شناسهٔ خبر: 47148573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ حضور اسحاق جهانگیری در جلسه جبهه اصلاحات ایران/ مهرعلیزاده و محمود صادقی کاندیدا شدند/ هنوز از کاندیداتوری عارف خبری نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح فردا (سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه) با دستور رسمی وزیر کشور در حالی آغاز می‌شود که همچنان کاندیدای اصلی اصلاح طلبان مشخص نیست. اسحاق جهانگیری در جلسه امروز جبهه اصلاحات حضور داشت، اما درباره کاندیداتوری خود سخنی نگفت و برنامه ای ارایه نداد. محمدرضا عارف هم تاکنون برنامه ای ارایه نداده و همچنان قطعی حضور یا عدم حضور خود را اعلام نکرده است. از سوی دیگر مهرعلیزاده و محمود صادقی اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام خواهند کرد.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

آذر منصوری: حضور اسحاق جهانگیری در جلسه جبهه اصلاحات ایران


اعتماد آنلاین نوشت: سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: اسحاق جهانگیری در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات حاضر شدند اما به دلیل همزمانی جلسه دولت با این نشست مجمع فرصت نشد که برنامه خود را ارائه کنند.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران از حضور اسحاق جهانگیری در جلسه مجمع عمومی این ائتلاف انتخاباتی خبر داد.

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگویی درباره حضور اسحاق جهانگیری در جلسه جبهه اصلاحات ایران برای ارائه برنامه انتخاباتی خود، گفت: اسحاق جهانگیری در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات حاضر شدند اما به دلیل همزمانی جلسه دولت با این نشست مجمع فرصت نشد که برنامه خود را ارائه کنند.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران ادامه داد: البته جهانگیری در این جلسه گفت که که هنوز تصمیمی نگرفته‌ و تابع تصمیم جمعی اصلاح طلبان است.

پیش از این حسن رسولی فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی از حضور جهانگیری عضو حزب کارگزاران در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات خبر داده بود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

محمود صادقی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد

شفقنا آینده/ محمود صادقی: دلخوش کردن به تغییرات کاخ سفید در شان جمهوری اسلامی نیست/ برخی از تحریم‌های ما، خود تحریمی است/ ما امروز به اصلاح سیاست‌های داخلی نیاز داریم | خبرگزاری شفقنا آینده/ محمود صادقی: دلخوش کردن به تغییرات کاخ سفید در شان جمهوری اسلامی نیست/ برخی از تحریم‌های ما، خود تحریمی است/ ما امروز به اصلاح سیاست‌های داخلی نیاز داریم | خبرگزاری ایرنا نوشت: نماینده مردم تهران در مجلس دهم با برگزاری نشست خبری برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرد.

به گزارش ایرنا، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم دی یک نشست خبری برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرد.

وی در این نشست خبری که در دفتر مرکزی انجمن اسلامی دانشگاهیان برگزار شد، گفت: ابتدا باید فاجعه افغانستان را تسلیت بگویم و امیدوارم با خشکاندن ریشه افراط گرایی دیگر شاهد چنین خشونت‌هایی نباشیم.

صادقی انتخابات را ارزشمندترین ره اورد انقلاب اسلامی عنوان کرد که با درهم پیچیدن یک نظام سلطنتی فردمحور حق حاکمیت ملی را برسمیت شناخت و نظام جمهوری را با مشارکت عامه و رای مردم بنا نهاد.

این نماینده پیشین مجلس عنوان کرد: موسم انتخابات فرصتی است تا با استفاده از آن ضمن مرور دستاوردهای گذشته چشم انداز رویدادها را ترسیم کرد و داوطلبان با برنامه های خود نظر رای دهندگان را جلب می کنند.

صادقی یادآور شد: احساس ناامیدی در شمار قابل توجهی از آحاد جامعه وجود دارد و نخبگان دربند آسیبهای اجتماعی هستند. معیشت دشوار مردم و ابرچالش ها گواه روشنی بر شرایط ساختار کنونی است.

صادقی خاطر شد: دولت باید با مدیریت چالش ها و بسیج امکانات کشور در جهت بهبود و اثرگذاری مثبت بر زندگی مردم تلاش کند و با نظام ساختار و عملکرد خود را شفاف کرده و با فساد مقابله کند.

وی تاکید کرد: دولت پاسخگو می تواند با اتکا به ملت قدرت ملی را احیا کند و موانع را از پیش رو بردارد و سایر قوا را وادار به پاسخگویی کند. دولت پاسخگو می تواند با جلب مشارکت مردم و رویکرد عدالت محوری وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد و بر فقر فزاینده فائق بیاید و به همین دلایل داوطلب نامزدی انتخابات خواهم شد.

وی افزود: ما بر محور شعار دولت پاسخگو و شفافیت تلاش می کنیم و برنامه ما با اتکا به مبانی توسعه پایدارو متوازن افق ساز خواهد بود تا امید مردم را زنده کند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در ادامه از سه رویکرد خود در انتخابات گفت و افزود: یک اصل بر مشارکت فعال و کاملا رقابتی خواهد بود. محور دوم صرفا با معرفی نامزد اصلاح طلب صورت می گیرد و هر نوع راهبردی که منتهی نامزد غیر اصلاح طلب باشد انجمن ما با آن راهکار همراه نخواهد بود .

این فعال سیاسی با بیان اینکه ما با جبهه اصلاحات حرکت می کنیم و تک روی نخواهیم داشت، اظهار داشت: ما با کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات رقابت نمی کنیم و متعهد به مصوبات جبهه اصلاحات خواهیم ماند.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: شعار ما شفافیت، عدالت است. کشور ما برغم پیشرفت های غیر قابل انکار در حوزه های مختلف از وضع مطلوبی برخوردار نیست و با چالش های مختلفی روبرو هستیم و با انتظارات برآمده از جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه رفع تبعیض های ناروا و محو هرگونه استبداد و تامین آزادی سیاسی و احتماعی و پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برای ایجاد رفاه و برطرف کردن محرومیت موفقیت زیادی نداشتیم.

صادقی اضافه کرد: با نگاهی به جایگاه ایده ال و مقایسه با اهداف توسعه پنج گانه وضعیت مطلوبی نداریم به طوری که در ١٠ شاخص بین المللی وضع متوسطی داریم.

