شناسهٔ خبر: 47156473 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور خبر داد

خبر خوش برای تغییر وضعیت پرستاران شرکتی/۱۹۵ دانشکده پرستاری در کشور فعال هستند

میرزابیگی گفت: در حال حاضر ۱۹۵ دانشکده پرستاری در کشور فعال است و بیش از ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در این دانشکده‌ها مشغول به تحصیل هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد میرزابیگی رئیس نظام پرستاری کشور در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پرستار در سالن قصر شیرین باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها یک دانشکده پرستاری فعال در کشور داشتیم و خبری از دوره کارشناسی ارشد و دکترا برای این رشته مهم نبود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹۵ دانشکده پرستاری در کشور فعال است و بیش از ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری در این دانشکده‌ها مشغول به تحصیل هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: به دنبال بهبود شرایط و تغییر وضعیت پرستاران شرکتی هستیم و با اقدامات اخیر مجلس خبرهای خوشی برای این نیروها در راه است.

میرزابیگی گفت: پرستاران در ۱۴ ماه گذشته ایثارگری کردند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر آنان به کرونا مبتلا شدند و ۱۲۰ نفر در این راه جان باختند و اگر فداکاری پرستاران در مراقبت از بیماران نباشد، بحران کووید۱۹ به این راحتی‌ها کنترل نمی‌شود.

وی گفت: به طور معمول همواره بین ۶ تا ۷ هزار پرستار در کشور به علت ابتلا به کرونا یا قرنطینه هستند، یا در استعلاجی به سر می‌برند و با این وجود به محض بهبود بر بالین بیماران حاضر می‌شوند و صحنه‌های زیبا و تعجب برانگیز فداکاری را رقم می‌زنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: در یک سال گذشته اتفاقات بزرگی در حوزه پرستاری افتاد و مردم قدردان پرستاران بودند و اوج آن پیام رهبر معظم انقلاب بود که دو بار در روز پرستار سال ۹۸ و ۹۹ از پرستاران قدردانی کردند و دستور دادند تا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود.

وی گفت: پرستاران مطالبات بحقی دارند که از مجلس شورای اسلامی، دولت و کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری انتظار داریم به آن‌ها توجه کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: در حال حاضر ۱۷ دوره و گرایش تخصصی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعریف شده است و فارغ التحصیلان این دوره‌ها علاوه بر فعالیت در بالین و هیئت علمی دانشگاه می‌توانند به عنوان هیئت علمی بالینی در آموزش پرستار در بالین و بیمارستان‌ها فعالیت کنند.

میرزابیگی با اشاره به مشکل مزمن کمبود پرستار در ایران گفت: اوایل انقلاب نسبت پرستار به تخت بیمارستانی ۲ دهم به ازای هر تخت بود، اما اکنون به ۸ دهم پرستار به ازای هر تخت رسیده است. با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته، اما هنوز با استاندارد جهانی ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت فاصله زیادی داریم.

وی اضافه کرد: در یکسال گذشته و بعد از کرونا با تلاش‌های انجام شده بیش از ۵۳ هزار مجوز استخدامی برای پرستاران اخذ شد و با وجود توصیه سازمان برنامه و بودجه و برگزاری آزمون استخدامی توسط وزارت بهداشت حداکثر سه هزار پرستار در عمل استخدام شدند و دانشگاه‌های علوم پزشکی وضعیت بحرانی را درک نمی‌کنند و با همان روال عادی بروکراتیک ۱۰ سال پیش و ۵ سال پیش برای استخدام عمل می‌کنند.

میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری به نمایندگی از جامعه پرستاری اعلام برای انجام واکسیناسیون سراسری کرونا توسط پرستاران زیر نظر وزارت بهداشت اعلام کرد، با همه مراکز تصمیم گیری اعم از وزارت بهداشت، ستاد کرونا و تولید کنندگان واکسن مکاتبه کردیم تا به محض ورود و تولید هر میزان واکسن برای تسریع در واکسیناسیون اقدام کنیم و حتی یک ساعت در واکسیناسیون مردم تاخیر ایجاد نشود.

وی درباره واکسیناسیون پرستاران نیز گفت: پرستارانی که در بیمارستان‌ها بوده اند اغلب واکسن زده اند، اما با وجود سهمیه بالایی که به نظام پزشکی برای پزشکان بخش خصوصی در مطب‌ها و حتی منشی‌های مطب‌ها داده شد، این سهمیه به علت عملکرد معاونت بهداشتی به موقع در اختیار پرستاران بخش خصوصی و مراکز مراقبت در منزل قرار نگرفت و تازه سه روز است که اعلام کرده اند لیست پرستاران واجد شرایط را بدهیم تا سهمیه واکسن اختصاص دهند.

میرزابیگی ادامه داد: هنوز استخدام‌های ۸۹ روزه پرستاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه دارد به محض اوج گرفتن کرونا اطلاعیه جذب پرستار ۸۹ روزه می‌دهند و با فروکش کردن آن با این نیرو‌های جوان و کارآمد تسویه حساب می‌کنند. مسئولانی که این طور رفتار می‌کنند، پیش خدا گیر هستند و سازمان نظام پرستاری در مورد این مساله نیز کوتاه نمی‌آید و اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی این روند را متوقف نکنند از مجاری حقوقی پیگیری می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری نیرو‌های بالینی کوتاهی می‌کنند، به صورت اجباری به پرستاران ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت اضافه کاری اجباری می‌دهند و بعد می‌گویند، چون بر اساس این قانون سقف اضافه کار ۸۰ ساعت است یا باید پول اضافه کار را نگیرید یا از مزایای قانون بهره وری محروم می‌شوید.

وی افزود: پرستاران یا باید بر اساس قانون ارتقای بهره وری از مزایای قانونی مثل کاهش ساعت کار، افزایش مرخصی و مزایای سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد با ۲۰ سال برخوردار شوند یا بر اساس آیین نامه کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در صورت فعالیت بیش از ۶۰ ساعت به عنوان نیروی تمام وقت اضافه کار یک حقوق و مزایای اضافه دریافت کنند.

نظر شما