شناسهٔ خبر: 47140417 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

بررسی مشکلات «آموزشی، رفاهی و معیشتی» دستیاران پزشکی توسط مدیران ارشد وزارت بهداشت

نشست هم‌اندیشی بررسی علل فوت سه نفر از دستیاران پزشکی و بررسی وضعیت «آموزشی، رفاهی و معیشتی» دستیاران پزشکی با حضور معاونان « آموزشی» ، «فرهنگی و دانشجویی» و « درمان » وزارت بهداشت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، نشست هم‌اندیشی با هدف تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به حوزه وضعیت فعالیت دستیاران پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز بررسی علل و چرایی فوت سه نفر از دستیاران پزشکی که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت، دکتر علی اکبرحقدوست معاون آموزشی و دکتر دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست ضمن تبیین و آسیب شناسی دلایل فوت سه نفر از دستیاران پزشکی، وضعیت آنها از زوایا و ابعاد مختلف چون اقتصادی، آموزشی و تحصیلی، آینده شغلی، فشارکاری و نیز  احداث پاویون‌هایی برای دستیاران مجرد و متأهل در جوار بیمارستان‌ها  مورد بررسی قرار گرفت

دکتر سیماسادات لاری سخنگو و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ابراز تأسف از فوت سه نفر از دانشجویان دستیاری پزشکی طی دو ماه گذشته، گفت: از دست دادن این عزیزان که سال‌ها عمر گران‌بهای خود را در دانشگاه‌ها و مراکز بالینی صرف کسب علم و ارائه خدمت به بیماران کردند، سخت و دشوار است و به هرحال باید با برگزاری جلسات کارشناسانه، ابعاد و زوایای مختلف این حادثه بررسی شود. پاندمی کرونا در کنار آسیب‌های مالی و ضرر و زیان‌های اقتصادی که به مردم کشور و همچنین مردم سراسر دنیا وارد کرده، آسیب‌های روحی و جسمی جبران ناپذیری را به بار آورده است.

باید به بررسی موشکافانه حوادث اخیر بپردازیم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هر چند ما طی دو سال گذشته تلاش کردیم نسبت به بهبود وضعیت معیشتی دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گام‌های مؤثری برداریم که از جمله آن افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه دستیاران پزشکی و دانشجویان PHD، برقراری بیمه پایه درمان، هماهنگی اجرای بیمه تأمین اجتماعی و پوشش بیمه تکمیلی(درحال انجام)  این افراد و نیز  پرداخت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن به این عزیزان بوده است؛ اما به خوبی می‌دانیم این عزیزان چه دشواری‌ها و سختی‌های زیادی در عرصه سلامت به خصوص در ایام پرتلاطم و بحرانی شیوع کرونا کشیدند؛ به هرجهت باید با بررسی علت فوت این عزیزان طی دو ماه گذشته، به بررسی موشکافانه ریشه این فاجعه بپردازیم و از رخ دادن این اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم. دشواری‌های ناشی از خدمت رزیدنت‌ها و دستیاران در عرصه نظام  سلامت در ایام کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و از سوی دیگر مشکلات معیشتی و رفاهی آنها، عرصه را بر این افراد تنگ کرده است و نیاز است که با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی آسیب‌شناسانه علت این رویدادهای اخیر و ریشه‌یابی کارشناسانه آن، از تکرار این حوادث تلخ ممانعت کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به لزوم رسیدگی بیشتر از سوی اساتید به رزیدنت‌ها و دستیاران پزشکی، کاهش کشیک‌های پرتراکم و پرتعداد و محدود کردن فشار کاری این عزیزان و همچنین ایجاد انگیزه  و روحیه و پیگیری مسائل صنفی و معیشتی این افراد تاکید کرد و گفت: برخی از از دانشجویان دستیاری که بعضی از آنها متأهل هستند، حقوق کافی برای امرار و معاش خود ندارند و در زمینه تأمین مسکن خود دچار مشکل هستند که باید در این زمینه در راستای اعطای وام ودیعه مسکن و همچنین بهسازی و بازسازی برخی پاویون‌های فرسوده از طریق منابع مختلف و با انعقاد تفاهمنامه‌ها با دستگاه‌های مربوطه، اقدامات لازم انجام شود.

لاری خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در زمینه محل استراحت دستیاران پزشکی در مراکز آموزشی و درمانی وجود دارد که پیشتر در این خصوص با وزیر محترم بهداشت مطرح شده و مقرر است وضعیت همه محل‌های استراحت دستیاران پزشکی در مراکز آموزشی و درمانی سراسر کشور بررسی شده و اقداماتی برای تجهیز و بهسازی انجام شود. در هر صورت همراهی و همکاری دستیاران پزشکی و اینترن‌ها در طول دوران مبارزه با ویروس کرونا و ارائه خدمات به بیماران ستودنی بوده و جای تشکر و قدردانی فراوانی دارد و ما نیز باید در حد توان و بضاعت خود جهت افزایش وضعیت معیشتی و رفاهی این دسته از دانشجویان گام‌های سازنده‌ای برداریم.

وی به مشکلات ناشی از فشار روحی و روانی برخی از دستیاران متاهل اشاره کرد و گفت: برخی از زوج‌ها که رزیدنت یا دستیار بالینی هستند به واسطه شغل و کارشان باید در مقعطی دور از یکدیگر زندگی کنند و بعضاً یکی از زوجین به دلیل اشتغال در بیمارستان یا مرکز درمانی در شهر دیگر، به ناچار این دوری و تنهایی را احساس می‌کند که به هرحال وجود این مشکلات، فشار روحی و روانی زیادی برای این قشر جامعه وارد می‌کند و از این جهت باید با بررسی این نیازها، گامی در راستای رفع برخی از مشکلات برداریم.

همچنین در این نشست، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به فوت ۴ تن از دستیاران پزشکی شهر تهران و لزوم رسیدگی و بررسی بیشتر این موضوع از نگاه کارشناسانه، اظهار کرد: ساعت‌های کاری بالا، فشار زیاد برای تکمیل آموزش‌ها و البته حقوق پایین این اقشار از  خانواده نظام سلامت، آسیب‌های روانی بسیاری را برای دستیاران پزشکی به همراه دارد که به هرحال باید علت و ریشه این اتفاقات به صورت دقیق بررسی شود.

لزوم استفاده از دانش مشاوران و تیم‌های روانپزشکی مجرب برای بررسی دقیق‌تر وضعیت سلامت روان دستیاران

جان بابایی خواستار لزوم بکارگیری و استفاده از دانش مشاوران و تیم‌های روانپزشکی مجرب در بررسی وضعیت سلامت روان دستیاران پزشکی و رزیدنت‌ها شد و افزود: نقایصی در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها وجود دارد که از جمله می‌توان گفت متأسفانه در برخی از دانشگاه‌ها، از بعضی از روانشناسان و کارشناسان حوزه مشاوره، در پست‌های غیرتخصصی‌شان استفاده می‌شود. مثلا در فلان اداره، نیروی انسانی لازم وجود ندارد و برای جبران این خلاء، از نیروی مشاوره برای پرکردن ظرفیت خالی، آن اداره استفاده می‌شود. به هرجهت باید از توان و دانش افراد متخصص و مجرب مشاوران و روانشناسان در مسیر درست و هدایت شده، استفاده کرد و بخصوص در موضوع سلامت روان دستیاران و رزیدنتها، از توان و دانش این افراد استفاده بهینه کرد.

جان بابایی اظهار کرد: باید در به‌کارگیری متخصصان روانشناسی و مشاوره بویژه برای دانشجویان مقاطع دستیاری، وسواس و دقت بیشتری به خرج داد چرا که وجود اساتید و مشاوران باتجربه و پیشکسوت، بیشتر مورد وثوق رزیدتنها و دستیاران پزشکی است. موضوع سلامت‌روان دستیاران علوم پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید بعد از این ماجرا، بیشتر به این موضوع از نگاه کارشناسانه بپردازیم و حتی با برگزاری جلسات متعدد با مسؤولان امر، به علت و عمق ماجرا بیشتر پرداخته شود و به نظرم موضوع سلامت روان این اقشار حتی از مسائل معیشتی، صنفی و رفاهی این عزیزان مهم‌تر است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آماده‌سازی سندی برای پرداخت حقوق دستیاران پزشکی و رزیدنت‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند، می‌توان نسبت به پرداخت حقوق و کارانه دستیاران در مسیر مشخص و هدایت شده‌ای حرکت کرد. امیدوارم بعد از موافقت وزیر بهداشت این سند به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

ضرورت احداث پاویون‌ها برای دستیاران و رزیدنتها در نقاط مختلف کشور

جان‌بابایی همچنین به لزوم احداث پاویون‌ها برای دستیاران و رزیدنت‌ها بویژه برای افراد متأهل اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات به دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ساخت پاویون‌ها برای دستیاران و رزیدنت‌های بالینی، بخصوص برای افراد متاهل و همچنین در اولویت بعد برای مجردان، از اهمیت خاصی برخوردار است. برخی از دانشگاه‌ها، زمین برای احداث این پاویون‌ها دارند و می‌توانند با انعقاد تفاهمنامه با بانک‌ها، نسبت به احداث این مراکز رفاهی برای این اقشار، اقدامات لازم را انجام داد. به هر حال اجاره‌بهای بالای مسکن، مشکلات زیادی برای دستیاران و رزیدنتها به وجود آورده است و بعضا برخی از این افراد ماهانه یک یا دومیلیون اجاره بابت مسکن خود پرداخت می‌کنند که می‌توان با احداث این مراکز، بخشی از مشکلات معیشتی و صنفی آن‌ها را مرتفع کرد و قطعا با گرفتن تسهیلات از بانک‌ها و همچنین منابع مالی متعددی که در وزارت بهداشت وجود دارد، می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، به لزوم توجه به موضوع ارتقای حقوق دستیاران بر اساس قانون کار اشاره کرد و گفت: همسان سازی حقوق این عزیزان بر اساس قانون کار، باید رعایت شود و باید با برگزاری جلسات متعدد، مصوب کنیم که حقوق دستیاران و رزیدنت‌ها، باید براساس قانون کار افزایش یابد و دانشگاه‌ها موظف و مکلف به این قانون باشند که به نظرم این دومین گامی است که باید در مسیر تحقق آن تلاش کرد.

به وضعیت گردشگری و سفر دستیاران پزشکی باید با توجه به شرایط شغلی آنها توجه کرد

جان‌بابایی سومین موضوع برای ارتقای وضعیت معیشتی دستیاران و رزیدنتها را، ارائه تسهیلات رفاهی و تامین کمک هزینه برای سفر این عزیزان عنوان کرد و گفت: فرسودگی شغلی دستیاران و رزیدنتها و لزوم تنوع و فراهم کردن تسهیلاتی برای گردشگری و تفریح این عزیزان از اهمیت خاصی برخوردار است و قطعا می‌توان از ظرفیت‌ها و منابع مختلف همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بانک‌ها و منابع مختلف برای این کار استفاده کرد. ما اقامت‌گاه‌ها و هتل‌های زیادی در کل کشور داریم که می‌توان با ارائه تخفیف‌های لازم، آنها را در اختیار رزیدنتها و دستیارانی قرار دهیم که برای چند روز و در ایام استراحت، به مسافرت بروند و به طور مثال ۳۰ درصد از هزینه اسکان را دستیاران پرداخت کنند و مابقی از سوی این نهادها، پذیرفته شود. خوشبختانه از بدو شیوع ویروی کرونا،  بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و دیگر نهادها همکاری‌های لازم را با ما در بخش‌های درمانی و بیمارستانی از جمله تامین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، تهیه بسته‌های غذایی به محرومان و نیازمندان و... داشته‌اند و قطعا در این مسیر نیز با ما همکاری‌های لازم را انجام خواهند داد.

همچنین در ادامه این نشست، دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، ضمن ابراز تاسف از اتفاقات تلخ اخیر برای جمعی از جامعه دستیاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و لزوم تسریع در پیگیری علت و ریشه‌یابی این حوادث، اظهار کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ریشه‌یابی و علت این حوادث از مناظر و دیدگاه‌های مختلف کارشناسانه لازم است و من معتقدم باید با برگزاری این گونه نشست‌های تخصصی، نسبت به مشکلات معیشتی، صنفی و حقوقی این افراد اقدامات لازم را انجام دهیم و با همفکری وهم‌اندیشی، از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری کرد. تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بهبود وضعیت معیشتی و صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین تشکیل جلسه با مشاوران و کارشناسان زبده برای پیگیری علل این رویدادها، امری ضروری است و ما باید سعی کنیم در آسیب‌شناسی، به همه ابعاد ماجرا نگاه کنیم.

این مقام مسؤول افزود: فوت دانشجویان دستیاری در هفته‌های اخیر به یکی از مباحث تأمل برانگیز فضای رسانه‌ای کشور تبدیل شده است. دانشجویانی که برای رسیدن به دوره تخصص فرسنگ‌ها مسیر سخت و دشوار را طی می‌کنند و درست در زمانی که چیزی نمانده نتیجه سال‌ها تلاش و زحمت شبانه‌روزی خود را بگیرند به مرحله‌ای می‌رسند که عطای پزشک شدن را به لقای آن می‌بخشند و کوله‌بار خود را می‌بندند و برای همیشه کوچ می‌کنند.

وی گفت: باید در راستای تأمین حقوق و مزایای این افراد و مسائل رفاهی رزیدنتها، کارهای اساسی کرد و قبل از رخ دادن این اتفاقات تلخ، چاره‌ اندیشی کنیم. موضوعی که در حوزه آموزشی نیاز به تأمل دارد این است که نسبت به موضوع ساعات کشیک این عزیزان بر اساس قانون عمل کنیم و وقتی مثلا اعلام می‌کنیم هر ماه یک دستیار باید براساس ۱۲ کشیک، فعالیت کند، اگر بیش از آن شد، واقعا ظلم و ناحقی است. به هرحال یا نباید موضوع ۱۲ کشیک در ماه را مصوب کنیم یا اگر این موضوع را مصوب می‌کنیم، باید با ناهنجاران و خدشه‌کنندگان این قانون در دانشگاه‌های علوم پزشکی، برخورد کنیم و به نظرم اگر این تخلفات و مشکلات دستیاران در خصوص افزایش غیرقانونی کشیک‌ها، در قالب سامانه‌ای ثبت و ضبط شود و به آن رسیدگی شود و در بحث ارزشیابی‌ها، مورد توجه قرار گیرد، می‌توان این مشکلات را به حداقل برسانیم.

در این نشست، همچنین دکتر مصطفی قانعی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، دکتر نامدار عبدالهیان رئیس مرکز حراست وزارت بهداشت، دکتر احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت‌روان، اجتماع و اعتیاد و نیز برخی از مدیران معاونت توسعه وزارت بهداشت نیز حضور داشتند. انتهای پیام

کدخبرنگار:۱۰۲۲۰

نظر شما