شناسهٔ خبر: 47304163 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

شگرد زیبای احمدی‌نژاد!

صاحب‌خبر -

جلال چنور، وکیل دادگستری و تحلیلگر سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «شگرد زیبای احمدی‌نژاد!» نوشت:

«درصورت ردّ صلاحیت از هم اکنون اعلام می‌کنم انتخابات را تأیید نمی‌کنم و در آن شرکت نخواهم کرد…و از هیچکس حتی نزدیک‌ترین دوستانم حمایت نخواهم کرد…»

این جمله جنجالی‌ترین جمله محمود احمدی‌نژاد در روز ثبت نام خود به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری سیزدهم است. جمله‌ای که خیلی از کنشگران و تحلیلگران سیاسی را بلافاصله به این مفهوم راهنمائی کرد که:
«احمدی نژاد با حمله به نظارت استصوابی و شورای نگهبان و طرح اتهام مهندسی انتخابات توسط این شورا عملاً بیش از پیش خود را در مظانّ ردّ صلاحیت قرار داد و اگر کورسوی امیدی به احراز صلاحیتش بود با این عبارات آن را نیز از دست داد!»

امّا مداقّه در گذشته احمدی‌نژاد و شگردهائی که به‌کار می‌برد ذهن نکته‌دان را به این واقعیت متوجه می‌سازد که انتخاب این عبارات و جملات  – که از اتفاق مکتوب و از پیش تدارک دیده شده بود – نمی‌تواند بدون برنامه و تاکتیک باشد!

یکی از شگردهای احمدی‌نژاد ، سیاست “زدن راهنما به چپ و گردش به راست”  و یا به عبارت دیگر استفاده از افعال معکوس است!

در سال ٩۵وقتی او در پی استیذان از رهبری جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩۶ برآمد زمزمه‌های منع وی از سوی مقام رهبری منتشر شد لکن پس از مدتی سکوت و انکار، چون منعی از پشت تریبون صورت نگرفته! آن را مطاع ندانسته کماکان بر طبل حضور می‌کوبید تا اینکه برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب، مقام رهبری مجبور شد با عبارت پرمعنا و تاریخی  «این هم پشت بلندگو!» وی را از حضور در انتخابات منع نماید.

احمدی نژاد بلافاصله طی نامه‌ای در ٩۵/٧/۶  تبعیت خود را از منع صورت گرفته اعلام کرد و صریحاً در نامه مذکور اعلام نمود: «برنامه ای برای حضور در رقابت های انتخابات سال آینده ندارم».

امّا دیری نپایید که همگان در قاب تلویزیون و با کمال حیرت مشاهده کردند که احمدی‌نژاد بر خلاف فعل “برنامه‌ای ندارم” با برنامه ریزی کامل، خودش و معاونش هر دو در ستاد انتخابات کشور حضور یافته و ثبت‌نام نمودند!

بررسی صحنه انتخابات و متن سخنرانی جنجالی وی در زمان ثبت نام برای ریاست جمهوری سیزدهم و دقت در تاکتیک‌های پیچیده وی در عالم سیاست نگارنده را به این ذهنیت رهنمون ساخته که: «احمدی نژاد با یقین صددرصد از ردّ صلاحیتش در این انتخابات به وزارت کشور پا نهاد و با شگردی زیبا موقعیت گل را برای یکی از نزدیکانش فراهم نمود!»

احمدی نژاد با این عبارات حصار امنی برای گزینه موردنظرش در این انتخابات ایجاد کرد که از گزند ردّ صلاحیت در امان بماند و بتواند بالش نرمی زیر سر  “متولیان صلاحیت” قرار دهد که بدنه اجتماعی حامی احمدی‌نژاد بعد از خودش به سمت دیگری نمی‌چرخد!

باور نکنید احمدی نژاد آنچنانکه  گفت در انتخابات شرکت نکند و از کسی حتی نزدیکانش حمایت نکند او همانطور که شاهد تاریخی وجود دارد “استاد استفاده از افعال معکوس” برای رسیدن به مقاصد مطلوب خود است!

به‌زعم نگارنده گزینه ای که می‌تواند از نزدیکان احمدی‌نژاد و ادامه دهنده راه وی در این انتخابات باشد کسی جز “شمس الدین حسینی” نیست.
او  در سخنرانی خود در ستاد انتخابات کشور نه تنها برخلاف زریبافان از احمدی نژاد برائت نجست بلکه در متن سخنان نسبتاً زیبایش ادامه مسیر هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر  را مورد تأکید قرار داد و بسان رئیس سابقش وعده جذاب “مردمی کردن نفت” را هم چاشنی وعده های شیرینش کرد.

شمس الدین حسینی که دکترای اقتصاد دارد و با سابقه وزارت در دولت احمدی‌نژاد در احراز صلاحیت برای انتخابات مجلس با مشکلی روبرو نبوده بعید است که در فیلتر شورای نگهبان به مشکلی برخورد نماید و به احتمال قریب به یقین باید وی را از کاندیداهای دارای صلاحیت دانست که در این صورت باید منتظر “گردش به راست” احمدی‌نژاد و حمایت قاطع از وزیرش در این دوره از انتخابات بود که در صورت تحقق این امر قطعاً شمس الدین حسینی پدیده بلامنازع این انتخابات بوده و شکّ نکنید احمدی نژاد در قامت معاون اول شمس الدین حسینی به عرصه قدرت اجرائی سلامی دوباره خواهد کرد!

انتهای پیام

نظر شما