شناسهٔ خبر: 47256875 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نعمت بخش:

خودروسازان سال گذشته صد هزار میلیارد تومان رانت توزیع کردند

صاحب‌خبر -

دبیر انجمن خودروسازان ایران با هشدار نسبت به ادامه زیان‎دهی شرکت‌های بزرگ خوروساز گفت: در سال گذشته صد هزار میلیارد تومان رانت به واسطه فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار توزیع شد. احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگوبا خبرآنلاین، از زیان انباشته خودروسازان سخن گفت و هشدار داد ادامه این روند می‎تواند زمینه را برای ورشکستگی مهمترین صنعت غیر نفتی ایران مهیا کند.  به گفته وی حجم زیان انباشته خودروسازان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و بی‌تردید با وضعیت کنونی قیمت‌گذاری، زیان‌دهی این صنعت در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت . نعمت بخش در پاسخ به این سئوال که خودروسازان از چه مقطعی درگیر زیان شدند؟ گفت: سال ٩١ که آقای احمدی‌نژاد صحبتی درباره قیمت‌پراید داشت و گفت پراید کیلویی چند؟ داستان ما از همین مقطع آغاز شد. در این زمان شورای اقتصاد مصوب کرد که خودروی سواری کالای انحصاری است و این چنین بود که خودروسازان گرفتار شورای رقابت شدند. او در توضیح این مطلب افزود: به طور مشخص فولاد آلیاژی یزد هر سه ماه یک‌بار افزایش قیمت می‌دهد ، این فولاد آلیاژی مواد اولیه قطعه‌سازان و خودروسازان است. از سوی دیگر ورق‌های فولادی در مرداد ۹۹ نسبت به نرخ متوسط مرداد ۹۸ افزایشی در حدود ۲۶۷ درصد را تجربه کرد و باید در نظر داشت این رقم در حال حاضر باز هم افزایش یافته است.فولاد آلیاژی نیز در همین مقطع زمانی به متوسط نرخ مرداد ۹۸ حدود ۲۱۰ درصد افزایش قیمت داشت. به گفته وی قیمت آلومینیوم ۲۲۲ درصد و قیمت مواد پلیمری نیز ۲۰۶ درصد گران شده‌اند. او گفت: کسانی که می‎گویند در زمانی که دلار ارزان می‎شود چرا دنبال افزایش قیمت هستید، باید توجه کنند به طور متوسط هر خودرو ۱۸۰۰ یورو ارزبری دارد و ارزان شدن دلار تاثیری بر تورم بالای سایر مواد اولیه مورد استفاده در خودرو که میزان افزایش قیمت آنها را ذکر کردم، ندارد. به این ترتیب تاثیر ارزان شدن دلار در قیمت خودرو به مراتب کمتر از تاثیر قیمت مواد اولیه‌ای است که بدان اشاره شد.

شورای رقابت به مصوبه خودش وفادار نماند

نعمت‌بخش در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شورای رقابت پیش از این مصوب کرد که هر سه ماه یکبار تورم بخشی را از بانک مرکزی گرفته و میزان افزایش قیمت برای خودروسازان را اعلام ‌کنند، اما متاسفانه این شورا به همین مصوبه خودش هم عمل نکرد و در سال گذشته تنها دوبار افزایش قیمت به خودروسازان دادند و در سه ماهه چهارم که بانک مرکزی اعلام کرد تورم بخشی خودروسازان ۱۴ درصد است، افزایش قیمتی به ما ندادند.

وی گفت: همین رویه سبب شد بنده به آقای شیوا اعتراض کردم و به ایشان گفتم شما از کیسه خلیفه می‌بخشید؟چرا مصوبه افزایش قیمت را نمی‌دهید و تورم بخشی سه ماهه سوم و چهارم را اعمال نمی کنید؟ البته تاکید کردم که با این رفتار شما مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا می‌شوید اما وی  گفت من تصمیم نگرفتم و تصمیم اتخاذ شده شورایی است.

او گفت: من هم برای مسئولان توضیح دادم و هم برای افکار عمومی توضیح می‎دهم که در سال گذشته به دلیل روش نادرست شورای رقابت، ایران خودرو به طور متوسط به ازای تولید هر خودرو ۳۶ میلیون تومان زیان داد . به این ترتیب با احتساب اینکه تولید ایران خودرو ۵۰۱ هزارو ۳۹۹ خودرو بود، این شرکت ۱۸ هزار میلیارد تومان زیان کرد و سایپا نیز به ازای تولید هر خودرو حدود ۱۰ میلیون تومان ضرر داد. وی گفت: آیا درست است در دوره‎ای چنین طولانی یعنی از سال ۱۳۹۱ تا کنون شورای رقابت این زیان را به خودروساز تحمیل کند و زیان انباشته این صنعت را به ۵۰ هزار میلیارد تومان برساند؟ نعمت‌بخش افزود: سئوال من این است وقتی تورم بخشی بانک مرکزی در سه ماهه چهارم سال گذشته ۱۴ درصد بوده است، چرا میزان افزایشی کمتر از این رقم در نظر گرفته ‎اند؟ این در حالی است که هزینه آب و برق و گاز و حقوق و دستمزد و ... همگی افزایش یافته و میزان افزایش قیمت باید از ۱۴ درصد هم بالاتر بود اما شورای رقابت مجوز افزایش ۸.۲ درصدی و ۸.۹ درصدی برای خودروسازان صادر کرد تا زیان‎دهی ادامه یابد.

 

نظر شما