شناسهٔ خبر: 47189695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ماه رمضان امسال ۲۹ روزه است یا ۳۰ روزه؟

با اعلام عید فطر در عربستان آیا در ایران فردا عید فطر است؟ ماه رمضان امسال 29 روزه است یا 30 روزه خواهد بود؟ با اعلام ستاد استهلال فردا پنجشنبه عید فطر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر آیا فردا عید فطر است؟ این سوال روزه داران با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان 1400 است. صد گروه استهلال برای رصد هلال ماه شوال به مناطق مختلف کشور اعزام شده اند و بر اساس آخرین اخبار اعلام شده دیدن هلال ماه در غروب امروز چهارشنبه 22 اردیبهشت قابل رویت است. با این خبر  رمضان امسال 29 روزه است و عید فطر روز فردا 23 اردیبهشت خواهدبود.

 

آیا فردا عید فطر است؟

 

هلال ماه نزدیک حد رویت است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، درباره احتمال روءیت هلال ماه شوال گفت: همانطور که عرض کردم این هلال هلالی است که نزدیک حد رویت است هلال‌هایی که نزدیک حد رویت باشند این هلال‌ها دیدنشان دشوار است پیش‌بینی که این هلال قطعا رویت می‌شود یا نه باتوجه به شرایط جوی که به هر حال خیلی نمی‌شود مطمئن بود در موردش می‌تواند هلال دیده نشود.

بعضی از هلال‌ها هلال‌هایی هستند که شرایط خوبی دارند مثل اینکه ضخامت قابل توجهی و ارتفاع‌شان از افق ارتفاع خوبی است ما می‌دانیم که اگر این هلال در بعضی جاها به دلیل شرایط نامساعد جوی دیده نشود در برخی جاهایی دیگر هلال دیده خواهد شد بنابراین وقتی از ما می‌پرسند می‌گوییم این هلال دیده خواهد شد.

ولی اگر یک هلالی نزدیک حد رویت باشد هلال ضخامت کمی دارد ارتفاعش از افق چندان قابل توجه نیست این هلال با مقدار نامساعد شرایط جوی ممکن است دیده نشود. آنچه که در تقویم در واقع درج می‌شود بر اساس این است که انشالله شرایط جوی خیلی مساعد باشد و بشود هلال را دید.

 

 

تاریخ عید فطر 1400

شرایط جوی و آب و هوایی نامساعد است که ممکن است هلال را نشود دید؟

آن نامساعدی که ما منظورمان است با نامساعدی که هواشناسان می‌گویند تفاوتی دارد، هوا ممکن است همه‌جا صاف باشد، ولی غبار کمی داشته باشد همین غبار کم می‌تواند رصدها را دشوار کند.

 

در چند نقطه از کشور استهلال انجام می‌شود؟

حدود ۱۰۰ گروه در نقاط مختلف کشور در استان‌های مختلف انشالله استهلال را پیگیری می‌کنند.

 

هرگروهی که ببیند اعلام رویت می‌کند یا باید تعدادی ببینند؟

هرگروهی که هلال را ببیند این گروه گزارش خودش را با سرعت برای ستاد استهلال مرکزی در دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌کند و بعد گزارش‌ها جمع‌بندی می‌شود، گزارش‌های دسته‌بندی می‌شود جاهایی که هلال را نتوانستند ببیند به دلیل شرایط نامساعد جوی، جاهایی که نتوانستند هلال را ببیند با اینکه هوا صاف بوده و کسانی که توانستند هلال را ببیند.

 

عید فطر چه روزی است؟

 

رویت هلال اگر اثبات نشود روز جمعه عید فطر است

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب گفت: ۱۰۰ گروه استهلال در سراسر کشور برای رصد هلال ماه شوال اقدام می‌کنند، در صورتیکه رویت هلال اثبات نشود روز جمعه عید فطر خواهد بود.

به گزارش مشرق، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب گفت: ۱۰۰ گروه استهلال در سراسر کشور برای رصد هلال ماه شوال اقدام می‌کنند، در صورتیکه رویت هلال اثبات نشود روز جمعه عید فطر خواهد بود.

انشاالله چهارشنبه ۲۹ ماه مبارک رمضان حدود ۱۰۰ گروه در نقاط مختلف کشور برای دیدن ماه شوال اقدام می‌کنند پیش بینی کارشناسان این است که، چون هلال به لحاظ مشخصات نجومی نزدیک حد تجربی رویت پذیری و رویت ناپذیری هست احتمال اینکه این هلال اگر هوا کاملا مساعد نباشد دیده نشود وجود دارد.

 

رمضان 1400

به هر حال گروه‌های استهلال انشاالله حداکثر توان خودشان را به کار خواهند برد تا بتوانند هلال را ببینند، اما اگر گزارش‌هایی که به ستاد ارسال می‌شود از این گروه‌ها اطمینان بخش نباشد و درواقع اثبات نشود رویت هلال در روز چهارشنبه احتمال اینکه روز جمعه عید فطر باشد وجود دارد و خب یک احتمال هم این است که هلال دیده بشود در چهارشنبه و پنجشنبه همانجور که در تقویم آمده انشاالله عید سعید فطر باشد.

نظر شما