شناسهٔ خبر: 47304823 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

گزارشی از یک ‌اختتامیه پرشور ورزشی در سایه کرونا

از رونمایی مدال‌های المپیاد ورزشی دانشجویان شاهد وایثارگر تا تجلیل از مقام شامخ شهید احدی

آیین اختتامیه نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد وایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، امسال با رنگ و رویی کاملا متفاوت و در سایه شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و به دلیل شرایط خاص، تنها به صورت حضوری از عده محدودی از برگزیدگان در رشته‌های مختلف تقدیر شد و بقیه مدال آوران، از بسترهای مجازی، شاهد برگزاری این رویداد ورزشی بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، مراسم اختتامیه نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد وایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، امسال با رنگ و رویی کاملا متفاوت و در سایه شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و به دلیل شرایط خاص، تنها به صورت حضوری از عده محدودی از برگزیدگان در رشته‌های مختلف تقدیر شد و بقیه مدال‌آوران، از بسترهای مجازی، شاهد برگزاری این رویداد ورزشی بودند.

صبح روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت، مراسم اختتامیه‌ «نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر» به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با حضور دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با ویروس کرونای کلان‌شهر تهران، و دیگر مسؤولان و مدیران این المپیاد در وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به صورت نیمه‌حضوری و در بستر پخش زنده سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دیگر سامانه‌های این دانشگاه برگزار شد، و نام برگزیدگان این المپیاد مجازی اعلام شد و به برخی از ورزشکاران حاضر در این مراسم مدال و لوح هدیه داده شد.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی از جمله نکات خاص و قابل توجه برگزاری این مراسم بود به طوری که دست‌اندرکاران اجرایی این مراسم، با رعایت اصولی این موارد، بسترهای مناسبی برای برگزاری این مراسم ایجاد کردند.

یکی از نکات قابل توجه این مراسم، نصب پیراهن‌های ورزشی مزین به تصویر شهید رضا احدی دانشجوی رتبه یک کنکور رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی صندلی‌های خالی سالن اجتماعات دانشکده پزشکی بود که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد.

آغازگر مراسم اختتامیه، بعد از پخش قرآن و سرود جمهوری اسلامی، پخش کلیپی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و توجه به امر ورزش بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. همچنین در ادامه تیزر نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی که بیانگر تلاش و فعالیت دست‌اندرکاران اجرایی این رویداد ورزشی بود، در قالب کلیپ به تصویر کشیده شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر محمد رستمی نژاد مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن خیرمقدم به مدعوین و شرکت‌کنندگان و قرائت بخشی از وصیت‌نامه شهید رضا احدی دانشجوی نخبه این دانشگاه اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که امروز شاهد برگزاری آیین اختتامیه این رویداد بزرگ ورزشی در حضور دکتر سیماسادات لاری رئیس المپیاد و همچنین دکتر علیرضا زالی ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستیم. برگزاری این رخداد ورزشی در شرایط خاص کرونایی، بر همگان ثابت کرد که این ویروس منحوس مانع از توقف فعالیت‌های ورزشی نخواهد شد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌ها و زحمات دکتر لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و همچنین مهندس بهروز رحیمی رئیس صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه اظهار کرد: از همین تریبون جا دارد از زحمات دکتر کوشکی و مهدی مقدم منش از مدیران تربیت بدنی ستاد وزارت بهداشت نیز تشکر کنم که با همکاری آنها توانستیم، این رویداد ورزشی با بانظم و انسجام بهتری برگزار کنیم.

رستمی نژاد گفت: برگزاری این المپیاد، فرصتی برای محک زدن ما در شرایط سخت کرونایی بود و از مسؤولان ستاد وزارتخانه به دلیل حسن اعتمادی که به ما داشتند تشکر می‌کنم و امیدوارم میزبان خوبی برای برگزاری نخستین دوره این رخداد ورزشی بوده باشیم. این المپیاد ورزشی، فرصت مناسبی بود تا استعداد و توانمندی دانشجویان علوم پزشکی شاهد وایثارگر را ارزیابی کنیم.

او ادامه داد: همچنین از دکتر زالی ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و قائم مقام المپیاد به واسطه ایجاد بسترهای مناسب برای برگزاری یک المپیاد بزرگ دانشجویی تشکر می‌کنم. حمایت‌های همه‌جانبه دکتر زالی به ما در مسیر برگزاری این المپیاد، قوت قلب داد. دکتر زالی علاوه بر مدارج بالای علمی، فردی ورزشکار  و از پیشکسوتان ورزش تکواندو هستند که دارای کمربند قرمز تکواندو می‌باشند و مقام‌آفرینی زیادی در این عرصه دارند و در حال حاضر یکی از بدمینتون‌بازهای حرفه‌ای هستند که امیدوارم بعد از بهبودی وضعیت خاص کرونایی، بتوانیم ایشان را دوباره در عرصه ورزش ببینیم.

مدیرتربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تشکر از دکتر امام هادی معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه به واسطه حمایت‌های بی‌دریغ برای برگزاری این رویداد اظهار کرد: دکتر امام هادی یک دوست خوب و یک مدیرتوانا و استادی فرهیخته در عرصه علم و دانش هستند که اگر حمایت‌ها ودلگرمی‌های ایشان در مسیر برگزاری این المپیاد نبود، شاید ما نمی‌توانستیم مسیر هدایت شده‌ای را طی کنیم. 

در ادامه این مراسم، کلیپی ۵ دقیقه‌ای  از ابتدا تا انتهای برگزاری المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد وایثارگر وزارت بهداشت به تصویر کشیده شده که نظر مخاطبان و حاضرین را به خود جلب کرد.

بعد از پخش کلیپ، دکتر محمد علی امام هادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روی صحنه رفت و ضمن خیرمقدم به حاضران، دقایقی درخصوص برگزاری این المپیاد ورزشی به ارائه سخن پرداخت.

دکتر محمدعلی امام هادی درباره «نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر» عنوان کرد: همانطور که رهبری اشاره فرمودند وفور ورزش از انواع آفات اجتماعی جلوگیری می‌کند. هدف ما به جز برآوردن منویات مقام معظم رهبری، مشارکت فعال دانشجویان شاهد و ایثارگر، شناسایی، رشد، شکوفایی و فراهم کردن زمینه‌های بهره‌مندی از توان ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر مستعد است.
او اضافه کرد: توسعه شادی، نشاط، پرکردن اوقات فراغت، ایجاد انگیزه جهت استمرار فعالیت‌های ورزشی در المپیادهای ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف این المپیاد محسوب می‌شود. 


دبیرکل «نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر» با اشاره به اهمیت ورزش و آمادگی جسمانی بیان کرد: با شیوع کرونا تمام فعالیت‌های ورزشی تخطئه شد. باشگاه‌های ورزشی و حتی فعالیت‌های جسمانی در پارک‌ها نیز ممنوع شد اما هدیه کرونا این بود که به ما کمک کرد تا چشم‌ها را بشوییم و جور دیگری ببینیم. پس از آن دریافتیم که ورزش قابلیت تخطئه شدن ندارد و به همین سبب انواع فعالیت‌های ورزشی را در رشته‌های آمادگی جسمانی ترکیبی، پلانک، برپی، اسکات دیواری، اسکات تک پا، بارفیکس تعادلی، پله درجا، شنا سوئدی، روپایی و طناب‌زنی برای دانشجویان راه‌اندازی کردیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین اشاره کرد: در اولین گام کارگروه داخلی جهت تدوین و برنامه‌ریزی اجرایی این المپیاد تشکیل شد. شورای سیاستگذاری با حضور دکتر سیماسادات لاری رئیس و دکتر علیرضا زالی قائم مقام «المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر» آغاز به کار کرد و کار به کمیته‌هایی با اعضای خاص سپرده شد. 
امام هادی ایجاد یک سامانه با امنیت بالا برای حفظ شأن دانشجویان شاهد و ایثارگر را یک چالش بزرگ در برگزاری این المپیاد قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه "سامانه سوت" برای این جشنواره افتتاح شد که از امنیت بالایی برخوردار است و قابلیت دانلود قابل‌های ویدئویی در این سامانه وجود ندارد. به علاوه ویدئوی دانشجویان دختر و پسر با تایید دفتر شاهد و ایثارگر و توسط رابط‌های ما در دانشگاه‌های مختلف بارگذاری شد.

مشروح این سخنرانی را اینجا ببینید:

در ادامه، دکتر علیرضا زالی ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و قائم مقام المپیاد ضمن خیرمقدم به مدعوین و ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد ورزشی در شرایط خاص کرونایی، دقایقی درخصوص ابعاد فنی این المپیاد سخنانی ارائه کرد.