وی با بیان اینکه برنامه انتخاباتی ما براساس الگوی توسعه پایدار و متوازن و الگوی حکمرانی خوب در بخش های مختلف طراحی شده است،گفت: در حوزه اقتصادی مثبت کردن رشد اقتصادی پایدار و همسو کردن این رشد با اهداف مندرج در برنامه و سیاست های ١۴٠۴ جزو برنامه های ما هست. امیدواریم رشد اقتصادی با برنامه ریزی درست مثبت شود و به میانگین ۵ درصد برسد.

وی کاهش تورم و ثبات نسبی قیمت ها را از اهداف مهم این برنامه عنوان کرد و اشتغال پایدار و تقویت تولید ملی و کاهش واردات و تلاش برای اقتصاد بین المللی و شفاف سازی اقتصاد و برنامه جامع پیشگیری از فساد از دیگر وجوه برنامه های خود ذکر کرد.

صادقی یادآور شد: در حوزه فرهنگی با تاکید بر هویت و به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و پرهیز از یک سبک زندگی را در نظر داریم و در سیاست داخلی تامین حقوق و آزادی شهروندی و تقویت احزاب و حمایت از مطبوعات و با طراحی ساختار دولت و تمرکز زدایی از کلانشهرها و اجرای سیاست های متناسب جمعیتی تلاش می کنیم در چارچوب الگوی توسعه پایدار به پایداری سیاسی کمک کنیم.

وی گفت: در حوزه سیاست خارجی توسعه ررابط و تقویت آن فراروی سیاست های ماست و در کنار آن حفظ محیط زیست را مد نظر داریم و اجرای برنامه ها باید به حفظ ذخایر منجر شود.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر سیاست نه شرقی و نه غربی باید روابط متوازن با همه بلوک های قدرت داشته باشیم و از قابلیت های همه کشورها و با یک رویکرد تعاملی استفاده کنیم.

وی افزود: البته تحریم ها چالش هایی را ایجاد کرد و ظهور قدرت اقتصادی چین تاثیرات زیادی بر دنیا گذاشته مجموعه این عوامل ما را ناگزیر به ترجیح سیاست نگاه به شرق کرده که باید با گشایش تحریم ها از همه فرصت ها در همه دنیا استفاده کنیم و از ظرفیتهای موجود در آسیا بهره ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: کار جبهه ای اقتضا دارد تا به نفع دیگر نامزد کنار بروم بنابراین اگر مجموعه نهاد اجماع ساز به این نتیجه برسد نامزد نهایی کیست به نفع او کنار می روم.

صادقی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره گمانه زنی ها درخصوص نامزد اصلی بودن جهانگیری گفت: نامزد اصلی جبهه اصلاحات تعیین نشده و فعلا گفت و گو شده و تصمیم گیری با نامزد برتر در دو مرحله بعدی صورت می گیرد.

وی افزود: شاید برخی افراد که درباره آنها گمانه زنی می شود ثبت نام نکنند و بعد با شروع رقابت ها نهایتا از طریق نظرسنجی ملی و با مراجعه به آرای جبهه اصلاحات نامزد نهایی اصلاحات مشخص شود. اما اکنون هیچ نامزد اصلی وجود ندارد.

این فعال اصلاح طلب اظهار کرد: با اتخاذ یک سیاست رویکرد فعال و برخوردار از دیپلماسی کارامد می توان وزن دولت را در سیاست خارجی افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده کشور در شرایط تنش نمی تواند به اهدافی دست یابد و باید هر چه زودتر تنش ها برطرف شود. برغم اینکه از توافق نامه برجام انتقاد شده اما رهبر انقلاب برای حفظ برجام تلاش زیادی کردند و با وجود فشار مجلس یازدهم ایشان این قضیه را مدیریت کردند.

صادقی ادامه داد: دولت آینده با اتکا به قدرت و اتحاد ملی می تواند وزن خود را در نظام تصمیم گیری کشور افزایش دهد.

این نماینده مجلس افزود: در حوزه زنان شاهد تبعیض هایی بویژه در بخش اشتغال هستیم و باید نگاه مردسالارانه را اصلاح کنیم و هرگونه اصلاح باید از خود دولت شروع شود و اگر دولت عزم جدی اصلاحات داشته باشد می تواند موثر باشد و رییس جمهور نباید از عقدی که با مردم بسته سرباز زند.

صادقی با بیان اینکه در کابینه دولت باید زنان از سهم درخوری برخوردار شوند،افزود: رویکرد شایسته گزینی مبتنی بر فراخوان و تعیین معیارهای تخصص و پرهیز از فساد و سو استفاده و الزامات مالی است.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری رفع تبعیض های قومی را از برنامه های خود عنوان کرد و افزود: باید سهم اقوام را در مدیریت کشور ادا کنیم.یک دولت پاسخگو با قدرت ملی می تواند این گفتمان را تغییر دهد و بازسازی در ساختار کشور ایجاد کند.

وی تسریع در واکسیناسیون سراسری و اعطای وام های کم بهره و کمک به کسب و کارهایی که به دلیل کرونا اسیب دیدند را از دیگر برنامه های خود ذکر کرد و افزود: علاوه بر این بسته ویژه حمایتی از کادر پزشکی و درمانی و تجهیز ویژه بیمارستان ها از جمله برنامه های ویژه کروناست.

صادقی ادامه داد: همچنین برنامه مدیریت بحران آب و چابک سازی ساختار ریاست جمهوری و هیات دولت و وزارتخانه ها جزو برنامه های ما هست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دولت باید موازی کاری را کاهش دهد و انتظار داشته باشد تا این موازی کاری در سایر قوا کم شود. علاوه بر این باید به یک انسجام درونی بین اجزای کابینه برسیم.

وی ادامه داد: جایگاه معاون اول باید تقویت شود و سازمان برنامه بودجه احیا شود. در دولت پاسخگو برنامه ویژه برای تقویت وحدت ملی و عفو عمومی و بازگرداندن نیروهای مهاجرت کرده و برنامه برای گفت و گوی ملی جناح های مختلف و مناقشات حل نشده داریم.

صادقی با اشاره به رویکرد دولت در ارائه لایحه بودجه و شفاف سازی آن یاداور شد: دولت روحانی کار خوبی کرد و تا حد زیادی بودجه کشور را شفاف کرد و این امر با طرح مطالبات مردمی همراه شد.

صوفی:‌ ظریف گزینه احزاب اصلاح‌طلب بود نه جبهه اصلاحات  

خبرآنلاین نوشت: یک روز مانده تا آغاز سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری. با این وجود، اما نه اصلاح طلبان هنوز به توافقی بر سر کاندیدا یا کاندیدا‌های نهایی شان رسیده اند نه اصولگرایان از خیل کاندیدا‌های بیشمارشان کاسته اند. گویا قرار است وزارت کشور طی چند روز آینده چهره‌های اصلاح طلب و اصولگرای زیادی را میزبانی کند.

