شناسهٔ خبر: 47209053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماجرای گندم تا نان؛ آسیاب هایی که در حال تخریب هستند+فیلم

ایران یکی از کشور‌هایی است که در آن قدیمی‌ترین آسیاب‌ها وجود دارد، ولی حفظ و نگهداری آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، انسان‌های اولیه برای تهیه آرد از گندم و سایر غلات، دانه‌ها را بین سنگ ثابت و سنگی که بوسیله دست نگهداری و به روی دانه‌ها فشرده و غلتانده می‌شد، خرد می‌کردند.  مصری‌ها در ۲٠٠٠ سال قبل از میلاد مسیح و رومی‌ها در ۵٠٠ سال قبل از میلاد مسیح از سنگ آسیاب برای تهیه آرد از غلات استفاده می‌کردند.

از این نوع آسیاب سنگی هنوز در بعضی از روستا‌ها و خانه‌های قدیمی برای تهیه آرد نان استفاده می‌شود.  ایران یکی از کشور‌هایی است که در آن قدیمی‌ترین آسیاب‌ها وجود دارد، ولی حفظ و نگهداری آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.  به طور نمونه در شهر میبد نمونه‌های فراوانی آسیاب وجود داشته است که بسیاری از آن‌ها تخریب شده اند.

در فیلم زیر نمونه‌ای از سنگ آسیاب قدیمی در روستای سی جان البرز رامی توانید ببینید.محمد عباسی یکی از ساکنین روستای سی جان توضیحاتی در مورد این سنگ آسیاب قدیمی ۱٠٠ ساله می‌دهد.

<div id="video-display-embed-code_13960249"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7756745/13960249?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما