شناسهٔ خبر: 47286850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رزم حسینی:

ایران رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد

وزیر صمت با بیان اینکه ایران رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد اظهار داشت: در تلاش هستیم تا مانع زدایی مورد تاکید رهبری را به طور کامل اجرا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،علیرضا رزم‌حسینی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (27اردیبهشت)مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دوم جواد کریمی قدوسی  در مورد وضعیت بازار فولاد گفت: ما سال گذشته حدود 29 میلیون تن تولید فولاد داشتیم که این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.با توجه به میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ما بخش عمده‌ تأمین نیاز کارخانجات و واردات را از طریق صادرات کالاها انجام دادیم ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که در سال گذشته قیمت جهانی شمش فولاد 345 دلار بوده که الان به 643 دلار رسیده است و همین باعث شده که قیمت‌های مربوط به فولاد، ورق و میلگرد افزایش پیدا کند کما اینکه از 166 درصد تا 282 درصد افزایش یافته است و این موضوع ریشه در دوره فعالیت وزیر گذشته دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: روز گذشته قیمت شمش فولاد 24 درصد پایین‌تر از قیمت جهانی در بورس تهران عرضه شده است. در بخش میلگرد هم 17 درصد بوده ضمن اینکه در مورد ورق با کمبود مواجه هستیم بنابراین به شرکت های بزرگ تولیدی اجازه داده شد که واردکننده باشند و به این روش بازار را تنظیم کنند.

وی ادامه داد: ما در حوزه فولاد توانستیم با تهاتر مواد اولیه موردنیاز کارخانجات را تامین کنیم و تولید را انجام دهیم ضمن اینکه اگر صادرات این محصول نبود با مشکل مواجه می شدیم کما اینکه منابع حاصل از صادرات این بخش باعث شد که بتوانیم در مقابل تحریم ها بایستیم و از منابع حاصل از آن برای سایر بخش ها استفاده کنیم.

رزم حسینی با اشاره به تاثیر سیمان و فولاد  در صنعت ساختمان گفت:  براساس آنچه کارشناسان اعلام کردند سیمان 4 دهم درصد و فولاد 6 دهم درصد تاثیر داشته است بنابراین عوامل دیگری از جمله افزایش نرخ ارز در این بخش تاثیرگذار بوده اند.

وزیر صمت تاکید کرد: فولاد یکی از کالاهای استراتژیک بوده ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که ما در 20 سال گذشته میلیون ها دلار صرف واردات این کالا می کردیم اما سال گذشته توانستیم 6.5 میلیون تن صادرات فولاد داشتیم ضمن اینکه تمام شرکت های فولاد در بورس هستند و 50 میلیون نفر از مردم در این شرکت ها سهامدار هستند که باید به گونه ای حمایت شوند که آسیب نبینند از سوی دیگر ما باید تا سال 1404، 55 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ایران رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد گفت:  ما در تلاش هستیم تا مانع زدایی مورد تاکید رهبری را به طور کامل اجرا کنیم،ما بیش از 250 بنگاه اقتصادی در 11 استان ایجاد کردیم، تعدادی از پرونده های قضایی مربوط به صادرکنندگان نیز امضا شد ضمن اینکه باید همزمان با تولید فولاد مس و ... به توسعه منطقه ای نیز بپردازیم.

پایان پیام/33

نظر شما