جبهه اصلاحات هم طی چند روز گذشته از ۱۴ کاندیدای نهایی خود رونمایی کرد، کاندیدا‌هایی که برخی رسما از حضورشان خبر داده اند و حضور برخی دیگر با، اما و اگر‌هایی همراه است.

علی صوفی از اعضای سازوکار اجماع ساز اصلاح طلبان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن رد این گزاره که اصلاح‌طلبان منتظر تاییدصلاحیت کاندیداهایشان از سوی شورای نگهبان هستند تا درباره کاندیدای نهایی تصمیم بگیرند، گفت «اگر اصلاح‌طلبان قرار بود منتظر شورای نگهبان باشند سازوکار انتخاباتی جبهه اصلاح‌طلبان ایران را پیش بینی نمی‌کردند.»

او درباره احتمالات پیرامون کاندیدای نیابتی هم می‌گوید «گرایش به سمت این نوع کاندیدا‌ها هنوز در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد.»

کاندیدا‌هایی که دوسوم آراء جبهه را کسب کنند کاندیدای جبهه هستند

علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره آخرین وضعیت اصلاح طلبان گفت: عده‌ای از نامزد‌های انتخاباتی با سازوکاری که جبهه اصلاحات تعیین کرده بود ورود پیدا کردند و الان در حال برداشتن گام‌های بعدی هستند.

وی درباره اینکه کدام یک از این ۱۴ نفر شانس بیشتری دارد، گفت:در نهایت آراء آن‌ها این موضوع را نشان می‌دهد البته این آراء به صورت صددرصد ملاک نیست و باید مراحل بعدی را نیز طی کنند. آن کاندیدا‌هایی که دو سوم آراء جبهه اصلاحات را کسب کنند وارد ثبت نام می‌شوند.

وی گفت: نمی‌توان به طور دقیق در این باره اظهارنظر کرد به هر حال آراء نشان می‌دهد که آقایان ظریف، جهانگیری و تاج زاده که بالای ۳۰ رأی کسب کرده‌اند شانس بیشتری دارند. سایر کاندیدا‌ها هم باید تلاش کنند که به اندازه آن‌ها رأی بیاورند.

عده‌ای ممکن است خارج از لیست اصلاح‌طلبان کاندیدا شوند

وی درباره احتمال کاندیداتوری برخی اصلاح طلبان خارج از سازوکار نهاد اجماع ساز، گفت:‌یقینا همین طور است عده‌ای ممکن است خارج از این لیست کاندیدا شوند. به هر حال آن‌ها باید ثبت نام کنند و وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها شوند. در واقع مهم نیست که این کاندیدا‌ها از درون جبهه اصلاحات باشند یا خارج از این جبهه. بعد‌ها مشخص خواهد شد که چه کسی شانس بیشتری در نظرسنجی‌ها دارد و در عین حال موقعیت بهتری نسبت به دیگر کاندیدا‌ها دارد؛ بنابراین در حال حاضر هیچ چیزی مشخص نیست.

شاید تعداد اندکی از لیست جبهه اصلاحات تایید شوند!
صوفی در پاسخ به برخی نقد‌ها درباره لیست ۱۴ نفره مبنی اینکه برخی از این کاندیدا‌ها خودشان اعلام کرده اند کاندیدا نمی‌شوند و برخی دیگر احتمال ردصلاحیت شان جدی است، پس دلیل اصرار بر کاندیداتوری آن‌ها چیست، گفت: شاید از میان کسانی که در این لیست هستند تعدادی اندکی از آن‌ها تایید صلاحیت شوند؛ به هر حال این فرضیه و احتمالات وجود دارد. در واقع در این جا اراده نامزد‌های انتخاباتی غالب بوده است یعنی آن‌ها اعلام نامزدی کردند و از سازوکار معرفی ده عضو مجمع استفاده کردند؛ بنابراین تاکنون جبهه اصلاحات تصمیمی در ارتباط با مصادیق نگرفته است. این وضعیت تا زمان ثبت نام کاندیدا‌ها باقی خواهد ماند. جبهه اصلاحات در نهایت رأی گیری خواهد کرد و آن زمان مشخص می‌شود که جبهه اصلاحات، چه کسانی را به عنوان نامزد انتخاباتی‌شان از بین کاندیدا انتخاب خواهد کرد.

گرایش به سمت کاندیدای نیابتی وجود دارد
وی درباره احتمال معرفی کاندیدای نیابتی از سوی جبهه اصلاحات گفت: در حال حاضر از بین ۱۴ کاندیدایی که مطرح هستند برخی تاکنون خودشان را اصلاح‌طلب معرفی نکرده‌اند طبعا اگر اصلاح‌طلبان به آن‌ها رأی بدهند بدین معناست که این گرایش به سمت کاندید‌های نیابتی در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد.

عضو جبهه اصلاحات گفت: بعد از اینکه کاندیدا‌ها انتخاب شدند آن زمان می‌توان گفت که گرایش اصلاح‌طلبان به سمت چه گزینه‌ای است آیا واقعا می‌خواهند تجربه گذشته را تکرار کنند یا خیر؟

ظریف گزینه احزاب اصلاح‌طلب بود نه جبهه اصلاحات

وی درباره اصرار اصلاح طلبان به کاندیداتوری ظریف با وجود اعلام عدم کاندیداتوری از سوی او، گفت: در حال حاضر اراده اصلاح‌طلبان نشان داده نشده است بلکه عده‌ای تلاش کردند تا کاندیدایی را معرفی کنند به ویژه از سوی احزاب. از سوی دیگر باید گفت که این تصمیم جبهه اصلاحات نیست بلکه تصمیم احزاب است یعنی اعضای جبهه اصلاحات تصمیم گرفتند. در مقابل عده‌ای از کاندیدا‌ها از اعضای جبهه اصلاح طلبان ایران درخواست کردند که آن‌ها را معرفی کنند. از آن‌ها امضا گرفته شد و توانستند حدنصاب ۱۰ امضاء را کسب کنند و در حال حاضر مطرح هستند. در نتیجه ما بین این‌ها کسانی را داریم که احزاب معرفی کردند مانند دکتر ظریف و جهانگیری. آقای جهانگیری از سوی حزب متبوعش یعنی کارگزاران معرفی شده است. علاوه بر آن، محسن هاشمی و دکتر ظریف نیز مطرح شدند. بقیه احزاب هم یا کاندیدای حزبی داشتند و معرفی کردند یا از کاندیدا‌هایی که در حال حاضر مطرح هستند یا مثل تاجزاده، خودشان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند؛ بنابراین تصمیم فعلی، تصمیم جبهه اصلاحات نیست.

