شناسهٔ خبر: 4726484 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

رایزنی‌های هسته ای در وین

عراقچی: نگارش متن توافق به کندی پیش می‌رود

صاحب‌خبر -
همزمان با مذاکرات کارشناسی ایران و  1+5 در وین در خصوص نگارش متن توافق احتمالی، دیپلماتهای غربی اعلام کردند: بین اعضای 1+5  در موضوع تحریم‌های ضد ایرانی اجماع وجود ندارد.
رایزنی‌های هسته‌ای در وین روز جمعه با جلسات کارشناسی بین هیأت‌های مذاکره‌کننده وارد سومین روز خود شد و نشست ایران و ۱+۵ در سطح معاونان نیز برگزار شد. با پایان رایزنی‌های کارشناسان ایران، آمریکا و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه، دومین روز رایزنی‌ها بین هیأت‌های ایران و آمریکا با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت و ادامه جلسات در سطوح مختلف به روز جمعه موکول شد. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست سید عباس عراقچی که بامداد چهارشنبه به منظور شرکت در این دور از گفت‌وگوها و در راستای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راهی وین شد. این رایزنی‌ها پنجشنبه نیز با حضور هیأت آمریکایی به ریاست وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه یافت که به مدت یک ساعت و نیم به گفت‌وگو پرداختند و نشست سه جانبه‌ای با حضور معاونان ظریف و کری و هلگا اشمیت برگزار شد و پس از آن نشستی با حضور معاونان و کارشناسان با محوریت تحریم‌ها انجام گرفت. پس از آن نیز نشست سه جانبه‌ای بین کارشناسان برگزار شد. معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 هم جمعه به گفت‌وگو پرداختند. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در خصوص روند مذاکرات در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت که ما در مسیر درستی در مذاکرات هستیم. مذاکرات پیش می‌رود اما سرعت آن کُند است. وی افزود: ما در حال حرکت به جلو هستیم اما به آهستگی؛ چرا که ما وارد فاز جدیدی از کار بر روی توافق هسته ای هستیم. به گزارش خبرگزاری ها،‌ این رایزنی‌ها قرار است این هفته در نیویورک و در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده ان پی تی از سر گرفته شود. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران بدین منظور بامداد یکشنبه راهی نیویورک می‌شود و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز وی را همراهی می‌کند. احتمال دارد که با توجه به حضور وزرای خارجه 6 کشور، مذاکراتی در سطح وزرای خارجه ایران و 1+5 نیز برگزار شود.
 
 ادعای انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه 
همزمان با مذاکرات وین،‌ دیپلماتهای غربی از عدم اجماع نظر گروه 1+5 درباره مکانیسم بازگشت و ازسرگیری تحریم‌ها در صورت نقض توافق هسته‌ای توسط ایران خبر داد. ایتارتاس گزارش داد که ۶ قدرت جهانی رویکردهای متفاوتی نسبت به چگونگی اعمال مجدد تحریم‌های ایران در صورت ناکامی و شکست آن در اجرای تعهدات مندرج در توافق نهایی هسته‌ای نشان داده و بیان کرده‌اند. در این گزارش می‌خوانیم: بر اساس گزارش منتشر شده رسانه‌ها از بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره توافق سیاسی بدست آمده بین ایران و گروه ۱+۵(در لوزان) شامل مکانیسم خاصی برای حل اختلافات ایجاد شده می‌شود. در سند این وزارتخانه اینطور آمده است: «اگر موضوع مهمی از عدم اجرا(اجرای توافق) از طریق این فرایند قابل حل شدن نباشد، در نتیجه همه تحریم های قبلی سازمان ملل دوباره اعمال می‌شوند». در ادامه این گزارش به نقل از یک منبع دیپلماتیک  تصریح شد: «در موضوعات مربوط به فراساختار ضروری برای این ابزار و اصول کاری آنها، اجماع وجود ندارد. موضوع آن است که کمیسیون تصمیمی را یا از روی اکثریت مشارکت‌کنندگان آن می‌گیرد یا با اجماع آرا». این خبر در حالی منتشر شده که پیشتر سرگئی ریابکوف رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه تاکید کرده بود که فرایند اعمال مجدد احتمالی تحریم‌ها علیه ایران نباید به صورت خودکار و اتوماتیک انجام گیرد بلکه این تصمیم باید مطابق با رویه شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد یعنی از راه رای‌گیری در شورای امنیت. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین روز پنج‌شنبه گفت: انتقال ذخایر اورانیوم ایران به روسیه یکی از گزینه‌های پیش رو در مذاکرات هسته‌ای است.  وی با این حال تصریح کرد که تهران چنین نظری ندارد و به دنبال راهکارهای دیگر است.

نظر شما