شناسهٔ خبر: 47185386 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست بهزیستی: ۱۰ نفر در وقوع آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد مشهد نقش دارند

مشهد- ایرنا- سرپرست اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: حداقل ۱۰ نفر در طراحی و برنامه‌ریزی برای به آتش کشیدن یک مرکز درمان و ترک اعتیاد واقع در حومه مشهد که دیشب سوخت نقش‌آفرینی کرده و دست داشته‌اند.

صاحب‌خبر -

مسعود فیروزی عصر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا محل حادثه‌دیده را جزو مراکز ماده ۱۶ تحت نظارت سازمان بهزیستی ذکر و بیان کرد: حریق دیشب در پی اقدام شورشگرانه و ایجاد التهاب توسط چند نفر از معتادان مقیم در مرکز درمان و ترک اعتیاد به وقوع پیوست. 

وی افزود: شدت و گستردگی آتش‌سوزی عمدی دیشب منجر به مرگ سه نفر از معتادان مقیم در این مرکز درمانی شده است.

سرپرست اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: یک نفر از جانباختگان این رخداد، در صحنه وقوع حادثه و دو نفر دیگر از آنها پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات ناشی از سوختگی فوت کرده‌اند. 

وی گفت: اقدام به موقع مدیران این مرکز درمان و ترک اعتیاد و همچنین حضور و عملیات بهنگام آتش‌نشانان در اطفا سریع حریق سنگین و گسترده، از ایراد خسارات جانی بیشتر و وقوع یک فاجعه تمام عیار جلوگیری کرد. 

فیروزی شمار معتادان مقیم و تحت درمان در این مرکز ماده ۱۶ را ۳۴۰ نفر اعلام و بیان کرد: هم‌اینک تصاویر ضبط شده توسط دوربینهای مداربسته فعال در این محل برای یافتن جزییات ماجرا در حال بررسی دقیق و بازنگری کارشناسان ذیربط است.

وی افزود: به احتمال زیاد تا پایان امشب با توجه به تلاش مستمر عوامل دادستانی مشهد، گزارش علت دقیق ماجرا و حوادث مرتبط با آن تدوین می‌شود و زوایای رخدادهای منجر به آتش‌سوزی در مرکز درمان و ترک اعتیاد حادثه‌دیده روشن خواهد شد. 

"مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد" بر اساس قانون مختص نگهداری و درمان معتادان متجاهر جمع‌آوری شده از سطح خیابانها توسط پلیس هستند. بر این اساس معتادان متجاهر با هدف ترک اجباری اعتیاد در چارچوب پروتکلهای مشخص در مراکز ماده ۱۶ نگهداری شده و تحت درمان قرار می‌گیرند. 

هم‌اینک پنج هزار معتاد متجاهر با هدف اقامت برای ترک و درمان اعتیاد در ۲۲ مرکز ماده ۱۶ تحت نظارت سازمان بهزیستی در سطح استان خراسان رضوی نگهداری می‌شوند. 

دادیار ناظر بر مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز امروز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفت: آتش‌سوزی دیشب در مرکز ترک اعتیاد واقع در حومه مشهد ناشی از اقدام عمدی بوده است. 

قاضی طباطبایی افزود: طبق بررسی‌ صورت گرفته این آتش‌سوزی عمدی بوده لذا تاکنون سه متهم در ارتباط با همین حادثه بازداشت شده‌اند. 

حریق سنگین دیشب در محدوده محوطه داخلی یک مرکز ترک اعتیاد واقع در روستای دستگردان رخ داد که در سمت جنوب غربی مشهد در مسیر جاده میامی واقع است.

آتش‌نشانان همزمان با عملیات مهار حریق، اقدام به امدادرسانی سریع به ۲۰۰ نفر از افراد حاضر در این مکان نموده و همه این جمعیت را از میان دود غلیظ و آتش سنگین، به خارج از محدوده خطر انتقال دادند.

این حادثه ۲۴ مجروح نیز برجای گذاشت که پس از امدادرسانی اولیه در محل، برای مداوا به بیمارستان انتقال یافتند. 

نظر شما