اصلاح‌طلبان منتظر نظر شورای نگهبان نیستند

*وزیر دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان منتظر تاییدصلاحیت کاندیداهایشان از سوی شورای نگهبان هستند تا فردی را معرفی کنند یا قبل از ثبت نام کاندیدا‌ها معرفی خواهند کرد؟، گفت: اگر اصلاح‌طلبان قرار بود منتظر شورای نگهبان باشند این سازوکار را پیش بینی نمی‌کردند. این فرایند سه مرحله دارد. مرحله اول عملیاتی شد. مرحله دوم این گونه است که از این ۱۴ کاندیدا برای حضور در جبهه اصلاح طلبان ایران دعوت کنند، گفتگو‌ها انجام می‌شود، کاندیدا‌ها به سوالاتی که مطرح است پاسخ می‌دهند. در نتیجه رأی گیری می‌شود اگر این کاندیدا‌ها بتوانند دوسوم رأی را به دست آورند آن زمان به عنوان کاندیدای جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند. شخصیت‌هایی که برای حضور در جبهه می‌آیند در جایگاه کاندیدا دعوت می‌شود.

مهدی آیتی: اصولگرایان از حضور ظریف در انتخابات وحشت دارند / اصولگرایان نگران تکرار انتخابات ۷۶ هستند

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بعداز افشای فایل صوتی آقای ظریف کاملاً مشخص شد که جناح اصولگرا از حضور وی در میدان انتخابات ریاست جمهوری وحشت دارد. اصولگراها به این نتیجه رسیده‌اند ظریف بهترین گزینه برای جبهه اصلاحات است و شانس رای بالایی دارد.

اصولگراها به این نتیجه رسیده‌اند ظریف بهترین گزینه برای جبهه اصلاحات است و شانس رای بالایی دارد و برای همین هم تهدید می‌کنند و هم از او تعهد می‌گیرند که وارد انتخابات نشود.

به گزارش ایلنا، مهدی آیتی درباره این که گفته می‌شود روز گذشته از محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نمایندگان به نوعی تعهد گرفته‌اند در انتخابات شرکت نکند، چرا جریانی از آمدن وی به صحنه انتخابات جلوگیری می‌کند، گفت: بعداز افشای فایل صوتی آقای ظریف کاملاً مشخص شد که جناح اصولگرا از حضور وی در میدان انتخابات وحشت دارد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم جریان اصولگرایی در نظرسنجی‌های خودشان از طریق مجاری که در دسترس دارند به این نتیجه رسیده‌اند که باتوجه به محبوبیت عمومی که ظریف دارد اگر در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کند یک موج اجتماعی به وجود می‌آورد و شاید جریان ۷۶ تکرار شود که این امر شکست بزرگی برای این جریان خواهد بود.

وی با بیان این که افشان فایل صوتی آقای ظریف به نوعی کوپن ایشان را برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ سوزاند ، اظهار داشت: بعضی ها اعتقادشان بر این است که این پوست خربزه‌ای بود که برخی دشمنان زیر پای ظریف انداختند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اصولگراها به این نتیجه رسیده‌اند ظریف بهترین گزینه برای جبهه اصلاحات است و شانس رای بالایی دارد و برای همین هم تهدید می‌کنند و هم از او تعهد می‌گیرند که وارد انتخابات نشود.

وی گفت: این اصلاً به نفع جمهوری اسلامی نیست زیرا یک انتخابات تک صدایی، یکطرفه و نابرابر یک ضربه به نظامی است که چهل و چند سال از عمرش می‌گذرد.

آیتی بیان کرد: از یک سو شعار آزادی ، استقلال و دموکراسی سر می‌دهیم اما از سوی دیگر با کنار زدن رقبا می‌خواهیم انتخابات را یک‌دست کنیم تا گزینه ای را از صندوق در بیاوریم که مد نظرمان است. نادیده گرفتن رأی مردم به نفع نظام جمهوری اسلامی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر کسی در یک رقابت نابرابر و ناعادلانه رئیس جمهور ایران شود از پشتوانه بزرگ ملت برخوردار نخواهد بود. معتقدم این دوره مشارکت پایین است و رئیس جمهوری که با رأی حداقلی بر سر کار بیایید بازتاب مثبتی در جوامع بین المللی نخواهد داشت.

چرا عارف برنامه‌ای به جبهه اصلاحات ارائه نداده است؟ خامسیان پاسخ داد 

ایسنا نوشت: مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان گفت: برای بحث انتخابات برنامه باید وقتی اعلام شود که فرد اعلام کاندیداتوری کرده باشد. عارف تا این لحظه اعلام کاندیداتوری نکرده است و هر زمان اعلام کند، مطمئنا برنامه هایش با رویکرد وحدت و همگرایی برای افکار عمومی از جمله اصلاح‌طلبان بازگو شده و ارائه داده می شود.

علیرضا خامسیان، مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان، درباره اینکه چرا عارف برنامه ای به جبهه اصلاحات ارائه نداده است، تصریح کرد: عارف ذاتا انسانی برنامه محور بوده و در تمام دوره هایی که مسئولیت داشته است، با برنامه حوزه تحت مدیریت خود را اداره کرده است. وی قائل به برنامه است و به تازگی هم در مقام ریاست بنیاد امید ایرانیان از برنامه های این بنیاد برای عبور از شرایط سخت کشور رونمایی کرده است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: برای بحث انتخابات برنامه باید وقتی اعلام شود که فرد اعلام کاندیداتوری کرده باشد. عارف تا این لحظه اعلام کاندیداتوری نکرده است و هر زمان اعلام کند، مطمئنا برنامه هایش با رویکرد وحدت و همگرایی برای افکار عمومی از جمله اصلاح طلبان بازگو شده و ارائه داده می شود.

خامسیان درباره آخرین تصمیم محمدرضا عارف برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: عارف هنوز برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نرسیده است و هر زمان به نتیجه رسید اعلام می کند.

هاشمی طبا: ظریف برنامه داشته باشد، رای می‌آورد

زندگینامه: سید مصطفی هاشمی‌طبا (۱۳۲۵-) - همشهری آنلاین زندگینامه: سید مصطفی هاشمی‌طبا (۱۳۲۵-) - همشهری آنلاین
آرمان ملی نوشت: یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای ظریف برنامه داشته باشد، در انتخابات حاضر شود و آن بخش از جامعه در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکرده بودند به میدان بیایند ظریف رای خوبی خواهد آورد.

به گزارش روزنامه آرمان ملی، در این راستا برای بررسی فعالیت جریان‌های سیاسی حاضر در انتخابات، کاندیداهای مد نظر، مشارکت مردم و اعتماد عمومی و آنچه در سپهر سیاست ایران می‌گذرد با سید مصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی و نامزد انتخابات پیشین ریاست جمهوری به گفت و گویی شد.

*ارزیـــابی شــما از آرایش و چینش جریان‌های سیاسی و چهره‌های حاضر در انتخابات پیش رو چگونه است؟

شرایط فعلی چندان قابل تحلیل نیست و حقیقتا اطلاعاتی که از طریق رسانه‌های عمومی به دست می‌آوریم حکایت از این نمی‌کند که فعلا اراده خاصی برای اینکه چه کسی به طور قطع در انتخابات حاضر و به موفقیت خواهد رسید وجود داشته باشد، البته در میان اصولگرایان بحث آقای رئیسی مطرح است که هرچند خود رئیس دستگاه قضا چند مرتبه اعلام کرده در انتخابات حضور نخواهد یافت اما فکر می‌کنم که اگر آقای رئیسی بیاید چون از پشتیبانی اصولگرایان برخوردار است رای خواهد آورد. یعنی به فرض شرکت همان افراد در انتخابات مجلس آقای رئیسی رای خواهد آورد. از طرفی بحث آقای لاریجانی مطرح است که حضور وی نیز با اما و اگر‌هایی روبه‌رو است و در شرایط فعلی به نظرم کسی که بتواند در میان این افراد چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان رای درست و حسابی بیاورد کمتر پیدا می‌شود. اشکال بزرگ کار نیز این است که به نظرم شرایط و مسائل کشور به نحوی شده که آنهایی که می‌گویند قصد حضور در انتخابات داریم محکم نمی‌گویند و منتظرند تا به نحوی از داستان فرار کنند، چراکه مسائل کشور به سمت و سویی رفته که به این سادگی‌ها قابل حل نیست و افراد نیز احتمالا احساس می‌کنند که قادر به حل مسائل و پیشبرد کار نیستند. بدین جهت است که در کنش‌گری خود نسبت به حضور یا عدم حضور در انتخابات با دست پس زده و با پا پیش می‌کشند. هر چند که هیچ کدام از کاندیداها نیز برنامه خاصی غیر از کلی گویی ندارند که از فهرست مجموعه مشکلاتی که در کشور است بتوانند ۱۵ سرفصل اساسی بر شمارند. لذا هیچ کدام هیچ برنامه‌ای ندارند که اگر وارد عرصه انتخابات شوند با این مشکلات چگونه برخورد کنند. بنابراین موضوع همینطور لاینحل است. به نظرم اصولگرایان دنبال این هستند که این مسئولیت را گردن آقای رئیسی بیندازند و خودشان بگریزند. اصلاح‌طلبان هم هنوز نتوانستند به یک جمع بندی برسند که چه کسی بیاید و چه کاری می‌خواهد انجام دهد. به هر جهت هنوز قضیه انتخابات باز است و می‌توان تحلیل‌‌های متفاوتی از آن ارائه داد.

*از دیدگاه شما به لحاظ آسیب‌شناسانه چرا هیچ کدام از دولت‌ها با برنامه‌های مدون و قابل اجرا در حوزه‌های مختلف وارد نشده‌اند و صرفا روسای جمهور به کلی‌گویی‌‌‌هایی بسنده کرده‌اند و وعده‌ها هم تحقق نیافته است؟

من معتقدم عدم شناخت کل حاکمیت از مسائل پیش رو، پیش‌بینی‌هایی که باید صورت بگیر، اینکه منابع ما چگونه اختصاص پیدا کند و باید چه آینده‌ای داشته باشیم کاملا مشهود و در عین حال مبهم بوده است. شما به سوابق روسای جمهوری که تاکنون بر مسند بوده‌‌اند نگاه کنید روسای جمهور هرکدام معلم، روحانی ، حقوقدان و دانشگاهی بودند و مشاغل مختلفی داشتند و از آن حوزه رئیس جمهور شدند، ولی به نظر من هیچکدام راجع به اینکه آینده کشور باید چگونه رقم بخورد، منابع کشور چیست، چقدر است، چگونه باید هزینه شود و اولویت‌های هزینه‌ای کشور چه باید باشد که آینده مناسبی داشته باشیم برنامه‌ای نداشتند و تسلیم نظر برخی افراد شدند. در این خصوص مثالی کوچک می‌زنم؛ آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی گفتند که ۳۵۰ میلیارد دلار در بازار ارز و طلا فروخته شده تا قیمت ارز به یک ثباتی در دوره‌های مختلف برسد. من اینگونه فهمیدم که این رقم مربوط به دوره‌های مختلف از زمان آقای نوربخش تاکنون است. بازار ارز را که نتوانستند هدایت کنند چون ارزی که در ابتدای انقلاب ۷ تومان بوده امروز ۲۴ هزار تومان شده است. هرچند که طی چند روز اخیر قیمت دلار تا کانال ۲۰ توان هم آمده اما آن هم متکی به این امر است که مذاکرات وین چگونه پیش برود و چه خبرهایی از وین بیاید و آن زمان است که قیمت ارز چهره واقعی خود را نشان خواهد داد. به هر جهت طی این دهه‌ها بازار ارز تامین نشده است. منتها می‌خواهم بگویم که با این ۳۵۰ میلیارد دلار چه کارهایی می‌شد در کشور انجام داد و چقدر می‌توانستیم در خود کفایی، تولید فنی و علمی مدرن محصولات کشاورزی کار کنیم. داستان کوله‌بری و سوخت بری ایجاد نکنیم، جلوی قاچاق کالا را بگیریم، البته خریداران ارز هم کسانی بودند که یا سرمایه خارج کردند و در کانادا، ترکیه، امارات و آمریکا سرمایه‌گذاری کردند یا قاچاقچیانی بودند که پول خود را به ارز تبدیل می‌کردند و به قاچاق ادامه می‌دادند. لذا به جهت بینش مناسبی روی کارهای مختلف نبوده مسائل همینطور روی هم انباشته شده است. سعدی می‌گوید بنیاد ظلم در ابتدا اندک بود، هر که آمد اندکی بر آن افزود تا بدین غایت رسید. مسائل کشور نیز در ابتدا کوچک بود و هر کسی که آمده برای اینکه گذران دوره خود را کند شجاعت برخورد با مسائل را نداشته و امروز این شده که حداقل در ۱۵ سرفصل مشکلات اساسی داریم.

