شناسهٔ خبر: 47266379 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

افزایش ۶ برابری تولید از میادین غرب کارون/امضای قرارداد میدان گازی فرزاد

طی ۸ سال گذشته تولید از میادین نفتی غرب کارون افزایش ۶ برابری داشته است و از ۷۰ هزار بشکه ظرفیت به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - بیژن زنگنه در مراسم توسعه میدان گازی فرزاد《ب》 اظهار کرد: امروز روز مهمی در صنعت نفت است و با پیگیری وزارت نفت و شرکت ملی نفت، قرارد داد مهمی با شرکت پتروپارس برای توسعه میدان گازی فرزاد 《ب》 به سرانجام رسیده است.

وزیر نفت تصریح کرد: سناریو‌های فراوانی توسط شرکت ملی نفت برای تعیین وضعیت میدان گاز فرزاد 《ب》 مطرح شد، اول قرار بود با حضور شرکت‌های هندی ضمن توسعه میدان، گاز‌های آن تبدیل به ال ان جی شود.

وی با بیان اینکه گاز‌های میدان فرزاد بی میعانات پایین به همراه ترشی بالایی دارد، ادامه داد: هزینه توسعه ۲فاز از پارس جنوبی با وجود گران شدن قیمت ارز بدون پالایشگاه نزدیک به ۲ میلیارد دلار است، در حالی که هزینه احداث یک فاز از میدان فرزاد بی نزدیک به ۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
زنگنه بیان کرد: میعانات گازی میدان فرزاد بی یک هشتم میدان پارس جنوبی است که این موضوع باعث ایجاد عدم تعادل میان سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه است به عبارتی با سرمایه گذاری مشابه ۲ فاز از پارس جنوبی با ۸۰ هزار بشکه میعانات آورده خواهد داشت در حالی که در میدان فرزاد بی ۵۰ هزار بشکه میعانات خواهد داشت.

وزیر نفت بیان کرد: بازپرداخت مطالبات در میدان پارس جنوبی از طریق فروش یک شانزدهم معیارات گازی صورت خواهد گرفت در حالی که پرداخت مطالبات میدان گازی فرزاد بی از طریق میان گازی امکان پذیر نیست به همین منظور با استفاده از شیوه‌هایی برای پرداخت مطالبات از طریق فروش گاز اقداماتی صورت گرفت.

به گفته وی، شرکت‌های هندی قرار بود برای توسعه میدان گازی فرزاد بی اقدامات انجام بدهند که در دوره اول تحریم  از کشور خارج شدند و با پایان یافتن تحریم ها، شرکت هندی از تبدیل گاز به ال ان جی خودداری کرد.

زنگنه بیان کرد: با کسب اجازه از رئیس جمهوری قرار شد منابع مالی این پروژه از طریق فروش گاز صادراتی تامین شود با این وجود به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های هندی از ورود به این پروژه خودداری کردند.
 
وزیر نفت بیان کرد: طی ۸ سال گذشته تولید از میادین نفتی غرب کارون افزایش ۶ برابری داشته است و از ۷۰ هزار بشکه ظرفیت به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و میزان تولید از پارس جنوبی نیز ۲.۵ برابر شده است.
 
توسعه میدان گازی فرزاد «ب» با امضای قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار، به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شده است و هدف از این قرارداد ۱۷۸۰ میلیون دلاری، دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش طی ۵ سال عنوان شده است.
 
انتهای پیام/

نظر شما