شناسهٔ خبر: 47327015 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام دکتر ابوطالبی؛ پژوهشگر تاریخ اسلام و تاریخ حرمین شریفین

وهابیون یک قرائت رادیکالی از تعالیم اسلام دارند/ چه رویدادهایی منجر به وقایع ۸ شوال از سوی وهابیون شد

وهابیون دو بار بر مدینه مسلط شدندو در هردو بار به تخریب قبه های حرم بقیع پرداختند، در مرحله اول مسلمانان بقیع را بازسازی کردند ودر مرحله دوم بااین اعتقاد که هر بنایی بر روی قبور نمادی ازشرک است، هر آن چرا را که بر روی قبور ساخته شده بود از بین بردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان ، نزدیک یک قرن پیش روز هشتم شوّال دست وهابیت نادان و بی‌خرد از آستین ظلم و ستمگری درآمد و بارگاه ملکوتی و بسیار باشکوه ائمه هدی (ع) در بقیع را با خاک یکسان کردند و قلوب صدها میلیون شیعه جهان و اهل سنّت محبّ اهل‌بیت را جریحه دار نمودند ه تنها قبور ائمه بقیع (ع) بلکه تمام آثار تاریخی مکه و مدینه را که هر کدام نشانه‌ای از عظمت اسلام و تاریخ گویای مسلمین جهان بود به سبب افکار سفیهانه تخریب نمودند.  این در حالی است که تمام جهانیان سعی دارند آثار تاریخی خود را که حکایت از ریشه‌دار بودن تمدّن آنها می‌کند با هزینه‌های بسیاری نگهداری کنند و برای تخریب آنها جرائم سنگینی قائلند ولی این نابخردان مهم‌ترین اثار تاریخی اسلام و تمدّن اسلامی را که قلوب مسلمین برای آن می‌تپد به دست نابودی سپردند و جهان اسلام را از این گنجینه‌های گرانقدر محروم ساختند، و خسارت عظیمی به بار آوردند که با هیچ چیز قابل جبران نیست لذا در این خصوص با «حجت الاسلام دکتر عمار ابوطالبی»، پژوهشگر تاریخ اسلام و تاریخ حرمین شریفین گفتگویی انجام دادیدم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

چرا وهابیت از گذشته تا امروز در پی تحریف معارف اسلامی و از بین بردن تشیع بوده و هست؟


وهابیون یک قرایت رادیکالی از تعالیم اسلام دارند که بر اساس آنچه در منابع فقهی و کلامی ایشان آمده، غیر از خودشان را مسلمان نمی دانند و سایر مسلمانان را به دلیل اعتقاداتی که خلاف نظر وهابیون دارند را مشرک می دانند، و هر کسی را که با مبانی آنها مخالف باشد از دایره اسلام خارج می دانند البیته ناگفته نماند که این ضدیت و دشمنی وهابیون فقط با شیعیان نیست بلکه سایر فرق و مذاهب اسلامی را هم شامل می شود.

همان طور که عرض کردم وهابیون فقط مقدسات شیعیان را مورد اهانت قرار ندادند، بسیاری از بزرگان مذاهب و چهره های شاخص اسلامی  مانند فرزندان رسول خدا (ص) ، برخی از امامان شعیه و فقهای مذاهب اسلامی( اهل تسنن و اهل تشیع) در حرم بقیع مدفون هستند و حتی مزار بعضی از آنها دارای گنبد و بارگاه بود که وهابیون همه آنها را تخریب کردند لذا این جنایت ها فقط مختص به شیعیان نیست به عنوان مثال قبر خلیفه سوم یکی از شاخص ترین چهره های مدفون در بقیع است که از قرن اول تا قرن حاضر همیشه به صورت متواتر و مستمر توسط مسلمانان گزارش شده است و گنبد و بارگاه وی از لحاظ بزرگی و عظمت دومین بارگاه بزرگ حرم بقیع به شمار می رفت، وهابیون نه تنها گنبد و بارگاه اءیمه مظلوم بقیع را تخریب کردند بلکه گنبد و بارگاه مزار خلیفه سوم را هم از بین بردند، قبور برخی بزرگان مذاهب اسلامی موجود در بقیع قرنها قدمت داشتند و مسلمانان در ایام حج به زیارت آنها می رفتند به گونه ای که در سفرنامه های خود به زیارت این بزرگان نیز اشاره می کردند اما وهابیون حتی به آنها هم رحم نکردند و همه را از بین بردند، بنابراین این تخریب ها اختصاصی به شیعیان ندارد.

 

چه رویدادهایی منجر به وقایع ۸ شوال از سوی وهابیون شد؟


وهابیون با اعتقاد به این که هر بنایی بر روی قبور نمادی از شرک محسوب می شود، هر آن چرا را که بر روی قبور ساخته شده بود را از بین بردند ضمن اینکه قبور بزرگانی چون ام المومنین حضرت خدیجه کبری (علیهاالسلام) ، حضرت ابوطالب و اجداد پیامبر اکرم (صلوه الله علیه و آله) در قبرستان ابوطالب در مکه هم که دارای گنبد و بارگاه بودند از تخریب وهابی ها در امان نماندند، همچنین قبر ابن عباس از چهره های برجسته و بزرگ جهان اسلام هم توسط وهابیون تخریب شد. وهابیون دو بار بر مدینه مسلط شدند یکبار در سال 1220ق. و دیگری در سال 1343 ق. و در هر دو بار به تخریب قبه های حرم بقیع پرداختند، در مرحله اول مسلمانان مجدد بقیع را احیاء و بازسازی کردند و اما در مرحله دوم بدلیل عدم اتحاد مسلمانان و مشکلاتی داخلی کشورهای بزرگ اسلامی و علیرغم تلاشهای برخی مصلحان از ایران و هند و عراق، متاسفانه دیگر این حرم بازسازی نگردید.در همین راستا برخی از بزرگان وهابیون گفته بودند ما قصد تخریب حرم پیامبر اکرم(ص) را هم داشتیم ولی از واکنش جهان اسلام ترسیدیم بنابراین اگر مسلمانان در زمان تخریب حرمین شرفین هم با یکدیگر متحد می شدند وهابیون نمی توانستند دست به چنین جنایتی بزنند.

افکار داعش و سلفی ها و جبهه النصرة نشات گرفته از افکار وهابیت و سلفیت است، این گروه در سوریه، عراق، مصر و لیبی هر کجا اثری از آثار بزرگان و چهره های شاخص اسلام و اولیاء خدا را مشاهده می کردند تخریب می نمودند.

البته این تفکر سلفی گری که بنای هر ساختمانی بر روی قبور شرک است در طول تاریخ توسط علمای مذاهب اسلامی رد شده و بارها با وهابیان مناظره و گفتگو شده و مکرر با نگارش کتابهای علمی و فنی به شبهات آنها پاسخ دادند ولی وهابیت اعتنایی نمی کنند، اگر بنای هر سقفی بر روی قبور شرک است پس چرا پیامبر اعظم صلوه الله علیه و آله و خلفای اول و دوم را زیر سقف دفن کردند؟!

 

هدف و انگیزه وهابیون از تخریب بقاء ائمه و بزرگان مذاهب اسلامی چیست؟


واقعیت این است که این اقدام وهابیون اساسا یک مساله کلامی و فقهی است و نه سیاسی! هر چند ممکن است گاهی مواقع رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد. براساس برخی نظرات خاص و غلط وهابیت بنای هر ساختمانی بر روی قبور را شرک می دانند این در حالی است که وقتی پیامبر اکرم (ص) وفات یافتند ایشان را زیر یک سقفی دفن کردند لذا سوال اینجاست اگر نباید بر روی قبور سقف زده شود، پس چرا رسول خدا را زیر سقف دفن کردند یا چرا وقتی پیکر بی جان اصحاب کهف را در غار هایشان پیدا کردند گفتند : «ابنوا علیهم بنیانا ربهم اعلم بهم و قال الذین غلبوا علی امرهم لنتخذن علیهم مسجدا سوره مبارکه کهف آیه 21» و در محل پیکر های آنها ساختمانی بنا کردند، بنابراین اگه مشکلی بر این امر وارد بود قطعا قرآن کریم آن را نهی می کرد.


از سوی دیگر آیا در طول تاریخ اسلام هیچ فقیه و متکلمی خصوصا در صدر اسلام متوجه این کار آلود شرک نشده بود تا اینکه ابن تیمیه ظهور کرد و فتوایی مبنی بر شرک بودن این عمل  صادر کرد لذا این مساله یک مبانی کلامی دارد که در جای خود قابل بحث می باشد.
ناگفته نماند که بزرگان زیادی از اهل سنت با نوشتن کتاب هایی در مقابل وهابیون ایستادند و نظرات و آراء آنها را رد کردند اما از زمانی که وهابیت با قدرت آل سعود متحد شدند و قرار شد حاکمیت دینی از آن وهابیت(خاندان محمد ابن عبدالوهاب) و حاکمیت سیاسی در اختیار آل سعود باشد، این دو بعد از مدتی با  همکاری هم بر بخشی از شبه الجزیره عربستان مسلط شدند سپس با پیدایش نفت و افزایش قدرت اقتصادی خود به نشر و ترویج   افکار وهابیت کمک کردند.

 

 

پایان پیام/35

نظر شما