شناسهٔ خبر: 47245328 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برنامه‌ریزی واگن پارس برای تولید ۸۸۵ واگن در سال جاری

آذر اسفندیاری

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: این شرکت در سال جاری تولید ۸۸۵ دستگاه انواع واگن را هدفگذاری کرده است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا مختاری ۲۶ اردیبهشت ماه در جریان بازدید عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا به عنوان سهامدار واگن پارس اراک در این شرکت، اظهارکرد: امروز خرسندیم که شرکت واگن پارس اراک پس از گذشت سه سال خون دل خوردن زیر مجموعه شرکت مپنا قرار گرفت و در واقع تلاش ها به ثمر رسید.

وی با اشاره به اینکه واگن پارس امروز به آرزوی خود رسیده است و دارای سهامدار اهل، متخصص، با تجربه و دلسوز نظام و کشور است، گفت: متاسفانه در سال های گذشته حال واگن پارس، صنعت کشور و صنعت ریلی کشور خوب نبود و بر همین اساس از سال ۹۶ یک برنامه ۵ ساله تولید تدوین شد که کار تولید را دنبال کرد.

مختاری با اشاره به وسعت ۳۳ هکتاری فضای شرکت، وسعت ۱۲۰ هزار مترمربعی سوله های صنعتی و ۳۳ کیلومتری خط ریلی موجود در شرکت، افزود: شرکت دارای ۹۸۵ نفر پرسنل است که میانگین تحصیلات پرسنل به بالای فوق دیپلم می رسد و عمده محصولات نیز شامل واگن های مسافری، انواع واگن باری، لوکوموتیو و واگن های مترو است.

وی با اشاره به اینکه شرکت تاکنون دو هزار دستگاه واگن به کشورهایی چون چین، کوبا، بنگلادش، سوریه و سودان صادر کرده است، گفت: ظرفیت اسمی شرکت سالانه هزار دستگاه انواع واگن است و از ابتدای تاسیس تاکنون ۱۲ هزار دستگاه انواع واگن در شرکت تولید شده است. در واقع ۷۰ درصد واگن های در حال سیر در کشور تولید شرکت واگن پارس است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک با اشاره به برنامه ۵ ساله تولید در شرکت برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بیان کرد: برای این سال ها تولید ۲۵۰۰ دستگاه انواع واگن برنامه ریزی شد که تا پایان سال ۱۳۹۹ تولید ۱۷۲۸ دستگاه معادل ۹۶ درصد انجام شده است و با وجود همه سختی‌ها در سال گذشته ۵۳۲ دستگاه واگن تولید شد.

وی اظهار کرد: در سه تا چهار سال اخیر موفق شدیم تعداد قراردادها و تولیدات را افزایش دهیم به طوری که قرارداد تولید ۴ هزار دستگاه واگن بسته شده است و در حال حاضر تولید ۱۱۲۷ دستگاه قرارداد قطعی دارد، همچنین تاکنون ۲۳۸ دستگاه تولید و تحویل شده است و ۸۸۹ دستگاه نیز باید تولید شود.

مختاری افزود: براساس برنامه ۵ ساله، امسال واگن پارس باید ۷۰۰ دستگاه تولید کند. در حال حاضر تولید ماهانه شرکت به ۶۰ دستگاه رسیده است، اما باید به ماهی ۸۰ دستگاه برسیم و آرام آرام به ظرفیت اسمی شرکت که تولید هزار دستگاه در سال است، دست یابیم.

وی بااشاره به دیگر اهداف برنامه ۵ ساله شرکت، بیان کرد:  بروزرسانی ماشین آلات و تجهیزات برنامه ریزی شده است، تمام تجهیزات فعلی شرکت مربوط به ۴۰ سال پیش است و مسلما برای تحقق ظرفیت اسمی باید تجهیزات بروز باشد، ساماندهی نیروی انسانی مدنظر است و برای جذب منابع مالی نیز تلاش ها کلید خورده است. با بانک صادرات رایزنی هایی صورت گرفته و می‌توان از ظرفیت هایی چون منابع مالی تبصره ۱۸ نیز  استفاده کرد.

مختاری اضافه کرد: تلاش جهت اعتماد سازی مشتریان آغاز شده است، طی دو تا سه سال اخیر تقریبا در حال از دست دادن مشتریان بودیم ولی با تعیین سهامدار، مشتریان در جریان وضعیت سهامداری شرکت قرار گرفتند و در حال بازاریابی هستیم و تلاش داریم مجددا به بازارهای هدف خارجی برای صادرات دست یابیم.

وی تصریح کرد: انتظار می رود که آمدن مپنا حرکت جهشی در واگن پارس رقم بزند، در سال های اخیر بازار سوریه و عراق را از دست داده ایم و باید مجددا وارد بازارهای جهانی شویم.

مختاری با بیان اینکه در سال جاری تولید ۶۵۰ دستگاه واگن هدفگذاری شد، اما نظر هیات مدیره تولید ۸۸۵ دستگاه بود که برنامه دوم در دستور کار قرار گرفته است، افزود: مسلما این حجم تولید عدد سنگینی است و بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان برآورد مالی آن است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در طول دو ماه اخیر در شرکت، ساماندهی خطوط تولید، آماده سازی خطوط تولید، تعمیرات فیکسچرها و ایستگاه های کاری، آماده سازی و تعمیرات ماشین آلات فرسوده، محوطه سازی و انجام عملیات تسطیح جهت طرح های توسعه انبارها، انجام تعمیرات اساسی کابین های رنگ را از جمله اقدامات انجام شده در ابتدای سال ۱۴۰۰ برشمرد.

مختاری گفت: در ۴۰ روز اخیر تامین و تهیه مواد خام و قطعات مورد نیاز برنامه تولید اردیبهشت ماه و خردادماه، شارژ مواد خام قطعه سازی ساخت و تولید استراکچر فلزی و ... انجام گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما