شناسهٔ خبر: 47220837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرش قرمز نمایشگاه سابق اصفهان زیر پای سالمندان

طاهره شفیعی

فرش های قرمز محل سابق نمایشگاه بین المللی اصفهان در جوار پل شهرستان چند روزی است زیر پای سالمندان اصفهانی که در نوبت تزریق واکسن کرونا قرار گرفته اند، پهن شده است.

صاحب‌خبر -

پیش از ظهر یک روز اردیبهشتی نسبتا گرم به محل سابق نمایشگاه اصفهان می روم تا پس از پشت سر گذاشتن روزهای سخت کرونایی، این بار شاهد روزهای امیدبخش واکسیناسیون سالمندانی باشم که بعد از ماه ها قرنطینه آمده اند تا تزریق واکسن، پایان بیش از یک سال نگرانی و ترس و اضطراب آنها و خانواده هایشان باشد.

چند صف نسبتا منظم در ورودی پارکینگ نمایشگاه سابق اصفهان شکل گرفته که حالا تبدیل به محل اجرای طرح ملی واکسیناسیون کووید۱۹ مرکز بهداشت شماره ۱ اصفهان شده است تا سالمندانی که قادر به راه رفتن نیستند بتوانند از داخل خودرو واکسن خود را تزریق کنند. هر خودرو پس از چند دقیقه توقف در صف، با ارائه کارت ملی و ثبت مشخصات در سامانه به نوبت تزریق واکسن کرونا می رسد و بعد از آن کمی دورتر از محل تزریق، باید حداقل ۲۰ دقیقه منتظر باشد تا عوارض احتمالی واکسن بررسی شود.

دو گروه متفاوت در صف واکسیناسیون!

مراجعان برای واکسن دو گروه اصلی هستند؛ عده زیادی متقاضی واکسن هستند، اما در گروه فعلی واکسیناسیون قرار ندارند، مثل سالمندان زیر ۷۵ سال، بیماران قلبی، بیماران دیابتی و همراهان بیماری که تمایل به دریافت واکسن دارند، اما فعلا در گروه هدف واکسیناسیون نیستند.

گروه دوم اما تعداد بسیار کمتری نسبت به گروه اول دارند و کسانی هستند که ترس و نگرانی از واکسن دارند، یا نسبت به نوع واکسن و برند آن شک و شبهه دارند. اگرچه خیلی کم اتفاق می افتد کسانی که پیامک مراجعه برای واکسن را دریافت کرده و تا اینجا آمده اند، از تزریق واکسن پشیمان شده و به خانه هایشان برگردند.

هر واکسنی به استان برسد در اسرع وقت تزریق می شود

طاهره چنگیز-رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با ایسنا در حاشیه بازدید از مرکز تجمعی واکسیناسیون در محل سابق نمایشگاه های بین المللی اصفهان، به استقبال خوب مردم از واکسیناسیون اشاره می کند و می گوید: علاوه بر استقبال خوب مردم، سرعت واکسیناسیون هم در استان اصفهان بالاست و هر واکسنی که به دست ما می رسد در اسرع وقت تزریق می شود.

وی با تاکید براینکه تنها عامل تعیین کننده تزریق واکسن به مردم، تعداد واکسنی است که وارد استان می شود و تاخیری در تزریق واکسن های دریافتی نداریم، خاطرنشان می کند: مجموع واکسن هایی که تا روز سه شنبه (۲۱ اردیبهشت) به مردم استان تزریق شده نزدیک به ۱۲۴ هزار نفر بوده که امیدواریم با افزایش میزان واکسن های تحویلی به استان، این تعداد افزایش چشمگیری پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مراجعه نکردن برخی از سالمندان اصفهانی برای تزریق واکسن، تاکید می کند: جای نگرانی وجود ندارد و در مورد تزریق واکسن مردم باید به وزارت بهداشت اعتماد داشته باشند و مطمئن باشند واکسن هایی در اختیار آنها قرار می گیرد که از کیفیت مناسبی برخوردار است و حتما کنترل کیفیت توسط وزارت بهداشت انجام شده است.

بیشتر نگران ابتلا به کرونا باشید تا عوارض واکسن

وی با بیان اینکه کسانی که در نوبت واکسیناسیون قرار دارند اما به خاطر ترس از عوارض واکسن مراجعه نمی کنند باید نگرانی بیشتری نسبت به بیماری داشته باشند تا عوارض واکسن، می افزاید: کرونا در جامعه خواهد بود و کسانی که واکسن نمی زنند در خطر بیشتری از مواجهه با کرونا و ابتلا به فرم شدید قرار دارند. اتفاقا سالمندان و بیماران زمینه ای باید بیشتر نگران ابتلا به کرونا باشند تا عوارض واکسن.