قائم مقام المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت با بیان اینکه این المپیاد در راستای بزرگداشت مقام شامخ شهدا و ایثارگران برگزار شده است، خاطرنشان کرد: نامگذاری این المپیاد ورزشی که مختص دانشجویان علوم پزشکی شاهد و ایثارگر است، به نام شهید رضا احدی، کار نکته‌سنجانه و شایسته‌ای بود. به هر حال شهید احدی از دانشجویان نخبه و حائز رتبه اول کنکور در رشته پزشکی بود که سال‌ها قبل در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل می‌کرد که با وجود نخبگی و اشتغال در تحصیل، ایشان در دوران دفاع مقدس، درس را رها کرده و برای امنیت و آسایش کشور و برای دفاع از این مرز و بوم به جنگ با دشمن رفت و در نهایت به درجه رفیع شهادت نایل شد.

وی گفت: شهید رضا احدی که این المپیاد به نام ایشان، مزین شده است، فرزند بالنده این دانشگاه بود و سلوک اخلاقی و مختصات علمی ایشان در دانشگاه زبانزد خاص و عام بود که من لازم می‌دانم، نکاتی از خصایل اخلاقی ایشان بیان کنم. شهید احدی یک نخبه علمی با فراست بالا و ضریب هوشی فراوان بود و ذکاوت خدادای ایشان موجب شد، وی در تمام دوران تحصیل به خصوص دوران دبیرستان جزو شاگردان ممتاز باشد. ایشان جزو نفرات برتر کنکور و رتبه اول کنکور را کسب کرد و دارای استعداد علمی زیادی بود. زندگی کوتاه شهید احدی با تکان‌های مختلفی مواجه شد و این تکان‌ها، مانع نشد ایشان استعداد واقعی خود را درعلم‌اندوزی متجلی نسازد. ایشان و خانواده‌اش اهل خوزستان بودند و به خاطر مشکلات ناشی از جنگ، مجبور به مهاجرت به شهر ملایر شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: درجه نخبگی شهید احدی به‌ قدری بالاست که یک جشنواره ممتاز که از سوی بنیاد علمی نخبگان برگزار می‌شود، به نام ایشان مزین شده و که این نشانگر آن است که نگاه قدرشناسانه در کشور به این جوان نخبه وجود دارد. شهید احدی به مدت ۴ سال متمادی در کنار کسب تحصیل و علم و به دست آوردن مدارح بالای تحصیلی، در صحنه‌های نبرد با دشمن نیز حضوری فعال داشت و عملیات رمضان نخستین حضورش در جبهه و جنگ بود که مقارن با تحصیل وی در دبیرستان بود که در این عملیات مجروح می‌شود و بعد از مدت چهار سال سرانجام به درجه رفیع شهادت می‌رسند.

زالی تاکید کرد: هدف از نامگذاری این گونه مسابقات والمپیادها صرفا کار  نمادین نیست، بلکه الگوسازی و الگوپروری برای نسل جوان است و ما می‌خواهیم با نامگذاری مناسبت‌های علمی و ورزشی به نام شهدا از جمله شهید احدی، خصوصیات اخلاقی آنها را به نسل جوان معرفی و تبیین کنیم. شهید احدی تسلط زیادی به مفاهیم ریاضی، شعر و ابیات و نقاشی داشتند و در کل هنرمند برجسته‌ای بودند که نامگذاری این رویداد بزرگ ورزشی به نام ایشان، کار شایسته و تحسین برانگیزی بود.

وی به شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از سه اپیدمی بزرگ در طول تاریخ پیدایش انسان اشاره کرد و گفت: از روز آغاز پیدایش بشر تاکنون، سه اپیدمی همه‌گیر در جهان با عمق فراوان به وجود آمد که یکی از آنها اپیدمی کرونا بود که واقعا همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و علیرغم توانمندی‌های بشتر به لحاظ علمی، هنوز درگیر مهار وکنترل این بیماری هستیم. به هرحال شیوع ویروس کرونا، الگوی زندگی همه ما را تغییر داد و سلوک اجتماعی و فردی افراد را تحت تاثیر قرار داد اما ما به خوبی توانستیم در سایه این تلخ‌کامی‌های کرونا، اقدامات زیاد مبتکرانه و نوآورانه در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی، اقتصادی، درمانی، بهداشتی و فرهنگی انجام دهیم.

