شناسهٔ خبر: 47282501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت نوار غزه، با سنگ‌اندازی آمریکا بی‌نتیجه ماند

ناتوانی شورای امنیت در صدور یک بیانیه

روح‌الله فرقانی / عربستان، امارات، بحرین و حتی کویت و مصر که خودشان را حامی مردم فلسطین و قدس می‌دانند در حالی یک هفته چشم بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بستند و سکوت پیشه کردند که هنوز اقدامی ضروری در جهت برگزاری یک اجلاس اضطراری یا فوری در خصوص غزه نداشته و حتی واکنشی نسبت به کارشکنی آمریکا در خصوص وتوی سومین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات فلسطین و غزه از خود نشان ندادند. این در حالی است که ریاض و ابوظبی نسبت به کوچک‌ترین تنش‌های سیاسی در منطقه، میزبان نشست‌هایی با حضور سران خود می‌شدند و بیانیه‌های شدیداللحنی نسبت به آن صادر می‌کردند.

صاحب‌خبر -

یک هفته از حملات خشونت‌بار رژیم اشغالگر صهیونیستی بر مردم مظلوم غزه می‌گذرد و کشورهای عربی مرتجع همچون عربستان‌سعودی، امارات، بحرین و حتی کویت و مصر این جنایات را محکوم نکردند و نشستی اضطراری یا فوری برای حل مسأله فلسطین و جلوگیری و برخورد جهانی با جنایات رژیم اسرائیل برگزار نکردند، این در حالی است که آل‌سعود در سال‌ها و ماه‌های اخیر در شهرهای ریاض یا جده و همچنین منامه پایتخت بحرین میزبان نشست‌های فوری، وزرای خارجه و سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بود تا مگر بتواند روند واگذاری اراضی فلسطین به رژیم اسرائیل و ترسیم معامله قرن و صلح ظاهری را سرعت بخشند. نشست‌هایی که با حضور برخی سفرا و مقامات کشورهای غربی و اروپایی برگزار و مسیر سازش عربستان و امارات با رژیم اسرائیل دنبال شد. عادی‌سازی‌ای که با گذشت نزدیک به یک سال از آن، هنوز از سوی ملت‌های مسلمان رسمیت نیافته است و هر روزه شاهد گسترده شدن اعتراضات جهان اسلام نسبت به سیاست‌های آل‌سعود، امارات و بحرین در این باره هستیم.
 عربستان‌سعودی و امارات علاوه بر جانبداری از رژیم صهیونیستی در نشست‌های اضطراری و منطقه‌ای خود موضوع دخالت‌های‌شان در امور ایران را هم افزایش دادند و بارها تهران را محور شرارت خود در منطقه معرفی کردند و بیانیه‌های شدید‌اللحنی علیه کشورمان صادر کردند! در حالی این رفتارها از سوی عربستان و امارات دنبال شد که دراین روزهای سخت و دشوار که فلسطین و به‌خصوص مردم غزه، نیازمند همراهی و ابراز همدردی هستند، به آن‌ها پشت کردند. ریاض و ابوظبی با گذشت یک هفته از جنایات رژیم اسرائیل در غزه، نه تنها نشستی اضطراری یا فوری درباره غزه برگزار نکردند بلکه بیانیه‌ای در خصوص محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در غزه صادر نکرده‌اند. کشورهایی که خودشان را رهبر کشورهای عربی توصیف می‌کنند، اکنون شریک جنایات رژیمی شدند که عرصه را بر مردم غزه تنگ کرده است و ابایی از کشتن زنان، کودکان و مردم فلسطین را ندارد. تنها نگرانی‌ای که عربستان  و امارات دارند، این است که به سبب اوج‌گیری سریع روند تحولات به سمت سقوط شوکت رژیم اسرائیل به‌ویژه پس از تحرک فلسطینی‌ها در داخل اراضی اشغالی هستند.
 از این رو ست که برخی رسانه‌های فلسطینی گزارش می‌دهند که برای سرو سامان دادن اوضاع فلسطین، عربستان و امارات وعده مالی غیر محدود به
 «محمود عباس» به منظور نجات رژیم اسرائیل را داده‌اند. محمود عباس هم خواسته آن‌ها را اجابت کرده است. محمودعباس همچنین ۶۰‌هزار نیروی امنیتی مسلح وابسته به تشکیلات خودگردان را حامی محافظت از عقبه رژیم اسرائیل کرده است که حقوق آن‌ها را عربستان، امارات، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌پردازند. ترس واقعی عربستان و امارات از تحولات غزه به این دلیل است که این جنگ به فروپاشی صهیونیست‌ها منجر شود.
از سوی دیگر، سومین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات فلسطین و غزه در حالی روز گذشته بدون هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت  که این نشست به درخواست چین، نروژ و تونس برای بررسی درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در این زمینه بود با کارشکنی آمریکا بی‌نتیجه ماند تا بار دیگر نشان‌دهنده حمایت‌های کاخ سفید از خشونت‌های صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین باشد.
با وجود اینکه «جو بایدن» رییس‌جمهوری جدید آمریکا به ظاهر خواهان صلح‌طلبی است اما از جنایات رژیم صهیونیستی همچنان حمایت می‌کند، کما اینکه روزهای اخیر در کاخ سفید، گفت در تماس تلفنی‌ای که با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش رژیم اسرائیل داشته، بر حق تل‌آویو برای دفاع از خود تأکید کرده است. علاوه بر بایدن، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو بدون اشاره به جنایات اخیر این رژیم علیه فلسطینیان بر حمایت آمریکا از آنچه که حق رژیم صهیونیستی برای دفاع در مقابل حملات راکتی حماس خوانده شده است، تأکید کرد. رییس‌‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا در حالی چشم بر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین بسته‌اند که بیست‌وپنج قانون‌گذار آمریکایی در نامه‌ای به بلینکن خواستار محکوم کردن اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و اخراج ساکنان محله «شیخ جراح» از قدس اشغالی شدند. از جمله امضاکنندگان این نامه می‌توان به اوکاسیو کورتز، «ایلهان عمر»، «رشیده طلیب» و «بتی مک‌کالم» اشاره کرد که طی روزهای اخیر اظهارنظرهای تندی علیه رژیم صهیونیستی در بین آمریکایی‌ها داشتند.
در سومین نشست شورای امنیت که به صورت علنی برگزار شد از نمایندگان رژیم صهیونیستی و فلسطین نیز دعوت شده بود .«ریاض مالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، حملات رژیم اسرائیل به مناطق اشغالی فلسطین را مصداق جنایت جنگی خواند و از شورای امنیت خواست علیه تل‌آویو تحریم و ممنوعیت تسلیحاتی وضع کند.وی تاکید کرد، رژیم اسرائیل دزد مسلحی است که وارد خانه ما شده و خانواده ما را ترور می‌کند، خانه‌های ما را خراب می‌کند و مردم ما را نسل به نسل سرکوب می‌کند.
«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنرانی خود در این نشست از رژیم اسرائیل و فلسطین خواست به خونریزی‌ها، تخریب‌ها و ترورها پایان دهند و به میز مذاکرات راه‌حل دو دولتی بازگردند. همچنین «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز ضمن انتقاد از مواضع آمریکا تاکید کرد که مانع واشنگتن باعث شده است که شورای امنیت نتواند با یک صدای واحد صحبت کند. وی از آمریکا خواست که مسوولیت‌های خود را در قبال این درگیری‌ها بپذیرد و موضع خود را مشخص و باز تنظیم کند.
«سرگئی ورشینین» نماینده روسیه هم در شورای امنیت نیز خواستار توقف فوری این خشونت‌ها و تقابل شد. طبق گفته چند منبع، در نشست‌های قبلی، از میان ۱۵‌عضو شورای امنیت، ۱۴‌عضو با صدور بیانیه‌ای مشترک برای کاستن از تنش‌ها موافق بودند و تنها آمریکا مخالف بود. دو نشست قبلی که به صورت مجازی نیز برگزار شده بود هم با کارشکنی آمریکا و بدون انتشار بیانیه مشترک پایان یافته بود.
نظامیان رژیم صهیونیستی پس از تلاش برای کوچ اجباری فلسطینیان محله شیخ جراح در قدس و سپس تعرض به نمازگزاران فلسطینی در مسجد‌الاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس از طریق ایجاد درگیری داخل مسجد و استفاده از سلاح، باتوم و شلیک گازهای اشک‌آور به محاصره نمازگزاران و روزه‌داران در آن مکان پرداختند و شعله درگیری‌های گسترده با فلسطینیان بی‌سلاح را برافروختند. رژیم صهیونیستی با اقدامات بی‌پروا و هتاکانه علیه ملت فلسطین و به‌ویژه هتک حرمت مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان، خط قرمز مقاومت فلسطین را رد کرد و به رغم هشدارهای مقاومت برای پایان دادن به اینگونه اقدامات و بی‌توجهی صهیونیست‌ها به این هشدارها در نهایت با پاسخ موشکی فلسطینیان مواجه شد.
درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که از روز دوشنبه گذشته (20‌اردیبهشت) و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد، همچنان ادامه دارد. گفتنی است؛ هواپیماهای رژیم صهیونیستی تا‌کنون غزه را 60‌بار بمباران کردند و از طرف دیگر قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز مناطق ساحلی شهر غزه و شمال این باریکه را هدف قرار دادند. منابع فلسطینی آمار شهدای حملات جنایتکارانه هفت روزه ارتش رژیم صهیونیستی تا این لحظه را 209‌شهید از جمله ۵۸‌کودک و ۳۴‌زن اعلام کردند همچنین یک هزار و ۲۳۵‌نفر نیز زخمی شدند.

نظر شما