شناسهٔ خبر: 47308003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

روحانی در جلسه هیات دولت:

در انتخابات با سیاه‌نمایی به دنبال پیروزی نباشیم/ مردم نمی‌پذیرند که برای یک کاندیدا هدف، وسیله را توجیه کند/ رویایی بودجه بدون نفت را محقق کردیم/مذاکره‌ای نکردیم الا اینکه از آن پیروز بیرون آمدیم

رئیس جمهور گفت: برای مردم قابل قبول نیست کسی که آمده و می خواهد مسئولین این چنین سنگین را برعهده بگیرد می‌خواهد با این شیوه به قدرت برسد. نباید برای یک کسی که در آستانه انتخابات است هدف وسیله را توجیه کند. ما مسلمان‌ها همواره با این جمله مخالف کرده‌ایم و این در آیین ما مورد پذیرش نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی صبح امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در جریان جلسه هیات دولت طی سخنانی با اشاره به آغاز ماه خرداد، گفت: در آستانه ورود به ماه خرداد هستیم، در این ایام از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت خاص و ویژه ای دارد. علاوه بر این که ماه خرداد اساسا ماه امام است در نیمه خرداد هم ۱۵ خرداد را داریم و هم رحلت امام راحل، اما امسال این ایام یک ویزگی خاصی دارد و آن اینکه ما انتخابات بسیار مهمی داریم. البته انتخابات شوراها هم اهمیت فراوانی دارد اما انتخابات ریاست جمهوری از لحاظ جهانی و بین المللی مورد توجه است و در آن روزها همه چشم‌ها به ایران دوخته می‌شود.

وی ادامه داد: در این روزهای اخیر در زمان ثبت‌نام کاندیداها ما شاهد حضور و هیجان خوبی بودیم، حضور کاندیداهایی که برای ثبت‌نام رفتند از احزاب و جناح‌های مختلف بود و قدم دوم هم که در روزهای پیش‌رو منتظر آن هستیم و آن اعلام نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان است؛ مهم است که این نتیجه در راستای تشویق مردم به حضور باشد یا برخلاف آن. امیدواریم که شاهد ترکیبی باشیم که مردم را برای رای دادن تشویق کند.

 رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه اظهار داشت: یک قدم سومی در داریم و آن ایام تبلیغات انتخابات است، در این قدم سوم خیلی مهم است اگر ما به مردم کالا یا برنامه‌ایی را عرضه می‌کنیم این کالا هرچه که باشد باید منطبق بر شرایط باشد. اگر خدای نکرده با دروغ و تهمت و اتهام غیراخلاقی همراه باشد برای مردم قابل قبول نیست کسی که آمده و می خواهد مسئولین این چنین سنگین را برعهده بگیرد می‌خواهد با این شیوه به قدرت برسد. نباید برای یک کسی که در آستانه انتخابات است هدف وسیله را توجیه کند. ما مسلمان‌ها همواره با این جمله مخالف کرده‌ایم و این در آیین ما مورد پذیرش نیست.

وی ادامه داد: اگر می‌‌خواهیم دولت را نقد کنیم یا شرایط را تشریح کنیم و موضوعی را بگوییم باید ظرف زمانی را درست شرح بدهیم، بگوییم این دولت این اقدامات را در چه شرایطی و در چه زمانی انجام داده است. اگر این‌ها را درست تشریح نکنیم کار غیراخلاقی کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به اداره بودجه کشور بدون نفت، تصریح کرد: اینکه بودجه کشور بدون نفت اداره شده این جزو تصوراتی بود که در گذشته هیچکس فکر نمی کرد که محقق شود. اما این دولت بودجه بدون نفت را اداره کرد؛ چگونه بودجه بدون نفت را اداره کرد؟ درآمد های جدیدی را برای کشور به وجود آورد. این اصلا باید مورد مطالعه قرار گیرد که کشوری که اتکا بودجه‌اش همیشه در تاریخ از زمان کشف نفت با نفت بوده الان بدون نفت بوده چگونه اداره می کند؟ دولت صادرات غیر نفتی را جایگزین نفت کرد و این کار ساده ای نبود. عمده ترین صادراتی که جایگزین کرده این فرآورده پتروشیمی بنزین و فولاد است.

وی افزود: شما می‌بینید که ۴۲ میلیارد صادرات غیرنفتی ما بوده خیلی مهم است که کشور اداره شد؛ چه کسانی فولاد و پتروشیمی را به اینجا رساندند؟ آن‌هایی ما را تحریم کردند در تصورشان نمی‌گنجید امروز صادرکننده گاز، برق، بنزین و فولاد در منطقه هستیم، قدیم اگر صادرات نفت بود امروز صادرات برق است.

رئیس‌جمهور گفت:  شما می‌بینید ما نسبت به کشورهای همسایه یکی از صادرات عمده و بزرگمان امروز صادرات گاز، فرآورده و برق است و لنگریک تحول بزرگ به وجود آمده است. تمام آنهایی که در صنایع معدنی ما فعال بودند در این مدت سه چهار سال بار سنگینی را بر دوش گرفتند. اینکه صادرات شمش فولاد ما در سال ۹۲، ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۱۰۰۰ تن است بعد صادرات شمش فولاد به ۶.۵ میلیون تن می‌رسد. ببینید چه تحول عظیمی رخ داده و چندبرابر شده. هیچ‌کس نمی‌آید بگوید که این تحول چگونه رخ داده است؟ چقدر سرمایه‌گذاری شد؟ چقدر کار و تلاش شد؟ چگونه صادر کردید؟ چگونه زنجیره فولاد را طی کردیم تا به شمش رسیدیم؟ چگونه به جای خام‌فروشی به صادرات فولاد رسیدیم؟

وی ادامه داد: گفته نمی‌شود یا کمتر گفته می‌شود یا مردم مطلع نیستند. اینکه یک مرتبه دولت یازدهم و دوازدهم تصمیم می‌گیرد که پتروشیمی را از تولید ۵۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن در سال برساند، این کار را به کسی بگویی می‌گوید شوخی است! مگر یک دولت می‌تواند در عرض ۸ سال پتروشیمی را که در تاریخ قبل از انقلاب بوده را دو برابر کند! اما این دولت این کار را انجام داد و این کار در شرایط تحریم صورت گرفت. یک عامل اینکه آمریکا شکست خورد و درهم ریخت برای این بود که در دوران تحریم نه تنها ما کشور را اداره کردیم بلکه تولید را حرکت دادیم. ما در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در ایران بودیم. این یک شعار نبود که مقام معظم رهبری فرمودند. ایشان اعلام فرمودند و ما عمل کردیم.

روحانی گفت: پنجشنبه‌های افتتاح در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود. مدام گفتند ما ایران را از بین بردیم و پنجشنبه فرا رسیده و یک افتتاح بزرگ انجام شد و دنیا به آنها خندید. چیزهایی در این دوره تحریم افتتاح شد برای مثال عظیم‌ترین اتوبانی که تقریبا شمال را و غرب را به جنوب کشور متصل می‌کند در همین دوره تحریم افتتاح شد که یک تحول بزرگ در این منطقه بود. جاده پیچیده شمال بخش بزرگش در همین دولت افتتاح شد و این کاری است که ۱۷ یا ۱۸ سال مانده بود که در این دولت بیش از ۸۰ درصد پیشرفت کرد، این پروژه کوچکی نبود.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه ما امروز قادر هستیم به جای اینکه در یک سال ۱۰۰ کیلومتر یا ۱۵۰ کیلومتر راه‌آهن را افتتاح کنیم امروز قادر هستیم در عرض یک سال چند برابر آن یعنی ۹۰۰ کیلومتر راه‌آهن را افتتاح کنیم. در مراحل بروید و ببینید که چه حرکت عظیم و بزرگی انجام گرفته است. این تولیدها و افتتاح‌ها بود که دنیا را تکان داد البته مردم در جنگ بودند، صدمه دیدند و با سختی زندگی کردند و در این مسئله تردیدی نیست.

وی افزود: با این وجود حالا که ما می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم عده‌ای مرثیه می‌خوانند. این عجیب است! نمی‌شود کسی بگوید من هم به فکر مردم هستم و هم زمانی که می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود گریه و زاری کند. مرثیه‌خوانی برای زندگی مردم توام با روضه‌خوانی برای برداشته شدن تحریم قابل جمع نیست. اگر شما به فکر مردم هستید برداشته شدن تحریم که خوب است، چرا انقدر ناراحت هستید؟ چرا از وین ناراحت هستید؟

وی ادامه داد: این دولت چه بخواهند چه نخواهند در ۸ سال، مذاکره‌ای نکرد مگر اینکه موفق بیرون آمد. شرایط این دولت با قبل متفاوت است. بعضی‌ها به مذاکره نرفتند مگر اینکه پس از آن قطع‌نامه‌ای علیه ملت ایران صادر شد. ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم مگر اینکه پایانش پیروزی بود. من به ملت ایران قول می‌دهم که پایان مذاکرات وین، پیروزی برای ملت ایران است و همین امروز هم قدم‌های بسیار بزرگی برداشته‌ایم. اگر معیار، معیشت مردم است، اگر شما می‌خواهید مردم در بازار راحت به ارزاق عمومی دست پیدا کنند ما واردات ۲۰۰۰ قلم جنس را ممنوع کردیم. اگر می‌خواهیم مردم آزاد و راحت باشند باید برای صادرات و واردات مشکلی پیش پای مردم نباشد. هر زمان که می‌خواهیم مشکلات صادرات را برداریم شما ناراحت می‌شوید. می‌خواهیم مشکلات واردات را رفع کنیم عصبانی می‌شوید. می‌خواهیم تحریم را از بین ببریم یک عده‌ای عزاداری می‌کنند. ما امروز در شرایطی هستیم، هدفی داریم. به ولله اگر کسی منابع ملی را کنار گذاشت و به دنبال منافع حزبی و جناحی رفت به ملت خودش خیانت کرده است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: در عین حال در همین دوران کرونا و در عرض ۱۳-۱۴ ماه، همسان‌سازی حقوق را انجام دادیم و حداقل حقوق بازنشستگان را دو و نیم برابر کردیم، یعنی حقوق ۱۴ ماه پیش، تا ۱۴ ماه بعد ۲.۵ برابر شده است و در همین دوران کرونا این کار را انجام دادیم.

روحانی عنوان کرد: ۶۰ درصد سهام عدالت را در همین دوران کرونا آزاد کردیم، بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم، بازار سرمایه مخصوص عده‌ای از شرکت‌ها بود که در یک گوشه‌ای کار می‌کردند. بازار سرمایه‌ای که همه مردم حضور پیدا کنند، ۵، ۱۰ و ۱۵ میلیون نفر در این بازار سرمایه فعال هستند، ما بازار سرمایه‌ای با این قدرت نداشتیم که اکنون بسیاری از پروژه‌های مهم و بزرگ را به جای بانک بازار سرمایه به میدان می‌آید.

وی ادامه داد: البته بازار سرمایه، فراز و نشیبی هم دارد و دولت فقط باید بازار سرمایه را یاری و کمک کند، و هیچ‌ وقت در این بازار مداخله نمی‌کند، بازار سرمایه به دولت مربوط نیست چرا که یک بازار آزاد است و مربوط به شرکت‌ها و مردم است.

رییس جمهوری گفت: ما هم در این سه سال و نیم تحریم را دور زدیم و حتی بیشتر هم دور زدیم البته کار خوبی انجام دادیم، هر کسی تحریم را دور زده، باید دست او را بوسید. دور زدن تحریم یعنی مخالفت کردن با ظلم یعنی مبارزه کردن با جلاد و ظالم که کار بسیار خوبی است. در این مدت طولانی هیچ فسادی نبود با آن که پیچیده‌تر و سخت‌تر هم بود.

روحانی گفت: اینکه دولتی در شرایط سخت، بدون مسائل و حاشیه‌هایی که در سال‌های قبل بوده، اقتصاد را سالم پیش می‌برد، این برای ملت ما افتخار است. همین امروز آماری به دست من رسید پیش بینی اولیه رشد اقتصادی زمستان سال گذشته در شرایط کرونا بود. براساس این گزارش در سه ماهه آخر سال گذشته رشد گروه کشاورزی ۶.۵ ، گروه صنایع و معادن هفت و نیم، و گروه خدمات هم در کمال ناباوری، مثبت شده و یک است. گروه خدمات بسیار مهم است، چرا این گروه در کرونا همه فعالیت‌هایش محدود و جلوی آن گرفته شد. 

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رشد محصول ناخالص ما در فصل آخر سال گذشته، ۴ درصد است، عنوان کرد: آیا این برای کشور افتخار ندارد؟ آیا این فخر کشور نیست؟ در تحریم اقتصادی، کرونا با این شدت مشکلات با این فراز و نشیب، که چهار موج بزرگ را در کرونا پشت سر گذراندیم.

وی ادامه داد: ما در کرونا هم افتخار داریم و قدم‌های خیلی مهمی برداشتیم، از مدافعان سلامت که واقعاً کار بزرگ و عظیمی انجام دادند و در برابر آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم. مردم و کسبه هم بسیار کمک کردند.با وجود سخت بودن زندگی، هر جا که گفتیم بسته شود مردم آن جا را بستند و بخش حمل و نقل و بخش‌های اقتصادی که تعطیل شد مردم صبر کردند تا اینکه موج چهارم را از اوج و پیک آن رد شدیم و در همه جا طبق برسی دیروز به سمت سراشیبی رفتن هستیم و باید مراقبت کنیم.

روحانی کار بزرگ دیگر را واکسیناسون اعلام و تصریح کرد: واکسیناسیون به خوبی در سراسر کشور آغاز شده است. گروه‌های سنی مختلف و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و پرخطر در حال دریافت واکسن هستند. اینکه چند واکسن و کجا و در کدام روستا، زده شده در سامانه وزارت بهداشت لحظه به لحظه مشخص است و این کار بسیار بزرگی است.

وی افزود: عده‌ای روز اول گفتند از فلان جا واکسن می‌خواهید بیاورید من نمی‌زنم و برای تشویش اذهان مردم می‌گفتند فلان واکسن و فلان واکسن معتبر نیست ما گوش نکردیم و آنچه مصلحت مردم بود عمل کردیم. واکسن به خوبی وارد و تزریق می‌شود و پیش می‌رویم و در داخل هم منتظریم واکسن تولیدی داخل تا تیر وارد بازار شود و واکسیناسیون را آغاز و بتوانیم از این خطر عبور کنیم.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به قولی که به مردم داده است، گفت: به مردم قول دادم و از چند ماه پیش گفتم که دولت برای رفع تحریم و شکستن کمر کرونا تمام توان خود را به کار می‌گیرد و کار می‌کند که تا امروز موفق بوده‌ایم. از روز اول جنگ اقتصادی یعنی اردیبهشت سال ۹۷ خسته نشده‌ایم؛ تردید و شک نکردیم و لحظه‌ای هم استراحت نکردیم. 

روحانی اذعان کرد: دولت با همه توان ایستاد تا دشمن را بشکند و حداقل زندگی مردم را تامین کند و اینکه حرکت تولید متوقف نشود و پیش برود و همزمان در کرونا هم تلاش کردیم سلامت مردم را حفظ کنیم. امروز برای اینکه از پیک موج چهارم عبور کردیم، جمعیت زیادی از مردم واکسینه شدند و میلیون‌ها نفر هم واکسینه می‌شوند.

رییس‌جمهوری با تاکید بر مشارکت حداکثری و تامین سلامت مردم در انتخابات گفت:‌ برای انتخابات ضمن درخواست مشارکت حداکثری سلامت مردم را هم توامان می‌خواهیم و این دو باهم در تضاد نیستند. اگر در این هفته‌ها سلامت را خوب حفظ نکنیم، مشارکت کاهش می‌یابد و اگر در هفته اول و دوم خرداد مراقبت نکنیم دچار موج پنجم می‌شویم و مشارکت مردم خراب می شود و خدای ناکرده مشارکت پایین می‌آید اما اگر ابتلاها کاهش یافت مردم راحت‌تر پای صندوق‌ها می‌آیند و رای می‌دهند و در این شرایط، افتخار مشارکت حداکثری نصیب ما می‌شود. 

رییس دولت دوازدهم خطاب به مردم گفت:‌ انتخابات مال خودمان است و صندوق آرا از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است جمهوریت ما در سایه حضور در پای صندوق‌های رای است. اگر دروغ رواج یافت، اسلامیت و اگر مشارکت کاهش یافت، جمهوریت صدمه خورده است. همه جا شاهد راست‌گویی، گزارش با واقعیت و بدون تحریف باشیم و برنامه را به مردم ارائه دهیم. فحش که برنامه نمی‌شود. یکی همیشه فحش می‌گوید و اگر از او فحش را بگیری خلع سلاح می‌شود .

روحانی تاکید کرد: مردم از کاندیداها برنامه می‌خواهند. نامزدها برنامه خودشان را شرح دهند. امسال دچار خشکسالی هستیم کاندیداها برنامه خود را برای خشکسالی بگویند؛ هنوز با تحریم مواجه هستیم و این گام‌ها باید تکمیل شود و باید برنامه‌اش را در دوران تحریم بگوید. هنوز در شرایط کرونا هستیم و کاندیداها از اینها مهمتر استراتژی خود را برای مردم بیان کنند و مردم بفهمند که این نامزد انتخابات، تعاملی است یا تقابلی است.دنبال تعامل یا دعوا با جهان است.

وی با مهم دانستن استراتژی و راهبرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رای مردم یک بار تا ۴ سال دیگر یا رای مردم هر روز. هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم با رای مردم است. نامزدی امروز می‌گوید فضای مجازی عالی است و اما فردا که انتخابات تمام شد دنبال فیلتر با دست و پا می‌گردیم. باید بگوییم دنبال چه چیزی هستیم بگوییم که افراط گریم یا اعتدال گرا. این بسیار مهم است که راهبرد و اصولمان را توضیح دهیم و برنامه را ارائه کنیم و دلسوزی خود را نشان دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ما در این صورت احساس می‌کنند کاندیداهایی توانمند آمدند که دارای اصول هستند و قرار است دولتی توانمندتر و با برنامه‌تر از دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شود و این آرزوی همه ماست که دولت بعدی دولت بسیار قوی و و توانمند باشد و کشور را در این شرایط بسیار سخت تحریم به نقطه نهایی برساند.

رییس جمهوری از کشورهای اسلامی خواست تا همه تلاش خود را انجام دهند و برای نجات مردم فلسطین در برابر تجاوزات سبعانه رژیم صهیونیستی خود را هماهنگ کنند.

وی افزود: می‌بینیم که سازمان ملل، شورای همکاری و اتحادیه عرب اقدامی انجام نمی‌دهند و اینجاست که آدم خود باید توانمند باشد و اگر در روز وانفسا اگر خودمان توانمند نباشیم کسی از ما دفاع نمی‌کند. امروز وظیفه ما این است از مردم فلسطین دفاع کنیم و تردید نداریم پیروزی نهایی با مردم فلسطین در نهایت خواهد بود.

نظر شما