شناسهٔ خبر: 47292465 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۱ دشت چهارمحال و بختیاری ممنوعه‌بحرانی و ممنوعه است

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۱۲ دشت در استان گفت: به دلیل بروز خشکسالی هم‌اکنون ۱۱ دشت این استان ممنوعه‌بحرانی و ممنوعه است.

صاحب‌خبر -

احمدرضا محمدی روز سه‌شنبه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری که با حضور معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران برگزار شد، تاکید کرد: از مجموع ۱۲ دشت استان در حال حاضر چهار دشت ممنوعه‌بحرانی، هفت دشت ممنوعه و یک دشت در حال تبدیل به حالت ممنوعه است.

وی افزود: خشکسالی‌های افزون‌بر یک دهه گذشته در چهارمحال و بختیاری، وضعیت منابع آبی ۳۰۲ شهر و روستای استان با بیش از ۷۱۸ هزار نفر جمعیت را در حالت تنش آبی قرار داده است.

محمدی شاخص بهره‌مندی آب در جمعیت شهری چهارمحال و بختیاری را ۱۰۰ درصد و در جمعیت روستایی ۷۸.۷ درصد اعلام و تصریح کرد: گذر از بحران آب در ۱۰۲ شهر و روستای استان به ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی یادآور شد: آب آشامیدنی افزون‌بر ۱۳۸هزار نفر از مردم۲۰۰ شهر و روستای این استان باید به‌زودی از طریق تانکر سیار تامین شود.

محمدی گفت:حفر چاه جدید در برخی از مناطق چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرهایی مانند سفیددشت شهرستان بروجن پاسخ‌گوی نیاز نیست و عمر برخی از این چاه‌ها به کمتر از یک سال رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در سال‌زراعی جاری ۸۶ هزار و ۳۵۳ هکتار از مساحت استان به کشت گندم، جو و کلزا در بخش دیم و آبی قرار گرفت.

عطاءالله ابراهیمی تاکید کرد: از این سطح ۲۴ هزار و ۱۹۱ هکتار به‌علت خشکسالی با خسارت و کاهش ۴۹ هزار و ۹۷۹ تنی محصولات کشاورزی مواجه شد.

وی افزود: در سطح ۴۵ هزار و ۴۹۱ هکتار از باغ‌های چهارمحال و بختیاری ۱۵ هزار و ۹۰۰ هکتار دچار خسارت سرمازدگی و خشکسالی شد.

ابراهیمی تصریح کرد: براساس برآوردهای اولیه در سال‌زراعی جاری، تولید محصول در باغات چهارمحال و بختیاری ۴۷۹ هزار و ۴۲۹ تن کمتر شده است.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از پدیده خشکسالی در بخش دام، زنبورداری، مزرعه‌های پرورش ماهی سردآبی و ماکیان یادآور شد: میزان تولید در این حوزه‌ها با کاهش ۴۳۴ هزار و ۲۰۰ تنی مواجه شد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران ایران به‌ مدت ۲ روز به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

نظر شما