چنگیز ادامه می دهد: گروه های سنی به تدریج درحال واکسینه شدن هستند و پیش بینی می کنیم از اواخر تابستان گروه های عمومی نیز وارد برنامه واکسیناسیون شوند، البته عامل اصلی واکسن دریافتی و تولیدی کشور است که امیدواریم به سرعت به اهداف برنامه سند ملی واکسیناسیون برسیم.

تزریق بدون عارضه واکسن پاستور به ۳ هزار اصفهانی

وی همچنین با اشاره به اینکه روز سه شنبه این هفته مرحله اول فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور در اصفهان انجام شد و سه هزار نفر واکسینه شدند، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون عارضه جدی از افرادی که واکسینه شده اند مشاهده نشده و آنچه گزارش شده عوارض بسیار خفیف شامل درد در محل تزریق، تب خفیف و علائمی شبیه سرماخوردگی بوده، اما عارضه ای که منجر به بستری شدن باشد نداشتیم.

مراجعه تنها ۴۰ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال

کمال حیدری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت و گو با ایسنا، می گوید: واکسیناسیون گروه های خاص و پرخطر براساس سند ملی واکسیناسیون در اولویت قرار گرفت. براین اساس واکسیناسیون بیماران پرخطر به صورت مستمر از دو هفته پیش شروع شده و ادامه دارد و واکسیناسیون در گروه های سنی بالای ۸۰ سال نیز در استان شروع شد اگرچه تنها ۴۰ درصد مراجعه کردند.

وی با اشاره به شروع واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال در استان، خاطرنشان می کند: قرار است هر دو هفته، گروه سنی ۵ سال کمتر که برای آنها پیامک ارسال شده برای واکسیناسیون مراجعه کند. افرادی که پیامک دریافت نکردند، ولی در گروه سنی که اطلاع رسانی شده قرار دارند هم می توانند برای تزریق به مراکز تجمعی مراجعه می کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه هرچه برنامه واکسیناسیون پیش تر می رود، جمعیت افراد بیشتر شده و باید پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی رعایت شود، می گوید: مراکز را منحصر به مراقبت های بهداشتی می کنیم، البته کسانی که دوز اول واکسن را در این مراکز زده اند برای دوز دوم هم باید همانجا بروند، اما برای گروه های جدید فعلا دو محل در مصلی بزرگ اصفهان و محل سابق نمایشگاه بین المللی پیش بینی شده است که قرار است هشت مرکز در نقاط مختلف و با دسترسی مناسبت در شهر اصفهان و همچنین در شهرستان های پرجمعیت پیش بینی شود.

ترس اصلی از ویروس است نه واکسن

حیدری با تاکید براینکه در مراکز تزریق واکسن همه ملاحظات لازم برای همه افراد ازجمله بیماران خاص پیش بینی شده است، ادامه می دهد: ما واکسن تزریق می کنیم که افراد سالم باشند و نمی خواهیم واکسن بزنیم که دچار عارضه ای شوند. همین چند روز پیش خانم سالمندی می گفت من از واکسن می ترسم. گفتم اگر با ویروس مواجهه شوید چه می کنید؟! ترس اصلی از ویروس است نه واکسنی که ویروس ضعیف شده ای است و می خواهد بدن شما را عادت بدهد تا در صورت ابتلا به بیمار دچار شرایط سختی شوید.

وی با اشاره به آنچه در فضای مجازی تحت عنوان عوارض واکسن منتشر می شود، توضیح می دهد: همه واکسن ها عارضه دارند اما عارضه واکسن یک نفر در جمعیت یک میلیون نفر است، درحالی که می بینیم هر روز چه تعداد افرادی را بر اثر ابتلا به بیماری از دست می دهیم که قابل قیاس نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دغدغه گروه های پرخطر و آسیب پذیر را داریم، ابراز امیدواری می کند که با اطلاع رسانی بیشتر این افراد برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

او این را هم خاطرنشان می کند که تزریق واکسن به غیر از گروه سنی اعلام شده امکانپذیر نیست و می افزاید: واکسیناسیون بیماران خاص زیر نظر و با اجازه پزشک متخصص پزشک در مراکزی که تعیین شده انجام می شود. ضمن اینکه واکسن هایی که به مراکز مختلف آورده می شود، در صورتی که استفاده نشود به سردخانه برگردانده می شود و مشکلی برای نگهداری آنها وجود ندارد.

