شناسهٔ خبر: 47348829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

از حضور لاریجانی در کلاب‌هاوس تا پیش‌بینی کناره‌گیری 5 نامزد به نفع رئیسی و آمادگی جهانگیری برای مناظره درباره سیاست خارجی

فضای مجازی در خدمت نامزدهای انتخاباتی

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی/ انتخابات ریاست جمهوری 1400 راهی متفاوت از انتخابات گذشته پیش رو دارد. با‌ وجود سایه سنگین همه‌گیری کرونا بر انتخابات که سبب شده خبری از رونق فیزیکی ستادها نباشد و تجمعات انتخاباتی به سیاق گذشته ممنوع باشد، انتخابات 1400 راه خودش را با فراهم بودن امکان مباحثه رو در روی شهروندان با کاندیداها آغاز کرده است. رویه‌ای که باید امیدوار بود از سوی همه کاندیداهای ریاست جمهوری مورد استقبال قرار گیرد.
چراغ نخست این رویه متفاوت را علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم و یکی از کاندیداهای انتخابات با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با حضور هزاران کاربر کلاب‌هاوس روشن کرد و به پرسش‌ها و نقدهای تند و تیز خبرنگاران طیف‌های مختلف سیاسی از داخل و خارج کشور پاسخ داد. بجز این البته همچنان فضای مجازی محل پرترافیکی است برای انتشار خبرها و اظهار نظرها و تحلیل‌های انتخاباتی از سوی نامزدها یا ستادها و هوادارانشان.
لاریجانی در این نشست گفت که معتقد است حداقل برای ۲۰ سال آینده باید اقتصاد مسأله اصلی کشور شود.لاریجانی با دفاع از عملکردش به‌عنوان رئیس مجلس در جریان تصویب برجام گفت: «اگر کسی اینقدر توانمند است که تصویب یک معضل مهم ایران و جهان را در بیست دقیقه به سرانجام برساند؛ شایستگی بالایی دارد و به او رأی بدهید. معیشت مردم و تورم طاقت فرسا بر مردم نباید بازیچه بازی‌های سیاسی عده‌ای شود.نمی‌توانستم مسائل مهم کشور را به خاطر امیال عده‌ای معطل بگذارم و جلو تصمیم عاقلانه نظام را بگیرم.اگر برجام طرح خائنانه‌ای بود شورای نگهبان می‌توانست جلوی آن را بگیرد.برجام در آن مقطع کار درست و دقیق نظام بود و الان هم باید برای نجات کشور تا جایی که می‌توانیم شرایط را برای یک تفاهم حل کنیم». او در پاسخ به یکی از پر تکرار‌ترین انتقادات یعنی چرایی پخش برنامه «هویت» در زمان ریاستش بر صداوسیما هم گفت: «می پذیرم برنامه هویت اشتباه بود» لاریجانی در پاسخ به پرسش‌هایی مربوط به نسبتش با آرای رئیس پیشین قوه قضائیه گفت: «برادرانم آدم‌های مستقلی هستند و نظرات مختلفی در مسائل سیاسی و حکمرانی داریم. من نباید تاوان [صادق آملی لاریجانی را] بدهم».
انصراف ۵ کاندیدای اصولگرا به نفع رئیسی
پس از انصراف چهره‌هایی مانند مسعود زریبافان و علی نیکزاد به نفع سید ابراهیم رئیسی حالا یک عضو شورای وحدت اصولگرایان پیش‌بینی کرده است که دست‌کم 5 کاندیدای دیگر هم به نفع رئیس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری می‌کنند. به گفته محمدجواد محمدی نوری دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی احتمالاً رستم قاسمی و سعید محمد از جمله این کاندیداها خواهند بود. با این حال این عضو شورای وحدت فارغ از اینکه کدامیک از این نامزدها تأیید صلاحیت می‌شوند، گفت که این کناره گیری‌ها احتمالاً پس از مرحله مناظره‌ها انجام خواهد شد. او با این پیش‌بینی که دوقطبی و رقابت اصلی میان لاریجانی و رئیسی است، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی را در زمره نامزدهایی دانست که در صورت تأیید صلاحیت در انتخابات باقی می‌مانند. منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت هم از لزوم تشکیل هر چه سریع‌تر ستادهای رسمی و مردمی این شورا در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها برای حمایت از سید ابراهیم رئیسی خبر داد.
به‌گزارش تسنیم، متکی با توضیح چگونگی تشکیل ستادهای انتخاباتی در سطح استان، شهرستان و روستا، گفت: فعالیت‌های انتخاباتی شورای وحدت در سراسر کشور با مسئولان ذیربط منصوب جناب آقای رئیسی هماهنگ خواهد بود. شورای وحدت تمام ظرفیت خود در سراسر کشور را برای حمایت یکپارچه از حجت‌الاسلام رئیسی بسیج کرده است. رئیسی عصر چهارشنبه هم  در مجتمع سرچشمه تهران میزبان تعدادی از نمایندگان مجلس بود. با وجود بیانیه 220 امضایی دعوت مجلسی‌ها از رئیسی برای حضور در انتخابات، خبرآنلاین نوشته که حدود 96 نماینده در این دیدار حضور داشتند. علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه گفته که در این دیدار صرفاً نمایندگان مباحثی را مطرح کردند و آیت‌الله رئیسی مسأله خاصی را بیان نکرد. اردشیر مطهری نماینده گرمسار، رئیسی را بت‌شکن بزرگ توصیف کرده و گفته اینکه بعضی از نمایندگان در این جلسه حضور نیافتند، به این دلیل است که از قبل بلیت تهیه کرده بودند یا برنامه‌های دیگری داشتند.» محمد علیپور هم خطاب به رئیسی با بیان اینکه «رقیب شما جدی است آن را سبک نشمارید»، گفت: «ما از ۶ ماه پیش هماهنگیم و برای شما در آذربایجان ستاد راه انداختیم.»
جهانگیری رقیبان را به مناظره دعوت کرد
اسحاق جهانگیری، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات هم در توئیتر فعال است. او رقبای خود را به مناظره دعوت کرد و در توئیتر نوشت: «‏سیاست خارجی مهم است، اما کشورداری یک‌بعدی نیست. آمادگی دارم با همه نامزدها در هر پلتفرمی و هر زمانی درباره مسائل مهم کشور - هم در سیاست خارجی و هم حوزه‌های سیاست داخلی و اقتصاد و فرهنگ و اجتماعی و محیط زیست - گفت‌و‌گو کنم.»جهانگیری در توئیت دیگری نوشته: «خبرنگاران و رسانه‌ها باید بتوانند همه کاندیداهای انتخاباتی را نقد کنند و نباید فضایی ایجاد شود که از نقد یک کاندیدا بترسند اما برای تخریب بعضی دیگر تشویق بگیرند. #قانون_برای_همه». به‌گزارش ایسنا، فاطمه پهلوانی سخنگوی ستاد جهانگیری هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‌در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد آقای جهانگیری، رؤسای ستاد ۲۱ استان کشور تعیین شدند. رایزنی برای تعیین رؤسای ستاد در سایر استان‌ها ادامه دارد.
بررسی پرونده داوطلبان زن انتخابات ریاست جمهوری
زهرا شجاعی نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم با ابراز امیدواری از اینکه به‌جای تکثر شاهد تنوع داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری باشیم رقابت اصلی این دوره را احتمالاً میان لاریجانی، رئیسی و جهانگیری و مسعود پزشکیان دانست و افزود: تلاش حاکمیت و عقلانیت حاکم بر این است تا انتخابات از حالت دوقطبی خارج شود. به‌گزارش برنا، شجاعی درباره وضعیت زنان کاندیدای ریاست جمهوری گفت: در گذشته تصور می‌شد پرونده داوطلبان زن را بررسی نمی‌کنند اما سخنگوی شورای نگهبان وقتی اعلام می‌کند همه پرونده‌ها را بررسی می‌کنند، مشخص می‌شود که شرط جنسیت ملاک ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری نیست. خبر رسیده است که پرونده حدود ۴۰ داوطلب زن مورد بررسی قرار می‌گیرد. شجاعی افزود: حضور نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد می‌تواند انعکاس خوبی در داخل و هم در سطح جهانی داشته باشد و نیز تقویت روحیه امیدواری میان دختران جوانان و زنان جامعه شود.
به گزارش خبرآنلاین، سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه، هم در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه «بعضی‌ها گفته‌اند این کاندیدای اقتدار‌گرا و نظامی آمده تا فضا را دو قطبی کند! ولی بدانند اتفاقاً ما آمده‌ایم که فضا سه قطبی شود»، گفت:۴ ماه قبل از انتخابات استعفا دادم، این نشانه صداقت است خیلی‌ها هنوز سر کارهایشان هستند ولی من این فاصله را گرفتم تا آسیبی به سپاه نرسد.
تأکید جلیلی بر رفاه و تفریح خانوادگی
سعید جلیلی، دیگر نامزد انتخابات هم در گفت‌و‌گویی تصویری با کارشناسان پیرامون موضوع «رفاه و تفریح خانوادگی» گفت: در کنار کارهای مهم و اساسی که ممکن است در دراز‌مدت نتیجه بدهد، دولت موظف است کارهای زودبازدهی را که منجر به برداشته شدن فشار از روی دوش مردم باشد نیز در دستور کار خود بگذارد. به گزارش فارس، جلیلی با اشاره به این نکته که وضعیت مطلوب رفاهی-تفریحی خانواده‌های ایرانی در فاصله بسیار با اسناد بالادستی قرار دارد، افزود: براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران در رتبه دهم جاذبه‌‌های باستانی تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی در جهان است؛ ‌این در حالی است که سالانه سی درصد از خانواده‌های کشور ما، حتی به یک مسافرت هم نمی‌روند. از گفت‌و‌گوی مفصل رستم قاسمی با خبرگزاری فارس هم این بخش در فضای مجازی بیشتر دیده شد که گفته است: از روسیه برای من واکسن کرونا آوردند اما نزدم و گذاشتمش داخل یخچال و خراب شد.
توضیح درباره تقطیع مصاحبه کدخدایی
مصاحبه تقطیع شده سخنگوی شورای نگهبان با خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با توضیحات پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان روبه‌رو شد.بر این اساس، در بخشی از این مصاحبه عباسعلی کدخدایی، در پاسخ به سؤالی درباره مشارکت می‌گوید: «هر کشوری انتظار دارد که مشارکت گسترده‌ای در انتخابات صورت گیرد. انتظار عمومی یا اجتماعی و سیاسی همیشه مشارکت بالایی را می‌طلبد. اما از نظر حقوقی و قانونی همان چیزی است که در قانون آمده است و مشارکت کم هم مشکل حقوقی و قانونی ایجاد نمی‌کند. اما امیدواریم که مردم ایران که همیشه نگران سرنوشت آینده کشور هستند، پای صندوق‌ها بیایند و مشارکت خوبی را شاهد باشیم.»
در این میان خبرگزاری امریکایی با تقطیع این بخش از سخنان سخنگوی شورای نگهبان، موجب سوءبرداشت شده، به‌طوری که برخی رسانه‌های داخلی نیز در این مورد دچار خطا شده‌اند.از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در اقدامی غیرحرفه‌ای در حالی که سخنگوی شورای نگهبان حدود ۲۰ دقیقه برای خبرنگار این خبرگزاری درباره موضوعات مورد سؤال، به صورت مبسوط توضیح داده بود، این خبرگزاری توضیحات را تقطیع و در برخی بند‌ها تحریف کرده و یا مطالبی را عنوان کرده که با روح کلی این مصاحبه مفصل در تناقض است.
متن کامل این مصاحبه هم منتشر شده است. کدخدایی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه کاندیداها برای احراز صلاحیت باید 7 رأی اعضای شورا را به‌دست بیاورند در پاسخ به این پرسش که «اگر 5 نفر از فقهای شورای نگهبان هم درباره افراد رأی منفی بدهند. آیا این رأی تأثیری در آرای بقیه اعضا دارد؟»، گفت: «خیر اینطور نیست. در زمانی که مصوبات شرعی مطرح می‌شود، رأی فقها ملاک قرار می‌گیرد. ولی در سایر موارد رأی فقها و حقوقدانان برابر است. مثلاً اگر همانطور که اشاره کردید در بحث احراز صلاحیت 5 نفر از فقها نظر منفی بدهند رأی مثبت یک نفر از آنان با 6 نفر حقوقدان 7 رأی مثبت جمع شده و آن نامزد تأیید شده تلقی می‌شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما