شناسهٔ خبر: 47292070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پیش‌بینی ۹سال پیش بشار اسد درباره عادی سازی و انتفاضه فلسطین

رئیس‌جمهور سوریه ۹ سال پیش در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر پایان جنگ سوریه در مقابل عادی‌سازی روابط دمشق با تل‌آویو گفته بود، انتفاضه بعدی فلسطین تمام توافق‌های عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی را به سطل زباله خواهد انداخت.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین: قریب ۹ روز است که درگیری جدید میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی آغاز شده و مقاومت در پاسخ به حملات صهیونیستی هزاران راکت و موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

به همین بهانه وبگاه «النشره» در یادداشتی به قلم «رفعت البدوی» به موضع سوریه و حمایت همواره این کشور از فلسطین پرداخته و بر موضع رئیس‌جمهور آن «بشار اسد» در این باره متمرکز شده است.

در ادامه این گزارش آمده، یک سال پس از توطئه جهانی علیه سوریه (جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد) یکی از وزرای عرب نزد اسد آمد و پیشنهاد پایان بحران سوریه در مقابل قبول صلح با دشمن صهیونیستی و پیچیدن طومار مسأله فلسطین را داد. این وزیر عرب گفت: بیشتر کشورها روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده‌اند و به صورت علنی و غیرعلنی از مسوولان اسرائیلی در کشور خود استقبال می‌کنند.

بشار اسد به این وزیر پاسخ داد: مسأله فلسطین و حقوق فلسطینی‌ها متعلق به من نیست بلکه متعلق به ملت فلسطین است و وظیفه من حمایت از این ملت در مبارزه و مقاومتش علیه اشغالگر اسرائیلی تا آزادسازی سرزمین و دستیابی به حقوق مشروع است.

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه گفت، هر انتفاضه فلسطین در آینده تمام توافق‌های صلح و عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی را از بین خواهد برد و آنها به توهم‌هایی ساقط شده تبدیل خواهد کرد که جای آن سطل زباله است.

در بخش‌های دیگری از این مصاحبه به اظهارات روز یکشنبه هفته جاری «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه در حمایت همواره سوریه از فلسطین و مبارزه ملت آن اشاره شده و آمده است، این اظهارات تأکیدی بر راهبرد سوریه در این باره است راهبردی که «حافظ اسد» رئیس‌جمهور فقید سوریه آن را ترسیم و بشار اسد آن را تکمیل کرد.

در ادامه این گزارش به توافق «اسلو» میان سازمان آزادیبخش فلسطین و ژزیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۳ اشاره شده و آمده است، زمانی که یک نسخه از این توافق به دست حافظ اسد رسید وی به محض خواندن صفحه اول، آن را به کنار انداخت و اصلا به صفحه دوم نرفت. حافظ اسد گفت: تمام بندهای همین صفحه اول نیاز به توافق دارد و این توافقنامه تضمین کننده حق بازگشت نیست. اطمینان دارم که دشمن اسرائیلی هیچکدام از بندهای این توافق را اجرا نخواهد کرد زیرا آنها تمایل به صلح عادلانه که تضمین کننده حق ملت فلسطین باشد، ندارند.

النشره در ادامه به توافق «کمپ‌دیوید» در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم صهیونیستی و توافق «وادی عربه» میان اردن و این رژیم در سال ۱۹۹۴ و تنها ماندن سوریه در مقابله با دشمن صهیونیستی اشاره کرد و نوشت، در سال ۲۰۰۳ که نیروهای آمریکایی عراق را اشغال کردند وزیر خارجه وقت آمریکا «کالین پاول» به سوریه آمد و با اسد دیدار کرد. وی حامل نسخه‌ای از مطالبات آمریکایی-اسرائیلی بود و معتقد بود که دوره کنونی در منطقه، دوره آمریکاست و دمشق نمی‌تواند این مطالبات را رد کند به خصوص آنکه ارتش آمریکا در  مرزهای سوریه و عراق حاضر بود.

پاول به اسد گفت: شما باید تمام گروه‌های فلسطینی را از سوریه اخراج کنید. اینجا بود که بشار اسد با دست علامت داد و پاول صحبت خود را قطع و اخم کرد. اسد به پاول گفت: ببین آقای پاول! فراموش نکن شما در سوریه هستی سوریه‌ای که پذیرفتن عبارت «شما باید» را از متحد خود نپذیرفته و نخواهدپذیرفت چه برسد به شما که متحد دشمن اسرائیلی هستید. سوریه کشوری است که مواضع بسیار آشکار دارد و در مقابل تمام فشارها مقاومت کرده و مقاومت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، بشار اسد در دیدار مذکور حاضر به پذیرش نسخه حاوی مطالبات آمریکا نشد و در نهایت چیزی که باعث شوکه شدن پاول در این دیدار شد آن بود که اسد در پایان به وی گفت گروه‌های فلسطینی فقط در یک صورت از سوریه خارج می‌شوند : اینکه به فلسطین بازگردند.

النشره سپس نوشت، سوریه به دلیل همین مواضع در حمایت از فلسطین و مقاومت با زشت‌ترین توطئه جهانی و عربی-آمریکایی-غربی برای تغییر رفتار و عدم حمایت از گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله در سال ۲۰۱۱ قرار است اما در مقابل این توطئه ایستاد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظر شما