انجام رسالت اجتماعی شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان

علی یارمحمدیان- مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان نیز با ابراز خرسندی از اینکه شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان توانسته رسالت اجتماعی خود را انجام دهد، به ایسنا می گوید: این شرکت به کمک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز بهداشت استان آمد و فضای نمایشگاهی را در اختیار واکسیناسیون شهروندان قرار داد.

وی با اشاره به اینکه حدود هشت هزار متر فضای مسقف نمایشگاهی با امکاناتی همچون سیستم های سرمایشی و گرمایشی، ارتفاع بالای سقف ها، دسترسی مناسب و پارکینگ برای واکسیناسیون شهروندان اصفهانی پیش بینی شده، خاطرنشان می کند: در حال حاضر این محل تنها نقطه ای است که شهروندان می توانند واکسیناسیون شوند. فعلا یکی از سالن های نمایشگاه درحال استفاده است و با افزایش خرید و تولید واکسن، سالن ۱ و ۳ را نیز اختصاص می دهیم تا این مکان به عنوان مهمترین مرکز واکسیناسیون در شهر اصفهان باشد و هرچه زودتر شر این بیماری از سر همه مردم کم شود.

به گزارش ایسنا، در محل تزریق خودرویی واکسن کرونا، کارشناسان بهداشت با صبر و حوصله مثال زدنی برایشان از مزایای واکسن می گویند و تلاش می کنند تا جایی که امکان دارد از ترس و نگرانی آنها کم کنند.

علی معینی- کارشناس مرکز بهداشت اصفهان که سومین روز است در این محل مشغول واکسیناسیون مراجعان است می گوید: همکاران، از صبح تا بعد از ظهر در دو شیفت اقدام به واکسیناسیون مراجعان می کنند. ابتدا واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال و حالا بالای ۷۵ سال و خانواده های شهدا را شروع کرده ایم. برای همه مراجعان پیامک ارسال شده البته برخی هم بدون پیامک مراجعه می کنند و درخواست تزریق واکسن خارج از نوبت را دارند که امکان پذیر نیست چون همه باید در سامانه ثبت شود.

از سختی های کارش در این روزها می پرسم و می گوید: اولویت ما خدمت به مردم است، اما امیدوارم مردم هم ما را درک کنند و کمی صبوری به خرج دهند تا واکسیناسیون آنها براساس برنامه دقیق و منظم انجام شود.

مریم وثوق یکی دیگر از کارشناسان بهداشتی می گوید: جمعیت مراجعان کم کم در حال زیاد شدن است و باید فرایند به دقت انجام و در سامانه ثبت شود. گاهی راضی کردن سالمندان برای تزریق واکسن سخت است، البته روزهای اول سخت تر بود و به نظرم شرایط کم کم بهتر می شود.

مراجعانی که از واکسن چینی می ترسند!

او ادامه می دهد: برخی از مراجعان درباره برند واکسن می پرسند و از واکسن چینی می ترسند. همین امروز یک نفر سالمند چون فهمید واکسن چینی تزریق می کنیم از تزریق واکسن منصرف شد و رفت، درصورتی که واکسن چینی عوارض کمتر از واکسن کره ای دارد. قبلا در مراکز اعلام شده برای واکسن، واکسن های اسپوتنیک بهارات، آسترازنکا تزریق می شد ولی الان واکسن سینوفارم تزریق می کنیم، این واکسن ها شاید درصد ایمنی متفاوتی داشته باشند ولی در هرحال ایمنی ایجاد می کنند و مانع بیماری شدید و مرگ و میر در صورت ابتلا به کرونا می شوند.

در میانه صحبت های کارشناسان بهداشت، برخی همکاران شان گلایه هایی درباره قراردادهای خود و درخواست تبدیل وضعیت دارند و البته مشکلاتی مثل جمعیت زیاد مراجعان و توجیه نبودن آنها را مطرح می کنند و می گویند.

برخی کارشناسان بهداشتی می گویند محل فعلی واکسیناسیون برایشان بهتر است چون اینجا برخلاف مراکز بهداشتی، کار مشخصی دارند، اما برخی نظر مخالفی دارند اگرچه همه معتقدند محل فعلی برای مردم بسیار بهتر و راحت تر است.

فرش قرمز نمایشگاه سابق زیر پای سالمندان

در فضای داخلی سالن، صندلی های منظم و با فاصله روی فرش های قرمز باقی مانده از نمایشگاه چیده شده و در میان آنها درختچه های کوچکی قرار داده شده تا فضای دلپذیری برای مراجعان باشد. افرادی که در نوبت واکسن هستند از طریق بلندگو برای تزریق به فراخون می شوند و به محل تزریق واکسن می روند.  

تقریبا همه سالمندان همراه دارند و کسی تنها نیامده است، برگه راهنما به همراهان داده می شود، ولی بیشترشان همچنان راجع به داروها و بیماری های والدین کهنسال شان سوال دارند، در این میان برخی جوان ترها از لحظه تزریق واکسن پدربزرگ و مادربزرگ عکس می گیرند تا احتمالا با انتشار آن در فضای مجازی، کمی از بار استرس و نگرانی که بیش از یک سال تجربه کرده اند کم کنند.

کارشناسان بهداشت در این سالن هم با صبر و حوصله پاسخگوی مراجعان هستند، پیش از هر چیز از مراجعان و همراهانشان درباره ابتلا به کرونا و سابقه شوک و حساسیت شدید منجر به بستری می پرسند، اما این تنها مرحله حساس کار آنها نیست؛ ثبت دقیق اطلاعات بر روی سایت و البته ویال های واکسنی که تزریق می کنند هم باید دقیق انجام شود.

نرجس بهرامی اصفهانی، پزشک مقیم در محل واکسیناسیون با اشاره به اینکه افرادی که واکسن تزریق می کنند باید حداقل ۲۰ دقیقه در این محل حضور داشته باشند تا در صورتی که دچار مشکل شدند به وضعیت آنها رسیدگی شود، می گوید: خوشبختانه تاکنون هیچ کدام از کسانی که واکسن زده اند چه در این محل و چه در مراکز بهداشتی دچار عارضه حادی نشدند، البته استرس و نگرانی باعث می شود فشار خون برخی سالمندان بالا برود اما با کمی استراحت و آرامش در محل مشکل خاصی برایشان به وجود نمی آید.

دعوت متقاضیان خارج از نوبت به صبوری و انتظار

در میان مراجعان افرادی هم هستند که نه پیامکی برای آنها ارسال شده و نه در گروه سنی بالای ۷۵ سال قرار دارند اما عموما برای والدینی که بیماری زمینه ای دارند تقاضای واکسن دارند. اگرچه همه کارشناسان و مسئولان بهداشت تاکید می کنند امکان تزریق واکسن خارج از برنامه واکسیناسیون وجود ندارد، اما متقاضیان را دعوت به صبوری و انتظار برای واکسیناسیون ظرف چند ماه آینده می کنند.

سید محسن فیاض، معاون شبکه بهداشت شماره ۱ اصفهان، به ایسنا می گوید: گروه سنی که فعلا در نوبت واکسیناسیون قرار گرفته اند سالمندانی هستند که مشکل تردد دارند و واکسیناسیون آنها بیشتر به صورت خودرویی انجام می شود. بسیاری از خانواده ها بیش از یک سال است که سالمندان را قرنطینه کرده و نگران هستند آلوده شوند، ولی هدف این است که خطر بیماری برای سالمندان کمتر شود، تا حتی اگر به بیماری مبتلا شدند کارشان به بیمارستان و آی سی یو و فوت کشیده نشود.

او یادآور می شود: ممکن است بدن سالمندان به اندازه یک فرد جوان نسبت به واکسن واکنش نشان ندهد ولی قطعا ایمن می شود و بهتر می تواند با بیماری مقابله کند.

دو ماه واکسیناسیون بدون عارضه حاد

وی با اشاره به اینکه تمام کارشناسان بهداشتی نیروهای آموزش دیده اند و وضعیت عمومی مراجعان را پیش از تزریق واکسن بررسی می کنند، خاطرنشان می کند: بیشتر سالمندان مشکل دیابت، قلب و فشار خون دارند ولی این موضوع مانع تزریق واکسن نیست و اتفاقا واکسن برای همین گروه ها است تا در برابر بیماری کووید۱۹ ایمن شوند.

 فیاض درباره عوارض واکسن نیز می گوید: انتظار داریم در هر یک میلیون نفر، سه تا چهار نفر دچار عوارض واکسن شوند، همانطور که واکسن کودکان هم همیشه عوارضی داشته است. البته برخی همین عوارض را بزرگ می کنند، درحالی که دو ماه است واکسن تزریق می کنیم و خوشبختانه هیچ مشکلی به وجود نیامده است.

با شروع بسیار خوب مراکز تجمعی تزریق واکسن در اصفهان و برای واکسیناسیون سالمندان، انتظار می رود با همکاری میان بخشی و تعامل، فضای مناسب و برنامه منظمی برای مراجعان واکسن فراهم باشد تا با رسیدن فراخون گروه های جمعیتی بیشتر و رسیدن واکسن های تولید داخل برنامه ملی واکسیناسیون به بهترین شکل ممکن انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما