شناسهٔ خبر: 47301622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تقویت تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف حمله به غزه

صاحب‌خبر -
زهره صفاری/ نهمین روز از حملات مرگبار اسرائیل به نوار غزه و فلسطین اشغالی با پرتاب بیش از 90 موشک در حالی آغاز شد که امریکا به‌رغم کارشکنی و حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی، برای صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین تحت فشار بین‌المللی قرار دارد. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، بامداد دیروز مناطق مختلف نوار غزه در شرق و شمال با 62 جنگنده و ده‌ها موشک هدف حمله قرار گرفت و شمار کودکان شهید فلسطینی به دست کم 61 نفر رسید. در مقابل مقاومت فلسطین نیز در چندین نوبت شهرهای تل آویو، سدیروت، عسقلان و دیگر مناطق اراضی اشغالی را موشک باران کردند. در جریان حملات بامدادی سه‌شنبه، اسرائیل دفتر صلیب سرخ قطر را نیز با موشک‌هایی هدف گرفت. در پی این حمله سازمان صلیب سرخ در توئیتی با انتقاد از این اقدام اسرائیل، بر لزوم احترام بر قوانین حقوق بشری بین‌المللی برای تیم‌های امدادرسان تأکید کرد. وزیر خارجه قطر نیز ضمن محکوم کردن این اقدام گفت: «هدف گرفتن مؤسسات رسانه‌ای و حقوق بشری نقض آشکار حقوق بشر و استانداردها و ارزش‌های بین‌المللی است.»
بحران بالقوه در غزه
در شرایطی که سازمان ملل شمار آوارگان در فلسطین را بیش از 38 هزار نفر اعلام کرده است که بسیاری از آنها در 48 مدرسه اسکان داده شده‌اند اما بحران آب، غذا و دارو در این منطقه در پی تخریب زیرساخت‌های اساسی نوار غزه و فلسطین اشغالی در حملات موشکی اسرائیل، برنامه غذای جهانی سازمان ملل را به امدادرسانی اضطراری به بیش از 51 هزار نفر در شمال غزه واداشته و این سازمان از لزوم افزایش کمک‌ها برای تأمین غذا خبر داده است. این در حالی است که همزمان با باز شدن یک راه ارتباطی، مقادیر دارویی لازم از مصر به مقصد غزه فرستاده شده است.
میدان «بایدن» به «نتانیاهو» و تلاش برای آتش بس
گرچه در تازه‌ترین تحقیقات وزارت خارجه امریکا درباره حمله اسرائیل به ساختمان رسانه‌های بین‌المللی در غزه، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا هرگونه شواهدی درباره اثبات ادعای اسرائیل درباره فعالیت حماس در این برج مسکونی را رد کرده و خواستار ارائه مدارکی از سوی اسرائیل در این باره شده اما به نوشته «یورو نیوز»، «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» همچنان با مشروع دانستن اقدامات اسرائیل، بر حق این رژیم برای دفاع از خود در برابر حملات راکتی گروه‌های فلسطینی تأکید داشته و در عین حال حمایت خود را از برقراری آتش بس و توقف فوری خشونت‌ها اعلام کرده است. این در حالی است که ایالات متحده تنها مانع صدور قطعنامه علیه اسرائیل در سه نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل بوده و همچنین رئیس جمهوری امریکا موافقت خود برای فروش 735 میلیون دلار تجهیزات نظامی و موشک‌های نقطه زن به رژیم صهیونیستی را اعلام داشته است. به گزارش ایرنا، در این شرایط قرار است برای جلوگیری از بحران وسیع‌تر در منطقه به درخواست تونس، چین و نروژ، شورای امنیت سازمان ملل برای چهارمین بار در 10 روز گذشته نشستی برگزار کند. همچنین نماینده فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد مجمع عمومی سازمان ملل نیز روز پنجشنبه نشستی با موضوع فلسطین خواهد داشت. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه نیز بر حل راه حلی برای حل بحران فلسطین بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی تأکید کرد. در همین حال وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیروز در نشستی فوق‌العاده تنش‌ها در اراضی اشغالی و نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، اعضا با هدف کمک به پایان خشونت‌ها وارد مذاکره شدند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در ملاقات با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهانی خواستار تحریم بین‌المللی اسرائیل تا توقف قتل عام مسلمانان در نوارغزه شد. همزمان رئیس جمهوری فرانسه نیز از همکاری خود با مصر و اردن برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین پرده برداشت. روسیا الیوم نیز نوشت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به پایان فوری درگیری‌ها ابراز امیدواری کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما