شناسهٔ خبر: 47171410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رخت عزای غزه در آستانه جشن فطر

صاحب‌خبر -

بنفشه غلامی/ نیمه شب سه‌شنبه، اندکی پس از کارشکنی امریکا در شورای امنیت و ناکامی این نهاد برای صدور بیانیه علیه جنایات رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس، در حالی که مادران غزه، شادمان از نزدیک شدن به ایام عید فطر، در تدارک شیرینی و غذای جشن بزرگ مسلمانان بودند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی که به انتقامجویی از ناکامی مقابل موشک‌های حماس به پرواز درآمده بودند، شبح‌وار در آسمان غزه‌ای ظاهر شدند که مقاومتش مقابل نزدیک به یک دهه و نیم محاصره و بمباران‌های گاه و بی گاه زبانزد است. اندکی بعد با فرو افتادن بمب‌های صهیونیستی شعله‌های آتش گوشه و کنار غزه را در برگرفت و ضجه مادران با فریاد کودکان درآمیخت؛ نیمه شب غزه را خون فراگرفت و جشن‌ عید فطر را پیشاپیش برای آنان و همه مردم فلسطین تبدیل به عزا کرد.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است، در حملات هوایی سه‌شنبه شب رژیم صهیونیستی که تحت عنوان «نگهبان دیوارها» علیه مردم بی‌دفاع غزه انجام شد، 25 فلسطینی که در بین آنها 9 کودک دیده می‌شد، به شهادت رسیدند و 106 نفر  زخمی شدند؛ در پی حمام خونی که صهیونیست‌ها در غزه به راه انداختند، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد تمامی جشن‌ها به مناسبت عید فطر به خاطر عزاداری برای شهدای حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه لغو می‌شود.
به گفته منابع فلسطینی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در این حملات علاوه بر غزه شبکه اصلی برق در اردوگاه‌های نصیرات و البریج، منطقه حطین در غرب خان‌یونس و مرکز قرنطینه را درغرب رفح  هدف قرار دادند. بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی به این بسنده نکرد و «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم دستور آماده باش برای پیاده نظام ارتش صهیونیستی صادر کرد و 5 هزار نظامی پیاده را به خط کرد تا در صورت صدور فرمان جنگ زمینی در آماده باش باشند.
به گزارش سایت شبکه خبری «العالم»، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه پس از آن صورت گرفت که در پی اتمام ضرب‌الاجل گروه‌های مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنایت‌های خود در شهر قدس، گردان‌های قسام اقدام به پرتاب 30 موشک به سمت شهرک‌های رژیم صهیونیستی کرد. گروه‌های مقاومت فلسطینی در پی حملات هوایی اسرائیل نیز اقدام به پرتاب موشک به اراضی اشغالی کردند. به گفته ارتش رژیم صهیونیستی، از ساعت 6 عصر دوشنبه تا ظهر دیروز 345 راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های این رژیم پرتاب شد. بااین حال این حملات تا دیشب ادامه یافت و بر شمار این موشک‌ها افزوده شد. ارتش صهیونیستی همچنین خبر داد در نتیجه پرتاب این موشک‌ها، 31 نفر از شهروندان این رژیم زخمی شدند و سامانه گنبد آهنین  در رهگیری این راکت‌ها ناکام بوده است. مقاومت فلسطین اعلام کرد، موشک‌های مقاومت پایگاه نظامی مفلاسیم، شهرک سدیروت، شهر عسقلان اشغالی، شهرک اشکول، اسدود و مواضع صهیونیست‌ها  را در شهر قدس  هدف گرفتند. این حملات باعث شد، آژیر خطر در تل‌آویو به صدا درآید و نشست کنست (پارلمان رژیم) لغو شود و نمایندگان آن به پناهگاه منتقل شوند. همچنین روزه دارانی که در مسجدالاقصی حضور داشتند، پس از شنیده شدن صدای انفجارها در قدس، سجده شکر بجای آوردند. گردان‌های شهید عزالدین قسام خبر داده در این حمله از موشک جدیدی از نوع A۱۲۰استفاده کرده است.
حمله به شهر اسدود نیز زمانی صورت گرفت که «گانتس» در آن حضور داشت و مجبور شد به محلی امن فرار کند. در حمله به عسقلان نیز دست کم 3 صهیونیست کشته شدند.
واکنش‌های داخی و جهانی
حملات خشونت‌بار رژیم صهیونیستی در نوار غزه با محکومیت‌های داخل اراضی اشغالی فلسطین و همچنین کشورها، نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری مواجه شد؛در داخل اراضی اشغالی فلسطین، «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام فوری شورای امنیت را برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه  خواستار شد.
 «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز تأکید کرد که این جنبش تا زمانی که تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی به طور کامل متوقف نشود، دست از حملات موشکی نخواهد کشید. در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی نیز سازمان ملل متحد از تشدید تنش در قدس اشغالی عمیقاً ابراز نگرانی کرد و دیده‌بان حقوق بشر این حملات را وحشیانه خواند. اتحادیه عرب هم در بیانیه‌ای، اسرائیل را مسئول «تشدید تنش» در قدس دانست. رئیس شورای سیاسی عالی یمن شلیک موشک‌های مقاومت به دشمن صهیونیست را گامی مهم در مسیر پیروزی قدس و فلسطین خواند. «ایلهان عمر» عضو مسلمان کنگره امریکا، حملات رژیم صهیونیستی را به نوار غزه  «عملیاتی تروریستی» توصیف کرد. «ابو یاسر» معاون جهادی «جریان صدر» عراق از آمادگی این جریان برای دفاع از «مسجدالاقصی» و ملت فلسطین خبر داد. ونزوئلا با انتقاد از خشونت‌ نظامیان اسرائیل حملات نظامی اخیر این رژیم را محکوم کرد؛ در پی درخواست نمایندگان پارلمان اردن برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و فراخواندن سفیر اردن در تل‌آویو، «ایمن صفدی» وزیر امور خارجه و مهاجران اردن و «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌و‌گوی تلفنی خواستار تلاش‌های مؤثر بین‌المللی برای حمایت از فلسطینی‌ها شدند. «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه هم در جریان گفت‌وگوی تلفنی با همتایان اردنی و مصری خود به بررسی تحولات اخیر در شهر قدس اشغالی پرداخت.
واکنش‌های مردمی و رسانه‌ای
در داخل اراضی اشغالی فلسطین، تعدادی از دانشجویان در دانشگاه تل‌آویو تظاهرات کرده و پرچم‌های فلسطین را در دست گرفتند. همچنین در حالی که هشتگ‌های «قدس انتفاضه می‌کند»، «محله الشیخ جراح را نجات دهید» و ده‌ها هشتگ‌ دیگر در حمایت از مردم فلسطین در کویت، مصر، عربستان و اردن ترند شد، شهروندان ترکیه‌ای نیز در اعتراض به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها، برای سومین روز پیاپی در مقابل سفارت این رژیم در آنکارا و ساختمان کنسولگری آن در استانبول تجمع کردند. همچنین در شهرهای مختلف لبنان تظاهرات‌ گسترده‌ای برای اعلام همبستگی با ساکنان قدس و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در حق آنها برپا شد. تحلیلگران و روزنامه نگاران عرب نیز به این رویدادها واکنش نشان دادند؛ یکی از آنها «علی ابونیما»، نویسنده و مؤسس وب‌سایت انتفاضه فلسطین بود که تأکید کرد: «اسرائیل به غزه حمله کرد، تا تحقیر شکست در بیت‌المقدس را جبران کند.»

نظر شما