند و به عنوان سرباز انقلاب باید در برخی فضاها که دشمن دارد جولان می دهد و زمین دشمن است باید آنجا باشند و بجنگند.

** یعنی نباید خالی بکنیم میدان را.

ابوالحسنی: بله حضرت آقا هم چندین بار در فرمایشات شان قبلا فرمودند کسانیکه اگر فکر می کنند در این فضا باشند دچار مشکل می شوند ورود نکنند حتی به طلاب گفتند. اما فردی که می داند سواد رسانه ای اش کامل هست و می تواند در مقابل این هجمه ها بجنگد وظیفه اش این هست که در این فضا باشد. پس اینجا مشخص می شود منِ روحانی که می خواهم در توئیتر و تلگرام باشم وظیفه ام این است که بروم کنش گری فضای مجازی علیه هجمه های دشمن کنم.

** اینکه تکلیف نهادهای قرآنی نسبت به این موضوع مشخص نیست جای سوال است.

ابوالحسنی: بله متاسفانه این قضیه باید مشخص شود. بحث حکمرانی فضای مجازی ما خارج از بحث فضای حقیقی ما نیست و همانطوری که حضرت آقا در زمینه تمدن اسلامی چهار مرحله نظام سازی، دولت سازی، جامعه سازی و تمدن را فرمودند ما هم باید در این فضا همین مراحل را اجرا کنیم. به نظرم در بحث حکمرانی فضای مجازی می توانیم در سه سطر این حکمرانی را اجرا کنیم. سطح اول ایجاد زیست بوم ملی فضای مجازی است که ساخت زیرساخت ها و تمام سازی جهت بهره برداری مردم و صیانت از حقوق مردم است. متاسفانه در همین فضا این زیر ساخت ها که شبکه ملی اطلاعات هست را از دست دادیم و هنوز کامل نشده است.

سطح دوم نظام سازی است بعد از اینکه ملت آمدند و این زیرساخت ها ساخته شد و آموزش ها داده شد و تعاملات ایجاد شد حالا باید نظام های حاکم و قوانین و حمایت ها صورت بگیرد. سطح سوم سطح ژئوپولوتیک فضای مجازی هست که نقطه تلاقی ما و خارج از ایران است و جهان غرب و شرق که بحث اندیشه ای مطرح می شود و ما در این سه سطح باید بحث حکمرانی فضای مجازی را انجام دهیم.

** آقای آل داود شما هم نکته پایانی را بفرمائید.

آل داود: خیلی کوتاه در تکمیل صحبت های حاج آقای ابوالحسنی بگویم که حضرت آقا بحث حضور هوشمند در فضای مجازی را تجویز کردند و می فرمایند افرادی در این فضا حضور داشته باشند که تاثیر گذار باشند و تاثیر ناپذیر و با بُنیه باشند. مسئله خیلی مهمی است که می فرمایند این فضا قتلگاه جوانان و نوجوانان شده و در این فضا باید افرادی باشند که تاثیر گذار و تاثیر ناپذیر باشند. ما در این حوزه یک راهبردمان حضور هوشمند است و جوان های مومن انقلابی بیایند و اینجا کنش گری کنند که البته هزینه هایش را هم دارد و مسئله دوم اینکه بحث ارتقای سواد رسانه ای و تربیت رسانه ای مردم است و حضرت آقا می فرمایند جبهه سازی میلیونی کنید در این فضا و اینکه می فرمایند دشمن آرایش جنگی گرفته.

** فیلتر شدن شان توجیهی دارد؟

آل داود: فیلترینگ به معنای فعلی واقعا در داخل کشور مضحک است و تا زمانیکه حاکمیت سایبری مان مستقل و تثبیت نشود و اعمال نشود در اینجا این نوع فیلترینگ جز هدر رفت بیت المال به خصوص فیلترینگ که اسم هوشمند رویش است و دروغ بزرگی هم هست جز مضحکه شدن در سطح داخل و خارج برای ما نخواهد داشت. البته فیلترینگ درستی که آمریکا دارد انجام می دهد یعنی فیلترینگ حبابی می تواند به ما کمک کند تا به عنوان تجربه از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما