شناسهٔ خبر: 47184803 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

وضعیت ناهمگون جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات

تهران- ایرنا-  مساله ثبت‌نام و ورود رئیس دستگاه قضا به عرصه انتخابات، نقل محافل اصولگرایی است. این درحالی است که اصلاح‌طلبان همچنان مقدورات و محذورات چهره‌های خود را برای ورود به میدان رقابت‌های انتخاباتی بررسی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*سخنگوی شورای نگهبان: مصوبه اخیر تقریبا همان مصوبه مجلس است

«عباسعلی کدخدایی» در مصاحبه‌ای اظهار داشت: به نظر من دوستان دولت و وزارت کشور مقداری بی انصافی کردند و قضاوت عجولانه‌ای توسط برخی افراد شده است. ما تلاش‌مان این بود که مصوبه مجلس به سامان رسیده و نهایی شود و مطمئن هستم اگر مصوبه مجلس هم نهایی می‌شد همین موضع گیری‌های عجولانه و غیرمنصفانه نسبت به مجلس و شورای نگهبان هم انجام می شد. این مصوبه تقریبا همان مصوبه مجلس است و زمانی که دیگر از اجرایی شدن مصوبه مجلس ناامید شدیم، همان روز تصمیم گرفتیم از باب نظارت موثر شورای نگهبان، همان موارد را به وزارت کشور اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نکته دیگر اینکه، خیلی خنده دار است که شورای نگهبان تصمیم گیری خود را منوط به آمدن یا نیامدن یک یا دو فرد کند، اگر معیار سن ملاک است، این مصوبه برای یک انتخابات تصویب نشده است و اگر فردی که در این دور سنش اجازه حضور در انتخابات را نمی دهد، دور بعدی می تواند در انتخابات ثبت نام کند، پس شورای نگهبان برای نیامدن افراد این مصوبه را تصویب نکرده است.

*عضو شورای نگهبان: وقتی مطمئن شدیم مصوبه مجلس پذیرفته نمی‌شود، شورای نگهبان شروطی را برای نامزدها قرار داد

«هادی طحان نظیف» عضو حقوقدان شورای نگهبان درمصاحبه‌ای گفت: بنابر تجربیاتی که در این ۴۲ سال کسب کرده‌ایم می‌توان گفت نامزدهای نهایی ریاست جمهوری حدود ۷ تا ۱۰ نفر، کمتر یا بیشتر هستند.

به گفته طحان نظیف، در مصوبه شورای نگهبان به برخی از این شروط مثل سن و مدرک و سابقه به صورت کلی اشاره شده بود که در مجلس دهم و یازدهم فرآیند اصلاح این قانون آغاز شد. مجلس یازدهم این اصلاحات را انجام داد و شورای نگهبان هم با این موارد مشکلی نداشت تا اینکه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از این حیث که این موارد را شورای نگهبان باید ارائه دهد این مصوبه را نپذیرفت و آن را خلاف سیاست ها دانست. ترجیح شورای نگهبان بر قانونگذاری مجلس بود ولی با توجه به اینکه مطمئن شدند مصوبه مجلس پذیرفته نمی شود؛ شورای نگهبان این ملاک ها در شروط خود برای انتخابات ریاست جمهوری قرار داد و پذیرفته شد.

*سخنگوی ستاد انتخابات کشور: در پایان نخستین روز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری ۵۷ نفر از داوطلبان به وزارت کشور مراجعه و نام نویسی کردند

«سید اسماعیل موسوی» دیروز اظهار داشت: سه شنبه ۲۱ اردیبهشت و در نخستین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که از ساعت ۸ صبح شروع شد و تا ۶ بعد از ظهر ادامه پیدا کرد، تعداد ۵۷ نفر از داوطلبان به وزارت کشور مراجعه کردند و نام نویسی کردند.

دبیر ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: عملیات ثبت نام به مدت چهار روز دیگر انجام خواهد شد و در نهایت در روز ۲۵ اردیبهشت ماه به پایان خواهد رسید.

موسوی گفت: تعدادی از پرونده ها  نقص مدرک داشتند که فرصت مجددی به داوطلبان داده می شود تا پایان دوره ثبت نام مراجعه و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*مدیرعامل بنیاد باران: شاهد دوئل یکطرفه در انتخابات هستیم

«محمدجواد امام» در مصاحبه‌ای، در واکنش به جلسه اخیر نمایندگان مجلس با محمدجواد ظریف گفت: شاهد یک دوئل یک‌طرفه در این دوره از انتخابات هستیم، در صورتی که  دوئل باید دوطرفه باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این که انتخاباتی را مشاهده می‌کنیم که شرایط برابر و رقابت عادلانه ندارد، ادامه داد:  شورای نگهبان متاسفانه در امر قانون گذاری ورود کرده است در صورتی که در گذشته ناظری بود که تمام تلاشش را بر مدیریت متمرکز  می‌کرد که این امر در در واقع نشان‌دهنده آن است که دوستان به جای فکر کردن به  منافع کشور، به منافع فردی و جریانی خودشان فکر می‌کنند، که اتفاقا هم  چیز پیچیده‌ای نیست.

وی خاطر نشان کرد: نماینده‌ای که می‌گوید آقای ظریف قسم خورده است که نمی‌آید، در واقع نگران است که اگر فردی سر کار بیاید که نگاه ملی به منافع کشور  دارد؛ نمایندگان اقلیت که در شرایط نظارت استصوابی منتخب اقلیت مردم شدند، نتوانند در یک فضای رقابتی و با حضور  چهره ملی رقابت کنند و موفق شوند؛ از این جهت از تمام اهرم‌های‌شان استفاده می‌کنند و فشار می آورند تا رقبا را از صحنه خارج کنند.

*عضو جبهه اصلاحات ایران: اصولگرایان در حال تلاش برای برگزاری یک انتخابات حداقلی و غیررقابتی هستند

«محمود صادقی» در مصاحبه‌ای  گفت: شورای نگهبان جایگاه متفاوتی دارد و ما سعی می‌کنیم که این نهاد را جناحی تلقی نکنیم. اما به نظر می‌رسد اصولگرایان در حال تلاش برای برگزاری یک انتخابات حداقلی و غیررقابتی هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: اینگونه تحرکات به خاطر ترس از این است که مردم به خصوص قشر میانی و خاکستری جامعه در عرصه انتخابات حاضر شوند و تجربه ثابت کرده که اگر میزان حضور مردم در انتخابات از ۴۰ درصد بالا برود و حدود ۵۵ درصد باشد، معمولاً اصولگرایان شانس پیروزی ندارند؛ بر همین اساس از طریق جنگ روانی و رسانه‌ای قصد دارند کاندیدایی که امکان کسب رأی دارند را حذف کنند.

از تشکل‌های اصولگرا چه خبر؟

*سخنگوی شورای وحدت: رئیسی در انتخابات ثبت نام خواهد کرد

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت، با اعلام خبر قطعی شدن نامزدی  سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه با دعوت شورای وحدت و تاکید همه دلسوزان نظام و انقلاب و آحاد مردم، با ابراز مسرت و خوشحالی اعلام می‌کنیم که او در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهند کرد و در عرصه رقابت حضور خواهند داشت.

سخنگوی شورای وحدت همچنین افزود: این موضوع به همه ستادهای شورای وحدت در سراسر کشور ابلاغ شده تا با آماده باش همه نیروها و با تمام ظرفیت در عرصه حضور داشته باشند و زمینه انتخاباتی پرشور و با نشاط رافراهم کنند.

*رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دعوت از رئیسی برای حضور در انتخابات

«غلامعلی حداد عادل» رییس این شورا در نامه‌ای رسمی که ۳۵۰ نامه حمایتی با هزاران امضا از استان‌ها، شهرها، احزاب و کانون‌های اجتماعی ضمیمه آن شده است از حجت الاسلام والمسمین رییسی برای نامزدی و حضور در انتخابات دعوت کرد.

حداد عادل نوشت: با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، درخواست‌های روزافزونی از استان‌ها و شهرهای سراسر کشور و نیز از احزاب سیاسی و تشکل‌های صنفی و کانون‌های اجتماعی به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی واصل می‌شود که در آنها از جناب‌عالی خواسته شده نامزدی خود را در انتخابات اعلام کنید.

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: به پیوست تعداد بیش از ۱۰۰ فقره از این درخواست‌ها که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دریافت شده است - علاوه بر ۲۵۰ فقره درخواست تقدیم شده در نامه قبلی- به حضورتان ارسال می‌شود.

*عضو شورای وحدت: حداقل ۵ نامزد مطرح ولو اگرثبت‌نام کنند و در مناظرات هم بمانند، در نهایت به نفع رئیسی کنار می‌روند

«محمدجواد محمدی‌نوری»  با اشاره به افزایش احتمال حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: با دعوت فراوانی که از ناحیه جوانان، دانشگاهیان، فرهنگیان صنعتگران، حقوقدانان و اصناف و بسیاری از احزاب و گروههای سیاسی از آیت‌الله رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت به نظر می‌رسد که وی در این انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد.

وی افزود: حضور آقای رئیسی موجب وحدت تمام اضلاع جریان اصولگرایی در کشور خواهد شد و حداقل ۵ نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری هرچند که ممکن است ثبت‌نام هم کنند و در مناظرات بمانند اما سرانجام برای وحدت همه نیروهای انقلاب به نفع اقای رئیسی کنار می‌روند و انصراف دهند.

نظر شما