*کـــارآمدی دولت‌ها همواره یکی از مسائل مورد بــحث در دوره‌های مختلف بوده اما بارها شاهد بودیم که دولت‌ها با استقبال خوب روی کار می‌آیند و با بدرقه‌ای نه چندان خوب به دوره خود پایان می‌دهند این مساله از چه جهت است؟

دولت‌های ما در ابتدا حرف‌ها و کلمات زیبایی به زبان می‌آورند و مردم را با وعده‌های جذاب دلخوش می‌کنند. هر چند که دادن برنامه‌ هم کافی نیست بلکه آقایان باید تبعات برنامه را بگویند. یعنی اگر می‌گویند فلان کار را انجام می‌دهیم باید بگویند که آن برنامه چه نتایج مثبت و منفی خواهد داشت؟ چون هیچ کاری نیست که صرفا نتایج مثبتی داشته باشد هر کاری انجام شود یکسری نتایج مثبت و یکسری نتایج منفی در برخواهد داشت و این نتایج منفی بر بخش‌های دیگر جامعه اثر خود را می‌گذارد. بنابر‌این دولت‌ها همه در زمان روی کار آمدن به مردم در باغ سبز نشان داده‌اند که این کارها را می‌کنیم. در فضای اجتماعی نیز اینگونه جا افتاده که انتخاب رئیس جمهور و شرکت در انتخابات به عنوان وظیفه ملی و وفاداری به نظام تلقی می‌شود، بنابراین مردم آمدند و به هر کسی که بیشتر تبلیغ کرده و اسمش مطرح‌تر بوده در شرایط مختلف رای دادند و استقبال خوب بوده است، اما سپس دیده‌اند که وعده‌های داده شده از سوی دولت محقق نشده و دولت‌ها نیز به خاطر اینکه کار جدیدی بکنند باید هزینه‌های زیادی بدهند لذا ترجیح می‌دهند که همان روال سابق را ادامه دهند. اگر نگاهی به روند کارکرد دولت‌ها بیندازید متوجه خواهید شد که همه دولت‌ها تقریبا یک روال کار داشتند؛ هر چند در برخی دولت‌ها مقداری سینوسی عمل شده ولی اگر امهات کار را نگاه کنیم همه دولت‌ها در یک مسیر حرکت کردند. مسیری که یک سراشیبی است که طبق اصل دوم نیوتن حرکت می‌کند. دولت‌ها هم خود را تسلیم این رویه کرده و مقابل اقدامات ناتوان کننده کشور ایستادگی نکردند. حرکت کردند و خود را به این سفینه‌ای که به سمت پایین می‌رود سپردند. در نتیجه به این نقطه‌ای که اکنون هستیم رسیدیم.

*همه دولت‌ها با یکسری وعده‌های بزرگ و بعضا غیر قابل اجرا و خارج از حیطه اختیارات توانسته‌اند از مردم رای بگیرند اما گویا مردم نیز به‌رغم تجربه چندین باره عدم تحقق مطالبات و وعده‌ها باز هم به این وعده ها دل‌خوش می‌کنند؛ اساسا این نوع رویکرد دوگانه رواج و پذیرش پوپولیسم از سوی دولت و مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم از وعده و حرف‌هایی که مسئولان می‌زنند خوششان می‌آید و بعد هم مردم آنقدر مطالعات دقیق و عمیق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ندارند که بتوانند تحقق وعده‌ها در حوزه‌های مختلف را از یکدیگر تفکیک کنند، لذا طبیعی است که از این مساله خوششان بیاید. آن مدیری که بگوید صلاح مردم این است و جلوی این جریان بایستد نایاب است وگرنه مردم مسائل مختلفی دارند و هر کسی که بگوید من مسائل مردم را حل می‌کنم مردم استقبال می‌کنند و می‌گویند الحمدا…کسی پیدا شده که مسائلمان را حل می‌کند و به او رای می‌دهند. مردم تقصیری ندارند بالاخره زندگی دارند و گرفتارند؛ امانت‌دار کسی است که مسئول است و باید رعایت امانت ملی را انجام دهد و کاری کند که در نهایت به نفع جامعه و کشور تمام شود.

*فضای جامعه به نحوی است که اعتماد مردم به دولت و رویه‌های موجود کاهش یافته و امیدی به تغییر به سمت امر مطلوب ندارند؛ اساسا این کاهش امید و اعتماد از چه چیزی نشأت می‌گیرد و چرا باید به جای اعتماد روز افزون شاهد کاهش اعتماد عمومی باشیم؟

من معتقدم یکی از دلایل این امر این است که دولت‌ها تصمیم‌های درست و مناسبی نمی‌گیرند و به واسطه این تصمیمات بعضا جامعه به سمت بحران می‌رود. دیگر اینکه علاوه بر اینکه دولت‌ها خود با مشکلاتی مواجه هستند از سوی دو توپخانه مورد هجمه و تخریب قرار می‌گیرند. از جمله در این مدت دولت آقای روحانی را یک توپخانه خارجی‌ها می‌کوبد و عاملی مثل ترامپ هم آن توپخانه را تشدید کرده و هم خود به توپخانه اضافه‌ای علیه دولت تبدیل می‌شود. دوم توپخانه‌های داخلی هستند که هم نظر با توپخانه‌‌های خارجی عمل می‌کنند. لذا وقتی که ترامپ یا نتانیاهو می‌گویند برجام بد است مخالفان داخلی نیز برجام را توافقی بد و خیانت قلمداد می‌کنند. در این میان با تماشای این صحنه که هم داخلی‌ها مثل صداوسیما، دلواپسان و کیهان به کوبیدن دولت مشغولند و هم خارجی‌ها پس در نتیجه این هجمه‌های دو جانبه مردم نیز دولت را نکوهش می‌کنند اما نکته اینجا است که در نتیجه این اتفاقات اعتماد مردم نه به دولت بلکه به نظام کاهش می‌یابد. البته به نظر من اصل قضیه در این هجمه‌ها و حمله‌ها به قضیه نفوذ باز می‌گردد. یعنی درست است که یک آدم وجیه و خوب یک حرفی می‌زند ولی اگر ریشه‌یابی شود به همان جریان نفوذ بر می‌گردد. لذا این همه حمله به دولت که به حمله به نظام و بی‌اعتمادی مردم منجر می‌شود نتیجه نفوذ است. نتیجه یک ذهن موثر و مرتب داخلی نیست. ذهن مرتب داخلی در عین نقد راه‌حل می‌دهد اما تخطئه و تخریب نمی‌کند و به مردم احساس نا امنی نمی‌دهد، البته بسیار گفته می‌شود که باید شرایط را برای مشارکت حداکثری آماده کنیم و در این راستا برخی اقدامات انجام پذیرد اما من بلد نیستم که چگونه می‌توان روغن ریخته را چگونه به جای خود بازگرداند. ریختن روغن کاری ندارد بلکه برگرداندن آن مهم است، لذا شاید برخی در این فاصله کم تا انتخابات کارهایی برای افزایش مشارکت بلد باشند اما به نظر من نمی‌شود کاری انجام داد.

*واکنش‌های بسیاری را در خصوص انتشار فایل صوتی تقطیع شده آقای ظریف شــاهد بودیم و هر کسی از ظن خود به اظهار نظر در این خــصوص پرداخته است؛ اساسا این نوع رویکردها از چه جـــهت و با چه اهدافی تحلیل می‌کنید؟

این مساله ابعاد مختلف و پیچیده‌ای دارد. من معتقدم آقای ظریف در خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی اصلا حرف نامربوطی نزد و گفت که ما دیپلماسی را خرج مردم کردیم. نه اینکه بگوید من نظری نداشتم بلکه گفت هر نظری که شهید سلیمانی داشت من انجام دادم. ولی در یک هفته اخیر یک نهضت ظریف کوبی راه افتاده و استنباط من این است و مطمئن نیستم، اما به نظرم این قضیه درز کرده که ابزاری برای کوبیدن آقای ظریف شود که احیانا جرات آمدن به میدان ریاست جمهوری نکند. این یک بعد قضیه است و ممکن است این اتفاق نیز بعدا افتاده باشد و کسانی که مخالفان ظریف هستند از آن استفاده کرده باشند. ولی اصل اینکه ما یک فایل غیرقابل انتشار که برای آینده بود درز پیدا کند و به دست رسانه‌های خارجی برسد مشکوک و نشان‌دهنده این است که باید خیلی دقت کرد که چه کسانی این کار را انجام داده‌اند، البته بحث همزمانی انتشار این فایل صوتی با نشست‌های وین در جهت تاثیرگذاری بر مذاکرات نیز مطرح است برای اینکه اگر با همان شرایطی که مقام معظم رهبری گفتند بازگشت آمریکا به برجام اتفاق بیفتد دریچه بزرگی به روی کشورمان باز می‌شود و برخی قدرت‌ها از این دریچه سود نبرده و زیان خواهند کرد، بنابراین باید به موضع تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات وین و احیانا به بن رساندن آن نیز نگاه ویژه‌ای داشت.

*ظریف یکی از چــهره‌هـــایی است که اصلاح‌طلبان بر روی حضور او در انـــتخابات حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند و حتی سخــن از اجماع بر روی او به میان آمده است؛ اساسا کاندیداتوری وزیر امور خارجه در انتخابات را چطور تفسیر می‌کنید؟

به نظر من ظریف کاراکتر خوبی دارد، بلیغ سخن می‌گوید و به مسائل دنیا آشنا است اما اینکه توانایی و بینش اداره کشور را داشته باشد باید دید چه برنامه‌ای دارد. یعنی اگر ظریف بخواهد حضور داشته باشد باید به برنامه او دقت کرد. یعنی ممکن است یک نفر شخص بسیار توانمندی باشد اما دیدگاه اقتصادی و اجتماعی ضعیفی داشته باشد و بینشش فرق کند. شخصی که برای ریاست جمهوری می‌آید باید اینگونه محک بخورد که در مسائل مختلف چه راه‌حلی ارائه می‌دهد. من معتقدم اگر ظریف برنامه داشته باشد، در انتخابات حاضر شود و آن بخش از جامعه در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکرده بودند به میدان بیایند ظریف رای خوبی خواهد آورد، البته من بعید می‌دانم که در انتخابات پیش رو دوقطبی ایجاد شود.

علی‌محمد نمازی: مصوبه‌ شورای نگهبان اگر قانون است باید به تصویب مجلس برسد


عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: از شورای نگهبان که مسئولیت سنگین تفسیر قانون اساسی را دارد، انتظار نمی‌رود که خودش خلاف قانون اساسی عمل کند.

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در رابطه با مصوبه اخیر شورای نگهبان پیرامون ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در فاصله یک هفته تا شروع ثبت‌نام‌ها، گفت: از ابتدای بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس کنونی که اتفاقا با رای اقلیت مردم تشکیل شده است؛ نگرانی شدیدی میان فعالان سیاسی ایجاد شد و پیش‌بینی‌ها همین بود که خروجی فعالیت‌های چنین مجلسی که همگی از یک طیف سیاسی با غلبه تندروها هستند، طرحی نخواهد بود که به لحاظ تامین حقوق شهروندی اتفاق مثبتی محسوب شود و این انتظار وجود داشت که نتیجه کار مجلس، حق تعیین سرنوشت بر اساس اصول قانون اساسی را خدشه‌دار کند. متاسفانه روند بررسی طرح هم، این را نشان داد و بعد شورای نگهبان به بعضی از این اصلاحات ایراد گرفت و خواستار اصلاح آن شد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: اما چند اشکال مهم به این اعلام نظر شورای نگهبان، آن هم در این زمان، وارد است. نخست این که تنها ۴۲ روز به زمان برگزاری انتخابات باقی مانده است و زمان مناسبی برای طرح چنین مساله‌ای نیست. نکته دیگر اینکه چطور می‌توان در این نظام که یک نظام دموکراتیک است و اداره امور کشور براساس اصل ششم قانون اساسی، متکی بر آراء و خواست مردم انجام می‌شود؛ از چنین مصوبه‌ای دفاع کرد.

نماینده دوره ششم مجلس با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشور، تصریح کرد: در شرایطی که مقام معظم رهبری تاکید دارند که انتخابات باید مشارکت حداکثری باشد، ارائه چنین تفسیری توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن در این فاصله نزدیک به انتخابات چه توجیهی دارد و چه نتیجه‌ای خواهد شد؟ چرا اعضای محترم شورای نگهبان توجه ندارند که فضای انتخابات بسیار سرد است و برای اصلاح این فضا باید فکر و چاره‌ای کنند و البته این فکر و چاره هم یک راه بیشتر ندارد و آن حضور کاندیداهای مورد علاقه مردم در عرصه رقابت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: محدود کردن عرصه رقابت و مانع‌تراشی برای حضور کاندیداهای متنوع و مورد علاقه رای‌دهندگان، تاثیر زیادی بر سردتر شدن فضای انتخابات خواهد داشت که البته زمان زیادی هم برای اثبات آن نیاز نیست و ۴۲ روز دیگر مشخص می‌شود که مردم چگونه از این نظر شورای نگهبان استقبال خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به روند چگونگی برگزاری انتخابات در ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: به عقیده من بهترین سنت برای اعمال بُعد جمهوریت نظام، مدل برگزاری انتخابات در زمان حضرت امام خمینی(ره) است، چراکه در آن زمان ابتدای انقلاب است؛ از یکسو مردم نسبت به ارزش‌هایی که برای آن مبارزه کردند و هزینه دادند، حساس هستند، از سوی دیگر مسئولان و مقام‌های کشور منتخب واقعی مردم هستند و هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بتوانند برخلاف اراده مردم عمل کنند. در آن شرایط انتخابات براساس قانون اساسی، بُعد جمهوریت نظام و اصل ششم قانون اساسی توسط مجریان و ناظرانی که مقید به تامین خواست و اراده مردم بودند، برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: در آن زمان در دوره‌های اول یکی از انتخابات‌های ریاست جمهوری یا مجلس (اکنون دقیق به‌خاطر ندارم) بود که افرادی از حزب توده در انتخابات ثبت نام کردند و در هیات اجرایی رد شده بودند ولی شورای نگهبان آن‌ها را به انتخابات بازگرداند. اما متاسفانه هرچه جلوتر آمدیم با هر تغییر قانون انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات، ما عرصه حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان را محدودتر کردیم و این برخلاف آرمان‌های امام(ره) و انقلابیونی که برای پیروزی انقلاب اسلامی زحمات زیادی کشیدند، است و قابل پذیرش نخواهد بود که اثرات آن را به زودی خواهیم دید.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اصول ۵۷ و ۵۸ قانون اساسی، خاطرنشان کرد: یک نکته که باید به آن توجه شود این است که اصل ۵۷ قانون اساسی می‌گوید: « قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت طبق اصول آینده این قانون اعمال می‌شوند. این قوا مستقل از یکدیگرند.» و بعد در ادامه قانونگذار در اصل ۵۸ نیز آورده است: «اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد می‌آید برای اجرا به قوه مجریه و قضاییه ابلاغ می‌شود.» این دو اصل قانون اساسی به وضوح به ما نشان می‌دهد که قانون‌گذاری تنها یک مرجع دارد و آن مجلس است و بعد از آن که قانونی که در مجلس به تصویب رسید، دولت نیز برای اجرای آن آئین‌‌نامه تدوین می‌کند.

وی افزود: این مصوبه‌ای که شورای نگهبان اعلام کرده؛ اگر قانون است باید به تصویب مجلس برسد و اگر آئین‌نامه است باید مشخص شود برای کدام قانون نوشته می‌شود، چرا که آئین‌نامه بدون قانون نداریم. لذا این کار شورای نگهبان که یک مقرراتی را خودش بنویسد و به وزارت کشور اعلام کند که کاندیداتوری براساس این شرایط است و خودش هم بخواهد بر اساس آن صلاحیت را بررسی کند، خلاف اصل ۵۸ قانون اساسی است و از شورای نگهبان که مسئولیت سنگین تفسیر قانون اساسی را دارد، انتظار نمی‌رود که خودش خلاف قانون اساسی عمل کند.

نمازی اظهار داشت: متعجبم از اینکه از یک طرف مقام معظم رهبری از صمیم قلب خواهان مشارکت حداکثری هستند، اما حرکت‌هایی از ناحیه مراکز بسیار موثر در سرنوشت انتخابات نشان می‌دهد که «نتیجه مطمئن» برای آن‌ها از مشارکت حداکثری مهم‌تر است.

متن بیانیه انتخاباتی حزب راه ملت منتشر شد / «محسن مهرعلیزاده» نامزد ریاست جمهوری حزب راه ملت


ایلنا نوشت: حزب راه ملت با صدور بیانیه‌ای با اشاره به مرامنامه خود و برشمردن ویژگی‌هایی فردی و اجرایی برای محسن مهرعلی‌زاده، از او دعوت کرد که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.

حزب راه ملت با صدور بیانیه‌ای با اشاره به مرامنامه خود و برشمردن ویژگی‌هایی فردی و اجرایی برای محسن مهرعلی‌زاده، از او دعوت کرد که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کند.

به گزارش ایلنا، بیانیه حزب ارداه ملت به شرح زیر است:

ملت عزیز و شریف ایران

کشور عزیزمان در یکی از پُرخطرترین زمان‌های زیست خود در سده‌های اخیر قرار گرفته ا ست. هر اقدامی در این برهه، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در سده‌های آینده اثر خواهد گذاشت. با عنایت به این مهم، حزب راه ملت بر ا ساس مرامنامه و تحلیل خود از و ضع موجود، و ترسیم وضع مطلوب قابل دسترس، در جهت رسیدن به آینده‌ای شایسته و بایسته ایران فردا، ضمن بررسی ویژگی‌هایی از قبیل سابقه عملکردی، شخصیت، رفتار، پاکدستی، توجه به موضوع برابری و عدالت، برنامه محوری، تخصص و تعهد، عملگرایی بر اساس مسأله محوری، پایبندی به گفتمان اصلاح طلبی، اخلاق مداری، آزادگی و آزادی خواهی، و حل مسائل معیشتی مردم به عنوان اولویت نخست کشور و همچنین توجه به اهمیت ضرورت وقوف کاندیدای منتخب به موضوع اقتصاد، سرمایه گذاری و ا شتغال به مثابه ستون برنامه‌های عملیاتی رئیس جمهور آینده از آقای دکتر محسن مهرعلیزاده دعوت می‌نماید تا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حضور یابند.

امید است با همراهی و خردورزی ملت بزرگ ایران در سایه انتخاب آگاهانه بر اساس ویژگی‌های یاد شده گشایشی در مسیر اصلاح و توسعه همه جانبه کشور فراهم گردد. باشد که استقامت و پایبندی به برنامه ها، شعار‌ها و تعهداتشان به ملت غیرتمند ایران موجب ترمیم اعتماد آسیب دیده بخشی از جامعه گردد.

نظر شما