زالی افزود: خیلی از دانشجویان غیربالینی، مجبور شدند در این ایام به سمت قرطینه خانگی بروند و یک انزوای اجتماعی به آنها تحمیل شد. دانشجویی که در گذشته با شور و نشاط در عرصه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و علمی فعالیت می‌کرد امروز به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کمتر به فعالیت‌های مختلف می‌پردازد و ما برای همین تصمیم گرفتیم برای حفظ استقامت، آمادگی جسمانی و تقویت روحیه نشاط و طراوات دانشجویان، دست به یک طرح مبتکرانه بزنیم و با برگزاری این المپیاد در بستر مجازی، دانشجویان را به ورزش و انجام فعالیت‌های حرکتی تشویق کنیم. به هر حال برگزاری این المپیاد ورزشی باعث شد دانشجویان بیشتر به سمت و سوی ورزش حرکت کنند و در سایه یک رقابت سالم دانشجویی، بیشتر با ورزش انس بگیرند. یکی از عوارض قرنطینه و در خانه ماندن، چاقی، دیابت، فشارخون، نا امیدی، افسردگی و انزوای اجتماعی است اما با برگزاری این المپیاد به شکل نوآورانه تلاش کردیم این مشکلات را از دانشجویان دور کنیم.

مشروح این سخنرانی را اینجا ببینید:

در ادامه این مراسم، کلیپی از پروسه برگزاری این المپیاد به همراه مراحل داوری رشته‌های مختلف و همچنین مصاحبه با تنی چند از داوران این رخداد ورزشی پخش شد.

رونمایی از مدال‌های المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر

در حاشیه این مراسم با حضور دکتر لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دکتر علیرضا زالی قائم مقام این المپیاد، از مدال‌های این رویداد ورزشی رونمایی شد.

این المپیاد ورزشی با هدف بزرگداشت مقام والای  شهید رضا احدی دانشجوی نخبه رتبه یک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در دوران دفاع مقدس با وجود اشتغال به تحصیل در دانشگاه، درس را رها کرده و برای امنیت و دفاع از میهن، به جبهه و نبرد با دشمن رفت و به فیض شهادت نائل شد، برگزار گردید.

یکی ازخصوصیات مدال‌های این دوره از المپیاد ورزشی، حک شدن تصویر و تمثالی از شهید رضا احدی در فضای مرکزی این مدال‌هاست که تقدس و معنویت خاصی به برگزاری این دوره از مسابقات ورزشی داده است.

اهداء مدال به دانشجویان برتر از هر رشته به طور نمادین

در ادامه این مراسم، اسامی برگزیدگان رشته‌های مختلف المپیاد خوانده شد و به دلیل شرایط خاص کرونایی، تنها از چند نفر از دانشجویان دختر و پسر به صورت حضوری تقدیر به عمل آمد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با ۱۶۷ امتیاز  و کسب ۱۱ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۰ برنز قهرمان نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور شد. همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و یزد به ترتیب با کسب ۵۲ و ۳۱ امتیاز  بر اساس جدول امتیازبندی، به عنوان دانشگاه‌های دوم و سوم این دوره از المپیاد شناخته شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کسب ۳ مدال طلا، ۴ نقره و یک برنز حائز رتبه دوم و دانگشاه علوم پزشکی یزد با کسب یک مدال طلا، دو نقره و بدون مدال برنز، توانست مقام سومی این دوره از المپیاد را از آن خود کند.

برای دریافت اسامی برگزیدگان رشته‌های مختلف المپیاد اینجا کلیک کنید

پایان بخش این مراسم، تجلیل و تقدیر از دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی برگزاری المپیاد و همچنین تقدیر از دانشگاه‌هایی بود که بیشترین مشارکت را در برگزاری این المپیاد داشتند. همچنین در انتهای این مراسم، کاپ‌های قهرمانی، به دانشگاه‌های دارنده رتبه نخست تا سوم، اهداء شد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مجموع  با ۱۶۷ امتیاز  و کسب ۱۱ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۰ برنز قهرمان نخستین المپیاد ورزشی مجازی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور شد. همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و یزد به ترتیب با کسب ۵۲ و ۳۱ امتیاز  بر اساس جدول امتیازبندی، به عنوان دانشگاه‌های دوم و سوم این دوره از المپیاد شناخته شدند.

برای دریافت گزارش تصویری این مراسم، اینجا کلیک کنید.

نظر شما